Interview met Ava Eden van Grunsven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Interview met Ava Eden van Grunsven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 13:44

* Bokt Nieuwsredactie
Bokt Community

Ava Eden en Harley. Foto: mvdpfotografie

De Nieuwsredactie heeft enige tijd geleden een artikel geplaatst over Ava Eden van Grunsven en haar paard Special Lady. Toen Ava Eden zelf reageerde met een bericht onder het artikel kwamen wij op het idee om haar voor een interview te vragen. Daar reageerde ze gelukkig positief op en daar is dit pareltje uit komen rollen.

Heb je altijd de paarden al ingewild?
Ja, ik heb wel nagedacht over beroepen/bedrijven naast de paarden, bijvoorbeeld advocaat, maar ik wilde ernaast wel altijd rijden.

Waarom ben je de springsport ingegaan en niet de dressuur of een andere discipline?
Ik ben de springsport ingegaan voor meerdere redenen: ik vind springen veel spannender, de mensen zijn gezelliger, mensen vergelijken mij minder met mijn moeder en op een gegeven moment vond ik het gewoon niet leuk meer. Ik deed dressuren tot ik ongeveer 11 was, ik won eigenlijk bijna nooit maar dat vond ik niet heel erg, ik werd altijd tweede. Tot ik wel een keer 1ste werd, maar toen geloofden de ouders het niet en gingen ze de punten natellen. Toen was ik er echt klaar mee.

Kan je vertellen over je eerste pony of paard?
Mijn eerste pony was Moustie, gelijk een grote D-pony die mijn nicht en neven ook hebben gereden. Springen was met hem geen optie, omdat hij veel te hoog sprong en ik nauwelijks balans had. Het was een hele lieve pony waar ik veel van heb geleerd!

Welke paarden heb je nu? Wil je ze voorstellen?
Ik heb nu 3 paarden: Harley (13 jaar van Clintino), het is een merrie en ik spring nu 1.35 met haar. Darwin (17 jaar van Quantum), een ruin waar ik nu 140 mee spring. Otto (6 jaar van Elvis ter putte), Otto is een nieuw paard van mij die nog maar 3 maanden zadelmak is, ben heel benieuwd hoe hij gaat groeien.

Is het moeilijk om school en de paardensport te combineren?
Toen ik VWO deed vond ik het best lastig, dus toen ben ik het 5e jaar naar HAVO gegaan, dat was echt veel beter te doen. Nu doe ik een HBO opleiding waar ik makkelijk vrij kan krijgen om te rijden dus dat is heel fijn. Maar alsnog heb ik lange uren en is het veel leren. Maar ik moet er wat voor over hebben.

Hoe ziet voor jou een training eruit? Ga je ook wel eens op buitenrit?
Ik spring ongeveer 2 keer in de week, als ze een dag hebben waar ze niet te veel moeten doen ga ik het liefst het bos in met ze, maar het zijn wel paarden die gauw schrikken of gaan rennen, dus ik doe het niet zo vaak. Dan ga ik achter bij mijn neef op het veld rijden. De dagen dat ik wel goed moet trainen doe ik dressuren, soms met balkjes en cavaletties erbij.

Hoe houd jij je paarden?
De paarden gaan minstens 3 keer hun stal uit, ze gaan de wei in, worden gereden, gaan de molen in of worden gestapt. Ik vind het heel belangrijk dat ze genoeg kunnen bewegen en dat ze blij blijven.

Afbeelding
Ava Eden en Harley. Foto: mvdpfotografie

Ervaar je nadelen of misschien juist voordelen aan het hebben van een beroemde ouder?
Er zijn natuurlijk voordelen en nadelen. Ik kan makkelijker in wedstrijden komen omdat mama veel mensen kent, en ik word ook sneller dingen aangeboden omdat ik veel volgers heb door haar. De nadelen zijn wel dat ik vergeleken wordt met haar en er een bepaalde druk op mij staat dat ik ook veel moet bereiken. Daarnaast vond ik het vooral vroeger heel vervelend omdat ik als jong meisje gewoon met haar wilde rondlopen op evenementen zoals indoor Brabant, Jumping Amsterdam of Horse Event, maar dat kon dan niet omdat zij elke seconde werd gevraagd voor een foto of handtekening.

Zowel jij als je broer zitten in de springsport, trainen jullie ook samen?
We hebben andere schema’s dus we rijden eigenlijk nooit tegelijk, we hebben ook andere trainers voor het springen. Stel we rijden wel tegelijk worden we ook samen geholpen door Anky.

Als je een paard koopt kijk je dan naar de afstamming? Zo ja, welke hengsten hebben jouw voorkeur?
Ik kijk niet gauw naar de afstamming. Mijn beste pony Special Lady haar vader kende ik wel, maar het is geen bekend paard. Dus daar keek ik al niet naar. Harley en Darwin hebben vaders die iets bekender zijn maar dat bepaalt niks voor mij omdat ze altijd hun best doen voor mij. Bij Otto vond ik de vader wel belangrijk, Elvis ter Putte heeft goede en brave nakomelingen, vooral het brave vind ik belangrijk. Ik heb ook een van Cornet Obolensky gehad, dat wil ik echt nooit meer, ze springen heel goed maar ze hebben geen goede mentaliteit en zijn stout. Dus ik heb niet echt voorkeuren voor hengsten.

Welke andere hobby's heb je?
Ik heb eigenlijk geen tijd voor andere hobby’s, maar als ik echt niks te doen heb vind ik het leuk om piano te spelen.

Wat zijn je doelen voor de toekomst?
Mijn droom is om ooit de olympische spelen te rijden en te winnen. Doelen van mij zijn paarden opleiden naar hoog niveau en nog veel EK’s te rijden en wat te winnen.

Afbeelding
Ava Eden en Darwin. Foto: mvdpfotografie

pien_2010

Re: Interview met Ava Eden van Grunsven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:49

Leuk interview. "Laat Ava maar schuiven". Die vindt haar plekje wel in haar leven. Ze weet al aardig wat ze wel en niet wil.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:54

Nou precies Pien. Lekkere nuchtere meid die naast de paarden ook druk is met school. Klinkt als een verstandige jonge dame.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 15:17

Leuk stukje zo!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 15:42

Wat een leuk stuk.
Welkom op bokt.

En ja ik geloof best dat het voordelen heeft bekende ouders.
Maar nadelen zeker ook.
Lekker onbevangen de penny zijn zit er niet in.

Veel succes met school en je toekomstige sport plannen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 16:52

Wat leuk! Uiteraard geeft het kansen om in een paarden familie geboren te worden. Je hebt beschikking over betere paarden, betere instructeurs en veel meer kansen. Maar tegelijkertijd ook veel meer druk ik mocht dan geen geweldige kansen hebben gehad maar de op de fiets naar de manege voor het wekelijkse uurtje les tijd had ook echt wel wat als ik er zo op terug keek. Onbevangen penny tijd zoals hierboven genoemd wordt. Uiteraard haal je de gemiste ervaring en de leer kansen nooit meer in maar ik geloof ook niet dat ik daar genoeg talent voor heb. Ik denk dat vooral het leuk blijven vinden en steeds iets nieuws bij blijven leren de charme van de paardensport is en ik ben blij dat ik ongeacht het niveau de kans heb gekregen om dat mee te mogen maken. Uit dit verhaal pik ik ook gewoon de paardenmeisjes vibe op die we stiekem allemaal hebben. Super leuk vind ik dat!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:49

Leuk stukje Ava, kan me voorstellen dat het lastig is om beroemde ouders te hebben qua druk. Ik moest echt even gniffelen om dit stukje: 'Tot ik wel een keer 1ste werd, maar toen geloofden de ouders het niet en gingen ze de punten natellen. Toen was ik er echt klaar mee.'.

Kan me helemaal voorstellen dat je er toen klaar mee was haha.

Ik hoop dat je kunt bereiken wat je wilt bereiken en vooral het plezier blijft houden in de paarden. +:)+

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:53

Leuk stukje!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:54

Elisa2 schreef:
Leuk stukje Ava, kan me voorstellen dat het lastig is om beroemde ouders te hebben qua druk. Ik moest echt even gniffelen om dit stukje: 'Tot ik wel een keer 1ste werd, maar toen geloofden de ouders het niet en gingen ze de punten natellen. Toen was ik er echt klaar mee.'.

Kan me helemaal voorstellen dat je er toen klaar mee was haha.

Ik hoop dat je kunt bereiken wat je wilt bereiken en vooral het plezier blijft houden in de paarden. +:)+

Ja inderdaad. Vind het best triest van die ouders… iedereen wordt wel een eerste of laatste. Ga je toch geen punten van anderen natellen :=

Leuk stukje Ava! Heb het wel met je te doen dat je als kleine meid niet eens rustig met je moeder een dagje weg kon. Hoe is dat nu?
Dapper hoor dat je zo hoog durft te springen. Hier houdt t na een meter wel op :+

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:28

Wat een leuk interview, Ava Eden klinkt als een hardwerkende top meid.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:37

Wat een leuk interview!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:04

Heel leuk interview en herkenbaar met de dressuur. Die afgunst naar elkaar. Ik doe er niet aan mee, gun iedereen de punten maar pff jammer dat lang niet iedereen zo is.

Veel succes nog!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:35

Haha zo zie je maar weer, het was haar echt. Ik moest wel gniffelen om de Bokt pessimisten die haar in twijfel trokken. :+

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 13:10

Leuk interview. Maar snap dit antwoord niet zo ""Hoe houd jij je paarden?
De paarden gaan minstens 3 keer hun stal uit"". Bedoelt ze 3x per dag, 3x per week?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:15

Per dag :) neem aan dat ze met het management van de rest van de paarden mee gaan. Op luxe stallen is het heel normaal dat ze 2 of 3x per dag hun stal uit komen. Gemiddeld is daar ook voldoende personeel voor om dat te doen. Mijn paarden komen er maar 1x per dag uit. Wel de hele dag trouwens maar dat is een klein detail ;)

AvavGrunsven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 15:37

criollo_yess schreef:
De paarden gaan minstens 3 keer hun stal uit"". Bedoelt ze 3x per dag, 3x per week?

Hee! Ik bedoel minstens 3x per dag

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 15:41

Het is ook zo leuk dat ze zelf reageert <3

Leuk dat je zo jezelf blijft!

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 15:48

Avavgruneven schreef:
criollo_yess schreef:

Dank voor je reactie :) .

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 19:01

Welkom Ava hier. Leuk om je zo een beetje te leren kennen.
Mooie foto's erbij.

En ik herken wel dat andere takken van de paardensport gezelliger zijn dan in de dressuur sport vaak
Ik voel me meer thuis in de men- en drafsport met onze paarden.

Succes

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 19:18

criollo_yess schreef:

Ja, hier ging ik ook even zuchten...als die paarden 3 x per dag hun stal uit komen, wil ik niet weten hoeveel uur ze ín de stal staan...

Verder leuk interview, doet ze goed, haar eigen ding doen ondanks beroemde ouders. Die ouders in de dressuur...ja, ik zie dat zo gebeuren :') Paar x een vriendin geholpen die fanatiek de dressuurwedstrijden in wilde, en besloten dat ik paardrijden voor mn lol doe :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 06:59

Avavgruneven schreef:
criollo_yess schreef:

Welkom op Bokt Ava.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 13:35

Wat een leuk stuk. Wij vinden de springwereld ook veel leuker, herkenbaar!
Wel knap, met 2 paarden in 't 1.35 - 1.40!
Misschien had Ava Eden 2man&1paardenkop wel samen met haar moeder kunnen doen :-)
Benieuwd van wie ze springles heeft....

Lisanne_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 15:19

Wat leuk dit interview! Ik mis nog een vraag: waarom heb je voor deze boktnaam gekozen? Ben erg benieuwd :)

AvavGrunsven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 03:05

Juut schreef:
criollo_yess schreef:

Ja, hier ging ik ook even zuchten...als die paarden 3 x per dag hun stal uit komen, wil ik niet weten hoeveel uur ze ín de stal staan...

Verder leuk interview, doet ze goed, haar eigen ding doen ondanks beroemde ouders. Die ouders in de dressuur...ja, ik zie dat zo gebeuren :') Paar x een vriendin geholpen die fanatiek de dressuurwedstrijden in wilde, en besloten dat ik paardrijden voor mn lol doe :')

Alsnog een manier vinden om negatief te doen, knap. Je weet niet hoelang ze buiten staan, dus waarom reageer je ?

AvavGrunsven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 03:05

Lisanne_S schreef:
Wat leuk dit interview! Ik mis nog een vraag: waarom heb je voor deze boktnaam gekozen? Ben erg benieuwd :)

Ik wou even snel een account maken om te reageren, vandaar die spellingsfout