Man die op politiepaarden inreed onder voorwaarden weer vrij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Man die op politiepaarden inreed onder voorwaarden weer vrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 20:23

Omroep Brabant
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Een man uit Sint-Michielsgestel die vorige week woensdag met zijn bestelbusje opzettelijk op twee politiepaarden is ingereden in Den Bosch, moet worden vrijgelaten. De rechtbank in Den Bosch heeft dit bepaald.

Aan de vrijlating zijn wel strenge voorwaarden verbonden, zoals een verplichte behandeling, beschikbaar zijn voor de politie en reclasseringstoezicht. Om deze reden gaat het Openbaar Ministerie niet in beroep.

De 50-jarige man blijft verdacht van poging tot doodslag, rijden onder invloed, doorrijden na een ongeluk en het beledigen van een agent. Zijn bestelbus is in beslag genomen.

De verdachte uit Sint-Michielsgestel had politieruiters van de Landelijke Eenheid tijdens een surveillance zonder aanleiding uitgescholden. Nadat zij hem hier op hadden aangesproken, stapte de man in zijn bestelbusje en reed hij met hoge snelheid op de Hinthamerstraat in op de paarden.

Zie ook: [VN] Man rijdt met bestelbusje opzettelijk in op politiepaarden Update

roosa

Re: Man die op politiepaarden inreed onder voorwaarden weer vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 20:34

Het is toch van de zotte.
Loopt gewoon weer op straat.
Ik snap er helemaal niets meer van.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 20:37

Die hadden ze gewoon voorlopig vast moeten houden, poging tot doodslag!

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 20:53

Ik denk dat meneer goed in de voorwaarden is gezet. Indien hij zich daar niet aan houd wordt de schorsing preventieve hechtenis weer opgeheven en kan hij weer naar binnen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 21:04

Dit is toch niet normaal. Een normaal mens die een keertje iets onbewust "verkeerd" doet heeft soms de grootste problemen, geef je een inbreker een knal zonder eerst het wetboek uitgebreid door te lezen dan heb je een probleem, maar probeer je 2 mensen (ambtenaren in functie nog wel) en 2 dieren dood te rijden, heb je ineens allemaal rechten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 21:06

roosa schreef:
Het is toch van de zotte.
Loopt gewoon weer op straat.
Ik snap er helemaal niets meer van.

Dit is hoe het hoort te werken. Deze verdachte kan alsnog bestraft worden maar die straf volgt na de daadwerkelijke rechtszaak. Hier is alleen besloten over het verlengen van een voorarrest. Dat voorarrest is een uitzondering, het is niet de werkelijke straf. Er zijn uitzonderingen wanneer iemand langer mag worden vastgehouden (zoals kans op herhaling), maar het hoort niet normaal te zijn: de rechter bepaalt de straf volgens de regels van de rechtspraak. Dan pas is iemand schuldig, daarvoor niet. Hier zijn een aantal aanvullende voorwaarden gesteld die de kans op herhaling flink beperken.

De straf voor zijn gedrag komt heel waarschijnlijk alsnog, de zaak is niet geseponeerd.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 22:14

Shadow0 schreef:
Dit is hoe het hoort te werken.

Nou, hoe het hoort te werken is dat deze lamzak achter slot en grendel verdwijnt. Kan de rechter zijn tijd ook weer wat beter besteden.

Wat Dorine92 al schrijft; het is echt van de zotte.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 22:16

Als ze iedereen vast houden hebben we zeker te weinig cel ruimte .Maar het is diep triest ja .

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 07:30

office schreef:
Als ze iedereen vast houden hebben we zeker te weinig cel ruimte .Maar het is diep triest ja .

En we hebben al fors te weinig cellen.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 07:33

paars schreef:
Shadow0 schreef:
Dit is hoe het hoort te werken.

Nou, hoe het hoort te werken is dat deze lamzak achter slot en grendel verdwijnt. Kan de rechter zijn tijd ook weer wat beter besteden.

Wat Dorine92 al schrijft; het is echt van de zotte.

Jij weet helemaal niet of deze meneer nog een gevangenis straf moet uitzitten. Hij mag zijn proces onder voorwaarden buiten afwachten. Dat zegt niks over de straf die hij gaat krijgen.

Hier proberen ze twee dingen te voorkomen even heel plat gezegd.
1. Dat meneer langer in preventieve hechtenis zit dan dat de straf uitvalt
Want dan heeft meneer recht op een schadevergoeding
2. Detentie schade voor hem.
Maar dat zal je weinig interesseren waarschijnlijk

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 07:48

Het uitgangspunt is heel simpel. Iemand blijft vrij totdat de rechter een gevangenisstraf of hechtenis heeft opgelegd.
Logisch ook vind ik. Het is uiteindelijk aan de rechter om te bepalen wat voor een straf iemand krijgt.

Er zijn uitzonderingen om iemand al vast te zetten vóór dat de rechter uitspraak heeft gedaan. Dat kan als er sprake is van herhalingsgevaar, vluchtgevaar etc. Maar ook dan toetst de rechter elke 90 dagen of het nog proportioneel is dat iemand vast zit, terwijl hij eigenlijk nog niet door de rechter schuldig is bevonden.

Met andere woorden, dat hij nu los is gelaten zegt niets over de uiteindelijke straf en het is juist hoe ons rechtssysteem werkt.
Gelukkig maar.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 08:03

Simbaa schreef:
Het uitgangspunt is heel simpel. Iemand blijft vrij totdat de rechter een gevangenisstraf of hechtenis heeft opgelegd.
Logisch ook vind ik. Het is uiteindelijk aan de rechter om te bepalen wat voor een straf iemand krijgt.

Er zijn uitzonderingen om iemand al vast te zetten vóór dat de rechter uitspraak heeft gedaan. Dat kan als er sprake is van herhalingsgevaar, vluchtgevaar etc. Maar ook dan toetst de rechter elke 90 dagen of het nog proportioneel is dat iemand vast zit, terwijl hij eigenlijk nog niet door de rechter schuldig is bevonden.

Met andere woorden, dat hij nu los is gelaten zegt niets over de uiteindelijke straf en het is juist hoe ons rechtssysteem werkt.
Gelukkig maar.

Gelukkig maar? Schiet mij maar lek. Die mensen en paarden hadden wel dood kunnen zijn door deze gek

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 08:15

Bedankt voor degene die even de moeite nemen om het toe te lichten!

Als je het bericht leest is je eerste indruk dat 'hij er nu mee weg komt'.

Maar als je heel goed leest (en jullie berichten dus leest) zijn ze al aardig wat strenger dan : gewoon weer op straat. En is er nog niks bepaald over zijn schuld/straf omdat we daar nu eenmaal (terecht) de rechtzaak over afwachten.

Dus hier is ons rechtsysteem gewoon nog in volle gang.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 08:24

Jokonootje schreef:
office schreef:

En we hebben al fors te weinig cellen.

Te weinig personeel bedoel je? Cellen zijn er zat

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 08:28

Prima Dorine, als jij ooit wordt opgepakt voor iets (al dan onschuldig) dan gooien ze je lekker de cel in tot de rechtzaak. Ongeacht hoelang je daar op moet wachten en of je überhaupt schuldig wordt bevonden

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 08:37

Maar het is toch zo klaar als een klontje bewijs is overduidelijk!
Als het bewijs rammelt snap ik dat dat uitgezocht moet worden,voor iemand achter de tralies beland.
Maar bij zo iets,poging tot doodslag op film, agenten hebben smoelwerk gezien,auto kenteken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 08:39

Dorine92 schreef:
Simbaa schreef:

Gelukkig maar.

Gelukkig maar? Schiet mij maar lek. Die mensen en paarden hadden wel dood kunnen zijn door deze gek

Dan had er dus mogelijkerwijs anders gehandeld.
En had hij nog vastgezeten.

Dit is precies wat Dorine92 probeert uit te leggen.

Als we overal maar dingen bij gaan verzinnen is het einde zoek...
"Ja maar ze hadden dood kunnen zijn" is niet gebeurt..
Jamaar...jamaar...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 08:40

Dus dan wil je dat we ons hele systeem omzeilen?

Dat lijkt mij een geweldige formule voor fouten.

Kijk, je ongeduld snap ik helemaal. Ik zou ook het liefste zien dat zoiets veel sneller geregeld kon worden.
Maar ik vind het ook wel een prettig idee dat we hier niet doen aan 1 nacht ijs. En een systeem op de rit hebben die garandeert dat iets goed uitgezocht wordt en straffen zo veel mogelijk navolgbaar/ gelijkwaardig zijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 08:41

Ach hier in de buurt zit iemand weer thuis nadat hij dronken met 200 km per uur een inhaal actie deed in een onoverzichtelijke bocht en daarbij een motorrijder dood gereden heeft die 19 jaar was en net zijn 2de rondje reed op z'n motor. Die motorrijder kwam terecht op de auto die ingehaald werd. Een hele hoop levens verwoest en meneer mag thuis z'n mogelijke straf af wachten.....ja ik vind daar wel wat van want is absoluut niet de eerste keer geweest dat meneer dronken een ongeluk veroorzaakt heeft. Wel de eerste keer met dodelijke afloop

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 08:48

roosa schreef:
Maar het is toch zo klaar als een klontje bewijs is overduidelijk!
Als het bewijs rammelt snap ik dat dat uitgezocht moet worden,voor iemand achter de tralies beland.
Maar bij zo iets,poging tot doodslag op film, agenten hebben smoelwerk gezien,auto kenteken.

Niemand zegt dat deze man onschuldig is, deze man zal ook gewoon nog voor de rechter moeten verschijnen. Zoals meerdere al uitgelegd hebben kan je hem niet zomaar al die tijd vasthouden. Voorlopige hechtenis is een zwaar middel en moet echt een doel dienen (gevaar op herhaling, risico voor het onderzoek, vluchtgevaar etc). Soms duurt het bijna twee jaar voor een zaak voorkomt. Als er een lagere straf wordt opgelegd krijgt hij nog een schadevergoeding ook. Dat lijkt me toch ook niet wenselijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 09:07

Maar... "Zijn bestelbus is in beslag genomen."....

Vroeger in Engeland werden er honden en paarden voor het gerecht gebracht, wij nemen busjes in beslag 8-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 09:11

Tja, ik vindt eigenlijk ook wel dat ze iemand bij een poging tot doodslag beter vast hadden kunnen blijven houden. Bewijs is er, en wat voor een dingen gaat zo een nog meer uithalen als hij weer vrij is? Want dat het niet helemaal goed zit in die bovenkamer is wel duidelijk. Ik vind zo'n persoon wel een gevaar voor de samenleving.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 09:49

Amber_anne schreef:
Prima Dorine, als jij ooit wordt opgepakt voor iets (al dan onschuldig) dan gooien ze je lekker de cel in tot de rechtzaak. Ongeacht hoelang je daar op moet wachten en of je überhaupt schuldig wordt bevonden

Het staat van 6 kanten op beeld he. Er is niet echt twijfel in dit geval :+

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 09:51

Elisa2 schreef:
Tja, ik vindt eigenlijk ook wel dat ze iemand bij een poging tot doodslag beter vast hadden kunnen blijven houden. Bewijs is er, en wat voor een dingen gaat zo een nog meer uithalen als hij weer vrij is? Want dat het niet helemaal goed zit in die bovenkamer is wel duidelijk. Ik vind zo'n persoon wel een gevaar voor de samenleving.

Dus dit

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 10:10

Elisa2 schreef:

Heb je dit stukje gemist?

Citaat:
Aan de vrijlating zijn wel strenge voorwaarden verbonden, zoals een verplichte behandeling, beschikbaar zijn voor de politie en reclasseringstoezicht.

Hij is dus niet vrij-vrij.