Luchtballon landt vlakbij Fjordenhouderij, mag dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Luchtballon landt vlakbij Fjordenhouderij, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-25 15:15

RTV Drenthe
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Marlies Trap Fotografie

Wat opstijgt komt meestal ook weer naar beneden en dat geldt zeker voor luchtballonnen, maar die belanden soms op vreemde plekken. Zo schrok Sabrina Ilberink van Fjordenhouderij Het Compas in Emmer-Compascuum begin deze maand enorm toen een luchtballon vlakbij haar paardenbak terecht kwam. "Het gebeurde niet op onze grond, maar wel er vlakbij, ook de paarden waren helemaal van slag," vertelt ze.

Dieren verontrust
Sabrina vraagt zich af of die luchtballon daar eigenlijk wel landen mocht. "De piloot zei dat het wel mocht, maar de ballon ging een paar keer omhoog en omlaag om een goede plek te zoeken, dat maakte veel lawaai en zorgde voor veel onrust onder de paarden." Ze besloot haar vraag naar RTV Drenthe's Zoek Het Uit te sturen.

"Ik begreep wel van de piloot, dat wanneer hij bij mij schade aan had gericht, dat hij die dan wel vergoed zou hebben, dat was toch wel fijn om te weten," voegt ze er nog aan toe.

Een antwoord op de vraag van Sabrina heeft ballonvaartbedrijf uit Drenthe. "Je mag bijna overal wel landen, we proberen meestal in een grasland uit te komen, maar dat lukt niet altijd," laat het bedrijf weten. "We houden natuurlijk rekening met dieren en mogen niet landen in natuurgebieden, op akkerbouwlanderijen of op de openbare weg."

"Dat laatste is trouwens wel eens gebeurd," zegt de medewerker van het bedrijf. "Je hebt het natuurlijk niet altijd in de hand, maar probeert wel voor zo weinig mogelijk overlast te zorgen. Het gas is in een uur op en dan moet je toch naar beneden." Mocht er toch schade ontstaan bij de landing, dan zijn de ballonvaarders daar voor verzekerd. "Het komt natuurlijk wel eens voor dat erfafrastering geraakt wordt of op andere wijze schade ontstaat, dan moeten de papieren ingevuld worden."

Regels
Bij de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) is meer informatie te vinden. Daaruit blijkt dat luchtballonnen ook niet mogen landen op terreinen van Defensie, nabij vliegvelden en bij paleizen. Er is een gedragscode die voorschrijft dat ballonnen moeten landen op een ruim, vlak terrein, zonder obstakels, vee en gebouwen. Na de landing moet de grondeigenaar op worden gezocht om toestemming te vragen en de bergingsvoertuigen te begeleiden.

Goede voorbereiding
"Voor elke ballonvaart wordt een speciale risico-analyse gemaakt," vertelt Alex Jan Barends, de voorzitter van de KNVvL, afdeling ballonvaart. "Aan de hand van onder meer de windrichting en de windkracht kan de piloot dan bepalen waar hij ongeveer uit denkt te komen. Dat is natuurlijk nooit precies te voorspellen, kleine weersveranderingen hebben soms grote gevolgen, maar de piloot kan wel een goede inschatting maken van waar hij zou kunnen landen."

Volgens Barends is het daarnaast natuurlijk ook belangrijk dat een piloot van een luchtballon goed om zich heen kijkt. "We willen altijd op goede, rustige plekken landen, bij voorkeur in weilanden. De ballonnen hebben speciale branders die minder lawaai maken, maar soms schrikken dieren toch, vooral als ze op afgelegen plaatsen staan en geen geluid gewend zijn."

Opleiding
Piloot van een luchtballon word je overigens niet zomaar. "Je moet er een speciale staatsopleiding voor volgen," vertelt Alex Jan Barends verder, "die duurt minimaal vier jaar, dus er komt wel wat bij kijken."

Cadeautjes
"Wanneer een luchtballon aan de grond wordt gezet, krijgt de crew beneden een seintje. Die zoekt dan uit van wie het weiland is, dat is meestal niet zo'n grote klus. Als dank kunnen we dan een landingsvergoeding bieden, dat is een vast bedrag per ballon en per passagier. We hebben ook altijd cadeautjes bij ons, een pakketje met lekkernijen, dat doet het meestal ook wel goed."

Dat het niet altijd goed gaat bij de landing blijkt op woensdag 13 augustus vlak over de provinciegrens in het Friese De Hoeve. Daar komt 's avonds bij de landing van een ballon een 66-jarige vrouw uit de gemeente Opsterland om het leven. Vijf passagiers raken gewond en worden naar het ziekenhuis gebracht.

Ravage
In de ballon zaten 34 mensen, onder wie de piloot en copiloot. Hulpdiensten kwamen in groten getale op het ongeluk af en troffen een ravage aan. "Het gebeurde op een mooie, windstille avond," weet de medewerker van het Drentse ballonvaartbedrijf nog. "Wij stonden met onze ballon net weer aan de grond, niet ver van waar het ongeluk gebeurde, vreselijk om te moeten zien. Je kent elkaar in de luchtballonnenwereld goed, heel vervelend dat dit gebeurd is."

Klik op de link van de bron bovenaan de pagina voor een video en foto's.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 15:28

Citaat:
Na de landing moet de grondeigenaar op worden gezocht om toestemming te vragen en de bergingsvoertuigen te begeleiden.

Lekker dan, toestemming vragen als je al geland bent. En het lijkt me dat die bergingsvoertuigen vrijwel altijd schade aan de grond aanrichten.
Ik vind dat deze mensen van hun hobby andermans probleem maken.

Ik snap wel dat vantevoren toestemming vragen niet lukt omdat ze nog niet weten waar ze precies gaan landen, maar waarom moeten we daar maar akkoord mee gaan?
Is niet de eerste keer dat paarden totaal overstuur raken. En dan is het nu nog goed afgelopen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 15:31

Temeraire schreef:
Citaat:
Na de landing moet de grondeigenaar op worden gezocht om toestemming te vragen en de bergingsvoertuigen te begeleiden.

Lekker dan, toestemming vragen als je al geland bent. En het lijkt me dat die bergingsvoertuigen vrijwel altijd schade aan de grond aanrichten.

Ik snap wel dat vantevoren toestemming vragen niet lukt omdat ze nog niet weten waar ze precies gaan landen, maar waarom moeten we daar maar akkoord mee gaan?
Is niet de eerste keer dat paarden totaal overstuur raken. En dan is het nu nog goed afgelopen.

Dit dus.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 15:37

Over het algemeen weten de piloten vrij goed waar ze welkom zijn en waar niet. Die informatie is onderling bekend. Dus als het even kan, landen ze op een weiland waar ze al weten dat de boer niet met de dubbelloops klaar staat. Dus als ze boer X onderweg op de route hebben, en niet zeker weten of boer Y en Z een kilometer verderop positief zijn, dan landen ze gewoon eerder, ook al was het gas nog niet op. Hebben ze genoeg gas om voorbij onbekende boer Y en Z te varen, en weten ze dat een kilometer dáár achter ook weer een weiland is waar ze welkom zijn, dan varen ze door.
Door de vaarhoogte te varieren kan een klein beetje gestuurd worden, omdat de wind in lagere luchtlagen soms net wat anders waait dan op grotere hoogte. En zo kan over het algemeen redelijk goed uitgemikt worden om te landen waar men welkom is.

En zoveel schade doet een busje met een aanhanger om de ballon en de mand op te pikken nu ook weer niet.
Vaak wordt de ballon ook net op 'druk' gehouden en een half metertje van de grond en de mand met een paar man er in naar de rand van het weiland getrokken (waarbij de passagiers dus mogen werken voor de kost door de mand te sturen). En dan hoeft dat busje al helemaal niet het land in.

Het gaat gewoon meestal goed. We hebben net in Barneveld weer het ballonfiesta achter de rug, en voor zover ik gehoord heb zijn er geen boze grondeigenaren geweest. Integendeel, de meesten vinden het gewoon prachtig.

Ze landen ook wel eens naast mijn land, en ik heb er totaal geen last van (en de paarden ook niet)

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 15:42

Hier hebben we helaas al vaak heel negatieve ervaringen gehad met ballonvaarders. Ze gaan echt vlak over de (jonge of drachtige) paarden heen en landen dan zo in het weiland er naast. Dit is echt levensgevaarlijk. Ze willen je dan afschepen met een flesje wijn of kratje bier. Bij ons is hierdoor helaas al een keer een paard verongelukt.

Wij zitten net voor de snelweg en het water, dus daarvoor was het bij ons wel een paar keer per jaar raak dat ze hier kwamen landen, omdat ze anders over het snelweg en water heen gingen en dat was heel lastig voor de volgauto.

Na het landen rijden ze met een grote bus en aanhanger het weiland in om alles op te laden, zo'n 30 tot 50 mensen vertrappen je gras, enzovoorts. De schade aan het weiland is echt heel flink. Hierdoor haal je de volgende snede zo een paar grote ronde (400 kg) balen hooi minder van het land af. Kortom; die kostenderving is niet op te vangen met een flesje wijn of een paar tientjes.
Bij ons zijn ze al meerdere keren in het hoge gras geland, net voordat we zouden gaan hooien. Dat is echt niet grappig.

Maar... gelukkig kun je als landeigenaar ook op je strepen gaan staan! Wij hebben een aantal jaar geleden alle ballonvaartbedrijven in de omgeving gemaild met al onze perceelnummers, met het verzoek of ze daar niet meer wilden komen landen. Helaas heeft dat helemaal niets uitgehaald.
Het volgende jaar hebben we nog een keer het verzoek gemaild om niet bij ons te komen landen, en daarbij vermeld dat als het toch gebeurt ze akkoord gaan met een schadevergoeding van 250 euro én dat ze bij een verwond of verongelukt paard ook die kosten op zich nemen.

Daarna zijn ze toch nog steeds 2x geland. We hebben toen de ingang van het land meteen geblokkeerd met een auto en gaan pas aan de kant als de onkostenvergoeding betaald is. Uiteraard dan een reeele onkostenvergoeding die wij ze ook gemaild hadden vooraf, wij rekenen 250 euro en anders haal ik mijn auto niet aan de kant. Ik hou dan gewoon voet bij stuk en dat is toen ook betaald. Heel onvriendelijk misschien, maar sinds we dit 2x hebben gedaan en voet bij stuk hebben gehouden, hebben we hier de afgelopen 2 jaar geen last meer van luchtballonnen gehad!

Maar eigenlijk blijft het enorm bizar dat door de ballonvaarders geld verdienen (zo'n ballonvaart is gewoon dikke business want dat kost heel wat voor de passagiers!) op het land van een ander en daar dan ook schade aan toebrengen.

Peppertree

Re: Luchtballon landt vlakbij Fjordenhouderij, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 15:55

Nou precies Carola!

Sinds wij ze de laatste paar keren hebben laten weten dat ze niet welkom zijn en we geen genoegen nemen met een flesje wijn (pas daarna! komen ze met een vergoeding in geld) en hun zelf bedachte onkostenvergoeding tot op dreigen met de politie aan toe kunnen ze op wonderbaarlijke wijze toch opeens toch opeens om ons land heen sturen.

Je zal toch jongvee, drachtige of geblesseerde paarden hebben lopen.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 15:57

Mijn paard liep ooit ook eens los op het erf doordat er ineens in het weiland ernaast een ballon kwam landen. Dat was ook niet helemaal de planning geloof ik. Ze hebben het gewoon zien gebeuren maar er is niemand naar ons toe gekomen. Nu was het paard wel wat bezeerd maar gelukkig niet geblesseerd en kon mijn vader de omheining wel weer repareren. We zijn er ook zelf niet naartoe gegaan maar had ze wel gesierd om even sorry te komen zeggen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 16:30

Ik blijf het heel raar vinden dat dit soort dingen eigenlijk gewoon mag. Ze vliegen met een semi onbestuurbaar object door de lucht. Of ze nou wel of niet weten waar ze mogen landen.. de vraag is dan alsnog of ze daar dan terecht komen..

En hoezo kunnen ze eigenlijk een soort van overal landen? Ik vind dat best heel apart..

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 16:55

Bij ons gaan alle uitgangen van het land dicht als er een keer 1 landt, de ballon op Marktplaats en mag hij een stevig bod doen om hem misschien weer terug te krijgen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 18:45

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 19:09

Ibbel schreef:
Over het algemeen weten de piloten vrij goed waar ze welkom zijn en waar niet. Die informatie is onderling bekend. Dus als het even kan, landen ze op een weiland waar ze al weten dat de boer niet met de dubbelloops klaar staat. Dus als ze boer X onderweg op de route hebben, en niet zeker weten of boer Y en Z een kilometer verderop positief zijn, dan landen ze gewoon eerder, ook al was het gas nog niet op. Hebben ze genoeg gas om voorbij onbekende boer Y en Z te varen, en weten ze dat een kilometer dáár achter ook weer een weiland is waar ze welkom zijn, dan varen ze door.
Door de vaarhoogte te varieren kan een klein beetje gestuurd worden, omdat de wind in lagere luchtlagen soms net wat anders waait dan op grotere hoogte. En zo kan over het algemeen redelijk goed uitgemikt worden om te landen waar men welkom is.

En zoveel schade doet een busje met een aanhanger om de ballon en de mand op te pikken nu ook weer niet.
Vaak wordt de ballon ook net op 'druk' gehouden en een half metertje van de grond en de mand met een paar man er in naar de rand van het weiland getrokken (waarbij de passagiers dus mogen werken voor de kost door de mand te sturen). En dan hoeft dat busje al helemaal niet het land in.

Het gaat gewoon meestal goed. We hebben net in Barneveld weer het ballonfiesta achter de rug, en voor zover ik gehoord heb zijn er geen boze grondeigenaren geweest. Integendeel, de meesten vinden het gewoon prachtig.

Ze landen ook wel eens naast mijn land, en ik heb er totaal geen last van (en de paarden ook niet)

Maar ehm, de passagiers mogen werken voor de kost? Die betalen mijn inziens een mooi bedrag om mee te mogen vliegen.
Handje helpen, prima hoor. Maar nu klinkt het alsof ze profiteren van een luchtballonvaart.

Ik vind de ballonnen persoonlijk prachtig maar ben wel van mening dat het zou sieren om een nette vergoeding klaar te hebben en niet proberen om deze niet te hoeven betalen wanneer men er niet om zeurt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 21:09

Temeraire schreef:
Citaat:

Vraag me af wat er gebeurt wanneer je als eigenaar geen toestemming geeft de boel op te pikken :=.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 21:30

Ik begrijp niet zo goed dat ballonvaarders het niet beter geregeld hebben qua landen. Het lijkt me dat je eerst gaat rondvragen of je ergens mag landen en hier een vergoeding voor afspreekt. Het kan toch niet zo zijn dat je zonder toestemming overlast en schade veroorzaakt voor iets dat niet essentieel is en waar zo'n bedrijf zelf wel geld voor krijgt. Wat mij betreft heel onlogisch. Waarom is dit anders voor ballonvaarders.

En als ze in een gebied geen toestemming krijgen kunnen ze daar geen vluchten maken. Ik heb een geblesseerd paard. Als zij in paniek zou raken door zo'n landing en haar blessure is dan verergerd, dan sta ik denk ik ook die mensen op te wachten met een dubbelloops :)
Laatst bijgewerkt door MissyNr1 op 31-08-25 21:33, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 21:32

Dat is wat ik dus altijd zegt.
Landen ze hier kunnen ze met de hand de rommel eruit dragen.
Maar er komt geen auto of persoon extra de wei op.

En hebben ze een grote waffel bel ik de politie voor erfvredebreuk.

Ik heb er een keer een gesproken die naast ons geland was. En hem ook gezegt. Zet hier maar een kruis op je kaart. Want je sjouwt hem er met de hand af.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 21:43

hier zijn al hele discussies over gevoerd op Bokt en inderdaad, het klopt niet, zie ook de uitspraak die DuoPenotti aanhaalt. Het is een hardnekkig verhaal

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 21:49

Temeraire schreef:
Citaat:

Heb je een idee hoe hij in de lucht moet uitvogelen van wie het land is waar hij wil landen. En hoe hij dan kan bellen met vraag of het mag? En dan mag het niet,wat dan?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 21:58

Het is ergens ook wel hilarisch dat rtv Drenthe denkt dat een ballonvaartbedrijf een eerlijk objectief antwoord heeft op die vraag van Sabrina. "Wij van wc-eend".

Tijd dat deze "hobby" aan banden wordt gelegd

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 06:28

pillow schreef:
Temeraire schreef:

Heb je een idee hoe hij in de lucht moet uitvogelen van wie het land is waar hij wil landen. En hoe hij dan kan bellen met vraag of het mag? En dan mag het niet,wat dan?

Niet. Maar vooraf kunnen ze wel uitvogelen welk land van wie is en of er geland mag worden, toch?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 07:09

Dan ga ik ervan uit dat die dingen wel goed bestuurdbaar zijn, maar ergens heb ik het idee dat dat niet altijd het geval is.. "we proberen meestal in een grasland uit te komen, maar dat lukt niet altijd"

Daarnaast, als ze dus niet overal mogen landen, en ze landen ergens waar het niet mag, is het helemaal asociaal, of zie ik dat dan verkeerd?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 07:22

Cer schreef:
Dan ga ik ervan uit dat die dingen wel goed bestuurdbaar zijn, maar ergens heb ik het idee dat dat niet altijd het geval is.. "we proberen meestal in een grasland uit te komen, maar dat lukt niet altijd"

Daarnaast, als ze dus niet overal mogen landen, en ze landen ergens waar het niet mag, is het helemaal asociaal, of zie ik dat dan verkeerd?

Nee, niet altijd als ik het bericht moet geloven. Maar, als ze met varen al rekening houden met waar ze wel en niet mogen landen, dan is de kans dat er geland wordt op een plek waar dat niet mag een stuk kleiner.

Aan de andere kant kun je je afvragen of een ding dat eigenlijk niet echt bestuurbaar is, nog wel de lucht in moet laten gaan in een klein druk land.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 07:47

_San87_ schreef:
Aan de andere kant kun je je afvragen of een ding dat eigenlijk niet echt bestuurbaar is, nog wel de lucht in moet laten gaan in een klein druk land.

Ja, precies dat vroeg ik me ook af in mn eerste post.. of nou ja, iets van die strekking

Citaat:
Ik blijf het heel raar vinden dat dit soort dingen eigenlijk gewoon mag. Ze vliegen met een semi onbestuurbaar object door de lucht.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 07:50

Ik ben al 3x met verschillende luchtballonnen geweest, en geen enkele keer gehad dat hij niet mocht landen.
Hij probeert altijd om netjes en rustig te landen, dus zonder dat hij het land omploegt met de mand.
En die 50 man klopt ook niet.
Wij stonden met hooguit 8 personen inclusief de piloot in een man en er komen 2 busjes om de ballon op te halen en daar zitten ook maar 2 personen in. Deze brengen je eventueel ook terug naar het beginpunt. Als je familie/vrienden er achteraan zijn gereden, moesten ze op de weg blijven wachten.
Er wordt gevraagd aan de passagiers of ze willen helpen, er moet niks. Ook wordt er gekeken wie kan helpen qua leeftijd enz..

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 07:53

Bij ons land elk jaar wel een ballon en ik herken dit helemaal niet. Ze proberen altijd rekening te houden met het gras, als het heel lang is of we zijn net aan het inkuilen landen ze nooit. Daarnaast proberen ze meestal de ballon aan de rand van het perceel te krijgen zodat de auto maar een klein stukje het land in hoeft. Maar ik denk dat het ook verschilt per gebied. Hier zit veel grasland dus er is veel keuze. Als je een gebied hebt waar bijna iedereen paarden heeft wordt het schier onmogelijk een goede plek te vinden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 07:55

Cer schreef:
_San87_ schreef:

Ja, precies dat vroeg ik me ook af in mn eerste post.. of nou ja, iets van die strekking

Citaat:
Ik blijf het heel raar vinden dat dit soort dingen eigenlijk gewoon mag. Ze vliegen met een semi onbestuurbaar object door de lucht.

Ja, terechte vraag hoor.

haffiefreak schreef:
Ik ben al 3x met verschillende luchtballonnen geweest, en geen enkele keer gehad dat hij niet mocht landen.
Hij probeert altijd om netjes en rustig te landen, dus zonder dat hij het land omploegt met de mand.
En die 50 man klopt ook niet.
Wij stonden met hooguit 8 personen inclusief de piloot in een man en er komen 2 busjes om de ballon op te halen en daar zitten ook maar 2 personen in. Deze brengen je eventueel ook terug naar het beginpunt. Als je familie/vrienden er achteraan zijn gereden, moesten ze op de weg blijven wachten.
Er wordt gevraagd aan de passagiers of ze willen helpen, er moet niks. Ook wordt er gekeken wie kan helpen qua leeftijd enz..

Maar er wordt pas gevraagd of er geland mag worden als er al geland is (als ik de tekst goed lees), beetje lastig weigeren als de ballon er al staat, toch?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 07:59

bij ons landen ook af en toe ballonnen op ons land. Daar hebben we geen probleem mee, het is doorgaans in de avond en dan staan de meeste dieren wel binnen. Ik heb goede ervaringen met de ballonvaarders. Afgelopen voorjaar heb ik met de kinderen een ballonvaart gemaakt omdat we kaartjes gratis hadden gekregen. Is wel leuker dan een flesje wijn of fust bier wat we eerder wel eens kregen. Ze komen inderdaad altijd netjes vragen of ze het land op mogen met de ophaalwagens, ook daar hebben we nooit schade van gehad.