Verandering in wegenbelasting van paardenvrachtwagens

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Verandering in wegenbelasting van paardenvrachtwagens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-25 17:54

LTO
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Voor particuliere eigenaren en voor zakelijke ondernemers veranderen in 2026 de fiscale regels rond paardenvrachtwagens. Voor ondernemers is vooral de invoering van de vrachtwagenheffing relevant, voor particulieren vervalt het kwarttarief voor paardenvervoer.

Wijziging voor particulieren (per 1 januari 2026)
Paardenvrachtwagens en tweepaardswagens die uitsluitend particulier of hobbymatig worden gebruikt, vallen nu onder het kwarttarief (25% van de reguliere motorrijtuigenbelasting (mrb)). Dat tarief vervalt per 1 januari 2026.

Vanaf het eerstvolgende volledige tijdvak van 3 maanden geldt het volledige mrb-tarief.
Deze wijziging komt voort uit de veronderstelling van het Ministerie van Financiën dat het beperkte weggebruik niet langer aannemelijk is omdat het aantal gebruikers binnen deze regeling is toegenomen.

Wijziging voor ondernemers (per 1 juli 2026)
Voor zakelijke gebruikers verandert de belastingstructuur door het vervallen van de wet belasting zware motorrijtuigen (bzm). Deze wordt per 1 juli 2026 vervangen door de vrachtwagenheffing. Voor ondernemers betekent dit dat 2026 een jaar wordt waarin zowel de fiscale lasten als het optimale gebruik van paardenwagens opnieuw moeten worden doorgerekend.

Dit betekent:

• je betaalt per gereden kilometer, op vrijwel alle snelwegen en een aantal provinciale/gemeentelijke wegen
  • het tarief hangt af van gewichtsklasse en emissieklasse: schoner en lichter = lager tarief
  • de heffing geldt voor voertuigen in categorie N2 en N3 (technische maximummassa hoger dan 3.500 kg), waaronder veel paardenvrachtwagens
  • na invoering vervalt de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor vrachtauto’s tot 12.000 kg; voor voertuigen zwaarder dan 12.000 kg wordt de mrb fors lager.

Meer informatie staat op de officiële website van de vrachtwagenheffing: https://www.vrachtwagenheffing.nl/.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 19:39

Ehm, voor ALLE gebruikers van wagens boven 3500kg TMM geldt dat per juli 2026 de regels veranderen.

Voor particulieren vervalt het kwart-tarief en het is een invuloefening dat de personenauto's binnen afzienbare tijd volgen, in welke versie dan ook.

Dat heeft de overheid er weer mooi ongezien doorheen gesluisd door de aandacht af te leiden met andere zaken......

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 20:11

ikke schreef:
Ehm, voor ALLE gebruikers van wagens boven 3500kg TMM geldt dat per juli 2026 de regels veranderen.

Voor particulieren vervalt het kwart-tarief en het is een invuloefening dat de personenauto's binnen afzienbare tijd volgen, in welke versie dan ook.

Dat heeft de overheid er weer mooi ongezien doorheen gesluisd door de aandacht af te leiden met andere zaken......

Precies!

De vraag is waarom wij mensen niet wat beter opletten.
Regering die zich keer op keer vlot demissionair verklaren en dan zonder controles er vlot vanalles doorheen duwen.
Meer belastingen, meer controle middels tracking enz. En onze belastingcentjes rap naar het buitenland i.p.v. investeren in Nederland.
Raam open - Geld eruit - raam dicht, het belangrijkste: de Nederlanders hebben het niet meer.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 20:25

Dat dit ging veranderen is best wel in het nieuws geweest.
Veel campereigenaren hebben hetzelfde probleem.
Evenals de MRB voor volledig elektrische auto’s die er aankomt/is.
En hun verweer is dat ze maar amper km’s in Nederland maken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 20:28

Ja dit is toch al 1,5 - 2 jaar bekend?

Is niet zomaar er doorheen geduwt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Verandering in wegenbelasting van paardenvrachtwagens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 21:00

Als ik het zo lees betaal je als ondernemer met een paardenwagentje tot 3500 kg gewoon grijs kentekentarief = +/- € 65,- (toevallig ook het wagentje dat afgebeeld is).

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 06:55

Dit was allang bekent en ook dat had de aandacht kunnen krijgen.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 09:57

Dus beter een grotere vrachtwagen dan een b-rijbewijs wagentje. Want dan ga je wel de hoofdprijs betalen.
Maar die km heffing is ook nog wel een dingetje. Je moet daarvoor een systeem aanschaffen dat de km registreert. Is dat dan een eenmalige uitgave of moet dat dan weer met een abonnement ofzo?
En geen idee nog wat dat dan gaat kosten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 10:02

Martina67 schreef:
Precies!

Regering die zich keer op keer vlot demissionair verklaren en dan zonder controles er vlot vanalles doorheen duwen.
Meer belastingen, meer controle middels tracking enz. En onze belastingcentjes rap naar het buitenland i.p.v. investeren in Nederland.
Raam open - Geld eruit - raam dicht, het belangrijkste: de Nederlanders hebben het niet meer.

Hoe wil jij als gewone burger daar wat aan doen, anders dan stemmen op een partij waarvan je hoopt dat die dit soort dingen niet wil, en dan ook nog voldoende zetels zou krijgen om het ook tegen te houden?

'Wij' hebben gestemd, er is een regering (geweest) die zich misschien 'vlot demissionair heeft verklaard' (dat betwijfel ik persoonlijk ook nog wel, het heeft nog aardig lang geduurd voordat de koppen gingen rollen wat mij betreft), maar dat die regering is gestruikeld komt omdat-ie niet levensvatbaar was vanaf het eerste begin en dat komt dús door 'ons' stemgedrag.

En welke 'controles' mis je precies? Met een eerste kamer die akkoord moet met wat de tweede kamer heeft goedgekeurd (wat door het kabinet is aangedragen)
Stem je ook bij de provinciale verkiezingen? Díe kiezen nl de eerste kamer. Die controle die jij kennelijk mist.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 10:08

Ibbel schreef:
Martina67 schreef:
Precies!

Hoe wil jij als gewone burger daar wat aan doen, anders dan stemmen op een partij waarvan je hoopt dat die dit soort dingen niet wil, en dan ook nog voldoende zetels zou krijgen om het ook tegen te houden?

'Wij' hebben gestemd, er is een regering (geweest) die zich misschien 'vlot demissionair heeft verklaard' (dat betwijfel ik persoonlijk ook nog wel, het heeft nog aardig lang geduurd voordat de koppen gingen rollen wat mij betreft), maar dat die regering is gestruikeld komt omdat-ie niet levensvatbaar was vanaf het eerste begin en dat komt dús door 'ons' stemgedrag.

En welke 'controles' mis je precies? Met een eerste kamer die akkoord moet met wat de tweede kamer heeft goedgekeurd (wat door het kabinet is aangedragen)
Stem je ook bij de provinciale verkiezingen? Díe kiezen nl de eerste kamer. Die controle die jij kennelijk mist.

Nee, dat komt door de voortdurende tegenwerking van de linkse oppositie + NSC.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 10:11

Martina67 schreef:
ikke schreef:

Precies!

Die vrachtwagenheffing is helemaal niet zo raar. We krijgen een soortgelijk systeem als in Duitsland met een apparaatje waarin je ingeeft hoeveel assen je hebt en hij wordt automatisch uitgelezen. Als je bedenkt hoeveel buitenlandse vrachtwagens hier rijden waar we echt nul wegenbelasting voor ontvangen dan werd het hoog tijd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 10:13

janderegelaa schreef:
Nee, dat komt door de voortdurende tegenwerking van de linkse oppositie + NSC.

Dus hoe 'wij' stemmen. Nederland dus, niet jij en ik, maar de totale bevolking.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 10:53

swatch schreef:
Dus beter een grotere vrachtwagen dan een b-rijbewijs wagentje. Want dan ga je wel de hoofdprijs betalen.
Maar die km heffing is ook nog wel een dingetje. Je moet daarvoor een systeem aanschaffen dat de km registreert. Is dat dan een eenmalige uitgave of moet dat dan weer met een abonnement ofzo?
En geen idee nog wat dat dan gaat kosten.

Ik denk idd een tolkastje wat op je raam moet.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 12:44

Het kilometerkastje aan je raam kost je 135 euro (borg) via Nedling en moet je altijd aanhebben tijdens het rijden zodat de camera's boven de snelwegen en sommigen provinciale wegen je kastje registreren, betalen kan via prepaid op het kastje of 2 wekelijks of maandelijks per incasso.

Op basis van 10.000 kilometer snelweg ben je 1130 euro per jaar kwijt, daar komt een normale particulier echt niet aan bij een euro 6 wagen onder 12ton gewicht. Bij 5000km snelweg kom je op 565 euro per jaar, een heel ander bedrag als mijn paardenwagen op B rijbewijs blijft en dus 2948 euro per jaar gaat kosten aan wegenbelasting. Is al een verschil van 2383 euro per jaar en dat de komende jaren dus altijd.

Voor onze B wagen ga ik nu 246 euro per maand betalen wegenbelasting, dus ik overweeg serieus nu zwaardere veren onder de wagen te zetten en hem bij de RDW naar 4000kg Maximum massa te zetten. Moet je dus wel je C1 rijbewijs halen, beetje maat camper waar je mee afrijd, maar dat is echt het overdenken waard, want ik ga straks denk ik rond de 50 euro per maand betalen aan kilometerheffing.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 13:22

Je zult maar een grote euro 0 vrachtwagen hebben, volgen mij rijden daar nog heel wat van rond?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 16:31

vierspan schreef:
Je zult maar een grote euro 0 vrachtwagen hebben, volgen mij rijden daar nog heel wat van rond?

Ja die heb ik, ik ga ruim 22 cent per kilometer betalen. Mijn wagen staat op mijn werk, 50 km enkele reis naar stal dus reken maar uit… En dan is die van mij een kleintje.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 18:51

gr_roos schreef:
vierspan schreef:

Ja die heb ik, ik ga ruim 22 cent per kilometer betalen. Mijn wagen staat op mijn werk, 50 km enkele reis naar stal dus reken maar uit… En dan is die van mij een kleintje.

Als je nu een Euro 3 rijdt, betaal je 30 euro per maand.
In de nieuwe regeling is dat 0,18 per km.
Zelfs bij 5k per jaar is dat toch een forse verhoging.

maarre, wat nog meer een punt is: je zult een bedrijf hebben met een Euro 6 12-tonner waar je 50k mee rijdt en nu dus 30 euro per maand voor betaald, betaald een bedrijf straks 4000 maal 0,03 = 120 euro per maand.
Dus zelfs met de modernste vrachtwagen en een redelijke inzet ga je als bedrijf dus gewoon 3x zoveel wegenbelasting betalen!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 19:11

Ik heb mijn wagen uit 98 zo’n 15 jaar, 7,5 ton voor inmiddels 1 E pony. Starten is lopen en als particulier met kwart tarief betaal ik nu €11 of €12 per maand. Ik heb mijn wagen al bekeken op de website van de RDW en ik kom in het hoogste tarief terecht. 1 keer op en neer naar stal kost bijna net zoveel als mijn kwartaal bedrag nu. Kreeg wel een brief dat mijn kwart tarief per 1 januari vervalt.
Ik zou zelfs een trailer van 600 + mijn E pony (450 gewogen) achter mijn personenauto kunnen hangen. Die mag 1200 trekken.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 21:38

Mijn Renault Master staat zakelijk en op 3500 kg dus dat geeft nog geen problemen. De meeste modernere tweepaards staan op 3500

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 14:46

In een ander topic ook geplaats, maar ook hier maar even....

Aangezien ik er even weinig van snapte, behalve dan dat het kwarttarief op paardenvrachtwagens komt te vervallen, ben ik er zojuist even ingedoken.

Zelf heb ik een Master 5500 TTM. Kunnen die 2 dikke knollen van mij tenminste legaal op.

Brief van de Belastingdienst: Per 1 januari 2026 vervalt het bijzonder tarief motorrijtuigenbelasting (mrb) voor rijtuigen ingericht als paardenvervoer. Vanaf dan betaalt u het volledige tarief.
Brief van het RDW: Per 1 juli 2026 verschijnt de vrachtwagenheffing. U gaat betalen per gereden kilometer op aangewezen wegen. De mrb (tot 12.000 kg) komt te vervallen.

Het kastje voor de kilometerheffing kost eenmalig borg Eur 135,00.

Zoals ik het begrijp ga ik hier beter van worden. Nu dan. De mrb komt vanaf 1 juli te vervallen, dus ik betaal een half jaar het volle pond en daarna per gereden km. Maar ik kom amper op de snelweg of zelfs N-wegen en zoals de kaart er nu uit ziet, ga ik (nog) niet betalen voor de km's die ik rij.

Of snap ik het nog steeds niet? Mis ik iets?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:00

Waar heb jij die kaart gezien Estera? Ik rijd sowieso 90% snelweg en provinciale wegen en dan ook nog in de randstad.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:09

Estera schreef:

Aangezien ik er even weinig van snapte, behalve dan dat het kwarttarief op paardenvrachtwagens komt te vervallen, ben ik er zojuist even ingedoken.

Zelf heb ik een Master 5500 TTM. Kunnen die 2 dikke knollen van mij tenminste legaal op.

Brief van de Belastingdienst: Per 1 januari 2026 vervalt het bijzonder tarief motorrijtuigenbelasting (mrb) voor rijtuigen ingericht als paardenvervoer. Vanaf dan betaalt u het volledige tarief.
Brief van het RDW: Per 1 juli 2026 verschijnt de vrachtwagenheffing. U gaat betalen per gereden kilometer op aangewezen wegen. De mrb (tot 12.000 kg) komt te vervallen.

Zoals ik het begrijp ga ik hier beter van worden. Nu dan. De mrb komt vanaf 1 juli te vervallen, dus ik betaal een half jaar het volle pond en daarna per gereden km. Maar ik kom amper op de snelweg of zelfs N-wegen en zoals de kaart er nu uit ziet, ga ik (nog) niet betalen voor de km's die ik rij.

Nope, je begrijpt het.

Darragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:22

ikke schreef:
maarre, wat nog meer een punt is: je zult een bedrijf hebben met een Euro 6 12-tonner waar je 50k mee rijdt en nu dus 30 euro per maand voor betaald, betaald een bedrijf straks 4000 maal 0,03 = 120 euro per maand.
Dus zelfs met de modernste vrachtwagen en een redelijke inzet ga je als bedrijf dus gewoon 3x zoveel wegenbelasting betalen!

Als je hoort dat je, zoals in je voorbeeld, 3x zoveel wegenbelasting betaalt dan klinkt dat inderdaad als een zware last. Maar als je dan, wederom zoals in je voorbeeld, nu maar 30 euro per maand betaalt voor een 12-tonner dan klinkt dat behoorlijk minder schokkend. Voor een Ford Focus betaal je nu, afhankelijk van je woonplaats immers 2 maal zoveel.

Overigens: als je van 30 euro naar 120 euro gaat dan betaal je vier maal zoveel.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 20:13

gr_roos schreef:
Waar heb jij die kaart gezien Estera? Ik rijd sowieso 90% snelweg en provinciale wegen en dan ook nog in de randstad.

https://www.vrachtwagenheffing.nl

Er staan nog maar een paar N-wegen op. Wel alle snelwegen. Maar ik doe de aanname dat dit wegennet voor km-heffing nog wel uitgebreider gaat worden in de toekomst.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 20:20

janderegelaa schreef:
Estera schreef:

Nope, je begrijpt het.

Ik durf het bijna niet te geloven. Ergens beter van worden in de huidige tijd :+ . Overigens snap ik dat dit voor een hoop mensen niet zo zal zijn, maar ik mijn geval als hobby paardeneigenaar die zo'n ding op de dam heeft staan om naar de club en een wedstrijdje in de buurt te rijden, lijkt het dan wel beter uit te pakken.