Sport
De Britse amazone Gracie Catling heeft een grote ambitie: als eerste ooit met een Fries paard deelnemen aan de Olympische Spelen. En dat is bijzonder, want anders dan klassieke rassen heeft het Friese paard een eigen fysieke stijl. Lange tijd werd het paard daarom niet gezien als eerste keuze voor het allerhoogste niveau in de dressuursport. Maar dat beeld verandert.
"Dat zou echt een droom zijn", zegt Catling met een glimlach op haar gezicht. "Je kunt een paard nergens beter laten zien dan op de Olympische Spelen."
Met haar 22 jaar behoort Catling nu al tot de absolute top van de Britse dressuursport.
Haar ambities zijn groot, maar ze is ook realistisch. "Er moet wel veel bij elkaar komen. Zoals het juiste moment, de juiste plek, het juiste paard, de juiste training."
Friese paarden onderschat
Volgens Catling wordt het Friese paard vaak onderschat, met name in het Verenigd Koninkrijk. "Mensen denken vaak dat het geen zin heeft om een Fries naar een hoog niveau te brengen", vertelt ze. Dat beeld wil Catling veranderen, want zij ziet juist de kwaliteiten van het Friese paard in de dressuur. "Hoe meer je met ze werkt, hoe meer talent je ontdekt. En hoe meer ze zelf willen werken. Ze willen het graag goed doen", legt ze uit.
Wat zij aan het Friese paard zo bijzonder vindt? "Ik houd van haar persoonlijkheid. Ze zijn heel anders dan normale paarden. Ze houden ervan om bij mensen te zijn en werken graag", vertelt Catling. "En ze zijn zo intelligent. Het is het meest intelligente ras dat ik tot nu toe ben tegengekomen."
Van reddingspony's naar Grand Prix
Catling groeide in Groot sowieso op tussen de paarden van haar ouders. Maar ze leerde het schaatsen niet op sportpaarden die al goed waren getraind. "Ik ben groot geworden met reddingspony's", zegt ze. Paarden die uit slechte omstandigheden een beter leven kregen bij hun thuis. "Ik reed op alles. Daar leer je het meeste van, want dan moet je het echt zelf uitvinden."
Die ervaring bracht haar ver. Catling werd de eerste ruiter in Groot-Brittannië die een Fries paard tot Grand Prix-niveau bracht. Dat is het hoogste niveau in de dressuur. Dat doet ze met Jeb, een Fries paard waarmee ze is meegegroeid en verschillende nationale en internationale prijzen heeft gewonnen.
Jehannes 484
Catling was in Fryslân vanwege de paardenkeuring. Ze bracht ook een bezoek aan Stal de Mersken van de familie Okkema in Siegerswoude. Daar op stal staat Ymke, een hengst uit Wales die ze gaat trainen.
Maar daar wachtte haar een mooie verrassing. Ze mocht op een van de grootste Friese dekhengsten rijden: Jehannes 484. Een hele eer voor de talentvolle amazone. "Ik heb veel verschillende paarden gereden, dus dat schrikt mij niet. Maar natuurlijk voelt het bijzonder, want hij is eigenlijk een soort 'celebrity'", zegt Catling. Volgens haar heeft de hengst zo'n enorme uitstraling en is hij tegelijk heel kalm. "Hij weet wat hij doet. En dat geeft je een veilig gevoel, ook als er veel mensen staan te zien."
Olympische droom
Voor Catling is het duidelijk: als ze ooit de Olympische Spelen haalt, dan wil ze dat doen met een Fries paard. "In het Verenigd Koninkrijk wordt dressuur over het algemeen rijden met warmbloedpaarden, en Friese paarden zijn heel zeldzaam op dat niveau", legt ze uit. "Maar ik denk dat als mensen echt zien wat Friese paarden kunnen, ze veel serieuzer zullen nemen."
Haar olympische droom met een Fries paard lijkt nog ver weg, maar toch is Catling overtuigd van haar plan. "Ik denk dat er nog genoeg tijd is", lacht ze.
Op de website van Omrop Fryslân zijn foto's en een filmpje van Gracie te zien.
De brontekst is inderdaad Fries en daar is alles wat over ‘rijden’ gaat per definitie blijkbaar schaats
zo lenig zijn mijn enkels zelfs nooit geweest.