[AUT] Vrouw klaagt ex-man aan om niet meebetalen aan paardensport kind

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

[AUT] Vrouw klaagt ex-man aan om niet meebetalen aan paardensport kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-25 19:33

Bokt Nieuwsredactie
Buitenland

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Een kind hebben met talent, dat kan duur uitpakken. De moeder van een 15-jarige dressuuramazone uit Wenen wil dat haar ex-man verplicht meebetaalt twee dressuurpaarden van hun dochter, die bijna 6000 euro per stuk kosten, en sleepte hem voor de rechter.

De jonge amazone is zeer succesvol met haar twee paarden, ze is lid van het talententeam van de Oostenrijkse paardensportvereniging. In 2024 werd ze in het dressuurkader van de deelstaat opgenomen, behaalde ze op de kampioenschappen in deze deelstaat de tweede plaats en bij het nationaal kampioenschap werd ze derde. In juli 2024 nam ze namens Oostenrijk deel aan het Europees kampioenschap voor Children.

De ouders zijn gescheiden, de amazone woont samen met haar vier jaar jongere broertje bij hun moeder. De vader betaalt regelmatig alimentatie, maar de moeder eist nu bij de rechter extra geld vanwege de hoge uitgaven van het paardrijden. De vader is hiertegen, vanwege het risico op verwondingen en de hoge kosten, volgens de moeder maandelijks rond de 6.000 euro, na aftrek van subsidies. De kosten zijn onder andere stallingskosten op een stoeterij, de dierenarts, hoefsmid, het reizen naar concoursen en het startgeld. De moeder verklaart dat ze deze niet in haar eentje kan dragen en eist dat de vader de helft meebetaalt. Concreet eiste ze van haar ex-man meer dan 14.800 euro voor vijf maanden van het voorgaande jaar.

De rechtbank van Liesing deed eerder uitspraak in de zaak, in het voordeel van de moeder. De vader verdient 4575 euro netto, zijn bestaansminimum is 1772 euro, blijft er nog 2803 euro over, volgens de krant ‘Die Presse’. Daarvan moest de vader 1600 euro aan alimentatie betalen. Tot het bestaansminimum blijft nog 1203 euro over, volgens de rechtbank kon hij dat gebruiken voor speciale uitgaven van de dressuursport van zijn dochter. Voor de vijf maanden waarvoor deze zaak was aangespannen, komt dit uit op 6015 euro.

De vader was het hier niet mee eens en de zaak werd voorgelegd aan het Landesgericht für Zivilrechtssachen in Wenen. Deze wees de vordering af. Hoewel de paardensport in principe bijzondere behoeften kan rechtvaardigen, kon van de vader niet worden verwacht dat hij zich jarenlang financieel enorm zou moeten beperken om de sportloopbaan van zijn dochter te financieren. De kosten waren buitengewoon hoog en zouden in de toekomst nog verder kunnen stijgen.

Het Oberstem Gerichtshof (OGH), dat de zaak behandelde, gooide dat oordeel wederom overboord. Volgens deze rechter zijn ouders in principe verplicht om in de speciale behoeften van een kind te voorzien als deze een bijzonder talent heeft. Dit met het oog op een mogelijke professionele carrière, die moet worden gestimuleerd. Tegelijkertijd stelt het OHG, het hooggerechtshof, duidelijk dat ook welgestelde ouders een dergelijk kostbare stimulans niet tegen elke prijs hoeven te financieren. De complete situatie van het gezin is hierbij van belang – en dus niet alleen het inkomen van de vader, maar ook de financiële draagkracht van de moeder en daarnaast ook mogelijk andere financieringsmogelijkheden. Als de paardensport in zijn geheel te betalen is, zonder dat dit ten koste gaat van de basisbehoeften, kan de vader wel degelijk aansprakelijk gesteld worden. De zaak is daarom terugverwezen naar de rechtbank van Liesing.

Gebruikte bronnen:

Freyr

Re: [AUT] Vrouw klaagt ex-man aan om niet meebetalen aan paardensport kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 19:43

Waaaaaauuuww, wat een lef ook van die moeder.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 19:47

Wat raar. Als die man nog getrouwd was, dan had hij toch ook mogen kiezen om niet op bestaansminimum te leven voor een sportende dochter. En nu de gescheiden moeder, met dochter, dat wil, zou dat opeens wel moeten.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 19:48

De beste man moet flink bloeden.
Vroegah was het zo als iets niet meer te betalen is dat je dan moet gaan schrappen.
Waarom heeft dat kind 2 paarden is 1 niet genoeg?
Volgens mij moet paps betalen voor het onderhoud van zijn kind.
Niet voor haar dure hobby.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 19:54

Ik weet niet wie de eigenaar van de 2 paarden is, maar als dat de man is, zou ik er rap 1 verkopen. Opgelost.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 20:01

Ik vind dit ook heel ver gaan, kind kan zelf ook een baantje nemen om haar hobby te bekostigen..

Als ze nog getrouwd waren geweest zou zoiets ook in overleg gaan lijkt me.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 20:05

Wat leven we toch in een bijzondere wereld met bijzondere mensen

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 20:07

Dit vind ik wel heel erg bizar, zeker omdat hij er ook niet achter staat…

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 20:33

Dat die moeder zo'n claim indient is al raar maar dat de wetten daar blijkbaar voorschrijven dat de vader er nog verantwoordelijk voor is ook.. Whatt?!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 20:55

Ik vind het een aparte claim en ook nogal vreemd dat vader de luxe hobby van zn dochter deels zou moeten betalen en dan zelf heel weinig leefgeld overhoud.

Aan de andere kant denk ik wel ; het gaat om een ( zeer mogelijke ) professionele carrière .. stel de dochter was geen talentvol amazone maar studeert als arts en zou daarvoor uitgekozen worden om bijv een dure studie of stage in het buitenland te kunnen gaan volgen..
en hij zou dan weigeren om hierin mee te betalen ? In hoeverre verschilt dit dan qua mening.. want dan verwacht iedereen dat hij erin mee helpt ..

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 21:14

Sassy4barrel schreef:
Ik vind het een aparte claim en ook nogal vreemd dat vader de luxe hobby van zn dochter deels zou moeten betalen en dan zelf heel weinig leefgeld overhoud.

Aan de andere kant denk ik wel ; het gaat om een ( zeer mogelijke ) professionele carrière .. stel de dochter was geen talentvol amazone maar studeert als arts en zou daarvoor uitgekozen worden om bijv een dure studie of stage in het buitenland te kunnen gaan volgen..
en hij zou dan weigeren om hierin mee te betalen ? In hoeverre verschilt dit dan qua mening.. want dan verwacht iedereen dat hij erin mee helpt ..

Ook dan als de man het niet kan betalen houd dat ook op.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 21:20

Voor professionele sportambities heb je sponsoring, voor dure opleidingen heb je beurzen. En voor beide heb je ook nog leningen.

En 6000 in de maand aan kosten? In wat voor gouden stal staan die paarden?

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 21:21

Heeft de man ooit meebeslist dat die paarden kwamen, en was, van te voren, het idee om ze samen te betalen? Of zijn ze later gekomen en heeft de vrouw vanaf dat moment eenzijdig besloten dat de man ook mee moet betalen?

Dat lijkt me best verschil maken - anders kun je als ene ouder eenzijdig (financiële) beslissingen maken waar je de ander toe verplicht. In een gemiddeld ouderschapsplan staat volgens mij dat dergelijke beslissingen over geld en invulling van agenda (waarmee de ene ouder dus ook over de agenda van de ander zou kunnen bepalen) gezamenlijk moeten worden genomen. Met andere woorden: als deze vrouw eenzijdig zou hebben besloten dat dochter paardensport doet, is ze er ook eenzijdig verantwoordelijk voor dat te betalen lijkt me.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 21:23

Dat niet alleen, maar hoe zit het met het andere kind? Er loopt nog een jonger broertje rond, die heeft kennelijk geen rechten op centjes van papa?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 21:58

roosa schreef:
Sassy4barrel schreef:

Nou 3200 euro per maand over houden na alle vaste lasten en alimentatie te hebben betaald is niet bepaald leven op brood en water .. dus niet kunnen betalen is het niet helemaal maar het is ook een keuze om jezelf ook het een en ander te gunnen en niet alles aan de kinderen uit te geven

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 21:58

roosa schreef:

Nou 3200 euro per maand over houden na alle vaste lasten en alimentatie te hebben betaald is niet bepaald leven op brood en water .. dus niet kunnen betalen is het niet helemaal maar het is ook een keuze om jezelf ook het een en ander te gunnen en niet alles aan de kinderen uit te geven

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 22:03

Ibbel schreef:
Voor professionele sportambities heb je sponsoring, voor dure opleidingen heb je beurzen. En voor beide heb je ook nog leningen.

Ik denk dat reizen naar wedstrijden , inschrijfgeld , hotel/ verblijf , kosten van vervoer , trainers / lessen ect daar ook in zijn meegenomen ..

Sponsoring is er wel maar niet voor alle kosten
En net als beurzen ; moet je daar maar net voor in aanmerking komen..
leningen voor een minderjarige is ook niet echt handig

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 22:05

Knuffeldier schreef:
Heeft de man ooit meebeslist dat die paarden kwamen, en was, van te voren, het idee om ze samen te betalen? Of zijn ze later gekomen en heeft de vrouw vanaf dat moment eenzijdig besloten dat de man ook mee moet betalen?

Dat lijkt me best verschil maken - anders kun je als ene ouder eenzijdig (financiële) beslissingen maken waar je de ander toe verplicht. In een gemiddeld ouderschapsplan staat volgens mij dat dergelijke beslissingen over geld en invulling van agenda (waarmee de ene ouder dus ook over de agenda van de ander zou kunnen bepalen) gezamenlijk moeten worden genomen. Met andere woorden: als deze vrouw eenzijdig zou hebben besloten dat dochter paardensport doet, is ze er ook eenzijdig verantwoordelijk voor dat te betalen lijkt me.

Stel hij is in het begin meegegaan in de sport van dochter maar zat ze nog niet op dat niveau dus waren de kosten lager dus wel samen besloten destijds … maar nu niet meer samen maar dochter rijd inmiddels hoger niveau .. een paard erbij en hogere kosten .. is hij dan wel of niet medeverantwoordelijk ?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 22:06

Dus als je een kind hebt moet je de eigen hobby's en leuke leventje maar laten gaan als je een ex heks hebt.

Ouders die betalen voor een hobby, zeker terecht.
Je kind dure paarden geven, dure lessen en dan talent roepen heb ik in Amerika genoeg van gezien. De echt goede komen er op een ezel nog en bovendien kunnen die vaak paarden rijden bij de fokker. Opties zat.

K_H_W_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 22:09

Ibbel schreef:

Zoals ik het lees kosten de paarden 6000 per stuk.

Aan de andere kant, een correct dressuurpaard die blijkbaar geschikt is voor de ambitie van dochterlief voor 6000? Ik kan ze hier in de buurt niet vinden..

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 06:42

Sassy4barrel schreef:
roosa schreef:

Waar lees jij dat hij dat over houdt?
verdient 4575 euro netto, zijn bestaansminimum is 1772 euro, blijft er nog 2803 euro over, volgens de krant ‘Die Presse’. Daarvan moest de vader 1600 euro aan alimentatie betalen. Tot het bestaansminimum blijft nog 1203 euro over

Er staat nergens hoeveel de man moet betalen voor zijn levensonderhoud. Maar wel over bestaansminimum .

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 07:11

tamary schreef:
Dat niet alleen, maar hoe zit het met het andere kind? Er loopt nog een jonger broertje rond, die heeft kennelijk geen rechten op centjes van papa?

Dit dacht ik ook. En wat krijgt broertje nog?

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 07:49

K_H_W_P schreef:

Aan de andere kant, een correct dressuurpaard die blijkbaar geschikt is voor de ambitie van dochterlief voor 6000? Ik kan ze hier in de buurt niet vinden..

Nee, het staat er knullig in de eerste paragraaf, maar daarna wordt gesproken over 6000 per maand, per paard.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 08:15

Het eerste wat ik dacht....
Dit is nou precies de reden dat sommige ouders (vaders) besluiten hun bedrijven te verkopen en/of minder gaan werken.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 08:38

Nezzie schreef:
K_H_W_P schreef:

Nee, het staat er knullig in de eerste paragraaf, maar daarna wordt gesproken over 6000 per maand, per paard.

Citaat:
De vader is hiertegen, vanwege het risico op verwondingen en de hoge kosten, volgens de moeder maandelijks rond de 6.000 euro, na aftrek van subsidies.

Waarvan de kosten van 1 paard dus gedekt worden door subsidies? Of lees ik dit verkeerd?