Zestienjarige mag eigen handelsstal beginnen van de rechter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Zestienjarige mag eigen handelsstal beginnen van de rechter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 18:46

De Rechtspraak
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Op 12 september 2025 heeft de kantonrechter in Limburg besluit genomen over een verzoek om handlichting van de zestienjarige Amy. Bij een handlichting wordt aan een minderjarige bepaalde bevoegdheden van een meerderjarige toegekend. Een verzoek tot handlichting kan worden ingediend wanneer de minderjarige de leeftijd van zestien jaren heeft bereikt.

Amy had samen met haar wettelijke vertegenwoordigers verzocht om handlichting zodat zij zelfstandig een onderneming kan runnen onder de naam EquiHart. Ze richt zich op de in- en verkoop van paarden en pony’s. De ouders stemden in met dit plan en ondersteunden haar aanvraag.

Bij de mondelinge behandeling van het verzoek verklaarde Amy dat ze zich bewust is van de verantwoordelijkheden en risico’s die komen kijken bij het ondernemerschap. Ze zit nog op school (4 havo, richting Economie & Maatschappij), maar geeft aan voldoende tijd en ruimte te hebben om zowel haar bedrijf te combineren met haar opleiding. Amy's ouders zullen haar ondersteunen. Haar stiefvader zal helpen met administratie en boekhouding.

De rechter oordeelde dat het verzoek verantwoord is:

• Amy is op de datum van de beschikking 16 jaar oud
  • de ouders van Amy gaan akkoord
  • de activiteiten die ze wil ondernemen zijn concreet omschreven en “redelijk binnen schaal”: de handel blijft kleinschalig en overzichtelijk, met risico’s die passen bij haar leeftijd en ervaring
  • er zijn passende beperkingen gesteld om haar en derden te beschermen, met name een limiet van € 10.000 voor overeenkomsten en betalingen.
  • er komt een beperking op de zakelijke rekening van maximaal €10.000 om financiële risico’s te beheersen

Daarnaast bepaalde de rechter dat Amy met deze handlichting geen risicovolle of grote financiële transacties mag doen. Zo mag ze geen huizen, grond of andere vastgoed kopen of verkopen, en ook niet handelen in aandelen of andere beleggingsproducten.

Verder is vastgelegd dat de beschikking in de Staatscourant wordt gepubliceerd en dat de handlichting moet worden ingeschreven in het handelsregister bij de Kamer van Koophandel, met vermelding van het publicatienummer. De handlichting geldt pas vanaf het moment van publicatie.

Met deze beschikking kan Amy nu officieel als ondernemer optreden binnen de kaders die de rechter heeft vastgesteld.

Yummy

Re: Zestienjarige mag eigen handelsstal beginnen van de rechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 19:49

Fijn voor Amy.

AmyFlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 20:00

Trots op onze dochter! :knuffel:

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 20:02

Wacht even.. Dus dit mag wel, maar dat meisje dat friet bakte, moest ophouden met haar werk?

Bizar..

(niet naar de dame in kwestie hoor, hartstikke tof dat ze d'r droom van haar stal waar kan maken!! <3 )

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 20:17

nine1987 schreef:
Wacht even.. Dus dit mag wel, maar dat meisje dat friet bakte, moest ophouden met haar werk?

Bizar..

(niet naar de dame in kwestie hoor, hartstikke tof dat ze d'r droom van haar stal waar kan maken!! <3 )

Dat meisje was 15 en had haar eigen frietkraam. Werken met gevaarlijke spullen, zoals kokend vet, mag vanaf je 16e. Dus ze mag over 2 maanden weer door.

Deze 16-jarige gaat vooral aan de slag met verantwoordelijkheden en niet zozeer met gevaarlijke middelen :-). Heel veel succes voor Amy!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 20:21

beert schreef:
nine1987 schreef:

Bizar..

Dat meisje was 15 en had haar eigen frietkraam. Werken met gevaarlijke spullen, zoals kokend vet, mag vanaf je 16e. Dus ze mag over 2 maanden weer door.

Deze 16-jarige gaat vooral aan de slag met verantwoordelijkheden en niet zozeer met gevaarlijke middelen :-). Heel veel succes voor Amy!

Nou ja, als je een paard verkeerd inschat kun je toch een forse trap krijgen, het kan wel degelijk ook gevaarlijk zijn.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 20:34

Ja, je moet dus minimaal 16 zijn.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 21:22

Wat fijn !
Wel typisch Nederland dat zoiets via de rechter moet. Ik vind dat jongeren juist meer hulp zouden moeten krijgen om van hun droom hun werk te kunnen maken ; hulp ipv tegenwerking ; zou een hoop schelen voor veel 15,16 en 17 jarigen

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 22:10

Aangezien het een minderjarige betreft zijn haar ouders verantwoordelijk. Ik denk overigens niet dat het typisch Nederlands is.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 22:46

Ik denk dat dit vooral van verantwoordelijkheidsgevoel getuigt. Zo werkt de wet, dit is de weg te gaan. Niet zoals dat 15 jarige meisje maar stomweg doen en dan beledigd zijn als er problemen van komen. Wat mij betreft, Chapeau, goed gedaan, zowel ouders als jongedame zelf. Ik hoop dat je droom gaat slagen!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 00:55

Ik zie t juist als waardevolle peiling en toevoeging als een 16 jarige een onderneming wil starten
Als je deze procedure niet goed kan voorbereide of aan kunt gaan dan mis je echt wat ervaring betreffende ondernemerschap. Daarbij zijn ouder verantwoordelijk voor hun kind. Financieel zelfs tot hun 21e. Als ouder mag of moet je daarin ook kunnen begeleiden en op je dochter kunnen en willen vertrouwen. Deze uitspraak lijkt me dan ook zeer positief.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 05:24

Supergaaf!!

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 07:17

Mag ik vragen wat de reden is dat het echt een handelsstal is geworden ipv wat "hobbymatig" handelen? (Een stal staat tegenover een particulier al 1-0 achter ;)) en heb echt de meest maffe dingen voorbij zien komen, mensen rechtzaken zien aanspannen etc. (Ook door eigen onkunde hoor ;) mensen die zichzelf overschatten, jong paard kopen...), aan de andere kant zie ik sommige handelsstallen ook alles verkopen waarvan ik denk "hoe dan?" :S

Wel super gaaf en leerzaam, maar ook super lastig als je de verkeerde mensen tegenkomt :S

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 07:30

Fijn voor haar dat dit kan met de hulp van haar ouders! Het is altijd mooi om te zien hoe jonge mensen een passie kunnen hebben en met hun passie en energie hun dromen waar kunnen maken.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 08:31

Ik vind het zeker knap. Aan de andere kant denk ik waarom nu al zulke financiële risico's lopen? Ze is officieel nog leerplichtig. Het lijkt me dan handiger om een opleiding in deze richting te doen en meer ervaring in de praktijk op te doen.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 08:54

Kidde schreef:
Ik vind het zeker knap. Aan de andere kant denk ik waarom nu al zulke financiële risico's lopen? Ze is officieel nog leerplichtig. Het lijkt me dan handiger om een opleiding in deze richting te doen en meer ervaring in de praktijk op te doen.

Dan heb je het artikel niet goed gelezen over de financiën. Er zijn limieten gesteld, haar stiefvader helpt met de administratie en er zijn grenzen gesteld waarbij ze feitelijk nog steeds handelingsonbekwaam is.

Ik vind het mooi dat dit zo kan. Het meisje en haar ouders hebben duidelijk aan kunnen tonen dat ze deze verantwoordelijkheid kan dragen binnen de gestelde kaders, haar handelsstal is legaal en ze kan zo alvast veel ervaring opdoen in het ondernemerschap waar ze in de toekomst profijt van heeft. Ik vind het knap.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 09:29

Kidde schreef:

Staat heel duidelijk omschreven in het artikel

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 11:28

Ik gun haar het slagen van dit, maar persoonlijk zou ik geen paard willen kopen bij iemand van die leeftijd. Hoeveel ervaring kan je op die leeftijd hebben in de handel en wandel van paarden? Alles wat er bij komt kijken wat risico's betreft e.d. Dan kan je nog je ouders achter je hebben staan, als je dit zo graag wilt dan is even wachten tot je meer ervaring hebt en eventueel de genoemde opleidingen hebt afgerond geen probleem? Ondertussen stage lopen en alle informatie tot je nemen die voor je van belang is.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 11:31

Sassy4barrel schreef:
Wat fijn !
Wel typisch Nederland dat zoiets via de rechter moet. Ik vind dat jongeren juist meer hulp zouden moeten krijgen om van hun droom hun werk te kunnen maken ; hulp ipv tegenwerking ; zou een hoop schelen voor veel 15,16 en 17 jarigen

Ik denk dat dit misschien ook voor haar eigen bescherming is? Een onderneming is geen kattenpis en al helemaal in de paardenhandel waar toch ook met enige regelmaat akkefietjes om geld ontstaan. Stel ze zou dit zonder voldoende ondersteuning en met gebrek aan kennis aangaan en zich om wat voor reden dan ook een rechtzaak van een koper op de hals halen dan kan ze in heftige financiele ellende komen waar je als 16-jarige niet zo snel uit komt. Voor haar zelf ook gelijk heel leerzaam om haar plan uit te stippelen en te verdedigen, goeie oefening in verantwoordelijkheid en professionaliteit.

Ik vind het heel stoer, wens haar een mooie carriere!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 14:51

Kidde schreef:

Ze zit op de havo. Als ze haar diploma haalt is ze niet meer leerplichtig of kwalificatieplichtig.
En wie zegt dat ze na de havo niet een opleiding gaat doen?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 15:05

Leuk dat ze hierin wordt ondersteund door haar (stief)ouders. Ze zien duidelijk een passie en inzet bij hun (stief)dochter en helpen haar om haar droom waar te maken. Hoe mooi is dat <3

Veel succes!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 17:55

henshem schreef:
Aangezien het een minderjarige betreft zijn haar ouders verantwoordelijk. Ik denk overigens niet dat het typisch Nederlands is.

Volgens mij wel. M’n ex is ooit z’n handelstal in Italië begonnen toen hij 16 was en een jaar ervoor had hij al een tack shop waar hij oa zadels importeerde en verkocht. Ik ken iemand in Turkije die samen met zn broer een thee winkel is begonnen toen hij 14 was met z’n 16 jarige broer en ik ken een tiener in de USA , inmiddels is ze 17 die al jaren zelfgemaakte tack vooral hoofdstellen, halsters, tack ect verkoopt en is inmiddels een flink bedrijf. Ik ken meerdere barrel racers die al voor hun 16e een training en handelstal zijn begonnen maar wel allemaal in USA en Italië..
in Nederland had ik het nog nooit eerder gehoord dus vandaar dat ik het typisch Nederlands vind dat dit via de rechter moet

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 17:56

Allemaal succesvol trouwens ook :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 09:35

Knap! Ik hoop dat het lukt!
Al lijkt mij de grens van 10k heel beperkend? Een beetje goede opgeleide pony of paard gaat toch al snel over de 10k?
En met een rekening van 10k max mag je natuurlijk die maand geen twee ponies hebben verkocht? Of hoe werkt dat dan?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 10:04

Sassy4barrel schreef:
henshem schreef:

Volgens mij wel. M’n ex is ooit z’n handelstal in Italië begonnen toen hij 16 was en een jaar ervoor had hij al een tack shop waar hij oa zadels importeerde en verkocht. Ik ken iemand in Turkije die samen met zn broer een thee winkel is begonnen toen hij 14 was met z’n 16 jarige broer en ik ken een tiener in de USA , inmiddels is ze 17 die al jaren zelfgemaakte tack vooral hoofdstellen, halsters, tack ect verkoopt en is inmiddels een flink bedrijf. Ik ken meerdere barrel racers die al voor hun 16e een training en handelstal zijn begonnen maar wel allemaal in USA en Italië..
in Nederland had ik het nog nooit eerder gehoord dus vandaar dat ik het typisch Nederlands vind dat dit via de rechter moet

In bijv. België kan je een onderneming pas starten als je 18 jaar bent. Ik denk dat het in de meeste West-Europese landen niet anders is. En heb je ook gevraagd of die barrel racers in Italië daarvoor iets hebben geregeld of dat dat zo kan?