Britse Gracie (22) wil met een Fries paard naar de Olympische Spelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Britse Gracie (22) wil met een Fries paard naar de Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 17:47

Omrop Fryslân
Sport

Jehannes 484, hier met Ela Okkema. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

De Britse amazone Gracie Catling heeft een grote ambitie: als eerste ooit met een Fries paard deelnemen aan de Olympische Spelen. En dat is bijzonder, want anders dan klassieke rassen heeft het Friese paard een eigen fysieke stijl. Lange tijd werd het paard daarom niet gezien als eerste keuze voor het allerhoogste niveau in de dressuursport. Maar dat beeld verandert.

"Dat zou echt een droom zijn", zegt Catling met een glimlach op haar gezicht. "Je kunt een paard nergens beter laten zien dan op de Olympische Spelen."
Met haar 22 jaar behoort Catling nu al tot de absolute top van de Britse dressuursport.

Haar ambities zijn groot, maar ze is ook realistisch. "Er moet wel veel bij elkaar komen. Zoals het juiste moment, de juiste plek, het juiste paard, de juiste training."

Friese paarden onderschat
Volgens Catling wordt het Friese paard vaak onderschat, met name in het Verenigd Koninkrijk. "Mensen denken vaak dat het geen zin heeft om een Fries naar een hoog niveau te brengen", vertelt ze. Dat beeld wil Catling veranderen, want zij ziet juist de kwaliteiten van het Friese paard in de dressuur. "Hoe meer je met ze werkt, hoe meer talent je ontdekt. En hoe meer ze zelf willen werken. Ze willen het graag goed doen", legt ze uit.

Wat zij aan het Friese paard zo bijzonder vindt? "Ik houd van haar persoonlijkheid. Ze zijn heel anders dan normale paarden. Ze houden ervan om bij mensen te zijn en werken graag", vertelt Catling. "En ze zijn zo intelligent. Het is het meest intelligente ras dat ik tot nu toe ben tegengekomen."

Van reddingspony's naar Grand Prix
Catling groeide in Groot sowieso op tussen de paarden van haar ouders. Maar ze leerde het schaatsen niet op sportpaarden die al goed waren getraind. "Ik ben groot geworden met reddingspony's", zegt ze. Paarden die uit slechte omstandigheden een beter leven kregen bij hun thuis. "Ik reed op alles. Daar leer je het meeste van, want dan moet je het echt zelf uitvinden."

Die ervaring bracht haar ver. Catling werd de eerste ruiter in Groot-Brittannië die een Fries paard tot Grand Prix-niveau bracht. Dat is het hoogste niveau in de dressuur. Dat doet ze met Jeb, een Fries paard waarmee ze is meegegroeid en verschillende nationale en internationale prijzen heeft gewonnen.

Jehannes 484
Catling was in Fryslân vanwege de paardenkeuring. Ze bracht ook een bezoek aan Stal de Mersken van de familie Okkema in Siegerswoude. Daar op stal staat Ymke, een hengst uit Wales die ze gaat trainen.

Maar daar wachtte haar een mooie verrassing. Ze mocht op een van de grootste Friese dekhengsten rijden: Jehannes 484. Een hele eer voor de talentvolle amazone. "Ik heb veel verschillende paarden gereden, dus dat schrikt mij niet. Maar natuurlijk voelt het bijzonder, want hij is eigenlijk een soort 'celebrity'", zegt Catling. Volgens haar heeft de hengst zo'n enorme uitstraling en is hij tegelijk heel kalm. "Hij weet wat hij doet. En dat geeft je een veilig gevoel, ook als er veel mensen staan te zien."

Olympische droom
Voor Catling is het duidelijk: als ze ooit de Olympische Spelen haalt, dan wil ze dat doen met een Fries paard. "In het Verenigd Koninkrijk wordt dressuur over het algemeen rijden met warmbloedpaarden, en Friese paarden zijn heel zeldzaam op dat niveau", legt ze uit. "Maar ik denk dat als mensen echt zien wat Friese paarden kunnen, ze veel serieuzer zullen nemen."
Haar olympische droom met een Fries paard lijkt nog ver weg, maar toch is Catling overtuigd van haar plan. "Ik denk dat er nog genoeg tijd is", lacht ze.

Op de website van Omrop Fryslân zijn foto's en een filmpje van Gracie te zien.

amen

Re: Britse Gracie (22) wil met een Fries paard naar de Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 18:03

Ach met truukjesrijden, en heel veel omkoop geld kun je elk paard gp rijden op de olympische spelen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 18:04

Ik vroeg mij af waarom ze zou hebben leren schaatsen op een paard, tot ik zag wat de bron was. Fries en Engels mogen dan nauw verwant zijn maar er is in de vertaling toch wel één en ander mis gegaan :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 18:10

Wat is een Fries met knotten en witte bandages anders dan een zwart paard ??

Als ik aan een Fries denk dan zie ik hele lange golvende manen en dikke zwarte sokken en dát in de dressuurring zien op de Olympics zal pas een indruk achter laten.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 18:19

amen schreef:
Ach met truukjesrijden, en heel veel omkoop geld kun je elk paard gp rijden op de olympische spelen.

Flauwe opmerking en ook absoluut niet waar. Laat maar zien dan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 18:55

amen schreef:

Ja daarom zie je ook zo vreselijk veel talentloze rijke mensen op int GP 5* en OS niveau :')

Je kan ver komen met wat je zegt, maar int GP 5* en OS is echt voor een heel klein percentage ruiters en paarden weggelegd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 19:07

amen schreef:

Wat een zure reactie..

Ik zou het heel knap vinden als ze met een Fries naar de Olympische spelen mag. Talent hebben ze wel maar missen toch net vaak dat stukje scherpte wat wel nodig is. Maar de fokkerij staat niet stil natuurlijk. Het lijkt mij in ieder geval leuk om te zien!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 19:09

Ik vind het vooral knap van de Friese paarden wereld om van een droom een persbericht te maken.

Ik denk niet dat een "RR wil met een zelf gefokt paard naar de Olympische Spelen" het ver gaat brengen in de pers :+

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 19:13

Koper schreef:
Ik vroeg mij af waarom ze zou hebben leren schaatsen op een paard, tot ik zag wat de bron was. Fries en Engels mogen dan nauw verwant zijn maar er is in de vertaling toch wel één en ander mis gegaan :')

:+

Zoals Phantasialand die Still Water als 'nog steeds water' vertaalde :')

Ik ben voor wat meer variatie op hoog niveau, dus hoop dat het haar lukt :)

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 19:17

Koper schreef:

Haha ik las het ook en dacht :? De brontekst is inderdaad Fries en daar is alles wat over ‘rijden’ gaat per definitie blijkbaar schaats :))

Maar goed, zou voor het ras wel bijzonder zijn als er eens eentje op de OS terecht komt natuutlijk.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 19:18

Dan vrees ik , dat ze voor een ander land moet gaan uitkomen. In GB zijn ook een paar sterke combinaties, als je al genoeg scoort om aan de eisen te voldoen, is het daar lastig om een teamplek te krijgen.

Maar het is een mooi doel

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 19:19

Rex_Rolfo schreef:
Ik vind het vooral knap van de Friese paarden wereld om van een droom een persbericht te maken.

Ik denk niet dat een "RR wil met een zelf gefokt paard naar de Olympische Spelen" het ver gaat brengen in de pers :+

Komt omdat de door hun gefokte hengst de eerste hengst is vanuit Engeland die naar de voorrijdagen mag

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 19:34

Ik krijg pijn in mijn enkels van naar die foto te kijken. :oo zo lenig zijn mijn enkels zelfs nooit geweest. :oo

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 19:57

Ayasha schreef:
Ik krijg pijn in mijn enkels van naar die foto te kijken. :oo zo lenig zijn mijn enkels zelfs nooit geweest. :oo

Dat dacht ik ook.

Ik vind de droom prima, maar vraag me af of het realistisch is. Maar een doel stellen is natuurlijk altijd mooi. En als het haar lukt, dan vind ik het knap.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 20:08

Als ik zie hoe de Friese tegenwoordig gefokt kan worden.. denk ik dat we t best kunnen gaan zien.
Maar dan eerder de sport Fries dan de typische Fries Fries.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 20:09

Cioccolato schreef:
Als ik zie hoe de Friese tegenwoordig gefokt kan worden.. denk ik dat we t best kunnen gaan zien.
Maar dan eerder de sport Fries dan de typische Fries Fries.

Ik begrijp je, voor mijn gevoel zijn het niet altijd meer echte Friese paarden meer. Arabofriezen zouden het ook kunnen doen denk ik. Voor haar als ruiter maakt dat niet veel uit, het uiterlijk is min of meer hetzelfde.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 20:30

Hier een Friese dekhengst in de grandprix zonder sokken en in de knotten. Maar vind ze niet op kwpners lijken hoor..

Afbeelding
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 22:00

Ik doel op die arabofriezen die op friezen lijken. Ik heb het niet over een warmbloed. Als je tenminste op mijn reactie reageert. Maar op die foto's van de fries met geschoren sokken, ik vind dat ook niet meer echt op een fries lijken om eerlijk te zijn. De weggedrukte rug misschien wel, en het zwaarder gebouwde ook wel, maar voor een fries zoals ik een fries graag zie is dit al veel te iel. Maar een rijtypische fries is dit dan zeker wel. En het kan natuurlijk best dat als zo'n fries bij een internationale ruiter zou komen dat een fries paard dan sneller in de internationale gp uitgebracht kan worden. Maar de ruiter moet er ook in geloven.

En het lijkt wel of de hakken zo enorm uitdrukken bij het rijden van een fries hoort, deze ruiter heeft dat ook al. Ik had dat overigens zelf niet toen ik een fries reed.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 22:05

amen schreef:

Je weet dat de meeste ruiters alles behalve rijk zijn ? Ze hebben het talent dat ze zulke paarden mogen rijden maar de meesten hebben zelf weinig geld. Maar weinig top ruiters die het paard in eigen bezit hebben of überhaupt een eigen accomodatie hebben. Welke ruiters in de top is volgens jou rijk vanuit huis of heeft
Zich ingekocht ? Welke Nederlandse ruiter ?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 08:21

Dressage1990 schreef:
amen schreef:

Je weet dat de meeste ruiters alles behalve rijk zijn ? Ze hebben het talent dat ze zulke paarden mogen rijden maar de meesten hebben zelf weinig geld. Maar weinig top ruiters die het paard in eigen bezit hebben of überhaupt een eigen accomodatie hebben. Welke ruiters in de top is volgens jou rijk vanuit huis of heeft

Ik ken eigenlijk geen GP ruiters die in mijn ogen niet rijk zijn maar dat ligt misschien aan je definitie. Als je je kind zonder blozen een paard van 30k kan kopen hoor je imo niet meer bij de midden inkomens. :=

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 08:25

Ik vraag me af of ze t zelf kopen van eigen geld of dat t ook deels gesponsord, geleend oid is.
Ik denk dat je er oprecht van schrikt hoeveel paarden, ponys samen worden gehouden en in die stichtingen vallen.

Gok dat een oude boer eerder een duur paard heeft staan die hij door een goede ruiter laat rijden ofzo..

Je ziet ook veel dat erin gekocht wordt. Fokker is Piet. Eigenaren zijn Piet en Kees.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 08:31

Dressage1990 schreef:
amen schreef:

Ik ken eigenlijk geen GP ruiters die in mijn ogen niet rijk zijn maar dat ligt misschien aan je definitie. Als je je kind zonder blozen een paard van 30k kan kopen hoor je imo niet meer bij de midden inkomens. :=[/quote]

Dinja, Edward, Hans Peter, adelinde , Marieke en zo kan ik nog wel even doorgaan met ruiters die van huis uit niet rijk zijn maar met talent daar zijn gekomen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 09:11

Denk dat alleen iemand zoals Renate van Uytert wel rijk is en er in getrouwd is, maar zonder talent was ze ook niet gekomen waar ze nu was.

Ik kan me trouwens deze Amerikaanse amazone nog herinneren die 2004 Grand Prix reedt met haar Friese hengst Goffert. Of het ook internationaal was weet ik niet, maar ik vind het wel reteknap.
https://www.youtube.com/watch?v=YxoWscfg-lI

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 09:28

Dressage1990 schreef:
Dinja, Edward, Hans Peter, adelinde , Marieke en zo kan ik nog wel even doorgaan met ruiters die van huis uit niet rijk zijn maar met talent daar zijn gekomen.

Opnieuw, wat noem jij niet rijk?
Een paard kopen, de licentie kopen, je moet toch op wedstrijd komen wil je gezien worden.
En naar de OS gaan doe je al zeker niet op een gemiddeld inkomen. Ik herinner me dat de Belgische jeugdruiters voor het EK ooit hun eigen reis, verblijf en stalling moesten betalen. Dus dan moet je toch al een inkomen hebben dat zowel paarden als ‘vakantie’ toe laat.
Iemand moet de paarden die ‘thuis blijven’ verzorgen. Laten we niet doen alsof er geen geld nodig is voor dit soort dingen jongens. Kom
Op.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 09:42

Ayasha schreef:
Dressage1990 schreef:

Opnieuw, wat noem jij niet rijk?
Een paard kopen, de licentie kopen, je moet toch op wedstrijd komen wil je gezien worden.
En naar de OS gaan doe je al zeker niet op een gemiddeld inkomen. Ik herinner me dat de Belgische jeugdruiters voor het EK ooit hun eigen reis, verblijf en stalling moesten betalen. Dus dan moet je toch al een inkomen hebben dat zowel paarden als ‘vakantie’ toe laat.
Iemand moet de paarden die ‘thuis blijven’ verzorgen. Laten we niet doen alsof er geen geld nodig is voor dit soort dingen jongens. Kom
Op.

Je weet dat is deels gesponsord word en investeerders zijn ? Bij de bovengenoemde ruiters word/ werd dit allemaal gewoon betaald . Deze mensen hadden geen eigen accomodatie of überhaupt het paard zelf in handen, ze waren/zijn gewoon in dienst.