[BE] Peer wil crisisoverleg met minister nadat wolf pony's aanvalt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

[BE] Peer wil crisisoverleg met minister nadat wolf pony's aanvalt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 19:03

Vilt
Buitenland

Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

De stad Peer wil met Vlaams minister van Landbouw en Omgeving Jo Brouns (cd&v) rond de tafel gaan zitten voor een crisisoverleg over de wolf. De vraag komt er nadat het Peerse stadsbestuur de afgelopen dagen opnieuw werd overspoeld met vragen en meldingen van ongeruste inwoners naar aanleiding van een aantal recente aanvallen van wolven op dieren.

In het noordoosten van de provincie Limburg zijn de afgelopen week verschillende pony's doodgebeten door wolven. De dieren zijn een gemakkelijke prooi omdat ze klein, traag en vaak slecht beschermd zijn. Daarnaast zijn er onlangs welpen geboren in de Limburgse roedel, die nog niet zelf kunnen jagen maar wel een grote vleesbehoefte hebben.

"Met de aanvallen van de wolf van de voorbije dagen krijgen we heel wat meldingen van inwoners die aangeven dat er een onveiligheidsgevoel heerst", zegt burgemeester Steven Mathei (cd&v). "Ook de houders van dieren zijn erg ongerust over de veiligheid en het risico. Bovendien nemen verschillende instanties op sociale media sterke standpunten in, waardoor de polarisatie over de aanwezigheid van de wolf groeit."

Het stadsbestuur wil daarom zo snel mogelijk een crisisoverleg met Brouns en de betrokken gemeenten. "We willen weten wat de mogelijkheden zijn rond een overpopulatie van de wolf. Hoe kunnen we omgaan met de problematiek rond vergunningen voor schuilstallen, die verplicht open moeten blijven? En hoe kunnen de gemeenten beter functioneren als partner op het terrein? We hopen zo tot concrete maatregelen te komen om de problematiek in te dijken."

Het kabinet van minister Jo Brouns laat weten dat er donderdagochtend een crisisoverleg zal plaatsvinden met de betrokken gemeenten, de provincie en het Agentschap Natuur en Bos.
Laatst bijgewerkt door JPitty op 27-08-25 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:17

Heel goed, hier in de regio is zeer veel onrust... Ik begin zelfs wat bang te krijgen en mijn paarden en pony staan in een woonwijk langs het kanaal, wolf is al gezien op nog geen 2 km, maar gelukkig zitten er een kanaal en een betonbedrijf tussen.Snap dat veel paardenhouders die dichter aan het bos zitten toch slapeloze nachten ervan hebben

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 20:59

Flynnieman schreef:
Heel goed, hier in de regio is zeer veel onrust... Ik begin zelfs wat bang te krijgen en mijn paarden en pony staan in een woonwijk langs het kanaal, wolf is al gezien op nog geen 2 km, maar gelukkig zitten er een kanaal en een betonbedrijf tussen.Snap dat veel paardenhouders die dichter aan het bos zitten toch slapeloze nachten ervan hebben

Ik zit 30km van Peer. Maar vind het dood eng. Ik hok ze met tegenzin van de pony’s snachts op uit angst. Wij zitten aan de bosrand.

Ik heb een drachtige merrie. En ik kan zeggen dat ik misschien wel heel erg veel spijt heb van die dracht hierdoor!

Maar er zal toch geen actie komen. Te veel wolven knuffelaars. Het spijt me zeer dat ik het zo zeg.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 21:09

Ik denk toch dat er iets moet gaan gebeuren. Hoe beschermd de wolf ook is, dat beest komt een keer op het 'verkeerde terrein'. Mensen blijven dit niet pikken. Een zogenaamde wolfproof omheining helpt niet. Wij hebben hem ook in de weide gehad maar gelukkig geen paard gewond. Het gaat dan wel om volwassen paarden. De pony komt alleen nog overdag buiten recht voor het raam en als we even boodschappen doen gaat hij naar binnen. De eerste demonstraties staan gepland maar dat heeft een paar jaar geleden ook niets opgebracht :( Wij wonen precies in het midden van de omgebrachte ponys.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 22:11

Flynnieman schreef:

kanaal houdt wolf niet tegen, kan zwemmen als de beste

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 22:25

Het schijnt dat er 8 wolven zijn die een roedel vormen.
Zie het wolven topic.
Hier ook 30-40 km van Oudsbergen en Peer.
Ik heb ze met veel tegenzin ‘s nachts binnen staan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 22:27

De enige bescherming die zo goed als 100% garantie geeft op bescherming van potentiële prooien van een wolf, is ophokken in een potdichte schuur.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 23:08

tienus63 schreef:
De enige bescherming die zo goed als 100% garantie geeft op bescherming van potentiële prooien van een wolf, is ophokken in een potdichte schuur.

Nacht èn dag dan. Wel een triest leven .

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 23:09

Ginam schreef:
Zie het wolven topic.

In 1 roedel dan?
Op Pijnven alleen zouden er tussen de 15 à 20 leven.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 23:16

Lukasje schreef:
Ginam schreef:
Zie het wolven topic.

In 1 roedel dan?
Op Pijnven alleen zouden er tussen de 15 à 20 leven.

Zie wolventopic. Er zouden 8 wolven gezien zijn op jacht. Hoe kom je aan 15-20? Is de roedel Hechtel-Eksel zo groot?

Lukasje

Re: Peer wil crisisoverleg met minister Brouns nadat wolf pony's aanvalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 23:19

Er zitten er sowieso meer dan 8.

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 23:32

tienus63 schreef:

Dat is dus ook al achterhaald na de aanval die vandaag overdag heeft plaatsgevonden. Mensen die savonds hun dieren braaf ophokken en overdag worden ze dan toch opgevreten :(

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 23:39

Ja echt verschrikkelijk. Doe je je best en worden je dieren overdag alsnog aangevallen.

Het blijft ook wel apart wat die wolven drijft om zoveel pony’s achter elkaar te blijven pakken.
Er zijn officieel geen meldingen van andere dieren die aangevallen zijn.

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 23:42

Ginam schreef:
Ja echt verschrikkelijk. Doe je je best en worden je dieren overdag alsnog aangevallen.

Het blijft ook wel apart wat die wolven drijft om zoveel pony’s achter elkaar te blijven pakken.
Er zijn officieel geen meldingen van andere dieren die aangevallen zijn.

Die kleine pony's zijn makkelijke prooien, ze staan vaak ook in kleinere stukjes wei... Aan een pony zit ook meer vlees dan aan een ree f schaap en die opgroeiende welpen hebben blijkbaar 2x zoveel vlees nodig als een volwassen wolf. Ik blijf er maar de hele dag over lezen, je wordt er haast door geobsedeerd :(

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 23:44

Normaal gesproken komt een wolf elke dag terug naar zijn doodgemaakte prooi om er van te eten. Nu worden alle dode dieren weggehaald, dus moeten de wolven steeds weer opnieuw een nieuwe prooi doodmaken om te kunnen eten. Ik denk zelf dat juist dat de reden is waarom de wolven elke dag allerlei dieren vermoorden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 23:45

Wordt tijd, dat overleg.

En alleen overleg gaat ook niets doen, iemand moet het lef hebben om nare en lastige knopen door te hakken daar.

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 23:46

Paardenfann4 schreef:
Normaal gesproken komt een wolf elke dag terug naar zijn doodgemaakte prooi om er van te eten. Nu worden alle dode dieren weggehaald, dus moeten de wolven steeds weer opnieuw een nieuwe prooi doodmaken om te kunnen eten. Ik denk zelf dat juist dat de reden is waarom de wolven elke dag allerlei dieren vermoorden.

Klopt wat je zegt! De wolven zijn de nacht na de aanval op de pony op Plockroy teruggezien op camera... pony is smiddags opgehaald want smorgens lag het zeil er nog :(

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 23:47

Verderop in datzelfde artikel staat dat afschieten 100% geen optie wordt. Er wordt vooral nagedacht over de mogelijkheden voor mensen om een gesloten stal op hun land te kunnen plaatsen zodat ze paarden kunnen ophokken en dat men toch echt een wolfwerend hek moet laten plaatsen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 23:52

Hutcherson schreef:
Verderop in datzelfde artikel staat dat afschieten 100% geen optie wordt. Er wordt vooral nagedacht over de mogelijkheden voor mensen om een gesloten stal op hun land te kunnen plaatsen zodat ze paarden kunnen ophokken en dat men toch echt een wolfwerend hek moet laten plaatsen.

Die wolfwerende hekken helpen niet zo veel helaas.

In ieder geval niet wat qua hoogte voldoet aan de norm.

Hoger, meer draden, en het bovenste stuk hoger dan 1.50 en onder een hoek naar buiten wijzend met een giga klap stroom erop misschien iets.

Maar veel van wat in Nederland als wolfwerend wordt aangemerkt doet niet bar veel

Hooguit als dicht daarnaast een wei is met makkelijkere heining.

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 23:55

Hutcherson schreef:

Als jouw weiland te midden van andere weilanden ligt en je gaat je paard snachts ophokken terwijl de omringende paarden niet op stal staan en gaan lopen... Dan zal je stal niet lang heel zijn( en je paard ook niet !) is hier al eens gebeurd en paard wou gewoon over de deur heen springen. Echt een afgesloten stalgebouw is anders maar gewoon een stal die uitkijkt op de weide is hier niet eens een optie want die wordt bij paniek gewoon afgebroken dan.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 00:00

Er staan geen andere paarden dan enkel de mijne. Ze hebben hun stal in onze schuur achter mijn huis. Ik vind het zo moeilijk. Ik vergeet het mezelf nooit als ze aangevallen worden maar ik wil ze ook geen ratten in de val maken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 00:01

Verschrikkelijke dilemmas omdat je moet kiezen tussen alleen maar slechte dingen en geen goede.

Ik heb oprecht meelij met iedereen die in die ellende zit :(

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 00:02

Hutcherson schreef:
Er staan geen andere paarden dan enkel de mijne. Ze hebben hun stal in onze schuur achter mijn huis. Ik vind het zo moeilijk. Ik vergeet het mezelf nooit als ze aangevallen worden maar ik wil ze ook geen ratten in de val maken.

Dan zou ik ze opsluiten snachts... Omdat wij de mogelijkheid niet hebben om snachts op te sluiten hebben we in onze wei een 'veiligere' paddock gemaakt. Onze weides grenzen aan andere weides dus ik kan aan de buitenkant niet afmaken zoals ik wil. Dus ja, als de wolven in die Paddock binnen geraken dan zitten mijn paarden ook als ratten in een val, maar ik weet ook geen andere goede oplossing meer .. het is altijd een tweestrijd

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 00:05

Ik probeer op stal zetten te zien als iets tijdelijks.
Nou woon ik ook wel iets verder ervandaan.
Maar ik heb hoop dat er deel aangereden wordt of dat er helden opstaan die maatregelen nemen.
Overheid heb ik weinig vertrouwen in.

Ik denk dat onze paarden ook totaal geen weet hebben wat een wolf is. Ze voelen vast uiteindelijk gevaar en dreiging. Maar het zijn natuurlijk geen wilde paarden die dagelijks voor roofdieren moeten vluchten.

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 00:07

Ginam schreef:
Ik probeer op stal zetten te zien als iets tijdelijks.
Nou woon ik ook wel iets verder ervandaan.
Maar ik heb hoop dat er deel aangereden wordt of dat er helden opstaan die maatregelen nemen.
Overheid heb ik weinig vertrouwen in.

Ik denk dat onze paarden ook totaal geen weet hebben wat een wolf is. Ze voelen vast uiteindelijk gevaar en dreiging. Maar het zijn natuurlijk geen wilde paarden die dagelijks voor roofdieren moeten vluchten.

Wij hebben een hond thuis, en mijn paard heeft op een stal gestaan waar de honden gewoon losliepen tussen de paarden. Dus inderdaad voor hetzelfde geld denken mijn paarden dat ze gezellig gezelschap krijgen van een wolf, of zouden ze het verschil wel weten ??