[Opinie] Dinja van Liere merkt hoe afhankelijk ze is van haar paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

[Opinie] Dinja van Liere merkt hoe afhankelijk ze is van haar paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-25 16:40

DTV Nieuws
Sport

Dinja van Liere en Hermès tijdens het NK Dressuur 2025. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Als hij niet langer in de snelste auto van de Formule 1 rijdt, is winnen geen automatisme meer voor Max Verstappen. Evenzeer zijn ruiters en amazones voor succes afhankelijk van wat hun paard kan presteren. Dinja van Liere uit Uden ervaart het nu haar toppaard Hermès niet meer het hoogste niveau in de dressuursport haalt.

Op Hermès behaalde Dinja van Liere brons op het WK van 2022 en werd ze vierde op de Olympische Spelen van vorig jaar in Parijs. In de kracht van zijn leven kan de 13-jarige hengst de belasting van dagelijks trainen voor de top niet meer aan. De piaffes, de pasages en de pirouettes zijn te veel geworden.

In het afgelopen jaar kwam de combinatie nog maar sporadisch in actie. Een half jaar geleden moest op het laatste moment Indoor Brabant worden geschrapt. Met ‘slechts’ een dertiende plaats op het EK in het Franse Crozet kwam afgelopen weekeinde emotioneel een einde aan de samenwerking.

Stichting Nederlands Olympiade Paard
De breuk kondigde zich eind vorig jaar al aan. Eigenaar Joop van Uytert beëindigde het contract met de Stichting Nederlands Olympiade Paard (NOP), een stichting die is opgericht om de beste én talentvolle paarden te behouden voor de Nederlandse ruiters en amazones op internationaal niveau. Dinja van Liere begreep dat ze zich voor topprestaties op andere paarden moest gaan richten.

Hermès gaat verder, als dekhengst en als dressuurpaard op een lager, minder belastbaar niveau, vermoedelijk met een jonge, talentvolle berijder. Het paard wordt niet verkocht, hij wordt géén handelsobject waarmee een nieuwe eigenaar gaat speculeren op de tonnen (en soms miljoenen) die in de paardensport te verdienen vallen.

Nieuwe paarden
Dinja van Liere krijgt nieuwe paarden ter beschikking, onder meer twee jonge hengsten die ook de bescherming hebben gekregen van het Nederlands Olympiade Paard. Ze zal ze blijven trainen op het complex aan de Sonhofweg in Uden, als altijd begeleid door Rieky Young uit Vorstenbosch.

Het pad naar nieuw succes is hetzelfde als de stappen die Van Liere met Hermès heeft gezet. Maar hoe vaardig ze ook is in het ‘besturen’ van een dressuurpaard, afhankelijk blijft Dinja van Liere van wat binnen het vermogen en de uitvoering van het paard ligt.

Popstra

Re: [Opinie] Dinja van Liere merkt hoe afhankelijk ze is van haar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 17:08

Daar blijft elke wedstrijd ruiter afhankelijk van...

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 18:18

Afhankelijk van de paarden en vooral ook van de eigenaren, die soms te veel druk op leggen zodat een paard overbelast raakt of bij een succesvolle combinatie het dier onder het zitvlak van de ruiter verkoopt.Maar dat alles weet je wanneer je aan zo’n job begint.
Maar oh, wat kan ik me de pijn van een Dinja indenken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 22:28

Tja, als iedereen de beschikking had over goede paarden zouden er veel meer topruiters zijn en zou de concurrentie nog moordender zijn.

Het probleem is dat de meeste ruiters de paarden zelf niet in het bezit hebben. Dus behalve een goed paard ben je dan ook nog afhankelijk van een eigenaar.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 02:36

Maar de eigenaar van Hermes heeft haar wel aangeboden een deel van Hermes te kopen zodat ze hem zou kunnen blijven rijden. Maar daar heeft ze zelf niet voor gekozen.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 03:22

Jammer dat Dinja afscheid moet nemen van Hermes. Maar waar deuren sluiten, gaan er ook weer nieuwe open :j
En een ruiter zonder paard is geen ruiter meer, terwijl een paard zonder ruiter nog steeds een paard is <<)

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 07:26

swatch schreef:
Maar de eigenaar van Hermes heeft haar wel aangeboden een deel van Hermes te kopen zodat ze hem zou kunnen blijven rijden. Maar daar heeft ze zelf niet voor gekozen.

Kan me voorstellen dat er een aardig prijskaartje aan Hermes hangt, eentje die zodanig is dat het niet raar zou zijn als de helft daarvan niet op je spaarrekening staat.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 07:40

swatch schreef:

Maar het hoogste niveau wil niet meer. Dat staat er ook.

Dus wil je dat dan? Veel geld uitgeven, maar geen topsport meer kunnen beoefenen met het dier?
Enerzijds zou je zeggen dat als je van een dier houdt dat je het gaat doen, maar anderzijds, voor minder geld heeft ze waarschijnlijk weer een jong paard staan.

Ik weet ook niet wat het paard mankeert, maar het dier is al over z'n top. Dekdienst betekent nog wel wat geld terugverdienen, maar is ook geen vetpot. En een paard wat wat mankeert kost minstens net zo veel in onderhoud als eentje die wel fit is.
En het gaat vast niet om 5000 euro om medeeigenaar te worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 08:07

Hij mankeert niks maar zit/ zat gewoon aan zijn max qua 'kunnen'.

De hengsten die nu door NOP zijn vastgelegd, Mauro en McLaren zijn enorm talentvol en die heeft ze ookal een eind Grand Prix klaar.

Daarnaast heeft ze nog Imposantos op GP niveau ik weet niet zeker of ze die Johnson nakomeling nog heeft. Maar in ieder geval heeft ze paarden genoeg.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 08:20

Vaak komt een deel eigenaarschap ook met voorwaarden, en als dekhengst bijv dekt ie niet zoveel. Ze zal heus een afgewogen beslissing gemaakt hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 14:39

Hoe oud is ze moeten worden om dat te beseffen? :?

Als Hermes aan zijn top zat is de eerlijke keuze om hem op lager niveau te laten lopen. Er hoeft daarom niets met hem te schelen. Als elk paard GP topsport aan kon waren ze zo duur niet. Dan kochten ze wel een basic paard.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 16:57

In de kracht van zijn leven kan de 13-jarige hengst de belasting van dagelijks trainen voor de top niet meer aan. De piaffes, de pasages en de pirouettes zijn te veel geworden.

Dit is wel een speculatief stukje.... Want hieruit zou je op kunnen maken dat hij lichamelijk het werk niet aan kan en daardoor (kleine) blessures krijgt.

Dat is iets anders dan op de top van je kunnen zijn en dat je niet altijd voor de 15e plek mee wil blijven rijden.

Hoe dan ook, een top amazone komt vanzelf weer op niveau. Verstandige keuze.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 17:03

Een eerlijke en transparante keuze, van zowel eigenaar als rijder. Ze noemen gewoon de zwaarste oefeningen; Als het paard daarvoor net dat beetje extra mist is het beter te stoppen op dat niveau.
Top gedaan! Er komen vast weer nieuwe talenten. Van harte gegund.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 17:20

De pi, pa en pir niet meer aan kunnen kan ook door
psychische overbelasting komen.
Ook daar zijn voorbeelden van en Hermes lijkt niet direct een relaxt karakter te hebben.
Ook dan, of misschien juist dan is een stap terug niet verkeerd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 17:31

Sky_As schreef:
In de kracht van zijn leven kan de 13-jarige hengst de belasting van dagelijks trainen voor de top niet meer aan. De piaffes, de pasages en de pirouettes zijn te veel geworden.

Dit is wel een speculatief stukje.... Want hieruit zou je op kunnen maken dat hij lichamelijk het werk niet aan kan en daardoor (kleine) blessures krijgt.

Dat is iets anders dan op de top van je kunnen zijn en dat je niet altijd voor de 15e plek mee wil blijven rijden.

Niet aan kunnen kan ook betekenen dat ze gewoon niet ‘voldoende’ zijn voor het niveau en hij op zijn ‘max’ zit. Als je dan meer vraagt om aan het niveau te komen en hij kan dat niet aan wordt het hem te veel. Gezien hij ‘lager’ nog gaat mee lopen (geen b proeven) denk ik niet dat je kan stellen dat ie het werk in het algemeen niet aan kan. Alleen niet op het top niveau.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 17:52

De bron is wel een niet paardennieuws site volgens mij. Het is niet zo handig verwoord en mogelijk niet het volledige verhaal.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 18:26

swatch schreef:
De bron is wel een niet paardennieuws site volgens mij. Het is niet zo handig verwoord en mogelijk niet het volledige verhaal.

Ja dat was een beetje mijn punt.... Ik vind ik dat ze het wat onhandig neer hebben gezet

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 18:41

Sky_As schreef:

Niet aankunnen is breder, je hebt mentaal en lichamelijk, en dit paard zit aan zijn top. Wellicht zou er nog iets meer uit gehaald kunnen worden. En je kan dan door rijden en pushen. Of je kan hem een stap terug laten nemen en heel houden, zodat hij nog op een lager niveau aan het werk kan en eventueel nog wat dekkingen kan doen.
Ik begrijp de keuze dan zeker wel en vind het ook een fijnere keuze dan koste wat kost meer vragen voor hem zelf.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 18:43

Klopt, daarom vind ik het ook een ongelukkig geschreven stuk

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 08:09

Sky_As schreef:
Klopt, daarom vind ik het ook een ongelukkig geschreven stuk

Ja zeker, helemaal mee eens

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 08:18

Wel heel eerlijk om hem dus een stap terug te laten doen.

Of hij nu geestelijk of lichamelijk aan zijn top zit maakt daarbij niet zoveel uit.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 12:29

Dat ze er emotioneel over is kan ik me voorstellen, maar laten we eerlijk zijn het is wel haar werk en als ze al haar paarden aan wil houden zou volgens mij financieel niet eens een optie zijn. Want de stal is niet van haar zelf dus daar kan ze die paarden niet kwijt. Bovendien heeft ze paar andere talenten die ze nu rijd dus stilzitten hoeft ze ook niet.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 12:59

Het zou mij als ruiter juist een heel goed gevoel geven dat er naar het paard wordt geluisterd, hij niet meer op het hoogte niveau hoeft te presteren en een stap terug mag doen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 13:00

Zou raar zijn als je daar niet emotioneel over zou zijn. Ik vind het haar sieren dat ze dat is. Ze houd van dat paard.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 13:02

Waarom worden er altijd van die deuzige opmerkingen geplaatst over Dinja zelf? Dit is een opinie stuk voor DTV Nieuws geschreven door iemand anders, en voor de gewone man. Niet een interview in het KWPN Magazine o.i.d.

Jammer dat Hermès aan de top van zijn kunnen zit/het niet meer aankan. Fijn dat hij het (hopelijk) niet meer hoeft, in plaats van dat hij bijvoorbeeld volgepompt wordt met cortisonen om het te rekken.