Sport
Charlotte Dujardin is weer terug in de internationale sport. Afgelopen donderdag maakte ze haar rentree tijdens de wereldbekerwedstrijd dressuur in Londen. Het was haar eerste optreden sinds een schorsing van een jaar wegens een incident waarbij zij tijdens een training een paard met een zweep sloeg.
Warm onthaal
De drievoudig olympisch kampioene kreeg bij haar terugkeer een warm onthaal van het publiek. Met haar paard Alive and Kicking reed Dujardin naar een score van 76,544%, goed voor de tweede plaats. Alleen landgenote Charlotte Fry bleef haar voor.
Dujardin had zich vorig jaar teruggetrokken uit de sport nadat beelden waren opgedoken van een trainingssessie waarin zij herhaaldelijk een paard met een zweep raakte. De internationale paardensportfederatie FEI oordeelde dat zij de regels rond paardenwelzijn had overtreden en legde haar een schorsing van twaalf maanden en een geldboete op. De straf ging in de zomer van 2024 in.
De schorsing betekende ook dat Dujardin niet deelnam aan de Olympische Spelen in Parijs. Destijds sprak ze van een verkeerde inschatting en gaf ze aan de opgelegde sancties te accepteren.
Geëmotioneerd
Tijdens het concours in Londen, onderdeel van het London International Horse Show, toonde Dujardin zich zichtbaar geëmotioneerd. “Alleen al het terugkeren in die arena is zo bijzonder; hier rijden heeft iets heel speciaals”, zei ze. “Door de arena rijden en zoveel mensen ‘kom op, Charlotte’ horen roepen, dat was heel emotioneel. Het was zó goed, het gaf me echt een enorme kick om weer terug te zijn. Ik heb er intens van genoten en in de proef had ik echt niet meer uit haar kunnen halen. Alive and Kicking deed haar uiterste best. Er zit nog zoveel meer in, maar alles bij elkaar genomen, kan ik niet meer wensen. 'Audrey' heeft dit jaar maar één wedstrijd gelopen, in Le Mans. Dit is haar eerste evenement van dit kaliber.”
Gebruikte bronnen:

Ik vind het ook wel lastig om geen bias te hebben als ik Charlotte zie rijden. Maar van de week zag ik een stukje met iemand anders voorbij komen (geen idee wie, maar een beetje hakkeplof stijl) en ik schrok van wat ik zag, dus die bias is niet alleen van het publiek.
Het is nu met 10-0 achterstand van de grond af terug beginnen en dat accepteert ze.