Aangepast Hippiadeprogramma op donderdag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Aangepast Hippiadeprogramma op donderdag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 14:51

KNHS
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Vanwege de voorspelde warmte zijn er de nodige aanpassingen aangebracht in het Hippiadeprogramma van donderdag 14 augustus. Zoals eerder gecommuniceerd wordt er vroeger gestart en daarnaast worden rubrieken naar andere ringen verplaatst en wordt er ook gereden in de Amaliahal.

Allereerst worden de L1 en L2 rubrieken bij de paarden verplaatst naar de ringen die direct naast de vaste tribune gelegen zijn op het hoofdterrein (ringen 2 en 3). Deze rubrieken lopen de hele dag door en juist in de middag en vooravond geven zowel tribune als aanwezige bomen veel schaduw, waardoor er niet in de zon gereden wordt.

Verplaatsing naar Amaliahal
De klasse B paarden wordt op zijn beurt in de ringen 4-5 verreden, maar door de vervroeging van starttijden zal deze rubriek voor de warmtepiek van de dag zijn afgewerkt. Ook de klasse B bij de A, B en C-pony’s zal tijdig klaar zijn, meer precies voor half twee. Een andere duidelijke wijziging is de verplaatsing van de klasse B, categorie D/E naar de Amaliahal. Deze ruiters en hun pony’s zullen eveneens grotendeels in de ochtend hun rubriek afwerken, en voor de prijswinnende ruiters is ook hier de uitreiking direct aansluitend op medal plaza. Een compleet overzicht van het (gewijzigde) programma vind je hier.

Extra maatregelen
Naast alle programmawijzingen gelden de volgende maatregelen op de locatie van het Nationaal Hippisch Centrum, conform het geldende warmteprotocol (met de voorspelling in de KNMI app als leidend voor de specifieke locatie).

• Extra waterpunten zijn beschikbaar voor koeling, waarbij het de bedoeling is dat deelnemers hun eigen emmers meenemen.
  • Paarden mogen niet op het heetst van de dag op de trailers en vrachtwagens blijven staan (wanneer deze niet voorzien zijn van ventilatie of airconditioning).
  • De goed geïsoleerde Beatrixhal kan worden gebruikt als koel/schaduwplek (hierin mag alleen aan de hand worden gestapt).
  • Het terrein blijft gewoon open tot ver in de avond, zodat niemand op het heetst van de dag zijn paard hoeft te vervoeren. Houd voor het vervoer van en naar locatie de filemeldingen in de gaten en zorg voor voldoende (natuurlijke) ventilatie onderweg.
  • De resultaten zullen, met dank aan onze partner Equipe.com, direct inzichtelijk zijn, zodat deelnemers snel op de hoogte zijn en daar hun planning op aan kunnen passen.

Tot slot willen we benadrukken dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid moet nemen wat voor zijn of haar paard het beste is en daar ook de eindverantwoording voor draagt.

Met alle deze maatregelen kunnen we de eerste dressuurdag van de Hippiade op verantwoorde wijze, met oog voor het welzijn van de paarden en ruiters, door laten gaan en hopen we op een mooie, sportieve dag voor de deelnemende combinaties!

Sanet

Re: Aangepast Hippiadeprogramma op donderdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 14:56

Alle ruiters zouden gewoon collectief moeten afmelden. Laat de KNHS maar met een betere oplossing komen.

Geen “Maar pietje gaat wel en dan is die straks kampioen en over 10 jaar weten we echt niet meer dat Pietje alleen maar kampioen geworden is omdat Pietje de enige was die meedeed”.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 15:45

Onverantwoord dat ze het door laten gaan!

Orthillo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 16:30

De KNHS heeft in mijn ogen een voorbeeld functie.
Persoonlijk vind ik dat ze hier geen goed voorbeeld geven.
Hopelijk gaan ruiters en amazones geen grenzen verleggen om deel te nemen aan deze kampioenschappen en hebben ze het welzijn van het paard en van zichzelf hoger in het vaandel staan dan de KNHS.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 16:55

Het proefje rijden is het probleem m.i. niet zo zeer. KNHS vergeet alleen dat er veel ruiters meer dan 2 uur (enkele reis...) moeten reizen met een bloedhete trailer om überhaupt op locatie te komen. Echt zo ongelooflijk onverantwoord :n

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 17:01

Friesfanaat schreef:
Het proefje rijden is het probleem m.i. niet zo zeer. KNHS vergeet alleen dat er veel ruiters meer dan 2 uur (enkele reis...) moeten reizen met een bloedhete trailer om überhaupt op locatie te komen. Echt zo ongelooflijk onverantwoord :n

En ook weer die afstand naar huis moeten met mogelijk files…
Op het heetst van de dag…

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 17:09

Nouvel schreef:
Friesfanaat schreef:

En ook weer die afstand naar huis moeten met mogelijk files…
Op het heetst van de dag…

Jup.. Oneerlijk ook dat ze de eindverantwoordelijkheid lekker bij de (veelal) minderjarige ruiters leggen die al weken uitkijken naar dit moment. Verplaatsen zal vast niet makkelijk zijn, maar wel eerlijker en beter voor mens en dier..

ivy_power89Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 17:16

Mijn bijrijdster mag starten morgen in de B. Deze klasse is om 12 uur klaar, we hebben een stal gehuurd, ik heb een ventilator die ik in de trailer kan zetten, een koeldeken en we zitten op iets meer dan een half uur rijden er vandaan.

Ik vind het echt moeilijk, ik heb mij al eens geuit over een regiokampioenschap die wel doorging, en dat vond ik niet kunnen. Maar dat was omdat de paarden in de trailer moesten wachten en het op het heetst van de dag gereden werd.

Gisteren ben ik met hetzelfde paard wat morgen loopt ook geweest met het mennen, en dat was dezelfde temperatuur als morgen. Ze stond lekker relaxt op stal te eten, geen druppel zweet daar. Maar dat was in het stenen complex. In de tenten gaat het anders zijn vrees ik. En dat maakt wel dat ik onwijze twijfels heb.

Ik gun het mijn bijrijdster wel, de selecties gereden, kringkampioen geworden, 5e op de regio, en er gewoon echt zoveel moeite voor gedaan. Er zijn ook tranen gevloeid, omdat we van ver komen en dit paard binnen nu en twee jaar ook verkocht gaat worden.
En daarom hang ik zo tussen het gunnen maar ook het welzijn van mn paard

En dan komen er nu vast reacties, welzijn van het paard gaat ten alle tijden voor. En ja dat klopt, maar kom maar eens voor de daadwerkelijke keuze te staan.

Het had de knhs gesierd om het te verplaatsen. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat het terrein 365 dagen per jaar bezet is door andere activiteiten en we betalen met z'n allen genoeg aan een organisatie die alleen maar aan de topruiters denkt

Ze hebben namelijk ook grasbanen (waar de menners altijd worden weg gepropt) dus die hadden ze óók kunnen inzetten

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 17:18

Als je de keuze moeilijk vindt dan gaat het welzijn van het paard dus niet te allen tijde voor. Het paard kiest er niet voor om mee te gaan op wedstrijd en verliest niets als hij thuis mag blijven.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 17:18

Ik was dit jaar op een evenement waar het minder warm was dan nu, en daar vond ik de tentstallen al ontzettend warm.

ivy_power89Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 17:30

NinaCharlie schreef:
Als je de keuze moeilijk vindt dan gaat het welzijn van het paard dus niet te allen tijde voor. Het paard kiest er niet voor om mee te gaan op wedstrijd en verliest niets als hij thuis mag blijven.

Ja ik wist dat dit soort reacties zouden komen,
Maar naast mijn hart voor paarden heb ik ook nog een sociaal gevoel. Ik wist niet dat dat slecht was.

Op stal thuis is het net zo warm als op stal elders. Als ze thuis in de airco zou staan was het een makkelijke keuze geweest. Ik denk en weet eigenlijk zeker dat we genoeg voorzorgsmaatregelen hebben getroffen om mn paard niet oververhit te laten worden.
Laatst bijgewerkt door ivy_power89 op 13-08-25 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 17:31

Het wordt eigenlijk een oneerlijke strijd, want als je vlak bij zit en op tijd moet starten kun prima gaan. Maar als je 2 uur moet rijden en later op de ochtend moet starten en ook weer terug moet kies je veel sneller voor afzeggen…

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 17:39

Met veel regenval is het ook 'zo' verplaatst omdat het moet. Wel een andere locatie meestal, dat is ontzettend jammer maargoed.

Ik vind overigens een ventilator in de trailer wel goed bedacht, die kan je in de stal misschien ook gebruiken. Had de knhs gesierd om de stallen te voorzien van ventilatoren.

2 uur rijden zou ik ook niet zo spannend vinden. Wel de kans op file en ookal krijg je ergens wel voorrang, je staat altijd toch te lang stil.

En wat gaat het weer doen.. gister was het sochtends echt helemaal prima.. vanochtend was het al snel warm. Brandende zon is zo niet tof. Nu is de zon hier al regelmatig achter wolken. Is dat overal?

Ik ben blij dat ik niet hoef te rijden iig.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 17:46

De KNHS moet zich heel hard gaan schamen! Nee het wordt 34 graden en vanaf 35 mag je pas niet vervoeren zullen ze denken. Flauwekul. De gevoelstemperstuur ligt hoger en daarbij, boven de 30 moet je al niet willen.

Verplaatsen moeten ze.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 17:48

Ik begrijp eigenlijk niet van mezelf dat ik nog verbaasd ben maar toch....

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 17:59

ivy_power89 schreef:
NinaCharlie schreef:

Ja ik wist dat dit soort reacties zouden komen,
Maar naast mijn hart voor paarden heb ik ook nog een sociaal gevoel. Ik wist niet dat dat slecht was.

Op stal thuis is het net zo warm als op stal elders. Als ze thuis in de airco zou staan was het een makkelijke keuze geweest. Ik denk en weet eigenlijk zeker dat we genoeg voorzorgsmaatregelen hebben getroffen om mn paard niet oververhit te laten worden.

Ik begrijp je gevoel heel goed hoor. :j

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 18:13

ivy_power89 schreef:
Op stal thuis is het net zo warm als op stal elders.

Maar niet net zo warm als in de trailer. En thuis hoeft je paard niet in twee proeven te presteren (plus inrijden). Hier is niks sociaals aan.

ivy_power89Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 18:21

Lieser schreef:
ivy_power89 schreef:
Op stal thuis is het net zo warm als op stal elders.

Maar niet net zo warm als in de trailer. En thuis hoeft je paard niet in twee proeven te presteren (plus inrijden). Hier is niks sociaals aan.

Ik hoop voor je dat jij nooit voor dit soort keuzes hoeft komen te staan. :j

En gelukkig hoeft mijn paard geen subtop niveau te lopen, maar een B proefje. Ik neem aan dat jij het kijken naar de olympische spelen om dezelfde redenen ook overgeslagen hebt.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 18:34

Er staat op de site van de KNHS aangegeven dat het terrein tot savonds laat open blijft samen met de geïsoleerde binnenbaan waar aan de hand gestapt mag worden, zodat men niet op het heetst van de dag hoeft te reizen

Overigens zeggen dat het maar een B proefje is doet de situatie natuurlijk ook geen recht. Je moet erheen, daar rijden etc. Ongeacht het niveau. Je zou juist kunnen zeggen van "goh, het is maar een B proefje. Ik blijf thuis". Het is immers niet de Olympische spelen ;)

Desalniettemin had het hen gesierd om het af te lassen.

ivy_power89Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 18:42

Ik denk dat paarden die buiten lopen, vaak zonder beschutting het slechter getroffen hebben dan een paard wat met ventilator in een trailer, een half uurtje heen moet rijden, en daar met allerlei voorzorgsmaatregelen hooguit een half uur niet op stal staat.

Ik vind het dan krom dat een rondje B, zwaarder weegt dan een paard op grandprix niveau in de bloedhitte, want dat mag dan schijnbaar wel >;)

Ik heb nog geen definitief besluit genomen, dat geeft voor mij al aan dat ik niet klakkeloos maar vind dat een paard dit maar moet kunnen doen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 18:48

ivy_power89 schreef:
Ik denk dat paarden die buiten lopen, vaak zonder beschutting het slechter getroffen hebben dan een paard wat met ventilator in een trailer, een half uurtje heen moet rijden, en daar met allerlei voorzorgsmaatregelen hooguit een half uur niet op stal staat.

Ik vind het dan krom dat een rondje B, zwaarder weegt dan een paard op grandprix niveau in de bloedhitte, want dat mag dan schijnbaar wel >;)

Ik heb nog geen definitief besluit genomen, dat geeft voor mij al aan dat ik niet klakkeloos maar vind dat een paard dit maar moet kunnen doen.

Het is meer dat de Olympische Spelen zwaarder wegen dan de hippiade in de klasse B. Daarnaast hebben die paarden vaak een betere conditie, staan ze er al een paar dagen en hoeven ze dezelfde dag niet te reizen.

Iedereen moet het zelf weten. Dat het een slechter is dan het andere betekent alleen niet dat het een dan direct 'goed' is.

Het zou fijn zijn als de KNHS duidelijke regels opstelt voor rijden met de hitte. Bijvoorbeeld dat wedstrijden boven de 28 graden standaard worden afgelast en dat je boven de 25 graden altijd gratis kunt afmelden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 21:35

ivy_power89 schreef:
Ik hoop voor je dat jij nooit voor dit soort keuzes hoeft komen te staan.

Dit soort keuzes? Je doet net alsof je moet kiezen tussen je paard en het redden van de wereldbevolking. En hoezo 'maar' een B-proef? Ren zelf maar eens door een warme bak met 15 en 25 km per uur!

Natuurlijk gaat mijn merrie met dit soort temperaturen niet de trailer op om proeven rijden. Die keuze maak ik regelmatig.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 22:07

Je kan ook s morgens vroeg als het koeler is, je pony brengen en s avonds pas laat de pony weer naar huis brengen als het weer afgekoeld is.

Overdag kan de pony op stal staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 22:09

Hmja ik zou ook zeggen, verplaatsen..in ieder geval die extreem warme dagen over de 30. Misschien dat s, morgens vroeg nog had gekund of s,avonds in een soort tropenrooster. Maar eigenlijk is het nu van 11 tot 8 gewoon te warm.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 22:18

De hippiade is elk jaar in augustus en elk jaar is het kiele kiele met de temperatuur. Ik snap dus niet dat ze dat zo onderhand niet geleerd hebben bij de KNHS en het hele event gewoon een maand later plannen.