Paardenvoer bevat vaak schadelijke stoffen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paardenvoer bevat vaak schadelijke stoffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-25 21:31

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Mabon/Bokt Wiki

Uit nieuw onderzoek blijkt dat in het overgrote deel van het verkrijgbare paardenvoer sporen van schadelijke stoffen voorkomen. Dat klinkt verontrustend, maar de hoeveelheden zijn meestal zo klein dat ze geen direct gevaar vormen voor de gezondheid van paarden. Voor het onderzoek werden 108 monsters van paardenvoer van Europese leveranciers geanalyseerd, waaronder hooi, bewerkt ruwvoer, granen en voedingssupplementen. Elk monster werd onderzocht op meer dan 1.200 stoffen, waaronder mycotoxinen (giftige stofwisselingsproducten die door schimmels worden gevormd), fyto-oestrogenen (plantaardige stoffen die lijken op het menselijke hormoon oestrogeen en zich daardoor aan oestrogeenreceptoren kunnen binden), pesticiden (chemische of biologische middelen om plagen te bestrijden) en resten van diergeneesmiddelen.

Aangetroffen stoffen
De onderzoekers onderzochten zowel hooi als bewerkte ruwvoeders als muesli’s, slobber en andere aanvullende voedermiddelen. In bijna alle monsters kwamen één of meerdere stoffen voor die mogelijk schadelijk kunnen zijn voor paarden. Hieronder staat een overzicht van de belangrijkste bevindingen:

• schimmels: in bijna alle onderzochte monsters zaten zogenoemde mycotoxinen, stoffen die door schimmels worden aangemaakt.
  • in luzerneproducten werden vaker plantenstoffen gevonden die een hormoonachtige werking kunnen hebben
  • muesli’s en slobber op basis van granen bevatten vaker resten van bestrijdingsmiddelen, en soms ook diergeneesmiddelen
  • zeldzame toxines zoals colchicine en monensin (residuen van geneesmiddelen) kwamen in een deel van de monsters voor, maar steeds in zeer kleine hoeveelheden

Gevolgen voor paarden
De onderzoekers benadrukken dat de gemeten hoeveelheden niet meteen gevaarlijk zijn. Er is dus geen reden tot paniek of om direct voer weg te gooien. Wel maakt de brede verspreiding van deze stoffen duidelijk dat paarden bijna altijd kleine hoeveelheden binnenkrijgen. Dit zou op de lange termijn gevolgen kunnen hebben, zeker als verschillende stoffen elkaars werking versterken.

Strengere controles
Het onderzoek laat zien laat zien dat er in paardenvoer verschillende schadelijke stoffen en chemische resten kunnen zitten, en dat deze soms risico’s kunnen vormen. De onderzoekers benadrukken dat er duidelijke regels en regelmatige controles nodig zijn om de gezondheid en het welzijn van paarden te beschermen.

Gebruikte bronnen:

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 22:04

In het ruwvoer ook.Wel fijn als je daar elke dag mee in je handen staat.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 22:21

office schreef:
In het ruwvoer ook.Wel fijn als je daar elke dag mee in je handen staat.

Ik vind het toch echt wat erger dat mijn paard zooi binnen krijgt dan dat ik er met m’n handen aan zit. Helaas verbaast het me niet echt niet ik zeggen..

Loretta

Re: Paardenvoer bevat vaak schadelijke stoffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 23:02

Nu nog graag een lijst per product wat er in aqngetroffen is zodat we weten welk voer we beter kunnen mijden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 02:20

En waar de grondstoffen vandaag komen.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 04:07

Ik zou ook graag merken weten.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 06:44

Noem mij maar een pessimist, maar ik denk dat het er in ons mensenvoer niet veel anders uitziet. En ik denk dat het door de manier waarop we met onze wereld omgaan ook nog moeilijk te vermijden zal zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 07:08

Dus concreet hebben ze niet iets gevonden dat over de toegestane waarde zit?

Edit, direct uit het artikel zelf: None of the horse feeds in this study seemed to have a critical concentration of contaminants known from literature to have adverse acute impacts on horse`s health.

Waarom zouden ze fytooestrogeen in het lijstje hebben staan? Dat is is een natuurlijke stof dat per definitie in vele planten voorkomt (plant = fyto), o.a. In klaver, soja etc, maar ook in gras.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 09-09-25 07:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 07:15

soesita schreef:
Noem mij maar een pessimist, maar ik denk dat het er in ons mensenvoer niet veel anders uitziet. En ik denk dat het door de manier waarop we met onze wereld omgaan ook nog moeilijk te vermijden zal zijn.

Dit denk ik ook. We hebben allemaal Pfas in ons lichaam, bijvoorbeeld.

Daarnaast:
Citaat:
maar de hoeveelheden zijn meestal zo klein dat ze geen direct gevaar vormen voor de gezondheid van paarden.

Beetje stemmingmakerij, de TT, imo.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 07:19

Dus er zitten schadelijke stoffen in die eigenlijk vanwege de kleine hoeveelheden niet schadelijk zijn.

Dat is mijn samenvatting :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 07:40

Maar dat wel kunnen worden vanwege de hoeveelheid schadelijke stoffen in allerlei verschillende soorten voer.

Het doet mij denken aan Laarakker die al zei dat zoveel paarden last van schimmels in de darmen hebben. Dan weten we nu hoe dat komt..

En fyto oestrogenen kunnen zorgen voor een hormoon onbalans dus ook dat vind ik niet heel onschuldig. In menselijke studies worden oestrogenen gelinkt aan cellen groei dus ook kanker groei.
Nu weet ik niet hoe dit bij fyto oestrogenen en paarden zit maar lijkt me wel iets voor meer onderzoek.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 07:58

Ik denk dat het met ons voedsel hetzelfde is. Er is toch bijvoorbeeld ook al gebleken dat we allemaal microplastics in ons lichaam hebben. Alles in de wereld is inmiddels toch vervuild op allerlei manieren. Hoe treurig het ook is.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 08:04

En het zou zomaar kunnen dat de toegestane normen voor dieren hoger zijn als die voor menselijke voeding.Dus dat de dieren nog heel veel schadelijke stoffen binnen krijgen wat alleen nog “ mag” binnen de wettelijke waarde.Wat het niet ineens gezond maakt.
Ik las al eens dat iemand kraanwater aan maagzweren linkte bij paarden ook.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 08:04

Dat zal best. Maar daarom hoef je het nog niet extra opzoeken. Als je weet wat waar in zit wat schadelijk is, kun je die merken in ieder geval vermijden om niet nog extra schadelijk spul te voeren. Of erop letten dat je geen dubbele porties schadelijk spul voert omdat het in voer a en voer b, welke je allebei voert, blijkt te zitten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 08:06

Als ik het artikel goed lees zit het in het gros van de paardenvoeders, ruw- en krachtvoeders. Er staat dat de hoeveelheden geen direct gevaar vormen. Wat wil je dan gaan voeren?

Serieuze vraag. Want dan zou je je hooi moeten gaan onderwerpen aan toxicologisch onderzoek. Maar ook je stro, muesli en brokken.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 08:14

De verpakking van kuil hooi mag al niet mee met het “ normale “ afval ivm pesticiden resten.Dus …tja ….
En wat dacht je van die (ppid )medicijnen die paarden uitplassen overal ?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 08:20

Voor zover ik weet komt dat omdat wikkelfolie storingen veroorzaakt in de vuilniswagens en de lopende banden, omdat het licht is en overal omheen gaat zitten/aan blijft plakken. En omdat het gezien wordt als bedrijfsafval, daar wordt geen rekening mee gehouden in de betaling van de afvalverwerkers.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 08:24

Elisa, klaver is een van de grootste leveranciers van fytooestronenen. Dat staat op 90% van de weilanden tussen je gras.

Het is uiteraard wel verontrustend dat geneesmiddelen in granen te vinden zijn. Dat geeft wel aan dat er waarschijnlijk niet meer zoiets betaat als schone grond of schoon water.

Ik vind het goed dat er naar gekeken wordt, maar het originele artikel wordt in de nieuwsartikelen gewoon als klickbait gebruikt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 08:25

Misschien is voorkomen heel moeilijk, maar kan er wel gedacht worden aan een myotoxinen binder bijvoorbeeld.

En bij vage klachten is het misschien zinvol om de voeding goed onder de loep te nemen. Geen beschimmeld hooi voeren lijkt me sowieso ook erg wijs..gebeurd nog teveel op veel stallen.

De onderzoekers willen wel duidelijkere en strengere regels, dat zal niet voor niets zijn..ik denk ook dat in paardenvoer nog meer zooi zit dan in mensenvoer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 08:34

Nee, ze schrijven in hun artikel dat ze graag meer onderzoek willen naar wisselwerkingen en grenswaarden. Ze vinden dat er meer kennis nodig is.
De journalisten hebben dat aangedikt.

De grenswaarden zijn sowieso anders dan bij mensen omdat mensen geen herbivoren zijn.
Er staan ook verhelijkingen in met grenswaarden voor herkouwers, die soms anders zijn ivm andere vertering.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 08:37

Eh..ik lees dat ze strengere controles willen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 08:40

Elisa2 schreef:
Eh..ik lees dat ze strengere controles willen?

Dit is de conclusie:
This study highlights an urgent necessity for research into the effects of co-contaminants on equine health, especially for the cumulative impacts of low-dose mycotoxins, plant toxins, and pesticides. The outcomes of such research could significantly inform safe feeding practices and regulatory standards.

=Meer onderzoek nodig dat eventueel basis kan worden voor nieuwe normen en inzichten.

De journalist vertaald dat in: De onderzoekers benadrukken dat er duidelijke regels en regelmatige controles nodig zijn om de gezondheid en het welzijn van paarden te beschermen.

Ik vind het goed dat er mensen naar kijken, maar ik ben op geen enkele manier verbaast dat 80% van de hooi analyses iets van schimmel vinden (beneden de norm).
Het blijft een natuurproduct dat buiten op de grond ligt te drogen. Denk niet dat je hooi 100% schimmel vrij krijgt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 08:45

Zulke topics zijn wel erg verwarrend, de titel zaait bijna paniek en het artikel zwakt weer af.
Ik vraag me wel af: hoe is de invloed van de niet schadelijke hoeveelheid op lange termijn? Als je je paard 15-20 jaar lang voert dan moet er toch wel iets van terug te vinden zijn?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 09:00

Mungbean schreef:
Nee, ze schrijven in hun artikel dat ze graag meer onderzoek willen naar wisselwerkingen en grenswaarden. Ze vinden dat er meer kennis nodig is.
De journalisten hebben dat aangedikt.

Klopt, dat schrijven ze ook. Maar het stukje waaraan Elisa refereert, staat in het artikel bovenaan onder conclusions:

Conclusions
The study reveals the complexity of biotoxins and chemical residues and their potential risks in marketed equine feeds and underscores the critical need for targeted regulations, routine testing to ensure equine health and welfare.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 09:04

Als het gaat over voeders van niet-particuliere producenten: grondstoffen voor paardenvoer zijn grotendeels geteelde grondstoffen. De grote grondstoffen (granen) worden door de producenten met bootladingen tegelijk ingekocht vanuit doorgaans dezelfde teeltlanden. Het is vrijwel niet te voorkomen dat daar wat schimmels in zitten (mycotoxinen) want het zijn allemaal natuurproducten.

Maar de mate waarin dit is toegestaan voor verwerking in diervoeders is gewoon (wettelijk) gereguleerd en wordt ook streng gecontroleerd dmv monitoringsprogramma's/analyses. Een absolute nulwaarde op bv mycotoxines is gewoon niet reeel (want natuurproduct), en een 100% controle van alle grondstoffen is niet uitvoerbaar, dus dat er (lage) concentraties in voorkomen is logisch.

Afhankelijk van de regio kunnen de teeltomstandigheden per jaar verschillen (weersomstandigheden). Voor mais bijvoorbeeld zijn teeltlanden in risicoklasses ingedeeld en dit wordt aangepast op basis van bekende analyseresultaten. Een regio "in de buurt" is niet persé de regio met het minste risico op mycotoxines bijvoorbeeld.

Ook het gebruik van bestrijdingsmiddelen is streng gereguleerd en wordt ook regelmatig geanalyseerd in de grondstoffen. Als je bestrijdingsmiddelen helemaal wilt voorkomen zou je biologisch moeten voeren, hierin zijn bestrijdingsmiddelen niet toegestaan. Maar deze grondstoffen zijn minder beschikbaar en zijn dus duurder.

Het is aan de hand van het artikel net of diervoederproductie nog helemaal niet gereguleerd is, maar de sector moet gewoon voldoen aan allerlei wet- en regelgeving en certificeringen. Wat ik lees is dat dus alle onderzochte voeders hier ook aan voldoen.

Daarnaast heeft de sector zelf ook allerlei initiatieven voor veilig diervoeder. Op de website van SecureFeed is veel informatie te vinden over voederveiligheid in grondstoffen en hoe de (Nederlandse) sector zelf maatregelen neemt (voor wie dat interessant vindt).

Wanneer blijkt dat er meer nodig is aan wet- en regelgeing en normen dan is dat natuurlijk altijd goed.