Heel stiekem bouwt deze paardenhoudster schuilstal tegen aanval wolf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Heel stiekem bouwt deze paardenhoudster schuilstal tegen aanval wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:22

RTV Drenthe
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Hoe bescherm je dieren tegen aanvallen van de wolf? Dierhouders worstelen met het antwoord op deze vraag, zeker als een wolfwerend raster niet de oplossing is. Schuilstallen bieden mogelijk soelaas. Maar mag je zomaar bouwen?

Lisa uit de gemeente Midden-Drenthe heeft er slapeloze nachten van. Vier pony's heeft ze op het land achter haar huis lopen. Ze verzorgt de paarden met veel liefde, maar vreest dat ze op een dag de dieren door de wolf aangevreten in het gras terugvindt.
Uit angst voor de wolf verkocht ze de zes schapen die ze naast de paarden ook hobbymatig hield. "Maar de pony's zitten diep in mijn hart. Die verkopen, dat is geen optie", zegt ze resoluut.

'Grond hobbelt en bobbelt'
Ze kan haar paarden beschermen met een wolfwerend raster. De provincie Drenthe stelt hiervoor subsidie beschikbaar. Toch is dat geen optie, zegt Lisa. "We zitten in een bosrijk gebied. De grond hobbelt en bobbelt. En er zijn bramenstruiken. De draden van het raster kunnen wij niet wolfwerend bouwen."

Bovendien vindt ze dat ze geen gemeenschapsgeld moet vragen voor haar hobby. "De miljoenen kunnen beter naar het openhouden van bijvoorbeeld een zwembad", doelt ze op de sluiting van het bad in Smilde. Ook is ze er niet van overtuigd dat de wolfwerende hekken haar paarden beschermen.

Slapende honden
De oplossing voor Lisa en haar paarden is in de maak. Ze bouwt met hulp van anderen een stal van ongeveer 15 vierkante meter. Hierin kunnen de dieren 's nachts verblijven. De stal is zo gebouwd dat de paarden zowel binnen als buiten kunnen staan. Samen met de stroomdraden die ze om het land heeft staan, moet dit de dieren veilig houden.

Het belang van een goede bescherming is groot, vindt Lisa, vooral nu de populatie wolven groeit en de aanvallen weer toenemen. Ze wil straks, als de stal klaar is, weer met een gerust hart kunnen slapen. Toch wil ze geen slapende honden wakker maken.

Illegaal
Ze vreest namelijk dat haar nachtopvang illegaal is. Daarom wil ze ook niet dat haar achternaam en woonplaats worden vermeld.

"Ik ben als de dood dat de gemeente zegt: dit gaan we niet doen. Zolang de gemeente niet weet dat ik dit achter het huis heb staan, heb ik de grootste kans dat het niet opvalt en de dieren beschermd staan tegen de wolf."

De gemeente Midden-Drenthe laat weten dat het toegestaan is een schuilstal te bouwen van maximaal 50 vierkante meter, mits deze voldoet aan de regels in het omgevingsplan. Lisa denkt dat haar stal niet voldoet, omdat ze vreest dat ambtenaren die niet vinden passen op het land.

Onenigheid
In de gemeente Westerveld, die net als Midden-Drenthe te maken heeft met meerdere wolvenroedels, leidde het gebruik en de bouw van schuilstallen zelfs al tot politieke vragen. Duurzaam Sterk Westerveld constateerde 'een dringende behoefte bij dierhouders aan nachtverblijven'.

Westerveld wees in antwoord daarop naar de speciale schuilstallenregeling. Dit is bedoeld voor veehouders die hun land niet bij het bedrijf hebben en het vee dus niet binnen kunnen brengen. In de afgelopen twee jaar zijn in Westerveld hiervoor drie aanvragen gedaan.

In Diever leidde de bouw van een stal al tot onenigheid met de gemeente. Een paardenhouder liet een stal plaatsen, maar de gemeente constateerde dat 'op deze woonbestemming zonder toestemming een stal in het buitengebied is geplaatst'.

Ook in Hoogeveen zijn schuilstallen aan de orde van de dag in de politiek. Het college van B en W gaat onderzoeken of veehouders extra schuilplekken voor hun dieren mogen bouwen. Dit gebeurt naar aanleiding van een aangenomen motie van VVD, CDA en de SGP.

'Enorm lastige discussie'
Lisa hoopt dat gemeenten soepel omgaan met dierhouders die stallen bouwen. "Ik vind de discussie enorm lastig", zegt ze. "Ik ben echt niet tegen de wolf, want ik ben een dierenliefhebber. Een wolf moet ook te eten hebben. Maar van mijn pony's blijft-ie af."

Klik op de link van de bron bovenaan de pagina voor foto's.
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op Gisteren, 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:44

Ik zou vooral het nieuws inlichten over iets waarvan je vooral niet wil dat iedereen het weet. :=

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:54

Lara_Silver schreef:
Ik zou vooral het nieuws inlichten over iets waarvan je vooral niet wil dat iedereen het weet. :=

Dat was ook mijn gedachte :+

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:54

Lara_Silver schreef:

Dat was precies het eerste wat ik ook dacht :o?

alice0cullen

Re: Heel stiekem bouwt deze paardenhoudster schuilstal tegen aanval wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:01

Toch niet zo stiekem :+

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:04

Ik woon niet in de gemeente van het artikel, maar weet dat onze en omliggende gemeenten geregeld via luchtfoto's controleren op vergunningsvrije en illegale bouwwerken. Dat het achter het huis is maakt dus weinig uit, vrees ik voor haar.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:14

Konstantine schreef:
Ik woon niet in de gemeente van het artikel, maar weet dat onze en omliggende gemeenten geregeld via luchtfoto's controleren op vergunningsvrije en illegale bouwwerken. Dat het achter het huis is maakt dus weinig uit, vrees ik voor haar.

Als ik de foto zo zie valt hij redelijk in het niet onder de bomen en met groen dak/wanden waardoor het ook als gras kan worden gezien vanuit luchtfoto.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:35

Oké dan vooral de media opzoeken hiermee.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:39

Gemeentes moeten eindelijk eens in beweging komen op dit onderwerp gezien de situatie met wolf en inzichten dierenwelzijn. En aangezien die ook de oren laten hangen naar de publieke opinie moet je dan daar maar sympathie kweken en dus er actie in krijgen die je alleen niet lukt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:09

Moeten in dat hokje 4 ponies?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:21

Ik denk dat het meer als noodkreet gezien moet worden dat ze contact op zoekt met de media.
De ene gemeente is star in Drenthe, terwijl een andere gemeente daar pleit voor soepel beleid omtrent schuilstallen.

Ik neem aan dat ze het verhaal van Ted Kop Jansen gehoord heeft en het gesteggel wat zij hebben door stallen te plaatsen zodat ze hun paarden op kunnen sluiten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:23

Billy schreef:
Moeten in dat hokje 4 ponies?

Mijn gedachte, shetten oke, maar zet je er 4 D pony's in een wolf die er omheen loopt te etteren.
Dan zijn ze misschien niet gewond door de wolf zelf maar wel door elkaar.

Maar goed, ik begrijpt dat ze iets moeten... -O-

Maar ik denk ook dat het meer de roep om aandacht is in hoe bizar het veilig houden van onze dieren is en gewoon niet kan. En nog minder bij een tegenwerkende gemeente.
Terwijl "iedereen" wel roept. Je moet ze maar veilig houden als eigenaar, is jullie plicht.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:02

Hoe beschermd die stal op de foto dan tegen de wolf????? Denken ze dat de wolf de voorkant niet kan vinden???? _-:(

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:02

DDDara schreef:
Hoe beschermd die stal op de foto dan tegen de wolf????? Denken ze dat de wolf de voorkant niet kan vinden???? _-:(

Staat er volgens mij bij dat de voorkant nog dicht moet. Lijkt mij erg klein inderdaad

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:03

DP ik denk dat je daar wel de nagel op de kop slaat.
Bij elk aangevallen pony/schaap zijn er altijd reacties dat ze dan maar een betere omheining of stal hadden moeten hebben.

Helaas zijn er ook al aanvallen overdag, dus of ze echt veiliger zijn met de nachtopvang is maar een vraag.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op Gisteren, 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:04

Kabayo schreef:
DDDara schreef:

Staat er volgens mij bij dat de voorkant nog dicht moet. Lijkt mij erg klein inderdaad

Ohja was wel slim geweest als ik de tekst bij het orginele artikel ook had gelezen...... :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:07

Is er buiten die stal om niet gewoon een mogelijkheid om een nachtpaddock te maken met goede stroomdraden en dan niet tegen de buitenomheining aan zodat er geen braam doorheen kan.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:58

Zou de stal in het artikel niet zomaar een voorbeeld stal zijn? Want daar krijg je denk ik alleen 4 mini,s in...
Vraag me ook af of je de stal dan niet op het bouwblok kan zetten bij je woning...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:26

Dit artikel laat weer eens zien hoe ongelooflijk moeilijk het dierhouders wordt gemaakt of beter gezegd onmogelijk.
Als je je dieren beschermt dan loop je weer tegen andere problemen met vergunningsregels aan.

Nederland en natuurbeheer is zo of zo al 1 grote klucht.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:28

15 vierkante meter. 3 bij 5 en daar 4 pony's in. Pfoehh. Dat is wel superkrap.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:08

Denk niet dat het vier stalletjes worden.

Citaat:
De stal is zo gebouwd dat de paarden zowel binnen als buiten kunnen staan. Samen met de stroomdraden die ze om het land heeft staan, moet dit de dieren veilig houden.

Leest meer als schuilstal in een extra beveiligde paddock oid.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:19

Ja dat lees ik ook in een extra paddock.
Maar waarom dan die voorkant dicht?
Juist dat maakt dat ze er niet allemaal in kunnen.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:51

Ja goeie vraag.
Voorkant open is wat Dddara al zei niet bepaald wolfwerend :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:54

Dat is een verplaatsbare schuilstal. Die hebben wij ook op de weides en zijn gewoon legaal. Je kunt ze ook huren

Voorkant dicht maken en ponys er in is onmogelijk want te klein.
Ik noem het ,de bushokjes, want het is net of de paarden op de bus staan te wachten als ze er in staan. Ze willen er uberhoupt nooit met zn allen tegelijk in staan. Hooguit per 2 de rest blijft in de regen..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:56