Dier&Recht vraagt om verbod op paardenzweep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Dier&Recht vraagt om verbod op paardenzweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:15

Persbericht Dier&Recht
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Dier&Recht roept het ministerie van Landbouw in een nieuwe petitie op om het gebruik van de zweep op paarden te verbieden. Paarden zijn gevoelige dieren die pijn, angst en stress ervaren bij zweepslagen. Uit onderzoek blijkt dat veel ruiters de pijnsignalen van paarden onvoldoende herkennen. Het gebruik van de zweep leidt daardoor regelmatig tot misbruik en overtredingen. Dier&Recht publiceert hierover in het rapport ‘Zweepgebruik in de paardensport’.

Dier&Recht moedigt ruiters aan om het slaan met de zweep af te leren. De zweep behoort in vrijwel alle disciplines van de paardensport tot de standaarduitrusting en het straffen van een paard is algemeen geaccepteerd. Ruiters die een klap met de zweep uitdelen, denken zelf meestal dat die niet pijnlijk is voor hun paard. Maar prooidieren zoals paarden verbergen van nature hun pijn om geen aandacht te trekken van roofdieren.

Zwepen in de paardensport
“In de paardensport is slaan zo vanzelfsprekend, dat kinderen op rijles al vroeg leren om de zweep te gebruiken”, stelt Sarah Pesie, dierwetenschapper bij Dier&Recht. “Geen enkel ander dier slaan we met een zweep, waarom gebruiken we dan bij paarden en pony’s nog wel zo’n verouderd en barbaars dwangmiddel?”

Verboden dwangmiddelen
Slaan met de zweep veroorzaakt angst, stress en pijn tot verwondingen aan toe. Verkeerd gebruik van een zweep krijgt van experts zelfs de hoogst mogelijke score op het gebied van welzijnsaantasting: 10 uit 10. Volgens Dier&Recht genoeg redenen om de paardenzweep zo snel mogelijk te beperken of verbieden.

Eerder dit jaar nam de Tweede Kamer een motie aan over het inperken van risicovolle dwang- of trainingsmiddelen voor paarden en honden.(3) Het ministerie van Landbouw ontwikkelt op basis daarvan een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) die een reeks dwangmiddelen aanwijst als verboden vormen van dierenmishandeling.(4)

Cultuurverandering
“Belonen is een veel positievere manier van trainen dan straffen”, aldus Pesie. “Die manier van trainen is al veel langer gangbaar bij andere diersoorten en werkt ook goed bij paarden. Maar dat vergt wel een cultuurverandering in de ruitersport, met openheid voor nieuwe inzichten, aangepaste regelgeving en een overgang naar diervriendelijkere trainingsmethodes.”

Elisa2

Re: Dier&Recht vraagt om verbod op paardenzweep

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:28

Oh pfft gaan we weer..

Welke 'experts' zijn er gevraagd?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:35

Handig met mennen om dat zonder zweep te doen. Ermee slaan is zeldzaam nodig maar de zweep dient voor zoveel meer dan slaan. Onder het zadel zelden zweep mee tenzij horzels actief zijn

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:38

Slaan.. dexhelft slaat er niet eens mee.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:42

Het enige wat ik sla zijn dazen en bijtende honden :')

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:43

Van het mennen wil ik afblijven maar menig afgestompte manegepony krijgt een flinke tik met een dressuurzweep welke flinke striemen kan veroorzaken. En ja dat vind ik erg, ook dat de beestjes afgestompt (depressief) raken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:45

Maar dit is natuurlijk wel waar:
"Belonen is een veel positievere manier van trainen dan straffen”, aldus Pesie. “Die manier van trainen is al veel langer gangbaar bij andere diersoorten en werkt ook goed bij paarden. Maar dat vergt wel een cultuurverandering in de ruitersport, met openheid voor nieuwe inzichten, aangepaste regelgeving en een overgang naar diervriendelijkere trainingsmethodes.”

Bij honden vinden we training met de krant of vliegenmepper schandalig (was 20 jaar geleden nog doodnormaal) maar bij paarden wordt jonge kinderen op maneges nog geleerd om met zweep te rijden. En dat is eigenlijk best wel gek

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:48

Ik gebruik een zweep nooit om het paard wat ik rijd mee te slaan. Soms een kriebel achter je been, maar eigenlijk gebruik ik hem vooral om honden van m'n paard af te houden bij een buitenrit, of automobilisten verplichten meer afstand te nemen...

Dusja, verbiedt de zweep als slagmiddel, maar verbiedt de zweep aub niet compleet... Dat ding is soms echt wel handig.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:51

c_alsemgeest schreef:

Pas maar op, straks komt er ook een petitie tegen dazenvallen. :))

Mijn paard wordt altijd dolenthousiast als hij de zweep ziet want dat betekent spelen. :))

Maar dat geloven ze vast niet. Sielugh!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:52

Captain schreef:
c_alsemgeest schreef:

Pas maar op, straks komt er ook een petitie tegen dazenvallen. :))

Mijn paard wordt altijd dolenthousiast als hij de zweep ziet want dat betekent spelen. :))

Maar dat geloven ze vast niet. Sielugh!

Maar dan sla je 'm er ook niet mee.. Wel ander gebruik natuurlijk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:54

Daarna komen de ,sporen, aan de beurt..dan het bit...enz..enz...

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:54

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:01

Als we nu eens beginnen om dat zweepjes, sporen en hulpteugels buiten de manege lessen te laten. Ga eerst maar eens leren rijden voordat je aan hulpmiddelen begint.
Ik ben het niet met Dier & Recht eens dat een zweepje verboden moet worden maar ik kan niet ontkennen dat ik ook vaak zie dat er in het wilde weg op losgeslagen wordt. Zeker bij de manege lessen maar ook laatst met die pony races op dat indoor event. Het moet gebruikt worden waar het voor bedoeld is, als hulpmiddel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:02

troi schreef:
"Belonen is een veel positievere manier van trainen dan straffen”, aldus Pesie. “Die manier van trainen is al veel langer gangbaar bij andere diersoorten en werkt ook goed bij paarden. Maar dat vergt wel een cultuurverandering in de ruitersport, met openheid voor nieuwe inzichten, aangepaste regelgeving en een overgang naar diervriendelijkere trainingsmethodes.”

Bij honden vinden we training met de krant of vliegenmepper schandalig (was 20 jaar geleden nog doodnormaal) maar bij paarden wordt jonge kinderen op maneges nog geleerd om met zweep te rijden. En dat is eigenlijk best wel gek

Alles valt of staat met hoe die zweep gebruikt wordt dat kan positief of negatief. Een tikje achter het zadel (zachtjes) is soms vriendelijker dan flink been geven.

Paard voorwaarts kunnen houden ten alle tijden is belangrijk voor de veiligheid.

Ik weet niet hoe manege ruiters ermee rijden daar is wellicht nog verbetering in mogelijk.

En kritisch kijken naar hoe de zweep gebruikt wordt is natuurlijk altijd goed. De zweep is niet bedoeld om keihard mee te slaan. Werkt ook helemaal niet in mijn ogen aangezien de meeste paarden daar (terecht) alleen maar door in de weerstand gaan.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:04

troi schreef:

Klopt het is daarom ook een beetje een misleidende topictitel, want waar ze voor pleiten is een verbod van gebruik van de zweep als strafmiddel.

En daar zijn heel veel bokkers het gewoon mee eens, maar omdat het Dier&Recht is moeten er per se absurde vergelijkingen worden gemaakt en de kont tegen de krib wordt gegooid.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:07

Maar wat willen ze nu dan? Een verbod op de zweep in het geheel of een verbod op zweepslagen? Ik heb op de link hierboven geklikt (niet dat ik die ga tekenen), maar het word me niet duidelijk. Bedoelen ze hier ook de grondwerkzweep mee en de longeerzweep? Wat willen ze precies?

Een mentaliteitsverandering is geen verkeerde zaak.
Laatst bijgewerkt door Moska op Gisteren, 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:07

MamAppelsap schreef:
troi schreef:

Klopt het is daarom ook een beetje een misleidende topictitel, want waar ze voor pleiten is een verbod van gebruik van de zweep als strafmiddel.

En daar zijn heel veel bokkers het gewoon mee eens, maar omdat het Dier&Recht is moeten er per se absurde vergelijkingen worden gemaakt en de kont tegen de krib wordt gegooid.

Omdat ze weer lekker weten te verdraaien en liegen.. alsof iedereen er maar keihard op los mept. Terwijl dit gelukkig in de paardenwereld excessen zijn.

Daarnaast zijn ze zich kennelijk helemaal niet bewust van welke functie een zweep eigenlijk heeft en is het duidelijk dat ze van trainen en africhten ook geen kaas hebben gegeten.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:15

Marjo schreef:
Ik gebruik een zweep nooit om het paard wat ik rijd mee te slaan. Soms een kriebel achter je been, maar eigenlijk gebruik ik hem vooral om honden van m'n paard af te houden bij een buitenrit, of automobilisten verplichten meer afstand te nemen...

Dusja, verbiedt de zweep als slagmiddel, maar verbiedt de zweep aub niet compleet... Dat ding is soms echt wel handig.

Dit idd, en tis een fantastisch hulpmiddel in het grondwerken.

Maar idd, alles valt en staat met het gebruik. Ik denk dat vrijwel iedereen het er mee eens is dat een zweep niet als strafmiddel gebruikt moet worden, maar mijn probleem met dit soort instanties is dat het vaak niet hierbij blijft. Is er over 5 of 10 jaar überhaupt nog een zweep te krijgen? Wat is dan nog wel toegestaan bij bijv. grondwerk? En mensen die echt slecht willen pakken wel een stok of iets anders. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat er niks aan gedaan moet worden, dat zeker wel, maar puur en alleen de zweep verbieden op verkeerd gebruik; ik betwijfel of je daar echt iets mee gaat bereiken.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:17

Ben het niet helemaal met hun on-eens. Ik heb bij mijn vorige pensioen stal een kennis gehad die zo hard sloeg dat mijn paard er van schrok. Er mag dus zeker wel gekeken worden naar HOE een zweep gebruikt word. Want jezus fucking hell, er zitten genoeg mensen tussen die denken dat ie stuk moet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:36

Benfan schreef:
Ben het niet helemaal met hun on-eens. Ik heb bij mijn vorige pensioen stal een kennis gehad die zo hard sloeg dat mijn paard er van schrok. Er mag dus zeker wel gekeken worden naar HOE een zweep gebruikt word. Want jezus fucking hell, er zitten genoeg mensen tussen die denken dat ie stuk moet.

Hier ook. Natuurlijk reageert hier niemand die zo is maar tegelijkertijd kennen we allemaal zo iemand. En das niet ok

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:45

Op bosrit idd handig tegen steekbeesten, honden, wolven en wielrenners
Maar een tak met wat blad er aan werkt ook super. Mennen lijkt me lastig worden idd.
Verder mag het van mij verboden worden bij de ruiter die het als standaard uitrusting mee neemt

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:49

Ik heb wel eens iemand een zweep uit zijn handen getrokken omdat zijn paard het moest ontgelden. Of mensen gezien die hun paard over hindernissen heen meppen. Mogen ze inderdaad per direct verbieden.

Het vasthouden van een zweep s.v.p. niet. Ik ken een heel aantal mensen die met een lange zweep buiten rijdt voor als er een hond op hun af komt, of in het geval ze wel een wolf zouden treffen etc.

Mag grondwerk met een stick dan nog wel, of zouden ze dat ook als zweep zien? Ze moeten het wat duidelijker definiëren want ik denk dat het merendeel van de paardenhouders het ermee eens is zwepen niet op een verkeerde manier in te zetten. En als de maneges nog steeds zijn zoals mijne vroeger, mag daar inderdaad ook heel wat verbeteren.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:59

Tazzey schreef:
Als we nu eens beginnen om dat zweepjes, sporen en hulpteugels buiten de manege lessen te laten. Ga eerst maar eens leren rijden voordat je aan hulpmiddelen begint.
Ik ben het niet met Dier & Recht eens dat een zweepje verboden moet worden maar ik kan niet ontkennen dat ik ook vaak zie dat er in het wilde weg op losgeslagen wordt. Zeker bij de manege lessen maar ook laatst met die pony races op dat indoor event. Het moet gebruikt worden waar het voor bedoeld is, als hulpmiddel.

Sporen ben ik het mee eens. De rest niet. Kijk een slof hoort niet in een manegeles, die kinderen kunnen niet eens met 1 teugel rijden, laat staan met 2 en de kracht die je daar mee zet lijkt me zeer onwenselijk. Maar heb je een tydemann of martingaal dan kan dat voor sommige paarden/pony's echt wel helpend zijn en daar kunnen kinderen ook weinig kwaad mee. Een zweep kan ook handig zijn. Zeker als kinderbeentjes niet eens voorbij het zweetblad komen, wat wil je dan drijven? En een tikje om wat door te lopen is echt anders dan een flinke mep. En zo'n race is leuk, maar daar moet je inderdaad geen zweep bij willen, kinderen kunnen dat nog niet voldoende doseren.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:09

Nieuwsredactie schreef:
Persbericht Dier&Recht
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Dier&Recht roept het ministerie van Landbouw in een nieuwe petitie op om het gebruik van de zweep op paarden te verbieden. Paarden zijn gevoelige dieren die pijn, angst en stress ervaren bij zweepslagen. Uit onderzoek blijkt dat veel ruiters de pijnsignalen van paarden onvoldoende herkennen. Het gebruik van de zweep leidt daardoor regelmatig tot misbruik en overtredingen. Dier&Recht publiceert hierover in het rapport ‘Zweepgebruik in de paardensport’.

Een zinnetje even wat dikker gemaakt omdat het mij opviel. Let wel, hier worden alle ruiters mee bedoeld, ook de ruiters die deze organisatie naar de mond praten.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:54