Laagvliegplan voor helikopters: angst voor paarden in paniek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Laagvliegplan voor helikopters: angst voor paarden in paniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 15:01

Omroep Zeeland
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

"Wat als de paarden schrikken van een laagvliegende helikopter? Ja, ik weet niet waar dat dan eindigt", zegt een bezorgde Marie-Jeanne Schroevers. Ze houdt haar paard Anton stevig vast, alsof de helikopters ieder moment voorbij kunnen vliegen. Het kabinet beslist in december of Zeeland een laagvlieggebied wordt, maar als het aan Schroevers ligt, gaat de gemeente Veere daar geen onderdeel van uitmaken.

Het paard van Marie-Jeanne Schroevers staat bij manege De Kreekrug in Grijpskerke. In de plannen van het ministerie van Defensie is vrijwel heel Zeeland aangewezen als laagvlieggebied. Dit betekent dat helikopters tijdens een oefening tot vijf meter boven de grond mogen vliegen.

Waarom zijn laagvliegzones nodig?

Volgens Defensie is het trainen van laagvliegen met helikopters belangrijk, omdat de piloten anders in een oorlogsgebied geen kans maken. Helikopters die hoog vliegen, lopen een grotere kans om uit de lucht geschoten te worden. Daarom is het belangrijk om laag boven de grond te hangen. Op die manier blijven ze onder de radar van de vijand.

Op manege De Kreekrug in Grijpskerke staan in totaal 45 paarden. Monique Poppe en haar man zijn mede-eigenaren van de manege. Ook Monique is bang voor paniek onder de paarden. "Een paard dat op de vlucht is, is blind", zegt ze stellig. "Je moet er niet aan denken dat een groep paarden dwars door een groep schoolkinderen gaat.

De zorgen van deze paardeneigenaren, maar ook veehouders in Zeeland, leven op meer plaatsen die aangewezen zijn of worden als laagvlieggebied. In Gelderland wordt bijvoorbeeld al geoefend met laagvliegen. Ook daar zijn dierenhouders niet blij met de situatie. Omroep Gelderland maakte daar in 2023 een reeks artikelen over.

Defensie heeft begrip voor de zorgen
In een schriftelijke reactie van het ministerie van Defensie is te lezen dat het dergelijke situaties probeert te voorkomen, maar dat een schrikreactie bij dieren niet altijd uit te sluiten is: 'Deze zorgen zien we in de zienswijzen veelvuldig terugkomen. Als Defensie begrijpen we de zorgen en proberen dit soort situaties zoveel als mogelijk te voorkomen. Ook in bestaande laagvlieggebieden hebben we hier ervaring mee. Ondanks dat we proberen hier rekening mee te houden, kan een schrikreactie bij dieren niet altijd worden voorkomen.'

Grote ongelukken
Schroevers ziet vooral problemen omdat er naast de vele paarden op Walcheren ook veel toeristen komen. "En normaal gesproken gaat dat heel gemoedelijk samen", zegt ze. Maar ze is bang dat als Anton hard schrikt van een voorbijvliegende helikopter, hij in paniek op hol slaat en tussen het drukke vakantieverkeer met auto's en fietsers terechtkomt. "Daar krijg je grote ongelukken van. Daar zit mijn angst."

Maandag zijn de definitieve plannen van het ministerie van Defensie officieel gepresenteerd. In december wordt er een besluit over verwacht. Bij het Zeeuwse provinciebestuur leven nog wel een aantal vragen rondom die aanwijzing als laagvlieggebied. Want wat gaat er dan precies gebeuren, waar en hoe vaak?

Rekening houden met Zeeuwse zaken

Dagelijks provinciebestuurder Dick van der Velde zou graag zien dat Defensie rekening houdt met een aantal Zeeuwse zaken. Het broedseizoen van vogels bijvoorbeeld. En hij schrijft in een reactie dat hij zich ook afvraagt wat het verder betekent voor Zeeland: 'Blijft het mogelijk om bedrijventerreinen aan te leggen, woningen te bouwen en te recreëren?' Daarnaast hoopt Van der Velde dat de maneges en andere dierenhouders van tevoren geïnformeerd worden over de oefeningen met laagvliegende helikopters, zodat ze tijd hebben om hun dieren veilig binnen te zetten. Dat laatste wordt nog door het ministerie onderzocht.

Terug op manege De Kreekrug vertelt Ronald Poppe, de man van Monique, over de keer dat hij een helikopter laag zag vliegen bij een demonstratie van Defensie. "Dat was zeer bedreigend. Zeer indrukwekkend en een hels kabaal. Van Defensie hebben we toen gehoorbescherming gekregen."

Compensatie bij schade
Defensie laat nog weten dat dierenhouders bij aantoonbare schade gecompenseerd kunnen worden. Marie-Jeanne Schroevers, die haar paard ondertussen voert, vertelt dat ze bang is voor meer dan materiële schade. "Schade is te herstellen. Maar als mijn paard iemand van zijn fiets afloopt, moet je maar afwachten waar z'n voeten terechtkomen."

Eenduidig geluid
Eigenlijk klinkt er een eenduidig geluid vanuit de manege in Grijpskerke; de hoop dat Walcheren toch nog uit de laagvliegplannen van Defensie wordt gehaald. "Het is hier al zo vol. Kom iets anders doen. Kom alsjeblieft iets anders doen", zegt Marie-Jeanne.

8nnemiek

Re: Laagvliegplan voor helikopters: angst voor paarden in paniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:16

Ik vind het onverantwoord.. Oefenen met laag vliegen, prima.. maar waarom hebben ze daar een complete provincie voor nodig? Niet iedereen kan zijn paarden binnen zetten. In de natura2000 gebieden mag je nog niet met een drone van 200 gram vliegen, maar met heli's 5 meter boven de broedplekken van bedreigde vogels en zeehonden op de plaat is ineens geen probleem?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:50

Waarom kunnen ze niet laagvliegen op defensie terreinen?
Waarom moet dat in de gewone buitengebieden?
Net als de buitenlanding.

Kan dat met de techniek van tegenwoordig niet virtueel aangepast worden in moeilijkheidsgraad?

Natura 2000 geen probleem. Behalve als er wolven zitten.

Citaat:
Defensie niet mag oefenen in wolventerritoria, met name tijdens de welpenperiode.

Hier was een tijde terug een zwaar transport vliegtuig rare rondjes boven de Groote peel aan het vliegen.

Maar Ohnee de uitstoot van de naast gelegen boeren..

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 16:06

Echt belachelijk... Ik ben grote voorstander van paarden zoveel mogelijk voor te bereiden op alle gekke dingen, maar hoe kun je ze desensitizen tegen een helikopter van een paar meter boven de grond die misschien wel over je heen vliegt?? Zijn grote dingen van zo dichtbij hoor :n

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 16:12

Wat zijn dit weer kromme regels…vluchtdieren mogen wel angst angst aangedaan worden
maar wolven niet…
En tegenwoordig is er idd virtueel toch wel heel veel te trainen en dan kunnen ze een training aanpassen op eigen gebied lijkt mij, maar dat zal wel te kort door de bocht zijn.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 16:13

Dat ze lekker boven de Noordzee gaan oefenen.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 16:33

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 17:59

Jezus, gewoon heel provincie Zeeland als laagvlieggebied :=.

Ik snap dat er geoefend moet worden, maar dit voelt extreem? Misschien kan iemand met meer verstan van defensie uitleggen waarom er op zo'n enorme ruimte laaggevlogen moet worden?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 18:28

8nnemiek schreef:
Ik vind het onverantwoord.. Oefenen met laag vliegen, prima.. maar waarom hebben ze daar een complete provincie voor nodig? Niet iedereen kan zijn paarden binnen zetten. In de natura2000 gebieden mag je nog niet met een drone van 200 gram vliegen, maar met heli's 5 meter boven de broedplekken van bedreigde vogels en zeehonden op de plaat is ineens geen probleem?

Nou dit. Laat Zeeland nu toevallig ook één van de laatste plekken in Nederland zijn waar je (nu) nog wél met een drone mag vliegen...

Vorige week een drone gekocht, maar met deze plannen mogen we zometeen helemaal nergens meer vliegen -:(-

Wat betreft de helikopters ben ik niet zo bang, mijn zorgboerderij paarden staan vlak onder de aanvlieg route van vliegbasis Woendrecht, er komt hier regelmatig groot geweld redelijk laag over (de vliegbasis is letterlijk 2km verderop ofzo) en onze paarden reageren nergens meer op. Ze wennen er vanzelf aan. Zelfs ons nieuwste paard, die vanuit een héél ander deel van Nederland is gekomen, geeft er geen donder om.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 18:47

Nou ze wennen er wel aan toch.
Ik heb voor de landingsbaan van vliegbasis Leeuwarden gestaan en een doorstartend vliegtuig maakt wel wat meer herrie dan een helikopter.
Paarden keken niet op of om.

Op de huidige plek laatst die helikopter met dat ding er onder een kwartier lang boven de wei gehad maar ze geven er echt niet om.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 18:53

ellepel schreef:
Ik heb voor de landingsbaan van vliegbasis Leeuwarden gestaan en een doorstartend vliegtuig maakt wel wat meer herrie dan een helikopter.

Op de huidige plek laatst die helikopter met dat ding er onder een kwartier lang boven de wei gehad maar ze geven er echt niet om.

Die vloog hier laatst óók (vast dezelfde) toch wel blij dat we nét van de paarden af waren na het rijden toen ie over kwam...ze zijn véél gewend, maar dit hadden ze misschien wat spannend gevonden. Maar geen geren oid gezien in de wei. Dus zéér waarschijnlijk hadden ze hier ook gewoon niets om gegeven...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 18:58

Mijn paarden interesseert het 0,0 gelukkig. Onlangs aan het inspannen om te gaan mennen toen een chinook net over de loods gevlogen kwam. Ze vertrokken geen oor. Afgelopen week een vliegtuig bezig met laag vliegen en ook 0 reactie. De huidige vuurwerk bommen hebben ze wel een andere mening over.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 19:36

Mijn paard heeft een aantal jaren redelijk dicht bij een aanvliegroute van passagiersvliegtuigen gestaan, en gaf er destijds ook niet veel om. Na de verhuizing heeft hij jarenlang geen laagvliegende vliegtuigen meer gezien, en die enkele keer dat er de laatste jaren wel een laag vliegend vliegtuig langs kwam ging hij er toch echt weer vandoor, en die dingen kwamen niet eens zó gek laag voorbij. Voor luchtballonnen is hij ook panisch nadat een ballon in de wei ernaast is geland. Ik weet zeker dat hij compleet in paniek zou raken van zo'n helikopter. En dat is dan een nuchtere tinker..
Ik ben bang dat er nog veel ongelukken gaan gebeuren.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 06:54

Niet dat ik het eens ben met lage aanvliegroute waarschijnlijk om ons land te kunnen beschermen in barre tijden.
Laat ze eerst maar wat aan bescherming tegen drones doen.
En verder wennen paarden er gewoon aan.net als de jagers die hier op t veld schieten. De treinen die langs sjeesen en ook aan vliegtuigen die aan en af vliegen.
Als het maar met regelmaat gebeurt. De reden dat ze niet aanvliegen bij Welpjes van wolven gaat naar mijn idee nergens over maar daar zal iemand weer over nagedacht hebben en kunnen wij toch niet veranderden vrees ik

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 07:04

denisesilver schreef:
Dat ze lekker boven de Noordzee gaan oefenen.

Dat kan niet, ook veel grondtroepen oefenen mee in deze scenario’s.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 07:34

boedjang schreef:
Niet dat ik het eens ben met lage aanvliegroute waarschijnlijk om ons land te kunnen beschermen in barre tijden.
Laat ze eerst maar wat aan bescherming tegen drones doen.
En verder wennen paarden er gewoon aan.net als de jagers die hier op t veld schieten. De treinen die langs sjeesen en ook aan vliegtuigen die aan en af vliegen.
Als het maar met regelmaat gebeurt. De reden dat ze niet aanvliegen bij Welpjes van wolven gaat naar mijn idee nergens over maar daar zal iemand weer over nagedacht hebben en kunnen wij toch niet veranderden vrees ik

Aan een trein en een vliegtuig kun je een paard makkelijk laten wennen ja, die komen elk uur langs, dus genoeg mogelijkheden om dat langzaam samen te verkennen en te oefenen.
Dat is helaas niet te vergelijken met een gigantische chinook die vanuit het niets met veel kabaal boven je wei hangt. Er zijn al veel te veel paarden en andere dieren overleden door luchtballonnen, en die zijn toch echt minder eng dan zo'n chinook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 09:09

Hier willen ze ook helicopter landingsplaatsen gaan maken op de Hei en het terrein in Harskamp ligt ook in het bos. Dan zijn relaxte bosritjes ook verleden tijd vrees ik..

Ik snap dat ze moeten oefenen maar vind het toch lastig dat alles in het teken komt te staan van oorlog, oorlogsvoeren etc. (op meerdere gebieden)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 09:23

Wij hadden afgelopen zomer een paar dagen achter elkaar laagvliegende helicopters over stal. De meeste paarden keken omhoog om daarna weer verder te grazen. Een paar galoppeerden even hun wei rond, maar dat was snel weer voorbij.

De tweede dag zat ik op mijn jonge pony toen we ze aan hoorden komen. Pony keek weer even en ging gewoon verder met haar werk.
De dagen daarna waren er bijna geen schrikkende paarden meer.

Ze wennen eraan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 09:29

Tja, als dat nu voor ieder paard zou gelden..dit jaar is er nog een paard verongelukt op de wei omdat hij er van schrok. (de hengst Painted Black 2)

Het ligt er denk ik ook echt aan hoe ze over komen vliegen, hoe laag, hoeveel, hoe onverwacht etc.

In ieder geval, ik snap de zorgen goed.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 09:37

Hier hebben ze begin deze maand op een avond laag vlieg oefening gedaan boven onze stal en omgeving. Je wil niet weten hoe de boxen er daarna uit zagen!
En dan zijn mijn paarden best wat gewend maar dit gedonder hoorde ze alleen maar. Konden het niet zien.
Ik was er niet blij mee nee!
Laatst bijgewerkt door Popstra op 27-11-25 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 09:37

Elisa2 schreef:
Hier willen ze ook helicopter landingsplaatsen gaan maken op de Hei en het terrein in Harskamp ligt ook in het bos. Dan zijn relaxte bosritjes ook verleden tijd vrees ik..

Ik snap dat ze moeten oefenen maar vind het toch lastig dat alles in het teken komt te staan van oorlog, oorlogsvoeren etc. (op meerdere gebieden)

Ik reed jaren geleden al eens een keer over de Ermelose Hei toen er vanachter een rij bomen een Chinook opsteeg. Ik had ook niets gehoord, die bomen schermden het geluid volkomen af, op één of andere manier. Bizar gezicht, het is gewoon een vrachtwagen die opeens uit het niets omhoog komt zetten qua formaat.

Paard werd een halve meter kleiner omdat-ie in elkaar dook om weg te spurten, maar in de tijd dat-ie aan het nadenken was, ren ik links of rechtsom weg, had-ie gezien wat het was. Dus behalve die kleine "ik maak me klaar voor een sprong" gebeurde er helemaal niks. Was een volbloed Arabier trouwens, geen echte schijtlijster, maar met groot verkeer ook echt geen held.

Ze willen volgens mij trouwens juist vooral in bewoond gebied oefenen met dekking zoeken achter huizen/gebouwen/bomen etc. Dus oefenen in het bos is niet realitisch genoeg om oorlogssituaties na te doen. Want in oorlogstijd wordt er geknokt om steden, niet om de Veluwe.

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 11:34

ik woon momenteel al in een laagvlieg gebied en ik heb al bijna 20 jaar mijn paarden aan huis.
hier wordt bijna dagelijks maar zeker wekelijks gevlogen met helikopters en chinooks.
juist omdat er regelmatig gevlogen wordt kijken mijn paarden er niet eens van op.
ook de paarden die afgelopen jaar bij de buren zijn gekomen geven geen enkele reactie.
ik denk dat juist als het vrijwel nooit voorkomt de paarden veel heftiger reageren...
(net als paarden die bijv naast het spoor staan geen bal geven om treinen, maar als je er toevallig een keer langskomt ze echt heftig kunnen schrikken)
ik denk dat ik meer kans heb dat mijn paard schrikt van een haas of fazant, dan van een heli...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 13:45

Ibbel schreef:
Elisa2 schreef:

Ik reed jaren geleden al eens een keer over de Ermelose Hei toen er vanachter een rij bomen een Chinook opsteeg. Ik had ook niets gehoord, die bomen schermden het geluid volkomen af, op één of andere manier. Bizar gezicht, het is gewoon een vrachtwagen die opeens uit het niets omhoog komt zetten qua formaat.

Paard werd een halve meter kleiner omdat-ie in elkaar dook om weg te spurten, maar in de tijd dat-ie aan het nadenken was, ren ik links of rechtsom weg, had-ie gezien wat het was. Dus behalve die kleine "ik maak me klaar voor een sprong" gebeurde er helemaal niks. Was een volbloed Arabier trouwens, geen echte schijtlijster, maar met groot verkeer ook echt geen held.

Ze willen volgens mij trouwens juist vooral in bewoond gebied oefenen met dekking zoeken achter huizen/gebouwen/bomen etc. Dus oefenen in het bos is niet realitisch genoeg om oorlogssituaties na te doen. Want in oorlogstijd wordt er geknokt om steden, niet om de Veluwe.

Dit zijn al militaire oefengebieden, daar wordt dus al jaren geoefend maar nu komen de helicopters er bij. En dus kennelijk ook meer landingsplaatsen.

Fijn dat jouw paard niet zo paniekerig was. Het scheelt zo enorm per paard en karakter of het een probleem gaat zijn of niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 15:16

ellepel schreef:

Die van mij geven er in elk geval helemaal niets meer om. Hier hangen vaak genoeg meerdere apache helikopters of/ met chinooks. Hooguit, als echt de lucht trilt, zetten ze een paar stappen om, maar dat is het dan ook wel.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 22:06

Zowel in het verleden als redelijk recent (ongeveer 5 jaar) ervaring met een traumahelikopter in de wei.
Paarden keken op en gingen verder met hun ding.

Hier, Utrechtse heuvelrug, vliegen chinooks en andere helikopters ook altijd vrij laag over. Koeien en paarden geven er niks om.

Is rond 4 en 5 mei altijd wel een gaaf gezicht vind ik. Die gevechtsvliegtuigen en helikopters.

Heb trouwens ook ervaring met de Ginkelse heide. Ik vond het vervelender dan mijn fjord.