Wolvenaanpak bij Gestüt Wickeschliede: een kuddebeschermhond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Wolvenaanpak bij Gestüt Wickeschliede: een kuddebeschermhond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 17:23

KFPS
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Wat te doen om de wolf bij paarden vandaan te houden? Bij Gestüt Wickeschliede in het Duitse Sauerland worden sinds een jaar Kangal honden ingezet. Een Turkse herderhond die gefokt is om de kudde te bewaken. ‘Ook paarden’, aldus Stephanie Dietrich van Wickeschliede.

Honden beschermen paarden
Stephanie is eigenaar van de stoeterij met Friese paarden en vertelt hoe de honden de paarden beschermen. ‘De paarden reageren heel instinctief als er een wolf in de buurt komt: ze trekken zich terug, dicht bij elkaar en laten de actie over aan de Kangals. Die gaan onmiddellijk bij het hek staan en maken de wolf duidelijk dat er geen doorkomen aan is, anders gaan ze het met hun leven bekopen.’ Sindsdien zijn er geen wolven meer gesignaleerd op de stoeterij en volgens Stephanie hoeven ze niet meer bang te zijn voor nachtelijke bezoekers.

Veewaakhondenfokprogramma
Het toenemend aantal aanvallen van wolven in Duitsland en Nederland – ook op pony’s, paarden en veulens – heeft de stoeterij ertoe aangezet om naast het fokken van veulens ook een eigen veewaakhondenfokprogramma op te zetten. Deze kuddebeschermingshonden leven permanent bij het vee, bouwen een hechte band op en schrikken indringers af door hun aanwezigheid, luidruchtigheid en, indien nodig, fysieke verdediging. Terwijl het gebruik van zulke honden in schaapskuddes al langer bekend is, vormt de bescherming van paarden een nieuwe uitdaging.

Hond en paard moesten wennen
In het begin moesten de honden en paarden bij Gestüt Wickeschliede aan elkaar wennen. ‘Dat kostte tijd, geduld en veel energie’, geeft Stephanie aan. ‘Er waren dagen dat de honden de paarden door de wei achtervolgden – en een uur later was het andersom’, zegt Dietrich lachend. ‘Maar waar een wil is, is een weg. Zodra beide partijen zich hadden teruggetrokken, werd de situatie snel rustiger.’ Vandaag de dag is het beeld op de stoeterij heel anders: honden en paarden liggen samen in de wei. ‘De paarden krabben met hun neus over de buik van de Kangals, terwijl de honden zachtjes de neuzen van de paarden likken – er is een diepe band ontstaan.’

Training kuddebeschermingshonden
‘Er zijn geen getrainde kuddebeschermingshonden speciaal voor paarden’, legt Stephanie Dietrich uit. ‘Veel paardeneigenaren zijn wanhopig omdat hun zorgen niet serieus worden genomen. Ze krijgen altijd te horen dat wolven niet achter paarden of vee aan gaan. Maar dat is complete onzin.’ De Kangal puppy’s op Gestüt Wickeschliede worden direct in de wei in een schuur geboren. Ze groeien vanaf het begin op met de kudde paarden, leren hun gedrag en ook hoe ze om moeten gaan met wandelaars op het wandelpad. Ze leren hun gedrag in noodgevallen van hun ouders – echte kuddenbeschermingshonden met ervaring.

Wintu

Re: Wolvenaanpak bij Gestüt Wickeschliede: een kuddebeschermhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 17:27

Ik vraag me af of dit handig is op een pensionstal met wisselende dieren en mensen.

Leuk als je afgelegen zit misschien.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 17:45

Wintu schreef:
Ik vraag me af of dit handig is op een pensionstal met wisselende dieren en mensen.

Ik vroeg me hetzelfde af.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 18:49

Wij hebben sinds kort ook kuddebeschermingshonden om de paarden op termijn te beschermen tegen wolven. Ze trekken tot nu toe alleen weleens langs in de buurt. Er is nog geen roedel gevestigd.
De honden zijn nu nog op hun gemak aan het wennen. Dus echt ervaring kan ik nog niet delen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 18:53

Wintu schreef:

Ze wonen boven op een berg en zijn geen pensionstal

Vraag mij af hoe lang dit goed gaat. Dit ras is wel goed tegen coyotes. Maar die zijn wel wat kleiner…

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 19:26

Kabayo schreef:
Wintu schreef:

Ze wonen boven op een berg en zijn geen pensionstal

Vraag mij af hoe lang dit goed gaat. Dit ras is wel goed tegen coyotes. Maar die zijn wel wat kleiner…

Kijk je ook Raventree ranch met Judge :D

Ik vind dit stukje een beetje een promoplaatje, maar gewoon in Nederland op de meeste plekken niet toepasbaar. Dus je leest het iets anders dan ik het bedoelde :D
Laatst bijgewerkt door Wintu op 17-10-25 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 19:26

Wintu schreef:

Misschien niet voor een pensionstal.
Maar misschien wel voor opfokken.
Dan willen we toch graag het opgroeiende spul veel buiten en in beweging.
Dat helpt bewezen tegen ontstaan van OCD en andere aandoeningen.
Nog afgezien van het sociale aspect.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 19:27

Kangal is Turks hondenras, die kennen wel wolf en misschien goudjakhals, maar geen coyote, die komt voor op het amerikaanse continent, niet Eurazië. Meer is het hier de "zorg" wat de reactie gaat zijn als deze kangals echt hun werk gaan doen, want ze zullen een wolf ook grijpen en doden als dat zo uit komt, iets wat de hier (en ook in de VS) meer gebruikte rassen als pyr en maremma niet zo snel zullen doen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 19:29

Roodvos schreef:
Wintu schreef:

Dan mag je ook wel een roedel honden inzetten, want wolven komen ook met roedels. Ik vraag me dan ook af dat wil met wisselende groepen paarden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 19:30

tamary schreef:
Kangal is Turks hondenras, die kennen wel wolf en misschien goudjakhals, maar geen coyote, die komt voor op het amerikaanse continent, niet Eurazië. Meer is het hier de "zorg" wat de reactie gaat zijn als deze kangals echt hun werk gaan doen, want ze zullen een wolf ook grijpen en doden als dat zo uit komt, iets wat de hier (en ook in de VS) meer gebruikte rassen als pyr en maremma niet zo snel zullen doen.

Anatolische herders (kangal) worden ook gewoon in Amerika gefokt en helpen daar idd als kbh tegen coyotes.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 19:31

tamary schreef:

Maar zulke honden hebben een behoorlijke spike halsband om van pinnen van langer dan 5cm. Deze honden uit dit stuk hebben een normale halsband met gps tracker. 1 hap van de wolf in hun nek en tis al einde verhaal.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 19:38

Kabayo schreef:
tamary schreef:

Maar zulke honden hebben een behoorlijke spike halsband om van pinnen van langer dan 5cm. Deze honden uit dit stuk hebben een normale halsband met gps tracker. 1 hap van de wolf in hun nek en tis al einde verhaal.

Ik ben ook wel benieuwd hoeveel ze per weide gebruiken. Want twee honden leggen het af tegen wolven. En is dit icm raster bijvoorbeeld.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 20:12

Het is nooit of/of.. maar en/en....
Kuddebeschermingshonden en een goed raster...

Het gebruik van deze honden in landen zoals Turkije en Spanje zijn niet vergelijkbaar met het gebruik hier. Waar die dieren los rondbazuinen in enorme gebieden. Dus lijkt mij dat deze eigenaar een degelijk raster heeft met als extra de honden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 20:17

Ze hebben 2 kangal honden en momenteel 8 puppies. Of ze daar een van houden weet ik niet maar ze staan te koop. Ik volg ze al lange tijd op sociale media.

Nynke het zijn grote weilanden zonder raster. (Delen houten hek met lint, maar nergens een wolfwerend raster). De pups lopen momenteel wel in een afgezet stuk met schapengaas. De meeste paarden komen ‘s nachts wel gewoon op stal. Maar de jonge paarden niet. Die hebben een schuilstal

Je kan ze overigens op Facebook volgen waar je dit ook allemaal kan zien/lezen. Voor de nieuwsgierigen onder ons :)

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 20:21

De normen voor een wolfwerend raster verschillen ook per land. En in duitsland ook nog per deelstaat.

Dus aan alleen die filmpjes kun je dat niet constateren. Heb het even opgezocht. Mooi bedrijf hebben deze mensen

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 20:21

Wintu schreef:
Roodvos schreef:

Dan mag je ook wel een roedel honden inzetten, want wolven komen ook met roedels. Ik vraag me dan ook af dat wil met wisselende groepen paarden.

Ik heb idd ooit ergens gelezen dat het aantal honden minimaal +1 moet zijn ten opzichte van het aantal wolven.
|(

En dan nog zijn wolven zo slim dat 2 of 3 de KBH's bezig houden en de rest van de roedel langs de andere kant de kudde aanvalt.

Dus behalve de honden ook een heeeel goed raster. Misschien helpt het.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 20:33

Geen idee wat de regels per deelstaat is. Onder de noemer van Nederlandse (ja ook per provincie weer anders) wolfwerende rasters zou het niet voldoen. Maar wellicht hebben ze dit recent nog aangepast :)

Ik vind het wel een mooi concept. Ik heb meerdere prachtige video’s gezien van kangals die enorm mooi en duidelijk hun kudde schapen beschermden. Die hadden dan wel enorme spikes om de nek en waren vaak met 4+ honden.
Maar meende dat er in Nederland ook al (meerdere?) honden zijn gegrepen danwel gedood? Of waren dat hele andere honden? Ik weet dat eigenlijk niet? Het kan wel, maar het gaat volgens mij niet altijd goed :=

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 20:35

Onze twee pyreneese berghonden lopen ook gewoon tussen de pony's en paarden als het ze uitkomt :+ al blijven ze over het algemeen bij de schapen in de schuur slapen.

Het idee is ook dat ze door de hele wei en vooral aan de buitenkant hun behoefte lekker doen zodat de geur ook roofdieren tegenhoudt. Als roofdieren kunnen kiezen tussen een wei met en een wei zonder eventueel gevecht, zullen ze toch eerst voor die zonder kiezen.
Verder zijn ze er om geluid te maken. Door te blaffen maken ze ook kenbaar dat ze er zijn en is de kans dus ook groter dat roofdieren omlopen.

Ook moet je niet vergeten dat het snel honden zijn van 50 a 60 kilo.
Menig mens hier in de buurt loopt ook graag om om maar niet tegenover de honden te staan terwijl ze nooit wat verkeerds gedaan hebben.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 20:38

Hier een eigenaar van een KBH, een mastín español. Overigens heb ik mijn hond niet als kuddebewaker maar wel als waakhond. Op een normale pensionstal met continue wisselende aanloop is dit niet te doen. Je komt hier als vreemde wel op het erf, maar er niet meer af. Deze honden zijn veel zelfstandiger en minder gedomesticeerd dan dat we van NL honden gewend zijn. Ze beslissen zelf. Zo moet ik de hond opsluiten als de aannemer komt, die is niet veilig... ondanks dat hij vaker komt en ik zeg dat het goed is. Mijn mastín deelt die mening niet en trekt zijn eigen plan.

Om als KBH effectief te zijn moet je eigenlijk een roedel van minimaal 3 honden hebben lopen welke goed op elkaar ingespeeld zijn qua hiërarchie.
Een goede kuddebewaker gaat niet snel in de aanval, zeker een mastín houdt een wolf ook nooit bij met zijn 70 tot 90 kilo, maar ze staan als een blok en zijn wel degelijk in staat, ook zonder spikes, wolven te doden.
Kangals zijn daarin net even anders. Hoogpotiger, ranker en sneller en met een korter lontje. Zij durven wel de kudde te verlaten om een aanval in te zetten. Ze hebben minder keelhuid waardoor ze kwetsbaarder zijn, vandaar ook eigenlijk altijd de spikes.
Voor mij geen ander ras meer dan de mastín ondanks dat het een flink dure hond is qua onderhoud, het zijn echter in onervaren hondenhanden potentiële moordmachines en eigenlijk niet heel erg geschikt voor de honden cultuur in NL.

Afbeelding

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 04:58

Wildgirl schreef:
Hier een eigenaar van een KBH, een mastín español. Overigens heb ik mijn hond niet als kuddebewaker maar wel als waakhond. Op een normale pensionstal met continue wisselende aanloop is dit niet te doen. Je komt hier als vreemde wel op het erf, maar er niet meer af. Deze honden zijn veel zelfstandiger en minder gedomesticeerd dan dat we van NL honden gewend zijn. Ze beslissen zelf. Zo moet ik de hond opsluiten als de aannemer komt, die is niet veilig... ondanks dat hij vaker komt en ik zeg dat het goed is. Mijn mastín deelt die mening niet en trekt zijn eigen plan.

Om als KBH effectief te zijn moet je eigenlijk een roedel van minimaal 3 honden hebben lopen welke goed op elkaar ingespeeld zijn qua hiërarchie.
Een goede kuddebewaker gaat niet snel in de aanval, zeker een mastín houdt een wolf ook nooit bij met zijn 70 tot 90 kilo, maar ze staan als een blok en zijn wel degelijk in staat, ook zonder spikes, wolven te doden.
Kangals zijn daarin net even anders. Hoogpotiger, ranker en sneller en met een korter lontje. Zij durven wel de kudde te verlaten om een aanval in te zetten. Ze hebben minder keelhuid waardoor ze kwetsbaarder zijn, vandaar ook eigenlijk altijd de spikes.
Voor mij geen ander ras meer dan de mastín ondanks dat het een flink dure hond is qua onderhoud, het zijn echter in onervaren hondenhanden potentiële moordmachines en eigenlijk niet heel erg geschikt voor de honden cultuur in NL.

[ Afbeelding ]

Hiervan hebben wij er nu dus 2 die als KBH gaan dienen. Bij ons staan zo'n 50 paarden met ongeveer net zoveel eigenaren/bijrijders. De paarden en honden zijn nu aan elkaar aan het wennen. Daarna is het de bedoeling dat ze na sluitingstijd van stal het gebied van de paarden in gaan. Als dat allemaal goed gaat dan is de bedoeling dat ze ook overdag bij de paarden kunnen. Ik vraag me af of dat gaat lukken. Maar we gaan het zien. De eigenaar van stal neemt er wel ruim de tijd voor en wordt begeleid door de fokker en nog iemand die dagelijks met dit soort honden werkt.
Mijn ervaring tot nu toe is dat ze de eerste dagen op alles blaften en nu kun je gerust op het terrein en tussen de paarden lopen zonder dat ze aanslaan. Ze zijn er nu 2 weken.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 06:53

Ik kom liever een jagende wolf tegen als een wakende kangal. Ze hebben ze nog wel eens bij garages achter veilige hekken en dan nog loop ik er liever niet langs met onze honden.
Persoonlijk vind ik het onverantwoord om zulke honden los te laten lopen.Kinderen hebben nog wel eens raar speelgedrag of mensen doen vreemd .Als die honden aanvallen heb je een serieus probleem.Ook als je alleen je teckeltje even uitlaat.Ik begrijp niet dat die mensen dat zelf niet kunnen bedenken.Onder een jaar zijn ze nog schattig tot ze tot wasdom komen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 08:07

office schreef:
Ik kom liever een jagende wolf tegen als een wakende kangal. Ze hebben ze nog wel eens bij garages achter veilige hekken en dan nog loop ik er liever niet langs met onze honden.
Persoonlijk vind ik het onverantwoord om zulke honden los te laten lopen.Kinderen hebben nog wel eens raar speelgedrag of mensen doen vreemd .Als die honden aanvallen heb je een serieus probleem.Ook als je alleen je teckeltje even uitlaat.Ik begrijp niet dat die mensen dat zelf niet kunnen bedenken.Onder een jaar zijn ze nog schattig tot ze tot wasdom komen.

Onze honden zijn aan de kinderen gewend. Toen ze nog pup waren reden de kinderen regelmatig met fietsen en traptrekkers etc door de stal waar de pups zaten.
Zelfde voor andere honden en zo vaak mogelijk nieuwe mensen de stal in.

Ja ze blaffen nu naar mensen en dingen die ze niet kennen maar je moet niet vergeten dat dat ook hun werk is. Een hond die niet meer blaft is een stuk minder effectief.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 09:14

Ik vind het een top-systeem maar vrees voor onwetende mensen en naïeve kinderen. Even hondje aaien is bij dieren met die baan een slecht idee. En in NL kennen mensen het concept 'gevaarlijke waakhond' nauwelijks meer. En als het misgaat krijgt je trouwe waakhond wel een spuitje

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 09:32

troi schreef:
Ik vind het een top-systeem maar vrees voor onwetende mensen en naïeve kinderen. Even hondje aaien is bij dieren met die baan een slecht idee. En in NL kennen mensen het concept 'gevaarlijke waakhond' nauwelijks meer. En als het misgaat krijgt je trouwe waakhond wel een spuitje

Wat Wildgirl schrijft; met zo'n type hond als die zij heeft is overdag, of als er veel onbekenden op het erf komen, opsluiten de enige en beste optie.
Het opvoeden van de mensen die regulier komen (en mogelijk gasten meenemen): die willen vermoedelijk ook liever dat hun paard veilig staat en zich een beetje aanpassen aan de omstandigheden zoals die nu zijn.
Vermoedelijk dat de paardenpensioneigenaren die zo'n hond (willen) aanschaffen dat niet zomaar doen; het zijn dure gasten in onderhoud, ze eten in € meer dan een paard aan hooi per maand. En hebben een gebruiksaanwijzing met een paar pittige aandachtspunten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 09:43

Ik snap het wel, hier in de buurt waar al verschillende pony's gepakt zijn door de wolf gebruiken ze nu ook KHB's. Die honden slapen in het weiland bij de pony's, ik weet niet welk ras het is maar het lijkt wel effectief. Nu is dat wel op een plek waar weinig mensen wandelend langs komen.