Paardentrailer met paard erin gekanteld bij Oosterwolde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paardentrailer met paard erin gekanteld bij Oosterwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 18:04

Omrop Fryslan
Algemeen
Ingestuurd door meerdere Bokkers

Afbeelding van illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Een paardentrailer met een paard erin is maandag gekanteld op de N381 ter hoogte van Oosterwolde.
De brandweer is ter plaatse gekomen om het dier te verkoelen. Een dierenarts heeft het paard gecontroleerd. Naar omstandigheden zou het goed gaan met het dier.
De N381 is vanwege het incident een tijdje afgesloten geweest.

Klik op de link van de bron bovenaan de pagina voor een foto.

Popstra

Re: Paardentrailer met paard erin gekanteld bij Oosterwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 18:13

Allemachtig, hoe krijg je dat nu voor elkaar????

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 18:26

Oh het is niet de eerste die een aanhanger op z’n kop krijgt. Als ze gaan slingeren dan begin je er weinig aan

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 18:51

Bij mij is de trailer een keer gaan scharen omdat het paard viel in de trailer. Gelukkig kon ik de trailer weer recht krijgen maar ik had het "geluk" dat ik op een recht stuk snelweg reed en ruimte had om te corrigeren. Als je pech hebt kan je niet op tijd corrigeren en kan de trailer kantelen.

Gelukkig is het paard ongedeerd maar ik vraag me wel af waarom het dier in deze hitte vervoerd moest worden.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 19:02

Ik weet natuurlijk niet hoe dit gebeurt is maar wat ik wel weet is dat deze auto niet geschikt is voor zo'n zware trailer icm een paard er in. Ik heb exact dezelfde wagen en moet eerlijk toegeven dat ik momenteel voor het gemak mijn quarter met 2 paardstrailer er ook mee vervoer tot het inseminatie centrum. Maar dat is maar 5km kleine baan aan max 50 per u ver. Moet er een grotere afstand gedaan worden komt de camionette boven. Want deze combi is echt gevaarlijk om de grotere banen mee op te gaan. Die wagen kan dat gewoon niet aan.

Gelukkig zijn ze er met de schrik van afgekomen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 19:26

Wij hebben die auto ook gehad. Nooit problemen met de trailer, ging uitstekend. En mijn paard was geen kleintje.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 20:10

112 Friesland heeft iets meer fotos:
https://112fryslan.nl/paardentrailer-me ... fgesloten/

Zonder al te veel te willen speculeren: het is op zich een rechte weg zonder gekke bochten, maar het is wel net gebeurt op het punt dat het van 4-baans, 2-baans wordt. De gekke inhaalacties (en vooral dus invoeg-manoeuvres) zijn daar niet van de lucht. Vooral omdat je daarna nog steeds 100 mag, maar dan moet je niet achter een vrachtwagen of auto met trailer zitten, dat idee. Want stel je voor dat je een minuut later thuis bent.....

Ik weet niet wat er precies gebeurt is, maar dit bewijst wel weer mijn punt: brandweer lui zijn watjes als het op dieren aankomt O:)

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 20:26

Skyla schreef:
Ik weet natuurlijk niet hoe dit gebeurt is maar wat ik wel weet is dat deze auto niet geschikt is voor zo'n zware trailer icm een paard er in. Ik heb exact dezelfde wagen en moet eerlijk toegeven dat ik momenteel voor het gemak mijn quarter met 2 paardstrailer er ook mee vervoer tot het inseminatie centrum. Maar dat is maar 5km kleine baan aan max 50 per u ver. Moet er een grotere afstand gedaan worden komt de camionette boven. Want deze combi is echt gevaarlijk om de grotere banen mee op te gaan. Die wagen kan dat gewoon niet aan.

Ik schat de trailer in op minimaal 900 kg leeg. Die auto kan dat inderdaad niet aan. Ik heb zelf een Mitsubishi L200 gehad. Deze mocht 2800 kg trekken. Ik heb 1x gehad dat mijn paard in paniek raakte in de trailer, dat was stevig sturen om het spul op de weg te houden, en dan heb je een zware auto voor de trailer staan.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 20:29

Lalidan schreef:

Zonder al te veel te willen speculeren: het is op zich een rechte weg zonder gekke bochten, maar het is wel net gebeurt op het punt dat het van 4-baans, 2-baans wordt. De gekke inhaalacties (en vooral dus invoeg-manoeuvres) zijn daar niet van de lucht. Vooral omdat je daarna nog steeds 100 mag, maar dan moet je niet achter een vrachtwagen of auto met trailer zitten, dat idee. Want stel je voor dat je een minuut later thuis bent.....

Ik weet niet wat er precies gebeurt is, maar dit bewijst wel weer mijn punt: brandweer lui zijn watjes als het op dieren aankomt O:)

Daar gebeuren idd best gekke dingen en zeker niet ondenkbaar dat iemand vrachtwagen voorbij ging, toen de trailer pas zag en nog even gas bij gaf. Om daarna vrij stevig te remmen voor volgende obstakel of een vermeende flitser...

Gelukkig lijkt het goed afgelopen en heeft al het achterop komend verkeer tijdig kunnen remmen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 20:58

Zo’n auto mag tussen de 1200 en 2000 kilo trekken afhankelijk van de uitvoering. Dus zeggen dat deze auto de combinatie niet mag trekken is een beetje koffiedik kijken

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 21:34

Lalidan schreef:

De brandweer heeft toch prima werk geleverd?
Er zijn zoveel boerenbedrijven in deze regio, die mannen zijn wel wat gewend als het op groot vee aan komt.

Het is een nare weg ja, je weet niet wat er gebeurt is, maar je geschetste scenario zou niet zo gek zijn :=

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 21:39

Brandweer heeft uitstekend werk geleverd! Ik vind het alleen altijd vertederend om te zien hoe die grote, stoere mannen en vrouwen in zorgzame verpleegkundigen veranderen als er een dier bij betrokken is :)). Watjes zijn het, allemaal <3 (zeg ik dus vertederd. Ze ontkennen het alleen altijd in alle toonaarden als ik het ze zeg, dus ik laat geen kans onbenut om ze er mee te plagen en het ze in te wrijven. Maar het is dus positief bedoeld). (Ik ben fan van brandweer. Ik heb beroepsmatig nogal wat mer ze te maken en wordt altijd blij van die lui)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 22:07

Percy schreef:
Bij mij is de trailer een keer gaan scharen omdat het paard viel in de trailer. Gelukkig kon ik de trailer weer recht krijgen maar ik had het "geluk" dat ik op een recht stuk snelweg reed en ruimte had om te corrigeren. Als je pech hebt kan je niet op tijd corrigeren en kan de trailer kantelen.

Gelukkig is het paard ongedeerd maar ik vraag me wel af waarom het dier in deze hitte vervoerd moest worden.

Hitte? Het was in de ochtend gebeurd. Hoe laat weet ik niet. Pas vanmiddag tikte het kwik de 28 aan. Ik vond het vandaag nog reuze mee vallen, zeker vanochtend.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 22:10

Kabayo schreef:
Hitte? Het was in de ochtend gebeurd. Hoe laat weet ik niet. Pas vanmiddag tikte het kwik de 28 aan. Ik vond het vandaag nog reuze mee vallen, zeker vanochtend.

Volgens het artikel

Citaat:
maandagmiddag rond 14.06 uur is de politie gealarmeerd

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 22:11

Volgens 112friesland kwam de melding om 14.06 binnen. Toen was het best warm, maar in deze regio ook weer niet zo extreem dat je voor goede reden niet een paard zou kunnen vervoeren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 22:20

MarjanB schreef:
Zo’n auto mag tussen de 1200 en 2000 kilo trekken afhankelijk van de uitvoering. Dus zeggen dat deze auto de combinatie niet mag trekken is een beetje koffiedik kijken

:j

En er staat maar een smal ponytje naast.
Geen groot paard van 600 kg.
Ook dat scheelt alweer.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 23:02

BETUWE schreef:
Skyla schreef:

Ik schat de trailer in op minimaal 900 kg leeg. Die auto kan dat inderdaad niet aan. Ik heb zelf een Mitsubishi L200 gehad. Deze mocht 2800 kg trekken. Ik heb 1x gehad dat mijn paard in paniek raakte in de trailer, dat was stevig sturen om het spul op de weg te houden, en dan heb je een zware auto voor de trailer staan.

Ergens op een andere link zijn de kentekens te zien vertelde mijn vriend. Auto mag 1900 kg trekken en trailer leeg is 620 kg (wellicht in de praktijk wat zwaarder). Icm de pony die zichtbaar is op de foto’s, zou je zeggen dat dat het probleem niet direct moet zijn. En verder weten we natuurlijk niet wat er gebeurt is. Kan van alles zijn. Gelukkig lijkt het relatief goed afgelopen te zijn. Een van mijn grootste nachtmerries. Sterkte voor de betrokkenen :(:)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 23:43

Hier was het om deze tijd 30 graden, daar blijkbaar dus niet?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 23:50

Noorden had oostenwind dus lang niet zo benauwd weer.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 00:06

Lalidan schreef:
Brandweer heeft uitstekend werk geleverd! Ik vind het alleen altijd vertederend om te zien hoe die grote, stoere mannen en vrouwen in zorgzame verpleegkundigen veranderen als er een dier bij betrokken is :)). Watjes zijn het, allemaal <3 (zeg ik dus vertederd. Ze ontkennen het alleen altijd in alle toonaarden als ik het ze zeg, dus ik laat geen kans onbenut om ze er mee te plagen en het ze in te wrijven. Maar het is dus positief bedoeld). (Ik ben fan van brandweer. Ik heb beroepsmatig nogal wat mer ze te maken en wordt altijd blij van die lui)

Op die fiets :D

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 00:45

Weet iemand hoe ze een paard uit een liggende trailer bevrijden?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 05:05

DuoPenotti schreef:
Kabayo schreef:

Volgens het artikel

Citaat:
maandagmiddag rond 14.06 uur is de politie gealarmeerd

Blind :+

Maar te warm was het zeker niet. Ik zat zelf tot half 5 nog in de lange broek. En nee, dat was niet te warm

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 06:36

Nop het was idd niet overal 30 graden of warmer gelukkig. Prima dag gister, dat was nog een keer te doen :D

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 07:12

Het was in het noorden niet zo warm gisteren, dat viel best mee. Vreselijk om te zien hoe er op Facebook direct weer geoordeeld wordt over hoe de bestuurder slecht gereden moet hebben, hoe de trailer onveilig geweest moet zijn en hoe vreselijk het wel niet is om "met deze hitte" een paard te vervoeren, terwijl mensen het verhaal helemaal niet kennen. Je zult het als bestuurder maar lezen terwijl je wel alles goed gedaan hebt. Ik ken de situatie zelf ook niet, maar bah. Wat kunnen mensen toch naar reageren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 08:25

Viel mij ook op, in het Noorden is het inderdaad altijd een stuk koeler.

Naar ongeluk, ik hoop dat het dier er niks aan overgehouden heeft.