Bokt.nl is vandaag 25 jaar oud geworden!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BartVB
Eigenaar

Bokt.nl is vandaag 25 jaar oud geworden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-26 07:23

*Bokt Nieuwsredactie
Bokt Community

Bokt.nl in 2001

Confetti op Bokt. Misschien vraag je je af, waarom is er vandaag confetti? Is er soms iemand jarig? Nou, ja en nee. Er is niet iemand jarig, er is iets jarig: Bokt is vandaag 25 jaar oud geworden *\o/*

Vijfentwintig jaar geleden was mijn toenmalige vriendin, Heike, de trotse eigenaresse van Julius, een prachtige Welsh Cob. Omdat Heike een paardenmeisje was, wilde ze het het liefst de hele dag over paarden hebben. Aangezien ik daar vrij snel over uitgepraat was ontstond het idee om een online forum te starten op welshcob.nl. Ik was wel handig met computers, registreerde dat domein en installeerde Phorum zodat ze daar kon kletsen met andere paardenliefhebbers.

Die Phorum software beviel niet echt en in die tijd was er ook een soort online prikbord op horses.nl. Daar kon je berichten uitwisselen met andere mensen, maar dat deed je door een naam en je reactie in te vullen in een formulier. Er waren geen accounts, er was bijna geen moderatie, het was regelmatig nogal een puinhoop.

Ik was inmiddels phpBB tegengekomen wat, als forumsoftware, een stuk beter in elkaar zat dan Phorum. Was ook een leuk team, er waren flink wat verbeteringen aan de software mogelijk dus voor ik het wist was ik een van de ontwikkelaars van phpBB. Rond 2000 was het ook makkelijker geworden om domeinnamen te registreren. Ik had een grote lijst met Nederlandse woorden gepakt van tussen de 3 en 6 letters, had achter al die woorden ".nl" geplakt en gekeken welke domeinen nog beschikbaar waren. Daar kwamen o.a. "Bokt.nl" uit wat wel grappig was voor bijvoorbeeld een email adres. Het kan goed dat Julius het eerste paard in Nederland was met zijn eigen email ;).

Aangezien het niet zo lekker liep op horses.nl en Heike daarover regelmatig klaagde was het een vrij logische stap om phpBB te testen op Bokt.nl. Kon Heike kletsen over paarden, kon ik nieuwe zaken in phpBB testen.

Dus op 9 januari 2001, in de tijd dat veel mensen nog moesten inbellen voor internet, kwam Bokt.nl voor het eerst online. Dat begon met ongeveer 20 mensen die overkwamen van horses.nl, maar binnen een binnen een paar maanden zaten we al op 10.000 gebruikers. Heike was duidelijk niet de enige die haar verhalen over paarden offline niet kwijt kon...

Voor mij super leuk en interessant om te kijken hoe de software werd gebruikt, hoe dat kon worden verbeterd en vooral ook enorm tof om te zien hoe mensen elkaar vinden op Bokt.nl. Bokt meetings, de Dorinedag, Bokt voor Azië (na de tsunami in 2004), Horse Event, etc, etc. Ook mooie technische ontwikkelingen zoals de Bokt Wiki (2007) en de Bokt Markt (2011). Aan de andere kant waren er ook dieptepunten; de eerste brief van een advocaat, ruzies op de site, grote emoties bij gebruikers en ook bij ons als er fouten werden gemaakt. Veel leerzame lessen, langzaam steeds meer tijd bezig zijn met Bokt.nl, daar op een gegeven moment ook inkomsten uit krijgen en zelfs Eline aangenomen om te helpen bij het beheer van alles! Nooit verwacht dat Bokt.nl zo'n vlucht zou nemen en zo'n enorm belangrijk deel van mijn leven zou worden voor zo lang.

Maar dat alles zou nooit mogelijk zijn geweest zonder jullie!

Ik kan nog pagina's vol schrijven over mijn kant van het Bokt.nl verhaal, maar het is veel leuker om te lezen wat Bokt.nl jullie heeft gebracht. Wat hebben jullie geleerd? Wie hebben jullie ontmoet? Welke momenten zijn jullie het meest bijgebleven?

Daarom maken we van 2026 een jubileumjaar! Samen met jullie gaan we graag aan de slag met bijvoorbeeld 25 Jaar In The Picture, interviews met bekende Bokkers, terugkijken op mooie meetings, vooruitblik op de toekomst, topics die jullie heel erg zijn bijgebleven, etc.

Om een deel van die activiteiten makkelijker te maken zie je vanaf vandaag voor de komende maand bij iedere post die ouder is dan 30 dagen een beker staan. Met die knop kan je berichten of topics nomineren om de komende maanden uitgelicht te worden. Zoek dus vooral terug naar bijvoorbeeld Groentesoep, Baaisikkel of de Bokker die met een trailer strandde op de snelweg. Of nomineer een topic dat volgens jou 'typisch Bokt' is en dat voor een buitenstaander volslagen onlogisch lijkt of geen touw aan vast te knopen en waarvan jullie wel eens zouden willen weten waar dat nou eigenlijk vandaan komt.

De afgelopen jaren is er veel gebeurd op gebied van Bokt.nl beleid en techniek. Maar alle echt bijzondere dingen in 25 jaar Bokt zijn terug te leiden tot jullie, de mensen achter de berichten die vaak bereid zijn iets te doen voor anderen, soms mensen die ze verder helemaal niet kennen. Door jullie grappige, mooie, maar ook verdrietige momenten te delen.

Nomineer dus de berichten die volgens jou zeker onder de aandacht moeten worden gebracht. Om het inzenden van nominaties nog wat interessanter te maken is er ook een prijs. Wat de prijs wordt is afhankelijk van jou. Wil je eeuwige roem op de site? Een felbegeerd stuk Bokt merchandise? Een lunch met mij? Of liever chocolade of misschien een VVV-bon? :)

En verder willen we graag weten wat jij leuk zou vinden om de komende maanden rondom het jubileum te zien. Bijvoorbeeld een verhaal over Bokt relaties en baby's? Een Boktquiz over paardenkennis én de geschiedenis van het forum? Statjes over 25 jaar Bokt? Of misschien een 'bedank-muur/topic': Een plek waar je Bokkers kan bedanken voor wat ze voor jou betekenen. Misschien ben je iemand bijzonder dankbaar voor iets wat ze via Bokt voor jou gedaan hebben en wil je ze nomineren om in een topic wat uitgebreider in het zonnetje gezet te worden? Of willen jullie graag overzichten van wat er in de loop der jaren allemaal gedaan is? Alle 1 april grappen op een rij, alle kerstwensen/puzzels in 1 topic? Samenvatting van de veulenverkiezingen?

We horen het heel graag en willen jullie onwijs bedanken voor 25 jaar Bokt.nl!

BartVB namens het hele team van Bokt.nl

Lynn_Nikita

Re: Bokt.nl is vandaag 25 jaar oud geworden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 07:36

Gefeliciteerd! Ik ben dit jaar 20 jaar lid. Ook een klein feestje.
Paard opgevangen via dit forum, vrienden gemaakt, tips gedeeld. Ga zo door!

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 07:40

Super leuk dit hele verhaal!
Ik ben lid sinds 2003 en dankzij bokt mijn eigen bedrijf gestart :D

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 07:41

/3 Gefeliciteerd Bokt Y)(^)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 07:43

Ik had de confetti idd al gespot en op Boktzaken een topic geopend :')

Bokt betekent nog steeds veel voor mij!
In het verleden was het heel fijn om op therapeutische :+ wijze te scrollen en nu is het nog steeds een welkom tijdverdrijf.
En uiteraard de Nieuwsredactie en Bokt op de Olympische Spelen <3
Er waren verdrietige momenten zoals nu het overlijden van Lovely..
Maar ook hilarische momenten zoals de bokker die haar rijlaarzen niet meer uitkreeg en er maar mee ging slapen :')

**\O/** Gefeliciteerd Bokt! Een hele prestatie om als forum 25 jaar oud te worden! **\O/**
Is Bokt nu één van de oudste fora van Nederland?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 07:51

Gefeliciteerd met Bokt! :) Een waar fenomeen! *\o/*

Ooit geregistreerd toen ik vroeg middelbare schoolleerling was, samen met mijn toen-en-nu-nog-steeds beste vriendin (Goldie, ook nog steeds actief gebruiker). Zelf een keer mijn account kwijtgeraakt en een "doorstart" gemaakt als Leo.
En heel veel te danken aan Bokt. Fijne gesprekken, contacten en mooie vriendschappen. Bijna 12,5 jaar moderator geweest tot ook alweer zo'n 10 jaar terug. Mooie Boktmeetings, toffe Horse Event weekenden. Mijn eerste kitten kwam bij een Bokker vandaan. Mijn tweede kitten bij een andere Bokker (zij is inmiddels happy senior). Mijn paard vond ik op de Bokt Markt.
Ik begon als puber op de middelbare school. Ik begon mijn studie, studeerde af. Ging werken. Startte een bedrijf. Stopte daar mee. Ging verhuizen naar een ander deel van het land. Kocht een paard. Kocht een eerste huis. Trouwde. Gooide het roer om door opnieuw te gaan studeren. Startte weer een bedrijf en geniet van ieder aspect dat daarbij komt. En bij alles was Bokt een stukje van mijn dagelijkse leven. Dat is behoorlijk bijzonder als je er even bij stil staat :)
Laatst bijgewerkt door Leo op 09-01-26 08:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 07:54

Gefeliciteerd!! Bokt maakt echt al heel lang onderdeel uit van mn leven. Ik dacht in 2003 dat ik hier ben gekomen, meer dan de helft van mn leven geleden :))

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 07:54

wat een mooi verhaal Bart!!

BOKT GEFELICITEERD!! *\o/* Y)(^)

Ik kijk er naar uit om alle herinneringen weer op te halen van de afgelopen 25 jaar, waarvan ik er toch wel een heel groot deel heb meegebokt.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 07:55

Gefeliciteerd Bokt! Y)(^)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 07:56

Gefeliciteerd Bokt, en uiteraard alle Bokkers!

Loop ook al wat jaren mee, inderdaad in het begin met inbelinternet :j

In 2003 mijn eerste paard gekocht via een advertentie op Bokt!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 07:58

Wauw wat een super jubileum en wat een mooie post Bart!!

Statjes zijn altijd leuk maar ik denk herinneringen/vriendschappen/speciale meetings nog leuker zijn om te lezen

Nogmaals gefeliciteerd met Bokt haar 25e verjaardag!!

Ik ben bijna 23 jaar "een bokker"... wat lang!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 08:01

Wauw, 25 jaar. En ook al bijna zolang lid. Heel lang teamlid geweest. Eerst als moderator, later als bezwaarcomissie en daarna nieuwsredactie, zelfs 10 jaar teamlid feestje gevierd. Behoorlijk wat rellen meegemaakt, maar ook hele mooie dingen.
4 katten via Bokt opgehaald, waarvan er 2 nog steeds bij mij zijn en 2 helaas overleden. Veel online vriendschappen opgedaan. Leuke dingen gedaan als boktmeetings, clinics, Horse Event, boek adventkalender.
En nog na 25 blijft het lastig uit te leggen dat je met mensen die je nog nooit in het echt ontmoet zoiets onderneemt. Maar altijd leuk en gezellig :D
Veel informatie gevonden, tips gevraagd en gegeven. Momenteel wat minder, maar Bokt is nog altijd leuk en gezellig tijdverdrijf met een fijne sfeer.
Mooi om zo samengevat te zien :j

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 08:05

Een kwart eeuw alweer. Kan me de eerste periode op Horses.nl nog goed herinneren.
Betekent ook dat ik al die tijd al heel wat uurtjes hier besteed heb

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 08:07

Ik snapte de confetti eerst niet, dacht dat het reclame was 8)7

Gefeliciteerd Bokt Y)(^) *\o/*

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 08:10

Jezus wat worden we oud :+ maar zonder dollen: gefeliciteerd Bart en iedereen die er vanaf het eerste moment bij is.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 08:14

Gefeliciteerd Bokt!

Ook ik heb hier nu 20 jaar liggen waarvan meer dan 10 jaar als mod en later NR lid. Nog steeds lees ik elke dag mee.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 08:14

*\o/* <3 *\%/* :wave: **\O/** :)F

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 08:15

Gefeliciteerd Bokt.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 08:17

Gefeliciteerd met 25 jaar bokt.nl
Een dag niet gebokt is een dag niet geleeft!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 08:18

Ik dacht eerst..Bokt 25 jaar oud? Dat kan niet..Bokt is al veel ouder haha, maar dat is kennelijk alleen zo in mijn beleving. Ben ook alweer erg lang lid. Leuk om de geschiedenis zo te lezen. Gefeliciteerd met dit jubileum van je leuke experiment Bart. *\o/*

Ik vindt eigenlijk alles wat geopperd wordt voor de komende maanden op Bokt leuk, statjes, bedankmuur, Bokt relaties, misschien ook een In Memoriam voor Bokkers die er niet meer zijn?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 08:28

Gefeliciteerd Bokt en Bart natuurlijk! Ten tijde van dat screenshot was ik ook al bokker. Ik zie wat oude bekende namen staan die er niet meer zijn.
Wat leuk dat er acties worden georganiseerd dit jubileumjaar. Ik ga voor de lunch met jou hoor! Volgens mij hebben we elkaar ooit al eens ontmoet op een LAN party in Maarssen maar misschien vergis ik me. Lijkt me leuk je eens te spreken.
Bokt betekent veel voor mij. In het doorgeefstokje ben ik daar verder op in gegaan met de hoogtepunten en de dieptepunten.
Ik wil het topic nomineren van 50 jaar Bokt met Wheelingkawa. Laten we hopen dat we ooit zo bij elkaar kunnen komen over nog eens 25 jaar.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 08:34

25 jaar al? Oei, tijd gaat snel.

En was dat niet Runningkawa Suzanne F? Die was er namelijk ook.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 08:37

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 08:38

Jeetje 25 jaar. Gefeliciteerd!

Het heeft me zoveel mooie momenten en vriendschappen opgeleverd, dat had ik nooit voor mogelijk gehouden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 08:38

Zo lang al, proficiat *\o/*

Bokt is hier ook al lang onderdeel van het dagelijks leven, onze twee katten komen ook van bij een bokker, mijn zwangerschappen ook op bokt gedeeld met andere mede zwangeren (dat voelde toch fijner dan een echt zwangerschapsforum, want zwanger + paarden is toch een categorie apart :D ) en sowieso natuurlijk het oneindig kletsen over paarden.

Wat ik het mooiste vind aan bokt is de community en dat iedereen een beetje vertrouwd en als 'vrienden' voelt, ook al ken je ze vaak niet eens echt bij naam.

Een mooi voorbeeldje hiervan jaren geleden: ik moest naar een wedstrijd nabij Breda, maar geen idee hoe ik dat qua openbaar vervoer in Nederland best aanpakte. Dus een topic op bokt geopend en niet alleen verder geholpen, een super lieve bokker is me zomaar met de auto aan het station komen afhalen en heeft me op het wedstrijdterrein afgezet. Ze kende me verder totaal niet en deed dat zomaar even voor een onbekende. De kracht van bokt <3