JIM neem ponyrace onder de loep na kritiek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

JIM neem ponyrace onder de loep na kritiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-25 17:34

Bokt Nieuwsredactie
Sport
Ingezonden door een Bokker

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Jumping Indoor Maastricht (JIM) gaat maatregelen nemen voor de ponyrace volgend jaar. Dit jaar vond de eerste editie plaats. De Limburgse nieuwspagina L1 maakte hier een reportage over, maar daar kwam een storm van kritiek op. De kinderen op de pony’s hanteerden zweepjes en sporen op een niet-diervriendelijke manier. In de reacties werd de organisatie bekritiseerd en was te horen dat de ponyrace op deze manier geen reclame en geen goed voorbeeld zijn voor de paardensport. Sommige mensen betitelden het zelfs als ‘dierenmishandeling’.

De organisatie gaat nu door het stof: "de fun voor pony en ruiter/amazone staat hoog in het vaandel, maar de uitwerking pakte anders uit." Ook geven ze aan dat ze maatregelen hebben genomen, naar aanleiding van alle kritiek.

Zo mogen in 2026 hulpmiddelen als zweep en sporen dan ook niet meer gebruikt worden tijdens de ponyrace. Ook worden de kinderen en hun ouders nog beter voorgelicht over de spelregels. "De oplossing is simpel, want het kan makkelijk veel leuker", schrijft de organisatie in een reactie op vragen van L1. "Zonder gebruik van hulpmiddelen en daarnaast zullen we in het vervolg de ouders en kinderen veel beter briefen." Zelf stellen ze dat ze dit jaar ook een briefing hadden gedaan, maar dat de afgesproken spelregels soms wat over het hoofd gezien zijn, wellicht door enthousiasme en spanning.

Gebruikte bronnen:

pol013

Re: JIM neem ponyrace onder de loep na kritiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:26

Is dat deze video: https://www.facebook.com/watch/?v=1125538699757199

hmmm in dubio of je hier een storm van verontwaardiging op moet komen.....

Aan de ene kant is het geen voorbeeld van 'goed paardrijden' aan de andere kant......

Is dit echt dieronvriendelijk? Van die spillebeentjes die tegen zo'n pony aan klapperen? Moeten we echt alles zielig gaan vinden nu?
Kon je het die pony's maar vragen he. Kan me namelijk net zo goed voorstellen dat de meeste best de lol kunnen inzien van zo collectief lekker rondscheuren. Even lekker lomp lollig doen.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 13:13

Ik zie geen dierenmishandeling hoor. Wat een aanstellerij weer. Echt hoor als het zo doorgaat dan rijden we over 20 jaar niet meer paard.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 13:20

@Lovelucydan: dat is het plan.

Trouwens, wat is een briefing? Is dat iets met postzegels?

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 13:29

Nou ja, dat meisje dat wint slaat wel aan een stuk met haar zweepje en heeft ook sporen om, dat vind ik niet onschuldig vermaak.
Ik zou het prima vinden als er geen sporen of zweepjes meer mogen. Als die ponies hier lol in hebben gaan ze ook wel zonder zweep en sporen

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 13:38

Ik heb het altijd raar gevonden dat de standaard uitrusting die de ruitertjes in spé krijgen altijd een cap, rijlaarzen en een zweepje (!) is.
En ik vind het ook raar dat ik altijd de enigste was die dat raar vond.
Wellicht komen er betere tijden aan.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 13:39

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 14:08

pol013 schreef:
Is dat deze video: https://www.facebook.com/watch/?v=1125538699757199

hmmm in dubio of je hier een storm van verontwaardiging op moet komen.....

Aan de ene kant is het geen voorbeeld van 'goed paardrijden' aan de andere kant......

Is dit echt dieronvriendelijk? Van die spillebeentjes die tegen zo'n pony aan klapperen? Moeten we echt alles zielig gaan vinden nu?
Kon je het die pony's maar vragen he. Kan me namelijk net zo goed voorstellen dat de meeste best de lol kunnen inzien van zo collectief lekker rondscheuren. Even lekker lomp lollig doen.

Yep, tegenwoordig is alles heel snel zielig :j. Het is ook wel een beetje lullig tegenover de ruitertjes, het zijn hun eigen ponnies en omdat ze hieraan mee hebben gedaan worden ze ineens als dierenmishandelaars gezien?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 14:18

Nou ben ik het ook wel met dionie eens. Van mij mag je sporen en zweep hier gewoon huis laten. Voor de beeldvorming zeker beter.

Maar als ik goed gekeken heb zie ik alleen een hele hoop geklapper en gewapper en kan ik geen pony ontdekken die er van langs krijgt.

Dus ik denk:
ophef hierover maken behoorlijk overtrokken
de volgende keer zweep en sporen thuis laten
die kinderen en ponies de volgende keer gewoon weer lekker door die piste laten scheuren en er van genieten
je realiseren dat niet alles wat iets minder fluisterend is, ook meteen mishandeling is.

Maar vierspan: je vergeet dan voor het gemak dat die kleintjes echt super slap zijn en de coördinatie van gekookte spaghetti sliert hebben. Dat daar af en toe een zweepje als extra ondersteuning bij moet vind ik geen schande. En zélfs áls ze ze 'slaan' heeft dat vaak weinig impact.
Je hoeft niet alles te vergoeilijken omdat het kinderen zijn. Die ponies blijven gewoon gevoelige paarden natuurlijk. Maar dat die kleintjes soms even extra ondersteuning nodig hebben omdat die ponies ook lekker profiteren van hun klungelige baasjes is ook wel een feit.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 14:24

De organisatie heeft ook aangegeven dat ze volgend jaar geen sporen en zwepen meer laten gebruiken in de ponyrace.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 15:49

Nee dit is geen dierenmishandeling, al ben ik het ermee eens dat de sporen en zweep niet nodig zijn.

Heb deze races weleens irl gezien en de pony's vinden het geweldig! Lol voor pony en kind..dus naar mijn idee wordt er van een mug een olifant gemaakt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 15:55

Dit is wel degelijk terecht, het was waanzin. Er zijn voorrondes gehouden waar die ouders zich al behoorlijk misdragen hebben en tijdens het warmlopen van die pony's is er echt door meer dan een ouder beschamend gedrag vertoont.

Dat dit niet door de beugel kon is vooral te wijten aan het gedrag en opjutten van kinderen van en door de ouders. :n

De ponyrace is een fantastisch concept, maar het moet back to basic. Geen zweep, geen sporen en geen hulpteugels.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 15:57

Weet jij meer dan wij?

Jammer dat de ouders zich zo gedragen hebben dan. :-(

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 16:01

De ouders die zich misdragen hebben zie je hier in dit filmpje niet, dus daar is niet veel over te zeggen dan door ons.

Sporen en zweepje mag inderdaad wel weg.

Sowieso zouden van mij sporen in elke discipline en klasse weg mogen blijven tot de M.

Maar voor de rest, de meeste pony's vinden zo rond rennen geweldig.
Zag je eigenlijk ook wel aan die van de winnares die nog geen zin had stil te staan.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 16:04

KimD schreef:
Dit is wel degelijk terecht, het was waanzin. Er zijn voorrondes gehouden waar die ouders zich al behoorlijk misdragen hebben en tijdens het warmlopen van die pony's is er echt door meer dan een ouder beschamend gedrag vertoont.

Dat dit niet door de beugel kon is vooral te wijten aan het gedrag en opjutten van kinderen van en door de ouders. :n

De ponyrace is een fantastisch concept, maar het moet back to basic. Geen zweep, geen sporen en geen hulpteugels.

En geen ouders dus :+

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 16:08

zo blij dat mijn ponytijd niet gecontroleerd werd, jammer dat veel ouders - om hun moverende redenen - steeds alles uit de kindermodus trekken.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 16:14

Nou het winnende meisje hakt zelfs op haar overwinningsronde nog aardig met haar sporen in de pony...Ik zie overal flink klapperende benen, dus waarom moetten daar sporen aan? Die dienen ter verfijning...er is geen verfijning bij die klapperende benen te zien.De kinderen hebben lol...Maar heel diervriendelijk ziet het er in mijn ogen niet uit met rukkende kinderhanden en flapperende benen. Laat ze de zelfde race eens met barepads of zonder zadel doen....

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 17:12

Kidde schreef:
KimD schreef:

Ik denk dat helemaal geen ouders lastig wordt, daarvoor zijn de kinderen te jong denk ik? Maar net zoals met voetbal zullen ze er streng op moeten toezien dat óók de ouders zich gedragen en niet hun kinderen gaan lopen opjutten.

Dus met warm rijden en dergelijke extra toezicht.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 17:34

Nee het was meer een grapje hoor. Al denk ik dat ouders wel vaker bij sporten een 'probleem' zijn. Zoals bij de voetbal bijvoorbeeld. Ik heb trouwens wel eens gehoord van een manege waarbij de ouders alleen boven vanuit de kantine mochten kijken en niet langs de bakrand, zodat ze zich niet met de les gingen bemoeien

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 17:37

KimD schreef:

OMG wat een grote woorden: was waanzin.?!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 22:44

Kidde schreef:
KimD schreef:

Nou inderdaad, daar dacht ik ook al aan :+

CxKenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 22:59

haha1995 schreef:
Nou het winnende meisje hakt zelfs op haar overwinningsronde nog aardig met haar sporen in de pony...Ik zie overal flink klapperende benen, dus waarom moetten daar sporen aan? Die dienen ter verfijning...er is geen verfijning bij die klapperende benen te zien.De kinderen hebben lol...Maar heel diervriendelijk ziet het er in mijn ogen niet uit met rukkende kinderhanden en flapperende benen. Laat ze de zelfde race eens met barepads of zonder zadel doen....

Barepads of zonder zadel? Lijkt me niet heel veilig. Die zweepjes en sporen hoeven van mij ook niet maar om nou meteen zo door te slaan...

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 23:04

Ik vond het een tenenkrommend filmpje, dus goed dat het volgend jaar anders gedaan wordt.

Dit is toch het beeld dat we juist níet van de paardensport willen geven? Het racen zelf vind ik alleen maar heel leuk, maar niet dat schoppen en slaan.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 23:24

Hoe zou hier naar gekeken worden als het volwassene op paarden betreft? Vinden jullie het dan ineens wel zielig?

Enkele uit het filmpje meppen en trappen er behoorlijk op los. Hoe kun je dat in hemelsnaam goed praten? Omdat het kinderen zijn? Omdat het maar Shetlanders zijn?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 23:29

Tiggs schreef:
Ik vond het een tenenkrommend filmpje, dus goed dat het volgend jaar anders gedaan wordt.

Dit is toch het beeld dat we juist níet van de paardensport willen geven? Het racen zelf vind ik alleen maar heel leuk, maar niet dat schoppen en slaan.

Dat. En wat wil je je kind meegeven? Dat het normaal is om bij een paardrijwedstrijd je paard te schoppen en slaan? De pony zal van die spillepootjes geen blauwe plekken krijgen. Maar leert jonge kinderen dat dit normaal is terwijl het dat niet is.