FNRS, LTO teleurgesteld openbaarmaking bedrijfsgegevens paardenhouders

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

FNRS, LTO teleurgesteld openbaarmaking bedrijfsgegevens paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:14

LTO
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Veel paardenhouders hebben, net als andere veehouders, een brief van de RVO ontvangen over de openbaarmaking van bedrijfsgegevens. Het gaat om adressen, dieraantallen en staltypen die openbaar worden gemaakt na een verzoek van journalisten op basis van de Wet open overheid (Woo). Dit naar aanleiding van een openbaarmakingsverzoek van journalisten onder de WOO (Wet Open Overheid).

De inhoud van deze brief zal voor veel paardenhouders als een onaangename verrassing komen. De publicatie van deze gegevens volgt op rechterlijke uitspraken in een Woo-procedure. Organisaties zoals LTO hebben zich het afgelopen jaar herhaaldelijk ingezet om te voorkomen dat deze gegevens openbaar zouden worden, met als doel veehouders en hun gezinnen te beschermen. Helaas heeft de rechter anders geoordeeld.

Minister Wiersma heeft laten weten de uitspraak van de rechter te respecteren en de gegevens te publiceren. Vandaar dat RVO deze brieven nu verzendt; hiertegen is geen actie mogelijk. Zowel LTO als FNRS vinden het een vervelende ontwikkeling dat bedrijfsgegevens van paardenhouders op deze manier openbaar worden gemaakt.

FNRS en LTO blijven zich inzetten voor betere bescherming van ondernemersgegevens en roept op tot herziening van de Woo-wetgeving, zodat de privacy van (paarden)houders in de toekomst beter wordt gewaarborgd.

Lees hier meer over de reactie van LTO op deze uitspraak: Uitspraak Woo-procedure bewijst noodzaak van herziening van de wet – LTO

Elisa2

Re: FNRS, LTO teleurgesteld openbaarmaking bedrijfsgegevens paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:18

Ik vind dit echt belachelijk!

Zo kunnen ze de privacy van iedereen wel vrijgeven. Het gaat journalisten geen reet aan hoe bedrijfsvoering is. Hier gaat alleen maar gezeik van komen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:20

Oh die brief heb ik ook gekregen, maar omdat ik al jaren geen bedrijf meer heb vond ik hem niet zo boeiend.

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:22

Ik heb het onderliggende artikel snel even gelezen, maar het wordt me niet helemaal duidelijk. Geldt dit ook voor het adres van een particulier die 2 Shetlanders aan huis heeft?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:24

Elisa2 schreef:

Zo kunnen ze de privacy van iedereen wel vrijgeven. Het gaat journalisten geen reet aan hoe bedrijfsvoering is. Hier gaat alleen maar gezeik van komen.

Journalisten hebben gewoon recht op dit soort informatie op te vragen. Het is wel relevante informatie voor de onderzoeksvraag. Onafhankelijke partijen moeten ook onderzoek kunnen doen naar politieke onderwerpen. Dat is een heel belangrijk onderdeel van onze democratie.

Ik vind dit een erg gekleurd nieuwsbericht. Dit bericht omschrijft de situatie beter:
https://www.nu.nl/stikstof/6367916/mini ... eding.html

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:29

solarpleure schreef:
Ik heb het onderliggende artikel snel even gelezen, maar het wordt me niet helemaal duidelijk. Geldt dit ook voor het adres van een particulier die 2 Shetlanders aan huis heeft?

Ik had 1 draver die helemaal niet thuis stond. Ik mocht BTW verrekenen en moest daarvoor een KvK nummer hebben, dus voor de particulier zal het niet gelden denk ik.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:44

solarpleure schreef:

nee, het gaat om bedrijven, stalsystemen en dieraantallen. Google maar eens op WOO verzoek icm Wiersma. Heeft ze lang geprobeerd tegen te houden, maar helaas.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:16

MarlindeRooz schreef:
Elisa2 schreef:

Journalisten hebben gewoon recht op dit soort informatie op te vragen. Het is wel relevante informatie voor de onderzoeksvraag. Onafhankelijke partijen moeten ook onderzoek kunnen doen naar politieke onderwerpen. Dat is een heel belangrijk onderdeel van onze democratie.

Ik vind dit een erg gekleurd nieuwsbericht. Dit bericht omschrijft de situatie beter:
https://www.nu.nl/stikstof/6367916/mini ... eding.html

Zo maak je bedrijven en mensen en gezinnen helemaal kwetsbaar voor activisten. En we weten allemaal dat die niet schuwen om geweld te gebruiken.

Ik zou er geen problemen mee hebben als journalisten die informatie in zouden kunnen kijken zonder dat er persoonsgegevens naar buiten zouden komen maar openbaar maken gaat mij veel te ver.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:19

En denk je dat die activisten niet al lang weten waar grote stallen staan?

Daarbij heeft de rechter erover geoordeeld. Dat is niet zomaar gedaan.

Daarbij zijn boeren ook ondernemers. Waarom mag een journalist deze gegevens niet opvragen en bijvoorbeeld gegevens van andere bedrijven wel?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:33

MarlindeRooz schreef:

Daarbij zijn boeren ook ondernemers. Waarom mag een journalist deze gegevens niet opvragen en bijvoorbeeld gegevens van andere bedrijven wel?

Moet men dat nog uitleggen? Een boerenbedrijf is bewoond, de meeste andere zaken niet.

Prima dat uitstootgegevens bekend worden, maar niet met naam, toenaam en adres.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:40

Wintu schreef:
MarlindeRooz schreef:

Moet men dat nog uitleggen? Een boerenbedrijf is bewoond, de meeste andere zaken niet.

Prima dat uitstootgegevens bekend worden, maar niet met naam, toenaam en adres.

Er zijn echt extreem veel bedrijven waar iemand naast woont. En nog veel meer bedrijven die ingeschreven staan op iemand zijn woonadres. Dus nee sorry.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:50

MarlindeRooz schreef:
Er zijn echt extreem veel bedrijven waar iemand naast woont. En nog veel meer bedrijven die ingeschreven staan op iemand zijn woonadres. Dus nee sorry.

Die liggen echter niet onder vuur.

Wat is het probleem om met bedrijfsnummers te werken ipv met naam en adres?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:52

Adres kan nodig zijn om goed onderzoek te doen. Bijvoorbeeld om te kijken per gebied.

Naam kan je dan net zo goed delen dat staat vaak in de KVK wel openbaar.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:01

MarlindeRooz schreef:
Adres kan nodig zijn om goed onderzoek te doen. Bijvoorbeeld om te kijken per gebied.

Jij vind dit dus normaal? Ik vind het toch een privacy grens overgaan, een behoorlijke ook. Momenteel staan activisten ook al te pas en onpas op het erf, ik zou daar een ernstig onveilig gevoel aan overhouden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:14

Smerig dit!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:47

Wintu schreef:
MarlindeRooz schreef:

Jij vind dit dus normaal? Ik vind het toch een privacy grens overgaan, een behoorlijke ook. Momenteel staan activisten ook al te pas en onpas op het erf, ik zou daar een ernstig onveilig gevoel aan overhouden.

Precies dit, ik schrik er van dat het zo gebagatelliseerd wordt na alles wat die activisten al uitgevreten hebben.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:15

Wintu schreef:
MarlindeRooz schreef:

Die liggen echter niet onder vuur.

Wat is het probleem om met bedrijfsnummers te werken ipv met naam en adres?

En waarom liggen ze dan onder vuur, denk jij?

Als een journalist toevallig een lijst met adressen en gegevens in handen heeft, wil dat nog niet meteen zeggen dat het de volgende dag op de voorkant van de Telegraaf geprint staat.

Persoonlijk, ik vind dat het tijd wordt dat we boerenbedrijven gaan zien voor wat ze zijn: bedrijven.
Met bedrijfsvervuiling. Waarbij de lasten voor rekening van heel Nederland komen, maar de winsten voor de bedrijven zelf zijn. Terecht dat anderen daar wat van vinden en journalisten hier onderzoek naar doen. Die veestapel, of beter de stront van die veestapel, houdt veel voortgang in NL immens tegen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 05:51

Elisa2 schreef:

Veel paardenbedrijven hebben een website of facebookpagina waar het adres gewoon vermeld wordt. Of worden op google maps aangeduid met een nametag. Dus die gegevens zijn helemaal niet geheim. En daar gaat het de journalisten ook niet om. Die willen aantallen dieren, stalsystemen en uitstootgegevens weten.

Bovendien worden elke milieuvergunning en ontvangen milieumelding al jaren met adres gepubliceerd in de krant, dus die gegevens zijn allang openbaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:37

Juist en dat aan elkaar gekoppeld kan gaan zorgen voor problemen. Problemen als de pers zich ergens mee gaat bemoeien.. problemen met activisten. ;)

Van andere bedrijven vragen we toch ook niet of ze de bedrijfsvoering even op straat willen leggen?

LisKir

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:34

prompter schreef:
solarpleure schreef:

Ik had 1 draver die helemaal niet thuis stond. Ik mocht BTW verrekenen en moest daarvoor een KvK nummer hebben, dus voor de particulier zal het niet gelden denk ik.

Wij hebben gisteren met de RVO gebeld omdat wij particulier zijn. Maar dit geldt ook voor de particulier.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:55

Elisa2 schreef:
Juist en dat aan elkaar gekoppeld kan gaan zorgen voor problemen. Problemen als de pers zich ergens mee gaat bemoeien.. problemen met activisten. ;)

Van andere bedrijven vragen we toch ook niet of ze de bedrijfsvoering even op straat willen leggen?

Wel als bedrijven een maatschappelijk probleem veroorzaken.

Zie bijv Tata Steel, Schiphol, Chemours.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:07

Ja de uitzonderingen dus..maar nu komen van alle bedrijven alle gegevens op straat te liggen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:08

Elisa2 schreef:
Ja de uitzonderingen dus..maar nu komen van alle bedrijven alle gegevens op straat te liggen.

Dat is nodig voor het onderzoek. Zoals de rechter beoordeeld heeft.

Je kan niet alleen de 5 grootste veehouders meenemen als je goed onderzoek doet. Dan heb je complete data nodig.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:10

Dees schreef:
Elisa2 schreef:

Wel als bedrijven een maatschappelijk probleem veroorzaken.

Zie bijv Tata Steel, Schiphol, Chemours.
\

Toch ligt het adres van Hans van den Berg toch ook niet publiekelijk ter inzage.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:14

MarlindeRooz schreef:
Elisa2 schreef:

Dat is nodig voor het onderzoek. Zoals de rechter beoordeeld heeft.

Je kan niet alleen de 5 grootste veehouders meenemen als je goed onderzoek doet. Dan heb je complete data nodig.

Data kan ook anoniem verkregen worden hoor, daar is dit helemaal niet voor nodig.

Ik zie het meer als een volgende stap in de boer wegtreiteren, en niet alleen de boer..ook de paardenhouders. Ik voorspel bij deze dat dit alleen maar meer problemen gaat geven.