Manegehouder moet Achmea €110.000 terugbetalen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Manegehouder moet Achmea €110.000 terugbetalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-25 21:57

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Een manegehouder in het midden van het land moet ruim €110.000 terugbetalen aan Achmea. Het gaat om de schadevergoeding die de verzekeraar eerder uitkeerde na een incident waarbij een paard zwaar gewond raakte en uiteindelijk moest worden ingeslapen.

Het ongeluk gebeurde toen de manegehouder met een shovel reed, waardoor het paard schrok. Op dat moment werd het dier verzorgd door zijn dochter en haar vriendin. Het paard viel en raakte ernstig gewond.

Niet gedekt
Hoewel de verzekeraar de schade aan de dochter aanvankelijk vergoedde, bleek uit de polisvoorwaarden dat de schade niet was gedekt. In de polis waren namelijk clausules opgenomen, die zowel schade aan paarden van derden als zogenoemde opzichtschade (aansprakelijkheid voor schade toegebracht aan eigendommen die een verzekerde in gebruik, ter bewerking, behandeling, bewaring, vervoer of om welke andere reden onder zich heeft - red.) uitsluiten. De rechtbank oordeelde bovendien dat de dochter in dit geval juridisch als een ‘derde’ moet worden gezien.

Omdat de schade niet onder de dekking valt, mag de verzekeraar het uitgekeerde bedrag terugvorderen van de manegehouder. Ook een vordering van de manegehouder tegen zijn verzekeringsadviseur werd afgewezen, omdat onvoldoende was aangetoond dat sprake was van een foutief advies.

Gebruikte bronnen:

Charaz

Re: Manegehouder moet Achmea €110.000 terugbetalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 21:58

Wordt zo'n claim niet bekeken voor ze uitkeren?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 22:00

Buiten dat....110.000 euro!?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 22:01

Jeetje, ben je mooi klaar mee dan :oo

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 22:04

Ooh wauw, dat is wel echt bizar en dat bedrag ook!
Zuur...

Haaskrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 06:21

Jolliegirl schreef:

Nou, daar ben ik ook heel verbaasd over. Even heel cru gezegd, bij een auto krijg je ook alleen de dagwaarde. Dat was een stevig geprijsd manegepaard :oo

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 06:56

Haaskrijn schreef:
Jolliegirl schreef:

Nou, daar ben ik ook heel verbaasd over. Even heel cru gezegd, bij een auto krijg je ook alleen de dagwaarde. Dat was een stevig geprijsd manegepaard :oo

Een paard wordt niet als een auto uitgekeerd als dagwaarde.
Bij mijn paard werd na een ongeluk door de verzekering van wederpartij de aanschafwaarde maar ook wat in de tussentijd bereikt was met training etc uitgekeerd. Dat had ik overigens niet verwacht.
Wel bijzondere dat er eerst een claim van zo'n mega bedrag wordt goedgekeurd

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 07:31

Er staat dat er "schade aan de dochter" vergoed werd, wat voor mij duidt op medische kosten. En die kunnen heel snel oplopen. De dochter verzorgde op dat moment het paard, samen met een vriendin.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 07:41

Een vrij onduidelijk bericht, maar het lijkt inderdaad op de schade aan de dochter. Dat het paard ingeslapen is, lijkt los te staan van de uitkering.

Ik vind het gek dat schade aan derden dan niet vergoed wordt, valt dat dan onder een andere verzekering?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 07:43

Texas02 schreef:
Er staat dat er "schade aan de dochter" vergoed werd, wat voor mij duidt op medische kosten. En die kunnen heel snel oplopen. De dochter verzorgde op dat moment het paard, samen met een vriendin.

Bij de link van rechtspraak onder topic staat wel degelijk schade aan paard. Staat niks over schade aan dochter. Wellicht was het paard van dochter

Discussie over polisdekking. Ongeval op paardenpension met laadschop. Paard schrikt van laadschop en loopt hierbij dusdanig letsel op dat het paard geëuthenaseerd moet worden. Verzekeraar heeft de schade aan de eigenaar van het paard uitgekeerd op grond van de WAM. Verzekeraar vordert betaling van de uitgekeerde schade door haar verzekeringnemer (het paardenpension), omdat de schade niet onder de polisdekking valt. Verzekeringnemer is het hier niet mee eens en voert verweer. De verzekeringnemer heeft haar assurantietussenpersoon in vrijwaring opgeroepen voor het geval de vordering van de verzekeraar wordt toegewezen. De rechtbank oordeelt dat de schade niet onder de polisdekking valt, omdat op het specificatieblad van de polis staat dat verliezen en beschadigingen van paarden van derden die op het bedrijf aanwezig zijn, uitgesloten zijn van dekking en de eigenaar van het paard onder "derden" in de zin van deze clausule valt. De vordering van de verzekeraar op haar verzekeringnemer wordt toegewezen. De vordering van de verzekeringnemer in de vrijwaringszaak wordt afgewezen, omdat de verzekeringnemer onvoldoende onderbouwd heeft dat haar assurantietussenpersoon tekort is geschoten in haar adviseringstaak.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 07:52

Citaat:
3.2.
Op 22 januari 2020 was [B] met een laadschop (shovel) de stallen aan het uitmesten. Op een gegeven moment liep [C] (vriendin van [A] en vaste verzorger van [naam] ) met [naam] achter de laadschop langs. [naam] schrok zo van de laadschop dat hij viel. [naam] is hierbij dusdanig gewond geraakt dat hij op 3 februari 2020 geëuthanaseerd is. De WAM-verzekering van de laadschop valt onder de ToplandPolis die [procesdeelneemster II] bij Achmea heeft afgesloten. Partijen hebben geen discussie over de vraag of [procesdeelneemster II] aansprakelijk is voor de door [A] geleden schade.

3.3.
Op 8 februari 2020 heeft [procesdeelneemster II] het voorval gemeld bij haar assurantietussenpersoon, mevrouw [D] van [procesdeelneemster III] . Zij heeft de melding op 11 februari 2020 doorgestuurd naar Achmea. Op 24 februari 2020 heeft Achmea laten weten geen dekking te bieden voor de geleden schade. [procesdeelneemster II] was het hier niet mee eens. Los van de discussie over de dekking, was Achmea op grond van de WAM (Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen) wel bereid de schade van [A] aan haar uit te keren. [A] heeft namelijk een rechtstreeks vorderingsrecht op Achmea als WAM-verzekeraar en Achmea mag zich tegenover [A] niet beroepen op eventuele in de verzekering opgenomen beperkingen en uitsluitingen die nadelig voor haar als schadelijdende partij zijn. Achmea heeft [procesdeelneemster II] echter aangeraden de schade onderling met [A] te regelen, omdat Achmea de door haar betaalde schadevergoeding op grond van artikel 15 WAM en op basis van de Verzekeringsvoorwaarden van de ToplandPolis (Hoofdstuk 4 pagina 59; productie 3 dagvaarding) op [procesdeelneemster II] zal verhalen. Volgens Achmea is de schade van [A] immers niet gedekt onder de ToplandPolis. [procesdeelneemster II] heeft aan dit advies geen gehoor gegeven met als gevolg dat Achmea € 110.000,00 (de waardebepaling door de heer [E] van [onderneming 1] B.V., productie 15 dagvaarding) aan [A] heeft uitgekeerd.

Blijkbaar gaat het wel degelijk over schade aan het paard. Zie hierboven ook waarom in eerste instantie wel is uitgekeerd.
Hoe het paard schade van 110k kan hebben wordt hieruit niet duidelijk.
Laatst bijgewerkt door secricible op 04-09-25 07:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 07:54

Oh het was een manege paard en van zijn dochter? En de dochter is de eigenaar en de derde?
(het stuk van die uitspraak vind ik echt onleesbaar :') )

Even terzijde, een manege eigenaar zou toch juist een verzekering hebben die schade aan paarden van derden uitkeert? Is dat een ding of bestaat dat niet?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 07:58

Het is het paard van dochter en die liep met een vriendin van dochter achter de machine langs.
De polis waarop hij probeert te dekken is juist niet gericht op schade aan derden en de discussie was dus of het paard van dochter onder derden valt in deze, zoals ik het lees

Citaat:
In afwijking van de elders op het verzekeringsbewijs vermelde hoofd- en nevenactiviteit luiden de juiste activiteiten als volgt:

-
paardenpension. (Niet gedekt zijn de verliezen en beschadigingen van paarden van derden die op het bedrijf aanwezig zijn).

-
manege.. (Niet gedekt zijn de verliezen en beschadigingen van paarden van derden die op het bedrijf aanwezig zijn).”

De polis keert blijkbaar sowieso uit maar kan bij niet dekking verhalen. Het advies was daarom onderling regelen omdat het niet gedekt was, maar de manegehouder/vader heeft toch gekozen om te laten uitkeren door achmea. En moet nu dus terugbetalen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 08:37

Cer schreef:
Oh het was een manege paard en van zijn dochter? En de dochter is de eigenaar en de derde?
(het stuk van die uitspraak vind ik echt onleesbaar :') )

Even terzijde, een manege eigenaar zou toch juist een verzekering hebben die schade aan paarden van derden uitkeert? Is dat een ding of bestaat dat niet?
Hier geen manege, wel een bedrijf en wij hebben absoluut een verzekering die schade aan derden dekt.
Ik weet alleen niet hoe dat zit als iemand hier met een eigen paard komt en dat paard raakt gewond, of dat onder dezelfde verzekering valt.
Denk dat het bij een manege of pensionstal ook deels eigen verantwoordelijkheid is.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:11

Oftewel, ze waren wel gewaarschuwd dat dit zou kunnen gebeuren. Als ik schade veroorzaak aan iemand, mag diegene het gewoon op mijn verzekering verhalen. Verzekering keert dan gewoon uit. Maar als ik er niet (voldoende) voor verzekerd ben, klopt de verzekeraar vervolgens gewoon bij mij aan om het vergoedde bedrag terug te betalen. En dat is precies wat hier gebeurt is. Zuur, maar niet geheel onverwacht dus.

Verzekering dekt wel schade aan derde in dit verhaal, maar A is de dochter van verzekeringsnemer en wordt daardoor niet als derde gezien. En valt dus niet onder de verzekering voor derden.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:12

Maar in de OP staat juist dit:"De rechtbank oordeelde bovendien dat de dochter in dit geval juridisch als een ‘derde’ moet worden gezien."

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:16

Dan ga ik even nog een keer lezen, moment.

Edit: Je hebt inderdaad gelijk, schade aan derde is NIET verzekerd en A wordt als derde gezien. Sorry, toch nog net niet helemaal goed gelezen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 12:32

maar een vriendin van de dochter liep met het paard en zn vaste verzorger toen het gebeurde toch!?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 15:56

@lalidan: het woord "bovendien" in de openingspost is verwarrend.

Popstra schreef:
maar een vriendin van de dochter liep met het paard en zn vaste verzorger toen het gebeurde toch!?

En dat is nog steeds een "derden" welke schade niet verhaald kan worden op deze WAM verzekerinh.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 19:26

Heel heel zuur... maar als ik de uitspraak lees, waren ze al gewaarschuwd voor precies dit scenario.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 19:31

Hoe kom je nou aan een schade van een ton, bij euthanasie paard. Is de verzorgster een tijd uit de running geraakt?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 19:58

Na heel veel puzzelen kan ik een deel van de juridische redenatie wel volgen... maar ik snap het als geheel echt niet. Wat moet je dan doen als bedrijfshouder? Dit is precies waar je een verzekering voor wilt, toch?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 20:37

Shadow0 schreef:
Na heel veel puzzelen kan ik een deel van de juridische redenatie wel volgen... maar ik snap het als geheel echt niet. Wat moet je dan doen als bedrijfshouder? Dit is precies waar je een verzekering voor wilt, toch?

Een verzekering met andere voorwaarden kiezen. Die zijn er wel.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 20:51

Shadow0 schreef:

Een verzekering nemen die bedoeld is voor schade aan derden? Er is specifiek in de verzekerkng genoemd dat schade aan paarden van derden niet verzekerd wordt op zijn polis.

Een andere oplossing wordt genoemd door de rechtbank en onderneemt de pensioneigenaar ook, maar is hij bij zijn dochter vergeten:

Citaat:
Ten overvloede benoemt de rechtbank dat er juist aanwijzingen zijn – zoals ook door [procesdeelneemster III] betoogd – op basis waarvan aangenomen kan worden dat [procesdeelneemster II] wel degelijk van de dekkingsbeperking van Clausule 001 op de hoogte was. [procesdeelneemster II] heeft namelijk met alle eigenaren van de bij haar gestalde pensionpaarden een overeenkomst gesloten (productie 6 conclusie van antwoord) met daarin een beperking van aansprakelijkheid voor schade door [procesdeelneemster II] en een verzekeringsplicht voor de pensiongast van al zijn roerende zaken, waaronder begrepen zijn paard of pony tegen brandschade, diefstal of andere schade. Het lijkt er op dat [procesdeelneemster II] vergeten is met [A] dezelfde overeenkomst te sluiten als met de overige pensiongasten gesloten wordt. Mogelijk omdat [A] de dochter is van de eigenaar van [procesdeelneemster II] en dus geen standaard pensiongast.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 21:35

Ik kan heel goed begrijpen dat deze pensionhouder zijn dochter niet beschouwd als een derde zoals bedoeld in de polis.

Hoewel de verzekeraar formeel wellicht gelijk heeft heb ik wel het idee dat ze met 2 vergrootglazen de kleine lettertjes doorgespit hebben met het wetboek in de hand om maar iets te kunnen vinden om niet te hoeven betalen. Ik zou als ik hem was me heel goed laten informeren en een bodemprocedure beginnen tegen de verzekeraar.