[BE] Pony doodgebeten in Peer, vermoedelijk door wolf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

[BE] Pony doodgebeten in Peer, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 21:22

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

In de nacht van zondag 17 op maandag 18 augustus 2025 werd in het Belgische Peer de pony Pol doodgebeten. De gebeurtenis vond plaats in een weide aan de Middendijk, in de deelgemeente Linde. Een dierenarts van het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) zal nog monsters afnemen voor een dna-test, maar voor de eigenaar van Pol, de 75-jarige Jan Gielen, is het duidelijk dat een wolf de dader was.

Hond onrustig
Pol was een 12-jarige mini Welshhengst. Jan Gielen kocht hem toen hij zes maanden was. De pony groeide uit tot een geliefd onderdeel van het gezin. “Hij was het lievelingsdier van mijn tien kleinkinderen”, aldus Gielen. “Ze keken er altijd naar uit om hem brood te mogen geven. Dit is vreselijk nieuws voor ze.” Hij voegt er nog aan toe: “Pol is al de vierde pony op enkele weken tijd die gegrepen wordt. Mijn andere paardje Sandra zet ik voortaan elke nacht op stal. Mijn buurman vertelde dat zijn hond zondagavond heel onrustig was. Achteraf gezien zou je kunnen denken dat de wolf toen al rondliep. Ik vertrouw het niet meer”.

Pure pech
De weide was weliswaar omheind met twee stroomdraden, maar die bleken niet voldoende om de wolf tegen te houden. Gielen noemt het pure pech: “normaal staan de paardjes in de weide hiernaast, die volledig wolfproof is. Alleen die nacht niet”.

Niet de eerste keer
Pol is niet de eerste pony die is doodgebeten door een wolf: recent werden meerdere shetlandpony’s in Limburg op vergelijkbare wijze aangevallen, waaronder Lena in Opglabbeek en Ricco nabij As. Ook in eerdere jaren waren er soortgelijke incidenten, zoals pony Thomas die op kerstavond in Oudsbergen werd doodgebeten.

Op de websites van onze bronnen zijn foto's en filmpjes te zien. Let op: de overleden Pol is hierop de zien. De beelden kunnen als schokkend worden ervaren!

Gebruikte bronnen:

tienus63

Re: [BE] Pony doodgebeten in Peer, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 12:38

Iemand op bokt had uitgezocht hoeveel pony’s er in België gepakt zijn door een wolf.
Dat blijken er schrikbarend veel te zijn, zeker gezien het kleine aantal wolven wat in België gevestigd is.

Het lijkt er op dat er een paar wolven bij zitten die een voorkeur voor paardenvlees hebben.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 12:49

Zojuist melding dat er weer een pony gepakt is in Linde, Peer (B)
Edit twee ponies!
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 20-08-25 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 12:50

Oh jakkes wat naar. Ik heb de schrik er weer goed in zitten, wij zitten op de grens van Lommel, dat is vlakbij.

Heb jij toevallig de aantallen tienus?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 12:56

Deze post bedoelde ik

[VN] [BE] Wolven doden twee pony’s in België
Art_Ificious schreef:
Femke_Tweety schreef:
Is allemaal vrij dicht bij elkaar eigenlijk.

Er is daar ergens een wolf of een roedel die door lijkt te hebben dat paarden makkelijke prooi zijn.

Volgens mij de Hechtel-Eeksel - Houthalen-Helchteren groep?

In die regio denk ik idd aan die roedel. Het werd in de beginjaren ook roedel Hechtel-Eksel genoemd bij de dna resultaten.
Maar inmiddels wordt er alleen een nummer gemeld (elke wolf heeft een uniek nummer).
Ik zag dat er tegenwoordig ook enorm veel aanvallen zijn geweest in Antwerpen (Wuustwezel en Brecht). Bijna allemaal dezelfde wolf ook wat DNA betreft: GW3449f

GW4808f was in Limburg, Maasmechelen.
GW2398f en GW1479f waren in Limburg Bocholt

[ Afbeelding ]

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 13:26

In die omgeving zijn meer ponys aangevallen dan in de media bekend gemaakt. Ik heb de pony zondagavond nog rustig in de weide zien staan met zijn maatje. Een dag later was het arme dier er niet meer. Maar ook bij mijn buren is een ijslander gepakt. Die had de aanval overleefd maar omdat er een dusdanig stuk uit de achterhand was afgerukt heeft de dierenarts het paardje toch in laten slapen. Het viel niet te redden. In onze weide zijn ze ook geweest maar gelukkig geen gewonden. Veel is niet in de media terug te vinden dus het is in werkelijkheid nog erger dan de ponys die nu vermeld zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 13:49

Op deze manier is het niet meer mogelijk om ponies of andere weidedieren te houden. |(

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 14:03

Jinthe2 schreef:
In die omgeving zijn meer ponys aangevallen dan in de media bekend gemaakt. Ik heb de pony zondagavond nog rustig in de weide zien staan met zijn maatje. Een dag later was het arme dier er niet meer. Maar ook bij mijn buren is een ijslander gepakt. Die had de aanval overleefd maar omdat er een dusdanig stuk uit de achterhand was afgerukt heeft de dierenarts het paardje toch in laten slapen. Het viel niet te redden. In onze weide zijn ze ook geweest maar gelukkig geen gewonden. Veel is niet in de media terug te vinden dus het is in werkelijkheid nog erger dan de ponys die nu vermeld zijn.

Wanneer is dit gebeurd en is dit nergens gemeld?

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 17:49

De aanvallen op de IJslander is enkele maanden geleden gebeurd en is alleen bekend bij omwonende en de veearts natuurlijk. Bij ons in de weide is al enkele weken geleden geweest en vorige week ook weer. Dat zien we aan de duidelijke afdrukken van de poten. Omwonende weten dat de wolf er loopt en hij wordt regelmatig in de nabije omgeving gespot dus verdere melding is overbodig. Mensen die er wonen weten echt wel dat ze rekening moeten houden met de aanwezigheid van de wolf. Je kunt er alleen weinig aan doen behalve je dieren op stal zetten en hopen dat ze daar dan wegblijven.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 19:17

Gisteren las ik nog een artikel in de krant terwijl ik bij de fysio aan het wachten was waarin Jan Loos zei “grote paarden pakt de wolf niet”. Je zou de vent toch wat -:(- . Alsof er nog geen enkele koe of paard slachtoffer werd?

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 20:31

Loos is waardeloos zeg ik altijd maar. De IJslander die bij mijn buren is gepakt is toch echt wel groter dan de shets. Heb ook van horen zeggen dat er, ongeveer een half jaar geleden, een hond gepakt zou zijn op een oprit van een huis. Dat heb ik alleen niet van de mensen zelf. Is ook niet in de media geweest. Met zoals de IJslander en die heb ik met eigen ogen gezien. Hier staat de shet al ruim voor het donker weer op stal en komt er pas na tienen in de ochtend weer uit. Het is niet anders. De grote paarden gooien we bewust in kudde verband. Daar loopt ook een veulen tussen. Die durven we niet alleen met moeder in de weide te laten. Triest dat het zo moet maar je wil het toch zo veilig mogelijk houden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 21:28

Er wordt zoveel verzwegen, boswachter en dierenartsen afgedreigd. Het is een stinkend potje.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 21:41

Ook vanuit België kan Geen Wolf getipt worden. En als Vlaming kun je toegevoegd worden als je wilt aan alert groep voor zuid Nederland en België.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 22:15

tienus63 schreef:
Ook vanuit België kan Geen Wolf getipt worden. En als Vlaming kun je toegevoegd worden als je wilt aan alert groep voor zuid Nederland en België.

Hoe kun je in die groep komen? :)

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 22:17

Dat afdreigen is ook waarom mijn buren verder geen melding gedaan hebben. Ook de ellende en het volk wat op je erf komt wilde zij niet. Bij een andere buurvrouw werd een schaap onder haar keukenraam weggetrokken. Ook die hebben nergens melding gemaakt. Wij wonen dan ook in de laatste huizen voor het militair terrein waar de wolven zitten. Ik zie de meerwaarde niet van een alert groep voor onszelf. Het is bekend dat de wolf hier zit en je dient er rekening mee te houden. Dat is wel duidelijk. Denk niet dat we er iets aan kunnen veranderen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 22:23

Ginam schreef:
tienus63 schreef:

Hoe kun je in die groep komen? :)

Je kunt je aanmelden alleen via whatsapp met je naam en woonplaats te sturen naar

+31 6 17018889

Zij zullen je nummer dan toevoegen aan 1 of 2 alert groepen.
Voor de zuidelijke grens regio hebben de groep Tholen en de groep Maasduinen.

Let op in de app komen soms wel de meest afschuwelijke beelden voorbij.

Wil je deze niet zien, maar je wilt wel zaken melden, dan kan dat ook via het genoemde nummer.

Geen wolf in cultuurlandschap is alleen via Facebook/messenger te bereiken.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 22:31

Bedankt Tienus :)

Jinthe2 schreef:
Dat afdreigen is ook waarom mijn buren verder geen melding gedaan hebben. Ook de ellende en het volk wat op je erf komt wilde zij niet. Bij een andere buurvrouw werd een schaap onder haar keukenraam weggetrokken. Ook die hebben nergens melding gemaakt. Wij wonen dan ook in de laatste huizen voor het militair terrein waar de wolven zitten. Ik zie de meerwaarde niet van een alert groep voor onszelf. Het is bekend dat de wolf hier zit en je dient er rekening mee te houden. Dat is wel duidelijk. Denk niet dat we er iets aan kunnen veranderen.

Dat lijkt mij hele lastige situatie voor alle mensen met dieren.
Het enige wat er zou kunnen veranderen, is dat er echt gehandhaafd wordt op wolven die herhaaldelijk paarden/vee/honden aanvallen. Maar daar lijken we ver van verwijderd.

Je snapt niet zo goed wat mensen bezield om dit ok te vinden of mensen te bedreigen.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:49

Inderdaad Ginam, we lijken nog ver verwijderd van het handhaven. Ik ben van mening dat paarden en ook ponys buiten moeten kunnen lopen. Wij hebben aan huis twee hectare en stallen. We hebben de shet en veulen met enkele volwassen paarden aan huis staan. Die halen we dus iedere nacht binnen. Maar we hebben een stuk verder in de straat 4,5 hectare liggen. Daar hebben we een grotere kudde lopen. Die halen we niet naar binnen. Voorheen liepen ze daar in opgedeelde stukken en dan apart van elkaar. We hebben bewust de draden er tussenuit gehaald zodat het een groot stuk is waar ze samen als groep kunnen lopen. Ze blijven ook goed bij elkaar. Zo hopen we minder risico te hebben op een aanval.
Ik vind het triest dat een eigenaar na een aanval vaak een eigen schuld wordt opgelegd door een aantal mensen. Wij hebben hele fijne grote stenen schuilstallen met hooiruif. Dat is echt jaren voldoende geweest. Nu zou je in de praktijk alle paarden naar huis moeten halen en in een afgesloten stal moeten zetten. Dan hebben we niet voldoende stallen :+
We denken er wel over om minder te gaan fokken door dit alles. Dan ligt het land er dus over een paar jaar meer om te hooien :Y)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:41

Zo doen wij het ook: ‘s avonds de paarden op stal zetten, maar ik vrees dat dat onvoldoende wordt. De aanvallen op mensen (in Nl) waren telkens op klaarlichte dag. Die op de honden in de Leuvenumse bossen ook.

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:04

Jinthe2 schreef:
Inderdaad Ginam, we lijken nog ver verwijderd van het handhaven. Ik ben van mening dat paarden en ook ponys buiten moeten kunnen lopen. Wij hebben aan huis twee hectare en stallen. We hebben de shet en veulen met enkele volwassen paarden aan huis staan. Die halen we dus iedere nacht binnen. Maar we hebben een stuk verder in de straat 4,5 hectare liggen. Daar hebben we een grotere kudde lopen. Die halen we niet naar binnen. Voorheen liepen ze daar in opgedeelde stukken en dan apart van elkaar. We hebben bewust de draden er tussenuit gehaald zodat het een groot stuk is waar ze samen als groep kunnen lopen. Ze blijven ook goed bij elkaar. Zo hopen we minder risico te hebben op een aanval.
Ik vind het triest dat een eigenaar na een aanval vaak een eigen schuld wordt opgelegd door een aantal mensen. Wij hebben hele fijne grote stenen schuilstallen met hooiruif. Dat is echt jaren voldoende geweest. Nu zou je in de praktijk alle paarden naar huis moeten halen en in een afgesloten stal moeten zetten. Dan hebben we niet voldoende stallen :+
We denken er wel over om minder te gaan fokken door dit alles. Dan ligt het land er dus over een paar jaar meer om te hooien :Y)

Ik woon heel dicht bij jou, onze paarden staan achter het huis maar de schrik zit er hier toch ook wel goed in. Heb hier twee paarden staan die op pensioen zijn. We slapen met de ramen open met de hoop dat we het zouden horen moest er onrust zijn. De buren hierlangs hebben een herder die afgaat bij het minste, hun mini shetlander staat snachts naast de hond om hem toch iet of wat te kunnen beschermen. Ik vind het echt serieus uit de hand lopen hier in Oudsbergen hoor.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:10

Nu ook een volwassen paard gedood door de wolf in Oudsbergen, voor meer info, zie wolventopic.

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:14

Wintu schreef:
Nu ook een volwassen paard gedood door de wolf in Oudsbergen, voor meer info, zie wolventopic.

Is dit dan weer een andere melding dan de 2 pony's in Ellikom? Ik zie nergens iets van een groot paard.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:17

Karen_enter schreef:
Wintu schreef:

Is dit dan weer een andere melding dan de 2 pony's in Ellikom? Ik zie nergens iets van een groot paard.

Ja, kijk maar even in het wolventopic, dit gaat om een volwassen paard.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:18

Och bah, gaat het echt alleen om ponies of ook om paarden? Arme beesten... wat een ellende die stomme wolf.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:19