Vijfde Gelderse hengst uitgenodigd voor KWPN Stallion Show

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Vijfde Gelderse hengst uitgenodigd voor KWPN Stallion Show

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-25 17:42

KWPN
Fokkerij

O'Toto van de Wimphof. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Gistermiddag werden niet alleen de dressuurhengsten beoordeeld tijdens de nakeuring, maar ook één Gelderse hengst. Deze zoon van O’Toto van de Wimphof brengt het totaal op vijf hengsten voor de tweede bezichtiging.

De hengstenkeuringscommissie Gelders paard kwam gisteren niet voor niets naar Ermelo. In de eerste bezichtiging powered by AJ Bedrijfsdiensten beoordeelden ze één hengst in de nakeuring, die goed aansluit bij de eerdere vier geselecteerde hengsten voor de KWPN Stallion Show. Deze Toto O’Bala KH (O’Toto van de Wimphof uit Ambala R elite sport-dres PROK van Tango, fokkers P. en S.S. Kempenaar uit Wetsens) kreeg groen licht van de hengstenkeuringscommissie. Eerder werden al Gelderse zonen van Barton VDL, Glock’s Energy, Jupiler S en Ojee-B uitgenodigd voor de tweede bezichtiging.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 08:55

Wat is er precies Gelders aan een O'Toto x Tango? :+

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 09:01

Elisa2 schreef:

Waarschijnlijk is 'ie nèt niet goed genoeg voor de richting dressuurpaard en wordt hij dan maar in de reservebank gedumpt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 09:01

Dat was precies wat ik ook dacht Elisa, ik snap het niet helemaal maar misschien kan iemand het uitleggen.

Elisa2

Re: Vijfde Gelderse hengst uitgenodigd voor KWPN Stallion Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 09:08

Ik zie dat de 5e generatie ooit Gelders was...maar dit slaat natuurlijk helemaal nergens op. Hele type lijkt ook niet meer op het orginele Gelderse paard. Ik denk ook niet goed genoeg voor de dressuurrichting en het is toevallig een vos.

https://www.youtube.com/watch?v=hC6AlImJ7Ds

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 09:28

Albert schreef:
Elisa2 schreef:

Waarschijnlijk is 'ie nèt niet goed genoeg voor de richting dressuurpaard en wordt hij dan maar in de reservebank gedumpt.

Gelukkig laten de echte Gelderse fokkers zo’n hengst meestal wel staan.

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 11:25

Om te janken dit…

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 12:03

Muronia schreef:
Dat was precies wat ik ook dacht Elisa, ik snap het niet helemaal maar misschien kan iemand het uitleggen.

Factor is tuigpaard in de 3e generatie. Dat zie je ook wel een beetje terug als ik eerlijk ben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 13:29

In de database staat bij fokrichting dressuurpaard, hoezo wordt hij dan Gelders gekeurd?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 14:06

_San87_ schreef:
In de database staat bij fokrichting dressuurpaard, hoezo wordt hij dan Gelders gekeurd?

Mag toch, er zit Gelders in.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 14:39

Ja, ik zie dat het mag. Ik vind er iig niks Gelders aan.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 14:41

Moeder en oma zijn Gelders ingeschreven, maar met zoveel dressuurbloed, en zeker namen als Totilas, Tango, Jazz enz, vraag ik me ook af of je dit nog Gelders wil noemen...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 19:42

Ze zouden het beter kunnen doen zoals het KGPS met een bloed eis/ percentage. Daar hebben ze in ieder geval interesantere hengsten inmiddels.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 19:56

Niks Gelders aan wat ontzettend jammer dit. Ik hou zo van het 'oude' Gelderse type.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 21:52

Elisa2 schreef:
Ze zouden het beter kunnen doen zoals het KGPS met een bloed eis/ percentage. Daar hebben ze in ieder geval interesantere hengsten inmiddels.

De bloedeis hebben ze al heel lang los gelaten. Er waren strikte eisen aangaande de percentages Gelders, Hackney en Engels Volbloed-bloed. Het is nu een typefokkerij, wel met Gelders bloed in de pedigree.

De oma van deze hengst is echt fantastisch! Dat is de Factor-merrie. Zijn moeder is ook echt Gelders te noemen. En hij komt uit de Balastam die terug gaat op de Landsvrouwestam. Dat lijntje staat bekend om de enorme werkwilligheid en kwaliteit.

Deze hengst is nog heel jong en doet nog wat puppy-achtig aan. Hij moet er nog in groeien. Ik zie echt wel een Gelderse opdruk, maar niet zoals we kennen van de klassieke Gelderse paarden met heel veel bot, platte kruizen en korte koten. Deze hengst is duidelijk moderner.

Als fokker ben je gelukkig niet verplicht om alle hengsten te gebruiken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 22:18

Je hebt moderne gelderse en klassieke modellen inderdaad
Maar zoveel generaties terug echt gelders bloed moeten zoeken is imo geen gelders paard meer ook al zijn moeder en oma wel opgenomen in het gelders stamboek.
De bloed percentage eis is al lang geleden vervallen.
En iemand die de echte Gelderse een warm hart toedraagt kijkt verder en kijkt wel naar Gelderse lijnen of echt passende types/ rassen .

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 12:03

Heb filmpjes van de hengst zitten kijken en het is wel echt een goed paard. Wellicht is hij bij de Geldersen aangeboden omdat de HK-commissie anders vindt dat Gelders bloed te dichtbij zit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 13:47

Nee, die was nooit doorgegaan naar de tweede bezichtiging bij de dressuur paarden. Lang achterbeen wat teveel stuwt en te weinig onder het lichaam komt. Met weinig lichaams/ rug gebruik.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 14:18

Zoals al eerder is gezegd is het Gelders paard een type fokkerij en daar past deze hengst zeer goed tussen. Qua moederlijn is het ook goed te begrijpen dat deze hengst bij het GP is aangeboden.
Goed paard!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 18:07

Elisa2 schreef:
Nee, die was nooit doorgegaan naar de tweede bezichtiging bij de dressuur paarden. Lang achterbeen wat teveel stuwt en te weinig onder het lichaam komt. Met weinig lichaams/ rug gebruik.

Het ís ook geen dressuurpaard. Die Gelderse opdruk en beweging raak je niet zomaar kwijt en het geeft ook lang door. Daarom maak ik mij niet zo'n zorgen om zo'n hengst bij de Geldersen.

Ik vind overigens wel dat hij lichaamsgebruik heeft en lossigheid. Wat betreft het achterbeen ben ik het met je eens

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 19:36

Ik vind dit niet echt een Gelderse beweging :) , misschien wel van de hedendaagse Gelderse maar niet zoals ik ze me herinner van 10/15 jaar geleden. Toen vond ik veel Geldersen beter bewegen dan veel dressuur paarden, vooral achter. Maar tegenwoordig vind ik dat weer andersom.

Anyway, smaken mogen verschillen natuurlijk. Wellicht ontwikkeld hij zich nog wat meer door.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 21:34

SophievdV schreef:
Elisa2 schreef:

Het ís ook geen dressuurpaard. Die Gelderse opdruk en beweging raak je niet zomaar kwijt en het geeft ook lang door. Daarom maak ik mij niet zo'n zorgen om zo'n hengst bij de Geldersen.

Ik vind overigens wel dat hij lichaamsgebruik heeft en lossigheid. Wat betreft het achterbeen ben ik het met je eens

Ok, we zijn nu dus van "wat moet hij daar" tot "hij hoort daar thuis" :D

Ik heb de longeerfilmpjes ook gezien en het is gewoon echt een heel goed paard. Niet alleen als Gelders paard IMO.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 01:21

Elisa2 schreef:
Ik zie dat de 5e generatie ooit Gelders was...maar dit slaat natuurlijk helemaal nergens op. Hele type lijkt ook niet meer op het orginele Gelderse paard. Ik denk ook niet goed genoeg voor de dressuurrichting en het is toevallig een vos.

https://www.youtube.com/watch?v=hC6AlImJ7Ds

Ik had hierover dus ook op Facebook al een topic aangekaart over wat de gemiddelde Gelders paard liefhebber hier nu van vind. Het meerendeel vindt het gelukkig ook niet acceptabel dat een dergelijke hengst Gelders wordt aangeboden.

Persoonlijk ben en blijf ik van mening dat een dergelijke hengst gewoon dressuur gekeurd zou moeten worden, dan kun je hem bij eventuele goedkeuring alsnog gebruiken met een Gelderse merrie en het veulen Gelders registreren.

Door zo’n hengst Gelders aan te gaan bieden krijg je namelijk o.a die discussie: oh hij zal wel niet goed genoeg zijn voor de dressuurrichting, dus doe dan maar gelders want hij heeft een dijk van een Gelderse oma . Waardoor je in mijn ogen het Gelders paard (en eventueel dit desbetreffende paard en zijn kwaliteiten) echt tekort doet en eveneens het imago voedt van het Gelderse paard als ‘vergaarbak’ binnen het KWPN.

Uiteraard is het alsnog aan de fokkers om dan te bepalen of ze zo’n hengst gaan inzetten bij eventuele goedkeuring, maar zoals ik zelf ook aan heb gegeven snap ik dan niet dat ze binnen de organisatie outcross met bijvoorbeeld een Groninger of Frederiksborger hengst geen kansen geven zonder het überhaupt te proberen. Hou gewoon ook de fokkers tevreden die wel graag het klassieke gelderse gebruikerspaard willen fokken (zoals ik), dan zal er ook minder gesteigerd worden bij het doorverwijzen van een dergelijke hengst vermoed ik.

Overigens zeg ik niets over de kwaliteiten van dit paard, ik zie zeker wel de kwaliteit. Maar ik zie ook de gevaren van het inzetten van zo’n hengst binnen de richting, zet deze hengst op een Special D Merrie (of andere dressuur x dressuur x gelders die er inmiddels ook meer dan genoeg Gelders geregistreerd staan) , registreer het veulen Gelders en waar zijn we dan nog. Je verliest je onderscheiding met de andere richtingen , dat wat je juist verkoopt als fokkers/gebruikers Gelders paard.

Want wat is dan nog Gelders? Waarom verkies je de Gelderse boven een dressuurpaard/springpaard?
De gemiddelde persoon zal aankaarten : stoere duidelijke Gelderse opdruk, veelzijdigheid, werkwilligheid, nuchterheid, etc.

Ik kan het in ieder geval niet meer uitleggen aan de mensen die het vragen. Ik zeg altijd wel dat we zowel modern als klassiek Gelders nodig blijven hebben, dus hou dan gewoon die optie ook open. Ik gebruik het liefst geen modern dressuurbloed voor onze fokkerij, hou dan ook gewoon opties open. Dit jaar zijn die er dus wederom niet voor mij binnen de KWPN doorverwezen hengsten. (Ik fok het liefst Alexandro P vrij, modern dressuur vrij bij o.a. Elegant/Ahoy bloed, dan loop je gewoon keihard vast gemiddeld genomen, en dan kijk ik nog niet eens op basis van karakter specifiek.)

Waarmee ik niet wil zeggen dat bijvoorbeeld een Alexandro P /Jazz een slechte hengst is.
Zou het Alexandro P bloed het goed doen op bepaalde lijnen van ons? Jazeker. Maar we kiezen er dus bewust voor om dit niet te doen, want er is al meer dan genoeg goeds van. Liever een ‘frisse’ nieuwe basislijn creëren voor de toekomst om eventueel verder op uit te bouwen.

Zelf hoop ik oprecht dat we in de toekomst gewoon ruimte en waardering blijven houden voor de klassiek Gelders paard liefhebbers. Die paarden waar je elke ‘gek’ op kunt zetten, misschien niet altijd de knapsten of het meest soepel, maar wel keihard in voet en beenwerk, die nooit een pas kreupel lopen en die voor je door het vuur gaan, zowel in de dressuurring als in het spring of crossparcours of voor de wagen. Waar papa mee kan mennen, mama mee kan dressuurprikken, de dochter gekkigheid mee kan uithalen met verkleed springen of in een oefencrossje, waar de kleinzoon als 2 jarig jochie zich de koning te rijk op kan voelen als mama bedenkt hem erop te zetten, dat trotse stoere en fiere Gelders paard dat je al van veraf in de weide ziet lopen en kunt onderscheiden,en waarvan je dan als eigenaar denkt: wauw, dat is mijn stoere Gelderse topper. Want ja, ooit is zo mijn liefde voor het Gelderse paard ontstaan: we konden als groot gezin met zijn allen genieten van 1 paard, in onze eigen discipline.
(Gewoon even heel algemeen gezegd)

En nee, ik blijf erbij, met een dergelijk selectiebeleid geloof ik er niet in dat die ruimte en waardering er is voor het klassiek Gelderse type. Wat denk ik gewoon ontzettend jammer is voor het algeheel behoud Gelders paard.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 04:39

janderegelaa schreef:
[

Gelderse behoren allround te zijn. Daar hoort dressuur ook bij en fijn bewegen. Hij kan prima als dressuurpaard de baan in, maar de dressuurpaarden die we heden ten dage kennen hebben meer ras, vind ik. Vandaar mijn opmerking.

Chey: dank voor je visie en ik denk dat je gelijk hebt. Er is bij het KWPN geen ruimte voor de klassieke Geldersen. Ik denk dat het Gelders paard daar uiteindelijk verdwijnt, hoe spijtig ook. Ze hebben ook de menproef uit de EPTM voor Gelderse merries gehaald. Vind ik een teken aan de wand.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 08:53

Zoöloog was het laatste gelderse rijpaard, Fortissimo het laatste Gelders tuigpaard. Het laatste echt Gelders paard is aanstaande. Ik vind het gebrek aan visie om zo slordig om te gaan met je cultureel erfgoed.