Charlotte Dujardin emotioneel bij rentree tijdens London International

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Charlotte Dujardin emotioneel bij rentree tijdens London International

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-25 19:17

Bokt Nieuwsredactie
Sport

Charlotte Dujardin, hier met Valegro. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Charlotte Dujardin is weer terug in de internationale sport. Afgelopen donderdag maakte ze haar rentree tijdens de wereldbekerwedstrijd dressuur in Londen. Het was haar eerste optreden sinds een schorsing van een jaar wegens een incident waarbij zij tijdens een training een paard met een zweep sloeg.

Warm onthaal
De drievoudig olympisch kampioene kreeg bij haar terugkeer een warm onthaal van het publiek. Met haar paard Alive and Kicking reed Dujardin naar een score van 76,544%, goed voor de tweede plaats. Alleen landgenote Charlotte Fry bleef haar voor.

Dujardin had zich vorig jaar teruggetrokken uit de sport nadat beelden waren opgedoken van een trainingssessie waarin zij herhaaldelijk een paard met een zweep raakte. De internationale paardensportfederatie FEI oordeelde dat zij de regels rond paardenwelzijn had overtreden en legde haar een schorsing van twaalf maanden en een geldboete op. De straf ging in de zomer van 2024 in.

De schorsing betekende ook dat Dujardin niet deelnam aan de Olympische Spelen in Parijs. Destijds sprak ze van een verkeerde inschatting en gaf ze aan de opgelegde sancties te accepteren.

Geëmotioneerd
Tijdens het concours in Londen, onderdeel van het London International Horse Show, toonde Dujardin zich zichtbaar geëmotioneerd. “Alleen al het terugkeren in die arena is zo bijzonder; hier rijden heeft iets heel speciaals”, zei ze. “Door de arena rijden en zoveel mensen ‘kom op, Charlotte’ horen roepen, dat was heel emotioneel. Het was zó goed, het gaf me echt een enorme kick om weer terug te zijn. Ik heb er intens van genoten en in de proef had ik echt niet meer uit haar kunnen halen. Alive and Kicking deed haar uiterste best. Er zit nog zoveel meer in, maar alles bij elkaar genomen, kan ik niet meer wensen. 'Audrey' heeft dit jaar maar één wedstrijd gelopen, in Le Mans. Dit is haar eerste evenement van dit kaliber.”

Gebruikte bronnen:

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 19:55

Ik wil hier zoveel over zeggen...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 20:13

Hmja ik heb haar zien rijden maar kan er eerlijk gezegd niet meer normaal naar kijken.

Hester heeft trouwens een nieuwe stal amazone die nu GP rijdt.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 20:16

Elisa2 schreef:
Hmja ik heb haar zien rijden maar kan er eerlijk gezegd niet meer normaal naar kijken.

Hester heeft trouwens een nieuwe stal amazone die nu GP rijdt.

Is dit eig bij Hester gebeurd of elders waarvoor ze geschorst was? Ik heb de beelden nooit gezien..

Elisa2

Re: Charlotte Dujardin emotioneel bij rentree tijdens London International

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 20:32

Nee, ergens anders..ze gaf les aan iemand.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 20:37

Ik denk dat weinig zeggen het beste is.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 20:38

Het had van mij niet gehoeven….

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 21:08

sterregoud schreef:

De comeback of de schorsing?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 21:09

germie schreef:
sterregoud schreef:

De comeback of de schorsing?

De comeback had van mij niet gehoeven. ( de schorsing zeker wel)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 21:33

Tsja…
Ik keur niks goed wat ze heeft gedaan. Zo ga je niet met dieren om, nooit. Schorsing was (toen) zeker op z’n plaats

Wel vind ik dat het om een ouder filmpje gaat… Mensen kunnen veranderen in gedrag, handelingen danwel visie. Wie zegt dat ze niet is veranderd? Een beetje oude koeien uit de sloot halen imo

Nogmaals, ik keur het niet goed. Maar het is niet recent beeldmateriaal (4 jaar oud).

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 21:45

Blijkbaar bestaat er in de hoofden van sommige mensen niet zoiets als 'lesson learned...'
Waarom zou iemand 'levenslang' moeten krijgen?

Jammer.
Spoiler:
en kortzichtig
.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 21:53

Bij mij is dat het niet in ieder geval, ik vond haar rijden er nu niet heel vriendelijk uit zien. Vrij strak allemaal, kan ook spanning zijn geweest maar ik merk dat ik er niet meer onbevangen naar kan kijken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 21:57

Een moordenaar krijgt ook een tweede kans. Zo zie ik het. Je kijkt misschien wel wat anders, maar toch kan ik nog steeds er prima naar kijken.
Dat er nu spanning is, tja, als je er een tijd uitgeweest bent vind ik dat niet raar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 21:59

senna21 schreef:
Blijkbaar bestaat er in de hoofden van sommige mensen niet zoiets als 'lesson learned...'

Jammer.
Spoiler:
en kortzichtig
.

Maar Helgstrand die blijft terug komen hoor je amper iemand over. :=

Ik had wel een minder onbevangen gevoel bij het kijken. Maar 1 fout (Hester geeft ook aan dat dit totaal niet de Charlotte is die hij al die jaren gekend heeft.) is een fout….

Ik vond het paard ook (nog) vrij strak maar het dier is jong en niet ervaren op dit niveau toch? Er zaten stukken bij dat ik dacht ‘meh’ en dan weer stukken dat ik dacht ‘oké geef ‘m nog een half jaartje…’

Charlotte heeft iig verantwoording genomen en geen ‘ja maar…..’ dat ze erkend dat ze fout zat is ook iets waard. Genoeg ruiters die er onder uit proberen te lullen.

Ik heb ook momenten op film waar ik vrijwel meteen erna dacht ‘oei…. Dat had anders gemoeten….’ Maar je kan het niet terug nemen he. Je kan alleen zorgen dat het niet meer voor komt.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 22:43

Ayasha schreef:
senna21 schreef:

Jammer.
Spoiler:
en kortzichtig
.

Ik had wel een minder onbevangen gevoel bij het kijken. Maar 1 fout (Hester geeft ook aan dat dit totaal niet de Charlotte is die hij al die jaren gekend heeft.) is een fout….

Ik vond het paard ook (nog) vrij strak maar het dier is jong en niet ervaren op dit niveau toch? Er zaten stukken bij dat ik dacht ‘meh’ en dan weer stukken dat ik dacht ‘oké geef ‘m nog een half jaartje…’

Charlotte heeft iig verantwoording genomen en geen ‘ja maar…..’ dat ze erkend dat ze fout zat is ook iets waard. Genoeg ruiters die er onder uit proberen te banketstaaf.

Ik heb ook momenten op film waar ik vrijwel meteen erna dacht ‘oei…. Dat had anders gemoeten….’ Maar je kan het niet terug nemen he. Je kan alleen zorgen dat het niet meer voor komt.

Nah was een hoop 'ja maar' namelijk dat ze helemaal niet zo traint en dat het eenmalig is geweest en meer van die bullsht.

En ja ze heeft een jaar 'straf' gekregen, gelukkig was dat ook het jaar dat ze zwanger was en een kindje heeft gekregen, dus je kan van de straf niet zeggen dat het haar heeft geraakt. De publieke opinie daarentegen was eerst heftig (en terecht) maar om de een of andere gave reden is het omgebogen in een collectief 'ohhh wat is ze toch goed en fijn dat ze terug is, laten we haar steunen, wat is ze toch eerlijk' aan het publiek in Londen te horen. Mijn ass dat ze dit voor het eerst deed, ze heeft weet ik veel hoeveel paarden hoe hard geslagen. Als je zag met hoeveel gemak en nonchalance ze het deed op het bewuste filmpje. Zo iemand zou nooit meer met dieren mogen werken. Laat staan op het hoogste podium 'schitteren'. Ik wil een pedofiel best een tweede kans geven, maar niet in de kinderopvang. Ik wil een drugsverslaafde best een tweede kans geven, maar niet als apothekersassistent en zo wil ik een dierenbeul best 'vergeven' maar zeker niet zien in de internationale dressuurring. Noem mij maar kortzichtig.

Sansa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 22:52

Ayasha schreef:
senna21 schreef:

Jammer.
Spoiler:
en kortzichtig
.

Charlotte heeft iig verantwoording genomen en geen ‘ja maar…..’ dat ze erkend dat ze fout zat is ook iets waard. Genoeg ruiters die er onder uit proberen te banketstaaf.

Ja, die Helgstrand :7 Ik vind het ook wel lastig om geen bias te hebben als ik Charlotte zie rijden. Maar van de week zag ik een stukje met iemand anders voorbij komen (geen idee wie, maar een beetje hakkeplof stijl) en ik schrok van wat ik zag, dus die bias is niet alleen van het publiek. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 00:00

Bonita_Bon schreef:
Ayasha schreef:

Nah was een hoop 'ja maar' namelijk dat ze helemaal niet zo traint en dat het eenmalig is geweest en meer van die bullsht.

En ja ze heeft een jaar 'straf' gekregen, gelukkig was dat ook het jaar dat ze zwanger was en een kindje heeft gekregen, dus je kan van de straf niet zeggen dat het haar heeft geraakt. De publieke opinie daarentegen was eerst heftig (en terecht) maar om de een of andere gave reden is het omgebogen in een collectief 'ohhh wat is ze toch goed en fijn dat ze terug is, laten we haar steunen, wat is ze toch eerlijk' aan het publiek in Londen te horen. Mijn ass dat ze dit voor het eerst deed, ze heeft weet ik veel hoeveel paarden hoe hard geslagen. Als je zag met hoeveel gemak en nonchalance ze het deed op het bewuste filmpje. Zo iemand zou nooit meer met dieren mogen werken. Laat staan op het hoogste podium 'schitteren'. Ik wil een pedofiel best een tweede kans geven, maar niet in de kinderopvang. Ik wil een drugsverslaafde best een tweede kans geven, maar niet als apothekersassistent en zo wil ik een dierenbeul best 'vergeven' maar zeker niet zien in de internationale dressuurring. Noem mij maar kortzichtig.

Haar vaste trainingsstage kwijt. Degene waar ze jaren mee trainde kwijt. Al de door opgeleide paarden onder andere ruiters die ze echt niet beter maken. Freestyle zie ik elke proef minder graag lopen met hoe strak ze wordt. Al haar sponsers kwijt. Het was echt niet gewoon een jaar zwangerschapsverlof. :? Het is nu met 10-0 achterstand van de grond af terug beginnen en dat accepteert ze.

Steunen? Mwah. Het voelde dubbel. Maar geen enkele kans meer geven? Tja. The good outweighs the bad tenzij je Hester ook op het blok wil. Hoe kan hij immers jaren zo close samen gewerkt hebben met haar en het nooit gezien hebben?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 08:07

Voor mij is het eigenlijk simpel, ik moet het aan haar paard en rijden gaan zien dat ik het sympathiek vindt en er weer (meer) ontspanning komt. Nu ben ik nooit een hele grote fan geweest, bij Valegro trok het me ook nooit zo.

Het contrast met een Justin qua lichtvoetigheid en harmonie is nog erg groot zeg maar.

Aan de andere kant, de verontwaardiging..die Kruth/Danciera heeft helemaal geen spijt getoond. Lest bij Helgstrand en mag ook weer starten. En bij die kun je er dus gewoon vanuit gaan dat die op de oude voet door gaat. (geen spijt)

Ik vind het allemaal nog erg dubbel.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 08:11

Ik zie liever iemand terugkeren die een fout heeft toegegeven, dan iemand die vindt dat hij niets verkeerd heeft gedaan. Ze heeft haar schorsing uitgezeten, is veel kwijt geraakt, van mij mag ze nu laten zien dat ze het waard is om weer in de publieke belangstelling te staan. Laat maar zien aan je manier van rijden dat je wel diervriendelijk kunt zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 08:19

prompter schreef:
Ik zie liever iemand terugkeren die een fout heeft toegegeven, dan iemand die vindt dat hij niets verkeerd heeft gedaan. Ze heeft haar schorsing uitgezeten, is veel kwijt geraakt, van mij mag ze nu laten zien dat ze het waard is om weer in de publieke belangstelling te staan. Laat maar zien aan je manier van rijden dat je wel diervriendelijk kunt zijn.

Precies, ze zal sowieso onder een vergrootglas liggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 08:45

prompter schreef:

Ja precies dit probeerde ik ook te zeggen, goed verwoord. :j

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 09:00

Elisa2 schreef:
prompter schreef:

Ja precies dit probeerde ik ook te zeggen, goed verwoord. :j

Dat dus maar ik voelde hem gewoon niet.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 09:12

Werkt ze nog samen met Carl of niet? Of heeft ze een eigen stal en dus weer klanten? Dit paard is wel in (gedeeld) eigendom van hem.

Ook al vind ik dat ze wel de kans verdient, de glans is er wel een beetje af...
Maar dat vind ik gezien alle schandalen van afgelopen tijd in de dressuur sport sowieso.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 09:51

Ze heeft vast wel weer klanten. En waarom ook niet? Als ze gewoon netjes met de paarden en de mensen omgaat, moet je dan daar geen klant meer willen zijn?

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 10:37

Ze ontwijkt de pers, en dat vind ik jammer. Neem dan volledige verantwoordelijkheid, ga de pers te woord staan.

Ik heb haar in de Peelbergen zien rijden aantal weken geleden. Daar kreeg ze idioot veel steun... vind ik ook niet echt kunnen persoonlijk. Dit is weer het typische van de professionele paardenwereld... en weer door alsof er niets is gebeurd.