[DE] Paarden tijdens Oktoberfest: traditie of dierenmishandeling?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

[DE] Paarden tijdens Oktoberfest: traditie of dierenmishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-25 19:58

Bokt Nieuwsredactie
Buitenland

Afbeelding ter illustratie. Foto: Steffen Hausmann/Flickr

De inzet van paarden tijdens de optochten van het Oktoberfest in München blijft een onderwerp van discussie. Voorstanders beschouwen het als een waardevolle traditie die bijdraagt aan het culturele erfgoed van Beieren. Tegenstanders wijzen echter op de mogelijke stress en belasting voor de dieren.

Tijdens de optochten worden paarden vaak ingezet om rijk versierde wagens te trekken, wat een hoogtepunt vormt voor de bezoekers. Deze optochten, zoals de "Einzug der Wiesnwirte" en de traditionele kostuum- en schuttersparade, trekken jaarlijks duizenden toeschouwers. Voor veel mensen zijn de paarden een onmiskenbaar onderdeel van de festiviteiten.

Stressvol
Desondanks zijn er zorgen over het welzijn van de dieren. Critici, waaronder dierenwelzijnsorganisaties, wijzen op de mogelijke overbelasting van de paarden door de zware wagens en de drukte langs de route. Daarnaast wordt de impact van het geluid van blaasorkesten en het lawaai van de menigte als stressvol voor de dieren beschouwd.

Debat
De discussie over paarden tijdens het Oktoberfest gaat over traditie versus dierenwelzijn. Sommige mensen vinden het belangrijk om de oude gebruiken te behouden. Anderen vinden dat er andere manieren moeten komen om het feest te vieren, zodat de paarden minder stress en pijn hebben.

Op de websites van onze bronnen zijn meer foto's van paarden tijdens Oktoberfest te zien.

Gebruikte bronnen:
Laatst bijgewerkt door JPitty op 21-09-25 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Categorie aangepast.

Elisa2

Re: [DE] Paarden tijdens Oktoberfest: traditie of dierenmishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 21:16

Stress en pijn? Waar zouden ze pijn van moeten hebben dan?

Lijkt me dat ze dit soort dingen alleen doen met goed getrainde bomproof paarden die het misschien ook wel leuk vinden?

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 21:18

Ik heb maar 1 vraag. Muilkorf? Om vingers te beschermen ofzo?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 21:43

chamion schreef:

Nee. Om te zorgen dat bezopen toeristen en omstanders de paarden niet voeren.
Mensen dringen zich ontzettend op om de paarden te aaien, knuffelen, selfies te maken, en om ze proberen wat te voeren. Soms probeert er zelfs iemand op 1 van de paarden te springen.

Dit zijn dus voorzorgsmaatregelen om hun paarden te beschermen, niet de omstanders.

Wel jammer dat het artikel zo incompleet is, hier had veel meer informatie bij gekund. Ze hadden ook 1 van de 6 brouwerijen die met paarden meedoet kunnen benaderen. Èèn van deze brouwerijen gebruikt eigen paarden, de rest huurt ze. Ik geloof dat die het wel echt heel leuk hadden gevonden om meer te vertellen. Daar zijn ook wel interviews van te vinden online (in het Duits).

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 21:49

Ik zie niet in waarom deze paarden hier zo’n stress van zouden moeten hebben. Het is een optocht, dat duurt niet een hele dag en ze worden toch getraind om “ bomproof” te zijn.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 22:21

Er worden nu wel heel veel aannames gedaan dat de paarden hierop getraind worden. En welk paard zou het nu leuk vinden om in de herrie, menigte en handtastelijk mensen te lopen?

Ik heb zelf koudbloeden en die zijn zeker bomproef maar hier zou je ze niet blij mee maken.

Pijn kan ik ook niet plaatsen, maar waarom dan geen dranghekken en beveiliging om omstanders in de gaten te houden. Met daarbij oordoppen voor de paarden. Dan is er toch al veel opgelost lijkt mij?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 22:25

Onder die oornetjes zitten vaak oordoppen alleen zie je dat niet.
Natuurlijk worden de paarden wel getraind. Je wilt als eigenaar toch dat er zo min mogelijk kans op ongelukken is.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 22:30

Ineke2 schreef:
Onder die oornetjes zitten vaak oordoppen alleen zie je dat niet.
Natuurlijk worden de paarden wel getraind. Je wilt als eigenaar toch dat er zo min mogelijk kans op ongelukken is.

Ik ken genoeg zogenaamde goed getrainde paarden waarvan de eigenaar niet eens het equine painface (her)Kent, waarin ook stress is af te lezen.

Sowieso wil toch gewoon niet je paarden bloot stellen aan dronken mensen die je paard willen voeren met weet ik veel wat en erop willen springen etc. Het is niet dat dit nog nooit fout is afgelopen. Ik ben er niet op tegen maar een paar dranghekken en beveiliging lijkt mij geen overbodige luxe.
Volledig trainen op die omstandigheden is eigenlijk niet eens echt mogelijk.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 22:34

Dranghekken en eventueel beveiliging ben ik zeker niet op tegen. Wel om zulke evenementen maar te verbieden omdat het vreselijk zou zijn voor paarden. Dát vind ik te kort door de bocht.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 22:41

Ik moet wel zeggen dat de hele sfeer rondom de mennerij zo anders is dan bijv bij dressuurpaarden. Bij het mennen ben je veel meer bezich met lawaai en gekkigheid er omheen. Die paarden zijn veel meer gewend en kijken niet snel meer ergens van op. Dat merk ik nu zelf met mijn paard ook. Ik was eerst heel voorzichtig want oh jee straks schrikt ze, maar hoe gekker hoe beter merk ik nu. Ik denk dus ook niet dat deze paarden er last van hebben hoor.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 23:05

Ik heb maar even een artikel opgezocht voor de geïnteresseerden:

https://www.sueddeutsche.de/muenchen/pf ... -1.2664989

Hierin lees je ook dat de paarden niet 1x per jaar uit de wei getrokken worden, maar veel ritten doen tijdens volksfeesten. Ze oefenen zelfs nog voor de wei met drummers en muzikanten. Deze dieren zijn dus wel wat gewend als het om herrie en mensen massa’s gaat.

Ook dat ze voor bepaalde tijden teruggaan voordat het echt te vol wordt, en op zaterdag helemaal niet gaan vanwege de drukte. Er zijn helpers aanwezig op de terugweg om mensen aan de kant te krijgen zodat ze terug naar de stallen kunnen.

Nogmaals, ontzettend jammer van dit artikel waar eigenlijk alleen maar op geschoten kan worden met deze minimale beschrijving van wat het precies inhoudt.

salome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 08:12

Citaat:
Ik ken genoeg zogenaamde goed getrainde paarden waarvan de eigenaar niet eens het equine painface (her)Kent, waarin ook stress is af te lezen.

Sowieso wil toch gewoon niet je paarden bloot stellen aan dronken mensen die je paard willen voeren met weet ik veel wat en erop willen springen etc. Het is niet dat dit nog nooit fout is afgelopen. Ik ben er niet op tegen maar een paar dranghekken en beveiliging lijkt mij geen overbodige luxe.
Volledig trainen op die omstandigheden is eigenlijk niet eens echt mogelijk.

Dat zou voor mij ook een reden zijn om het niet te willen voor mijn paarden. Sowieso zouden paarden niet voor dat soort dingen gebruikt moeten worden. Prima, al die tradities maar dan zonder paarden. Heb ooit ook eens meegedaan met ringsteken, super gestresste merrie die vond dat echt niet leuk. Dus..... Nooit meer zoiets.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 08:36

Wil niet zeggen dat jouw N=1 ervaring voor alle paarden geldt he?

Mooi die aanvulling Kaitlyn, precies wat ik dacht. Wellicht kunnen ze gewoon kijken naar hoe ze het nog beter voor de paarden kunnen krijgen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 10:21

Knuppel in het hoenderhok wellicht. Maar als dit te stressvol is... en dan heb ik het over goed getrainde paarden die met andere paarden meedoen, dan is de intocht van Sinterklaas toch ook mishandeling? En politiepaarden? En sowieso alle evenementen met een paard? Een discussie over al die zaken, prima. Maar zonder dan niet één evenement speciaal uit. En om nu ook weer gelijk mishandeling te gaan lopen blèren... ik word er inmiddels behoorlijk simpel van.

Gloriosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 10:35

Dit is toch ook niet meer van deze tijd :\ :n

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 10:56

s6801881 schreef:
Knuppel in het hoenderhok wellicht. Maar als dit te stressvol is... en dan heb ik het over goed getrainde paarden die met andere paarden meedoen, dan is de intocht van Sinterklaas toch ook mishandeling? En politiepaarden? En sowieso alle evenementen met een paard? Een discussie over al die zaken, prima. Maar zonder dan niet één evenement speciaal uit. En om nu ook weer gelijk mishandeling te gaan lopen blèren... ik word er inmiddels behoorlijk simpel van.

Die discussie speelt ook allang!
Er zijn groepen die dat allemaal willen verbieden.

Naar mijn idee is het als de randvoorwaarden goed zijn geen probleem.
Wat voor het ene paard stressvol is hoeft dat niet voor een ander paard te zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 11:23

Wat een gezeur weer...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 11:44

Popstra schreef:
Wat een gezeur weer...

dat is inderdaad de korte versie :j

Ik vraag me echt af wat de kunde van sommige mensen met paarden is.
Nog nooit een paard getraind blijkbaar, of zo onkundig dat het mislukt is en nu denken dat dat zo bij elk paard gaat.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 11:56

DuoPenotti schreef:
dat is inderdaad de korte versie :j

Nog nooit een paard getraind blijkbaar, of zo onkundig dat het mislukt is en nu denken dat dat zo bij elk paard gaat.

Je slaat denk ik de spijker op de kop. Eigen onkunde met paarden zien als de norm en vandaaruit voor iedereen consequenties eisen. Triest.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 12:34

DuoPenotti schreef:

Dat denk ik niet.

Eigenlijk zijn de mensen die bezwaar tegen dit soort dingen hebben heel standvastig en consequent.
Ze zijn tegen de inzet van dieren voor vermaak over de gehele linie.
Dan maakt het niet uit hoe goed het paard getraind is de inzet an sich is al een "no go".

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 12:38

Ik herken het juist bij mensen die het eerder wel deden:
Zoals bij sommige fanatieke bitlozen want met bit zoveel druk bla bla is zielig bla bla ... euh ja truus dat jij dat hebt heeft een ander dat niet ook.
Of tegen dressuur en western is zoveel beter want zo zwaar in de hand bij dressuur...tja, zegt wat over jou rijden.

Dat soort typjes . En die zie ik hier ook wel voornamelijk tegen zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 14:32

DuoPenotti schreef:
Ik herken het juist bij mensen die het eerder wel deden:
Zoals bij sommige fanatieke bitlozen want met bit zoveel druk bla bla is zielig bla bla ... euh ja truus dat jij dat hebt heeft een ander dat niet ook.
Of tegen dressuur en western is zoveel beter want zo zwaar in de hand bij dressuur...tja, zegt wat over jou rijden.

Dat soort typjes . En die zie ik hier ook wel voornamelijk tegen zijn.

Soms zijn mensen zoekende naar waar ze zich oke bij voelen om uiteindelijk bij helemaal niet meer rijden uit te komen.
Mensen en hun inzichten kunnen veranderen.
Daar is an sich niets mis mee

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 14:41

Gloriosa schreef:
Dit is toch ook niet meer van deze tijd : :n

Wat vind je niet van deze tijd? Het feit dat mensen dingen vanuit de geschiedenis in ere proberen te houden? Dat er mensen zijn die deelnemen aan dit soort evenementen? Dat mensen graag als toeschouwer dit soort dingen meemaken?

Dat er altijd mensen bij zijn die geen respect hebben voor de deelnemers en de paarden? Dat er mensen zijn die dieren inzetten voor de doelen waarvoor ze al duizenden jaren gefokt worden? Dat er een groep mensen is die elke deelname of samenwerking tussen mens en dier veroordeeld?

Want paarden (en alle gedomestiseerd vee) zijn helemaal aangepast aan deze tijd. Volgens mij stond er onlangs nog een stukje op bokt waarin werd verteld dat de huidige paarden een apart gen hebben wat ervoor zorgt dat ze openstaan voor samenwerking met de mens, inplaats van dit als stressvol te beschouwen?

En nee, niet elk paard is geschikt voor elke discipline en elk jong paard moet worden 'getraind' of moet in elk geval een positieve ervaring opdoen met de samenwerking tussen mens en dier en vertrouwen krijgen in zichzelf in elke nieuwe situatie.

Er als dieren dan mogen doen waarvoor ze gefokt en getraind zijn, dan zullen ze daar juist wel plezier uit halen. En dan maakt het niet uit of dit een tuigpaard, springpaard, renpaard, dressuurpaard, endurance paard of recreatie paard betreft, of een poliehond, een blindegeleide hond, een jachthond of één die vermiste personen opspoort.

Geen van alle zou goed zijn voor de discipline als ze geen plezier hadden in de samenwerking met mensen en het werk waarvoor ze worden ingezet. Juist de dieren die niet worden gebruikt waarvoor ze gefokt zijn (en niets gewend zijn), werk en sportpaarden die zonder aandacht 'stressvrij' op een paddock of weitje worden gezet (tot de wolf langs komt, defensie laag vliegt of de buurman met zijn rammelende aanhanger langsrijd), of werkhonden rassen die de hele dag binnen zitten en genoegen moeten nemen met 3 korte wandelsessies per dag, dat is inderdaad niet van deze tijd. Nu mensen toegang hebben tot zoveel informatie op internet, zou je toch verwachten dat mensen beter weten.
Laatst bijgewerkt door journee op 20-09-25 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 14:41

In NL hebben we prinsjes dag . Zelfde idee . Paarden in vreemde drukke omstandigheden .

Neem dus maar aan dat ook die paarden in DL training gehad hebben

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 15:29

Kaitlyn schreef:
chamion schreef:

Nee. Om te zorgen dat bezopen toeristen en omstanders de paarden niet voeren.
Mensen dringen zich ontzettend op om de paarden te aaien, knuffelen, selfies te maken, en om ze proberen wat te voeren. Soms probeert er zelfs iemand op 1 van de paarden te springen.

Dit zijn dus voorzorgsmaatregelen om hun paarden te beschermen, niet de omstanders.

Wel jammer dat het artikel zo incompleet is, hier had veel meer informatie bij gekund. Ze hadden ook 1 van de 6 brouwerijen die met paarden meedoet kunnen benaderen. Èèn van deze brouwerijen gebruikt eigen paarden, de rest huurt ze. Ik geloof dat die het wel echt heel leuk hadden gevonden om meer te vertellen. Daar zijn ook wel interviews van te vinden online (in het Duits).

Ah, logisch. Wel jammer dat het nodig is. Ik zou het niet in mijn hoofd halen om een dier van een ander te voeren.... Ik had inderdaad graag een artikel willen lezen over de verzorging van deze krachtpatsers en hun voorbereiding op zo'n dag en de dag zelf.