KFPS verwelkomt zeven nieuwe goedgekeurde stamboekhengsten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

KFPS verwelkomt zeven nieuwe goedgekeurde stamboekhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 17:53

KFPS
Fokkerij
Ingezonden door een Bokker

Teun 505. Van hem is één zoon goedgekeurd. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Op zaterdag 8 november hebben zeven Friese stamboekhengsten in Exloo hun dekbevret in ontvangst mogen nemen. De KFPS fokkers hebben vanaf komend dekseizoen ook de keuze uit Sicco 550, Syme 551, Syb 552, Tibbe 553, Ulco 554, Taco 555 en Tygo 556 als mogelijke partner voor hun merrie.

Eerste zoon van Foeke 520
De Hengstenkeuringscommissie keurde zeven Sterhengsten goed, zes kregen na hun verrichtingen een AAA-predicaat dankzij mooie cijfers na hun 70 dagen test in het Centraal Onderzoek. Drie hengsten wisten op alle onderdelen een AAA score te behalen. Met Taco 555 mag Foeke 520 zijn eerste goedgekeurde zoon verwelkomen.

Sicco 550 AAA
Sicco fan de Kadyk Ster AAA (Teun 505 x Jasper 366) is een zoon van de inmiddels overleden Kroonjuweel Tooske fan de Kadyk Ster Preferent Prestatie (Jasper 366 x Erik 351). Sicco 550 is gefokt door Harrie de Boer uit Sint Johannesga en is de verrichtingstopper van dit Centraal Onderzoek met een topscore van 93,5 punten voor zijn tuigexamen. Sicco 550 haalde tijdens zijn zadelexamen al 88 punten maar blinkt uit in het aangespannen werk met negens voor zijn balans, souplesse, schakelend vermogen en houding. Het resulteerde op zijn men- en tuigexamen in 93 en 93,5 punten.

Syme 551 AAA
Ray-Ban Ster AAA (Nane 492 x Jerke 434) is de vierde zoon van Nane 492 die goedgekeurd wordt, maar de eerste zoon die in Denemarken gefokt is. Pia Frank uit Nordborg fokte Syme 551 AAA uit haar merrie Fleur fan Sweltjes State Ster Sport Prestatie AA (Jerke 434 x Obe 314) en is inmiddels in gezamenlijk eigendom van A. Both uit Voorthuizen en Veebedrijf S.J. Kat B.V. uit Egmond aan den Hoef. Syme 551 AAA behaalde driemaal een AAA score in het onderzoek met een hoogste score van 92,5 punten in zijn tuigproef met negens op zijn houding en front.

Syb 552 AA
Sikke fan ’t Sarabos Ster AA (Tiede 501 x Haitse 425) is een zoon van Tiede 501 uit de merrie Sjoerdje fan ’t Sarabos Ster (Haitse 425 x Leffert 306). Syb 552 AA is gefokt door P.H. Sijtsma uit Gerkesklooster en in eigendom van Stoeterij Galloper uit Berkel en Rodenrijs. Syb 552 AA behaalde driemaal een AA score met een acht op zijn stap.

Tijdens het Centraal Onderzoek is geconstateerd dat Syb 552 aan beide ogen distichiasis heeft (zie voor uitleg hieronder). In overleg met de eigenaar, is de hengst voor behandeling overgeplaatst naar de dierenkliniek te Emmeloord. Tijdens zijn verblijf in Emmeloord is Syb 552 in conditie gehouden door een KFPS-stalmedewerker. In Emmeloord is ook een gen-test afgenomen om vast te stellen of de hengst drager is van beide ongunstige genvarianten, waarbij overigens veel van deze drager-paarden geen oogklachten krijgen. Ten tijde van het samenstellen van het eindrapport was de uitslag van deze gen-test nog niet bekend.

https://kfps.nl/nieuws/gentest-voor-oog ... -gevonden/

Tibbe 553 AAA
Voor Ulbrân 502 is zijn vierde zoon goedgekeurd met Tyme fan Starking AAA (Ulbrân 502 x Thorben 466). Tibbe 553 AAA werd geboren bij Starking BV in Spannum uit moeder Aniek fan Starking Ster (Thorben 466 x Dries 421). Tibbe 553 AAA haalde een AAA score op zijn tuigproef en achten voor zijn stap en voorbeengebruik.

Ulco 554 AAA
Met 16,51% is Unitas van de Egberdina Hoeve Ster AAA (Omer 493 x Tjaarda 483) de meest laagverwante hengst van deze nieuwe lichting. Ulco 554 AAA is een zoon van Yfke LG Ster Sport AA (Tjaarda 483 x Sjaard 320) en gefokt door Susan Wind uit Nijeveen. Ulco 554 AAA is inmiddels in eigendom van 9PK uit Rohel en behaalde vandaag zijn AAA-predikaat in zijn tuigproef dankzij een score van 82,5 punten met een acht op zijn voorbeengebruik en impuls.

Taco 555 AAA
De eerste goedgekeurde zoon voor Foeke 520 is met Taco 555 AAA (Foeke 520 x Beart 411) een feit. Taco 555 AAA is gefokt door A.W. Nooteboom uit Putten en in gezamenlijk eigendom van Stal Chardon uit Jorwert en A. Okkema uit Britswerd. Taco kwam via de herkansing binnen in de voorrijdagen en liep eerder al een succesvolle ABFP test met een AAA score. Tijdens het Onderzoek liep hij naar een score van 84 punten in zijn zadelexamen met een acht op zijn stap en balans.

Tygo 556 AAA
Tye fan Jentsje’s Pleats Ster AAA (Jurre 495 x Michiel 442) gaat sinds vandaag als Tygo 556 AAA door het leven. Tygo 556 AAA is een zoon Thirza fan Jentsje’s Pleats Model Sport Preferent AA (Michiel 442 x Rindert 406) en een volle broer van de CK-kampioene van 2018; Ilja fan Jentsje’s Pleats Kroon AAA. Tygo 556 AAA werd gefokt door Marian de Groot – Houbeijn uit Hilaard en is in gezamenlijk eigendom met Stal Chardon uit Jorwert. Tygo 556 AAA behaalde driemaal een AAA score in het onderzoek met 85,5 punten voor zijn menexamen met een acht en een half voor zijn stap. Tygo 556 AAA is drager van het waterhoofd-gen.

Kabayo

Re: KFPS verwelkomt zeven nieuwe goedgekeurde stamboekhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 18:41

Ik wordt verdrietig van de nieuwe lichting… x Beart , x Jasper. Dat is er in overvloed. Enorm veel fokkers kunnen daar niks mee
En dan ook nog waterhoofd drager (nou is dat geen enorme ramp als je merrie vrij is), hoefkatrol verbening en ook een met (waarschijnlijk) distichiasis..

Ik ben enorme liefhebber en ik als (kleinschalig) fokker doe zo enorm m’n best m’n merrie die gezond is te kruizen met een gezond vaderdier. Maar het wordt zo moeilijk gemaakt. De enige die voor mij interessant is is Tibbe.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 08:47

Ik klikte dit topic aan omdat ik benieuwd was naar jouw mening Kabayo, maar het klinkt niet echt best wat er goedgekeurd is. Kan me voorstellen dat je hier verdrietig van wordt.

Hopelijk denken de andere fokkers ook goed na voordat ze nog meer medische problemen het ras in gaan fokken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 08:51

Ik dacht precies hetzelfde Elisa, benieuwd wat Elina erover denkt. En dat vind ik erg verdrietig. Wat zonde zeg, het klinkt absoluut niet als een stap vooruit.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 09:04

Jammer dat er weinig nieuw bloed tussen zit, als ik het goed begrijp.

Als complete Friezenleek, het valt me op dat ze dus van naam veranderen als ze goedgekeurd worden? Zitten er bepaalde eisen aan de namen? Aangezien Sicco wel Sicco blijft, maar Unitas bijvoorbeeld Ulco wordt?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 23:40

Kabayo schreef:
Ik wordt verdrietig van de nieuwe lichting… x Beart , x Jasper. Dat is er in overvloed. Enorm veel fokkers kunnen daar niks mee
En dan ook nog waterhoofd drager (nou is dat geen enorme ramp als je merrie vrij is), hoefkatrol verbening en ook een met (waarschijnlijk) distichiasis..

Ik ben enorme liefhebber en ik als (kleinschalig) fokker doe zo enorm m’n best m’n merrie die gezond is te kruizen met een gezond vaderdier. Maar het wordt zo moeilijk gemaakt. De enige die voor mij interessant is is Tibbe.

Ik zie Beart en Jasper beide één keer als moedersvader. Valt nogal mee.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 06:58

pillow schreef:
Kabayo schreef:

Ik zie Beart en Jasper beide één keer als moedersvader. Valt nogal mee.

Correct, dat zijn 2 hengsten van 7.
Dan heb je nog een hengst met hoefkatrol verbening
Heb je nog een hengst met waterhoofd gen
En dan heb je nog een met waarschijnlijke distichiasis
Oftewel, 2 van de 7 zijn een toevoeging in de fokkerij

En natuurlijk, er zullen fokkers zijn zonder dat bloed die ze wel kunnen gebruiken. Maar wat gaat dat weer doen met inteelt/verwantschap?

Mooney
Volgens mij moeten de namen Nederlands/Fries of koninklijk zijn. Wellicht zou dat in de reglementen staan
(Al snap ik dat niet dat taco niet aangepast wordt :o )

Isabelle_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 07:52

7 nieuwe goedgekeurde hengsten uit 7 verschillende vaders met ook 7 andere verschillende moeders vaders. Ik denk dat ze hiermee zo veel mogelijk bloedspreiding hebben gekregen als dat mogelijk is.

Wat zou jij dan willen Kabayo? Dat alle hengsten waar ergens Jasper in de lijn zit bij voorbaat worden uitgesloten?

De hengst met hoefbeen verbening (geen hoefkatrol) is een hengst met "vrij" bloed, waarbij ze dus zelf al zeggen dat ze hem goedgekeurd hebben vanwege zijn vrije bloedvoering. Of dit de juiste weg is of niet, dat laat ik in het midden want dat is niet aan mij. Wel communiceren ze hier duidelijk over en proberen ze dus wel duidelijk ook "vrij" bloed goed te keuren. Wat zou jouw oplossing dan zijn? Blijkbaar waren er verder geen hengsten die goed genoeg waren om het onderzoek af te ronden.

Waterhoofd gen zie ik geen problemen in. Elke merrie waarmee gefokt word is getest. Dus als je merrie vrij is en deze hengst vult jouw merrie aan. Dan heb je 75% kans op een vrij veulen en 25% kans op een drager (een drager heeft geen klachten en kan het alleen mogelijk weer doorgeven aan zijn/haar nakomeling. Dus 1e paring geeft 25% kans en van die 25% kan ook weer 25% daarvan het mee krijgen. Dan fok je het toch over meerdere generatie eruit. Of zou je deze hengsten ook allemaal direct uit willen sluiten van de dekdienst?

De hengst met mogelijk distichiasis (de uitslag is hiervan nog niet bekend). Ten eerste is dit nog geen selectie criterium. Moet de jury op eigen houtje de criteria halverwege een centraal onderzoek aan gaan passen? Daarnaast vererft dit op dezelfde wijze als waterhoofd en dwerg (alleen bij een lijder zal het dier een laser operatie moeten krijgen en bij waterhoofd of dwerg heeft het veulen geen overlevingskans) maar ook hier zal drager x vrij 25% kans geven op drager en 75% kans op vrij. Dus ook dit kan op dezelfde wijze als waterhoofd en dwerg over enkele generatie eruit gefokt worden.

Ik pleit er wel voor dat op grote schaal deze gentest voor distichiasis beschikbaar komt voor alle fokkers en dat is nu helaas nog niet.

Het bij voorbaat uitsluiten van alle hengsten waar ergens Jasper inzit en het uitsluiten van hengsten die een minpunt hebben (maar waarbij bewust en verantwoord fokken geen gezondheid risico genomen word)(waterhoofd en distichiasis). Als deze allemaal bij voorbaat uitgesloten worden, dan blijven er bijna geen hengsten over en worden de problemen denk ik alleen maar groter.

Ik denk dat iedereen een gezond fries paard/ras wil hebben, er word heel veel onderzoek hiernaar gedaan door het stamboek wat ongelofelijk veel geld kost, met maar 1 doel voor ogen. Een gezond fries paard.

Als fokker probeer ook ik daar mijn steentje aan bij te dragen, maar om maar allerlei hengsten direct uit te sluiten, of hengsten goed te gaan keuren die eigenlijk niet goed genoeg waren om de 70 dagen centraal onderzoek af te ronden. Is mijn inziens ook niet de weg om in te slaan.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 08:03

Die met verbening had gewoon gecastreerd moeten worden. Ze zeiden zelf al dat ze dit niet willen zien in een hengst (die veel nakomelingen op de wereld zet)

Die met distichiasis hadden ze op wacht moeten zetten tot de uitslag er was. Meest simpele oplossing. Want als die het wel heeft gaan ze hem vast niet ineens afkeuren (zou ook lullig zijn voor de eigenaren)

Jasper en beart niet meer goedkeuren, ja die vind ik misschien wel interessant als casus. Dat weet ik niet zo goed. Ik vind wel dat ik niks interessant vind aan zulke hengsten

Waterhoofd is voor mij geen probleem (zoals ik aangaf in mijn eerste bericht) maar genoeg fokkers die ze daarom laten staan

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 08:10

Ik vind het vooral mega interessant om mee te lezen. Uiteindelijk is het aan de fokker of deze een van deze hengsten wilt gebruiken, of een ander kiest.
Maar ik vind 7 hengsten per jaar goedkeuren vrij weinig, of is dat normaal bij dit stamboek? Ik dacht dat het niet een heel klein stamboek was?

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 08:16

Meestal worden er rond de 5 goed gekeurd.

Die Teun x Jasper vind ik een heel gaaf dier, maar ik zou er niet mee durven fokken qua stokmaat. Waterhoofd, verbening en distichiasis zou ik ook niet mee fokken. Ik denk dat als ik zo fokken ik weg zou willen blijven bij dit soort dingen.

Isabelle_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 08:25

Maar distichiasis is (nog) geen selectie criterium. Op grond waarvan zou je hem dan op wacht moeten zetten? (De jury heeft zich toch ook gewoon aan de regels/richtlijnen te houden?)

Ik zou hem niet uit willen sluiten van de dekdienst, maar zou wel graag de beschikking willen hebben voor gentesten voor mijn merries.

En alles met Jasper in de lijn uitsluiten... Dan sluit je dus ook je eigen merrie uit...
En krijg je op de lange termijn toch ook problemen.

Ik ben blij dat ik een aantal merries heb die Jasper vrij zijn (en ze zijn allemaal waterhoofd en dwerggroei vrij). Maar het gedwongen uitsluiten van hengsten (of ook merries?) die Jasper in de lijn hebben, maar wel goed en gezond zijn? Nee dan krijg je alleen maar een smallere genen basis wat op termijn weer voor andere problemen gaat zorgen

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 08:28

Isabelle_H schreef:
Maar distichiasis is (nog) geen selectie criterium. Op grond waarvan zou je hem dan op wacht moeten zetten? (De jury heeft zich toch ook gewoon aan de regels/richtlijnen te houden?)

Ik zou hem niet uit willen sluiten van de dekdienst, maar zou wel graag de beschikking willen hebben voor gentesten voor mijn merries.

En alles met Jasper in de lijn uitsluiten... Dan sluit je dus ook je eigen merrie uit...
En krijg je op de lange termijn toch ook problemen.

Ik ben blij dat ik een aantal merries heb die Jasper vrij zijn (en ze zijn allemaal waterhoofd en dwerggroei vrij). Maar het gedwongen uitsluiten van hengsten (of ook merries?) die Jasper in de lijn hebben, maar wel goed en gezond zijn? Nee dan krijg je alleen maar een smallere genen basis wat op termijn weer voor andere problemen gaat zorgen

Of het nou wel of geen selectie criterium is, moet je dat willen? Wil jij graag een paard met die aandoening in je stal hebben staan en daarmee fokken? Ik beslist niet….

Ik zeg nergens dat Jasper bloed gebannen moet worden. Ik zeg gewoon dat ze niet interessant zijn (voor mij, en heel veel andere fokkers)

Edit ( ik ben ondertussen stalwerk aan het doen dus excuus voor de snelle reacties)
Maar beart en Jasper bloed is natuurlijk wel veel van goedgekeurd. Het is niet zo dat er maar 1 beart en 1 Jasper beschikbaar is. En bijvoorbeeld van Alke (een laagverwante hengst) is nog niks goedgekeurd… er zit in mijn ogen genoegen verbetering in.
Jasper heeft 5 directe goedgekeurde zonen, beart 7. En dan over kleinzonen of nog verder nog niet te spreken natuurlijk

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 08:46

Even los van de discussie over de Friezen want daar heb ik geen verstand van, persoonlijk vind ik dat je geen hengsten moet goedkeuren die erfelijke gebreken hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 10:07

Elisa2 schreef:
Even los van de discussie over de Friezen want daar heb ik geen verstand van, persoonlijk vind ik dat je geen hengsten moet goedkeuren die erfelijke gebreken hebben.

Terechte opmerking, vooral in een ras waarvan de poel al enorm klein en hoog verwant is. Het ras kan niet nog meer erfelijke gebreken gebruiken.

Ik kan Kabayo hier iig heel goed in volgen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 10:36

Isabelle_H schreef:
Dan heb je 75% kans op een vrij veulen en 25% kans op een drager
Die kan ik niet helemaal volgen. Gaat het om een gebrek dat op 1 gen zit?

Dan is het vrij x drager = 50% vrij, 50% drager
drager x drager = 25% vrij, 50% drager en 25% lijder. Dus 75% waar je niets aan ziet en 25% geen overlevingskans

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 10:58

Zeven goedkeuren is wel redelijk normaal binnen het KFPS.

De oogaandoening vind ik wel heel kort door de bocht om daar nu uitspraken over te doen. Er is een test gedaan en nog geen uitslag, ze geven ook aan bij fokkers om hier rekening mee te houden maar het kan maar zo zijn dat hij het helemaal niet heeft!

Edit: lees nu in dit bericht dat hij het al schijnt te hebben. Bij het examen was dit nog niet duidelijk. Als het wel zo is dan had ik hem ook niet goedgekeurd.

De Omer had ik ook niet goedgekeurd, dat is bewezen en lijkt mij ook niet iets wat je graag ziet. Deze is voornamelijk ggk omdat hij laag verwantschap heeft maar ik heb liever een gezond paard met wat hoger verwantschap dan.

De Teun x Jasper vind ik een heel goed paard en qua verwantschap echt zo gek nog niet!! Vind jammer dat hij onder de noemer het is een Jasper zo negatief genoemd wordt hier. Ik zou blij zijn als ik volgend jaar hem kan gebruiken om mijn merrie!

Qua bloedverspreiding hebben ze wel wat geprobeerd, tuurlijk er is nog geen Alke goedgekeurd.. maar als die niet goed genoeg zijn zegt misschien ook wat.. Jammer dat je zo negatief bent Kabayo, heb het idee dat ze echt wel geprobeerd hebben. Natuurlijk ben ik het met je eens wat betreft de Omer, maar beetje positiviteit mag ook wel.

Wie weet wat de volgend lichting brengt, misschien zit er dan er Alke voor je tussen :)

sinnekinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 11:56

Kabayo schreef:
Mooney
Volgens mij moeten de namen Nederlands/Fries of koninklijk zijn. Wellicht zou dat in de reglementen staan
(Al snap ik dat niet dat taco niet aangepast wordt :o )

Taco is een Friese naam

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 12:31

De Teun x Jasper is wel een van de betere en Jasper bloed is wel altijd gezond en sterk (is mijn mening) je hebt daar weinig gedonder mee. Maar het is wel gewoon een feit dat dat bloed er veel is. Maar zoals ik al zei weet ik zelf ook nog niet zo goed wat ik er van vind. Ik ken de lijn van Tooske (moeder van Sicco) best goed en heb ook met de moeder en andere dieren mogen werken. Het zijn stuk voor stuk leuke paarden

Ik zeg niet dat ik een Alke zoek, het was een voorbeeld. Er komen namelijk wel 300+ hengsten bij de eerste bezichtiging. Dan snap ik niet zo goed hoe ze daar in ieder geval 2 ongezonde dieren van goedkeuren. Al had ik van die oogziekte begrepen dat dit pas tijdens de CO zich uitte. Maar dan had ik alsnog even gewacht met de uitslag en dan samen met de hengst van Lokhorst examen laten doen. Want die is nu kreupel had ik ergens gelezen en mag ook later examen doen. Dan was het tenminste duidelijk of hij het wel of niet had.
Ik vind het alleen maar goed hoor dat KFPS het benoemd. Alleen ik had die 2 (nog) niet goedgekeurd. Ik vind het wel een interessante casus wbt bloedvoering, ben er niet perse negatief over dat ze zijn goedgekeurd want het zijn zeker leuke paarden. Maar ik weet ook dat (een tijd geleden) het stamboek vast zat met Jasper. Nu lijkt het wel weer beter te gaan, dat wel

Sinnekinne is het een naam dan := Ik denk steeds aan eten :+

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 12:50

@kabayo ik heb bij een Taco in de klas gezeten op de middelbare. Dus het is wel een unieke naam die niet veel voor komt maar zeker een Friese naam.

Verder lees ik puur mee uit interesse, want ik heb hier echt de ballen verstand van.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 13:27

Kabayo, dat snap ik maar denk dat je daar nu nog niet zo snel onderuit komt hoe graag we ook willen. Door bloedspreiding toe te passen krijg je uiteindelijk wel meer kans dat die kans afneemt.
Snap je Alke voorbeeld hoor, maar als die kwaliteit gewoon niet goed is kom je ook niet snel verder. Weet eigenlijk wel zeker dat de HKC echt wel probeert om zulke paarden een kans te geven maar moet de kwaliteit ook wel een beetje in de buurt komen.
En gezondheid blijft wel belangrijk dus sommige keuzes zijn soms wat moeilijk te begrijpen maar denk dat er dan nog wel 5 andere leuke hengsten zijn uitgekomen.

En ja Taco is een oerfryske namme :+

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 14:18

Ik vind 7 goedkeuren (en gemiddeld 5 per jaar) ook best weinig. Ik heb verder geen verstand van Friezen en dergelijke, maar is de test dan zó streng? Of worden er heel weinig dieren aangeboden voor het onderzoek? Ben wel beniewd of iemand dat weet! :D

Persoonlijk zou ik niet met paarden fokken die dergelijke ziekte qua genen met zich dragen, maar de genenpoel bij Friezen is natuurlijk uitermate klein...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 14:20

OutOfTheWood schreef:
Ik vind 7 goedkeuren (en gemiddeld 5 per jaar) ook best weinig. Ik heb verder geen verstand van Friezen en dergelijke, maar is de test dan zó streng? Of worden er heel weinig dieren aangeboden voor het onderzoek? Ben wel beniewd of iemand dat weet! :D

Persoonlijk zou ik niet met paarden fokken die dergelijke ziekte qua genen met zich dragen, maar de genenpoel bij Friezen is natuurlijk uitermate klein...

Vorig jaar waren er 322 jonge hengsten aangemeld voor de eerste bezichtiging. Niet perse weinig

Grappig, wist niet dat taco een (Friese) naam was. Weer wat geleerd haha!

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:14

Kabayo schreef:
OutOfTheWood schreef:

Vorig jaar waren er 322 jonge hengsten aangemeld voor de eerste bezichtiging. Niet perse weinig

Grappig, wist niet dat taco een (Friese) naam was. Weer wat geleerd haha!

Oh dat vind ik voor een Fries stamboek nog best veel! 7 is dan wel erg weinig! :j

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 19:33

Isabelle_H schreef:
Waterhoofd gen zie ik geen problemen in. Elke merrie waarmee gefokt word is getest.

Hier wil ik even op inhaken want niet elke merrie is getest. Merries die goed gescoord hebben op keuringen zijn getest. Genoeg veulenboek merries waar mee gefokt wordt. Iets wat het kfps ook aan het stimuleren is. En genoeg mensen die zich er niet volledig in verdiepen en gewoon een hengst kiezen omdat hij lekker veel mannen heeft, of gewoon goed is in de sport. De rest zijn ze niet bekend mee.

Gelukkig is het grootste gros van de fokkers wel goed op de hoogte, zoals Kabayo, en die door een genenpool heen proberen te zwemmen om maar een gezond paard te fokken. Het is feit dat het stamboek toe is aan een flink andere aanpak, als het kfps de Fries wil behouden. Maar welke aanpak dat is….? Ik zou het niet weten…
Meer hengsten voorlopig goedkeuren? Of echt tijdelijk goedkeuren en daarna weer op non-actief?