[VIDEO] Dressuurruiter Minderhoud paarden kwijt na stoppen sponsor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

[VIDEO] Dressuurruiter Minderhoud paarden kwijt na stoppen sponsor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 14:57

pluisje88

Re: [VIDEO] Dressuurruiter Minderhoud paarden kwijt na stoppen sponsor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:32

Ik dacht dat het al lang was ingegaan? Blijkbaar niet dus ;) wel jammer voor de heren. Ze zaten natuurlijk al jaren lekker veilig achter hun diamanten staldeuren maar niets is voor altijd zo blijkt maar weer. Ik had ook het idee dat beide heren door de jaren heen ook steeds minder actief een aandeel hadden in de topsport dus dan loop je dit risico. Helemaa met de toenemende aandacht voor paarden welzijn zijn ze wel een klein beetje blijven hangen voor mijn gevoel.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:42

pluisje88 schreef:
Ik dacht dat het al lang was ingegaan? Blijkbaar niet dus ;) wel jammer voor de heren. Ze zaten natuurlijk al jaren lekker veilig achter hun diamanten staldeuren maar niets is voor altijd zo blijkt maar weer. Ik had ook het idee dat beide heren door de jaren heen ook steeds minder actief een aandeel hadden in de topsport dus dan loop je dit risico. Helemaa met de toenemende aandacht voor paarden welzijn zijn ze wel een klein beetje blijven hangen voor mijn gevoel.

Hans Peter Minderhoud juist niet. Edward is wel naar de achtergrond verdwenen, maar HP heeft echt hele stappen gezet binnen de sport. En ik vind juist dat HP stappen maakt in het paardenwelzijn qua rijden, alleen krijgt ie 'verpeste' paarden onder zich.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:50

pluisje88 schreef:

Mee eens, laatste drie paarden worden eind juni opgehaald. Toto, Massimo en Tamineau. Hans Peter is zeker wel veel op concours geweest en ook het beeld was vriendelijker de laatste tijd (in ieder geval in de ring met bepaalde paarden)

Wat bedoel je met verpeste paarden Marjo?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:58

Elisa2 schreef:
pluisje88 schreef:

Mee eens, laatste drie paarden worden eind juni opgehaald. Toto, Massimo en Tamineau. Hans Peter is zeker wel veel op concours geweest en ook het beeld was vriendelijker de laatste tijd (in ieder geval in de ring met bepaalde paarden)

Wat bedoel je met verpeste paarden Marjo?

Toto Jr is door Edward Gal vrij heet gereden, had het idee dat HP daar vorig jaar op de Spelen toch wat moeite mee had.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:00

Oh zo, ja Toto jr. is inderdaad wel echt verpest door Edward..ik zag het altijd aan de aanleuningsproblemen die bleven. Altijd het hoofd kantelen en bij de hengstenkeuring op zijn tong bijten oid.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:18

Ik denk dat HP het fijn vond dat hij eindelijk eens uit de schaduw van Edward kwam. Al heeft hij nooit de scores van Edward gehaald.

Ik weet niet of Toto jr. is verpest door Edward. Hij was volgens mij gewoon niet de makkelijkset en wat stug in de mond/aanleuning. Dat liet hij bij HP ook zien, maar veel waren er daardoor juist positief over: hij liep met de neus op of zelfs iets voor de loodlijn.

Ik hoorde trouwens HP in een interview zeggen dat hij ook veel en lang moeite heeft gehad met Tamineau: lastig, heet, schrikkerig etc. Volgens mij heeft Edward dat paard niet gereden. En hetzelfde geldt voor Invictus. Ook een heel lastig paard, vooral erg sensitief, maar die werd onder HP alleen maar slechter.

Misschien heeft het toch ook met zijn manier van zijn rijden te maken. Ik heb hem paarden zien beledigen waarvan ik dacht: als ik paard was zou ik het ook niet meer voor je doen.

En wat betreft Toto jr., dat was puur een vervanging voor Invictus. Hij wilde met Invictus naar de OS maar die weigerde het voor HP te doen. Dus daarom moest Toto jr. maar mee en tsja,....als je dat een korte tijd voor de OS beslist om hem mee te nemen, ben je niet echt op elkaar ingespeeld. Al zei HP dat hij Toto thuis ook al langere tijd reed. Maar dat lijkt mij heel anders dan mee op wedstrijden nemen.

Vroeger was het duidelijk dat je echt een hele goede band met je paard moest hebben, elkaar haarfijn moest aanvoelen om tot de top te behoren. Maar als je een paard een paar maanden voor een OS van stal trekt omdat je zo graag een OS wil rijden, mag je er ook niet te veel van verwachten. En dan heeft hij waarschijnlijk juist gebruik kunnen maken van alles dat Edward Toto heeft geleerd...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:24

Hij reed Toto jr. destijds ook tijdens de Black Magic show in volgens mij 2019..dus ik denk dat het wel klopt dat hij hem vaker reedt. Toen had hij trouwens nog niet die moeilijke aanleuning..dat kwam later bij EG tot uiting die hem naar mijn idee teveel forceerde omdat hij te jong teveel op Totilas moest lijken. Toen wonnen ze met enorm veel basis en aanleuningsfouten het NK..

Tamineau heb ik gezien als jong paard onder de stalruiter, die was toen inderdaad niet zo makkelijk. Al fokt hij wel hele fijne en brave karakters door. Vind hem van alle paarden die ik door HP gereden heb zien worden het fijnste om naar te kijken qua combinatie..maar de vraag zou zijn bij hem. Voor hoelang?

Ik denk dat je gelijk hebt dat het voor HP fijn was om uit de schaduw van Edward te komen, met voorgaande paarden was het altijd net/ niet omdat hij inderdaad erg grof is/ was. (kan niet goed oordelen of dat dit nu beter geworden is)

Invictus is gewoon doodzonde van het dier..heb de filmpjes gezien en snap helemaal wat je bedoeld Manubres.

MaartjeLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:38

In de video zegt hij dat hij zelf nog twee 8 jarigen heeft staan; weet iemand welke dat dan zijn? Invictus en ?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:39

My Toto en ik denk niet Invictus..die is ouder.

De andere 8 jarige weet ik niet.

MaartjeLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:42

Trouwens nooit geweten dat Invictus nog bij het kwpn bekend staat als ILE DE RÉ C.R. := Geen wonder dat ik m niet kon vinden via naam zoeken

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:29

Mijn paard is de zus van Invictus en daarom heb ik hem op de voet gevolgd en veel wedstrijden live bijgewoond.

Ik heb hem gevolgd vanaf dat hij uitkwam onder Riccardo Sanavio. Bij hen voelde ik echt een klik. Riccardo leek Invictus goed te begrijpen en aan te voelen. Hij zei in een interview dat Invictus het beste paard was waar hij ooit op had gereden. Hij hoopte dat hij Invictus mocht blijven rijden. Maar kort daarna ging hij weg bij Glock en ging HP hem rijden.

https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... b-gereden/

HP zat er slechts een paar weken op en werd toen Nederlands kampioen in de LT. Daarna hadden ze hem denk ik gewoon wat vaker mee moeten nemen, want hij was vrijwel nooit van huis geweest. Maar hij werd GP klaargemaakt en thuis gehouden totdat ze GP konden starten. De druk en stress van de GP en 'van huis zijn' samen leek hij niet te kunnen verwerken of af laten vloeien.

Ik heb geen idee wat ze allemaal geprobeerd hebben, maar het leek erop dat ze hem meer in rollkur gingen rijden en daar raakte hij volgens mij alleen maar meer geïrriteerd door. Ook werd hij gecastreerd. Maar het hielp niet afdoende.

Zover ik weet heeft Invictus nu een ander huis gekregen, waar weet ik niet, maar hij zal geloof ik niet meer in de ring verschijnen. Fijn voor het paard, maar zonde van zoveel talent (al was zijn stap niet echt geweldig). Maar wat een charismatisch powerhouse!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door manubres op 23-06-25 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:35

MaartjeLucky schreef:
Trouwens nooit geweten dat Invictus nog bij het kwpn bekend staat als ILE DE RÉ C.R. := Geen wonder dat ik m niet kon vinden via naam zoeken

Klopt dat is de naam die de fokster heeft gegeven bij zijn geboorte. Je zou als veulen niet zeggen dat het zo'n toppaard zou worden :D Maar wel een schatje <3

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:42

Aah die is schatting!

Wel benieuwd waar zo'n paarden dan toch weer terecht komen.

In die zin is naar huis en in de wei nog niet zo'n verkeerde keuze.

Niet weer een paar ruiters die er mee willen scoren

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:51

Ik hou de socials in de gaten, ik kan me niet voorstellen dat je zo'n paard verborgen gaat houden :D Hij is als leerpaard weggegaan geloof ik, maar als je zo'n paard hebt en je bouwt aan een band en vertrouwen, wil je toch ook wel een keer de ring in lijkt me. Maar mss hebben ze hem in bruikleen gegeven met de eis dat hij niet wordt uitgebracht. Ik heb geen idee hoor, puur speculatie ;)

Wat ik wel weet is dat hij niet terug naar de fokker is, want die ken ik.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:12

Wat een dotje was het.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 08:29

Niet ieder paard past in hun "systeem" (dat zegt eigenlijk al genoeg) en dan verdwijnen ze via de achterdeur.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 08:51

Toch vraag ik me af hoeveel bokkers het zouden accepteren als mensen gaan roepen dat ze hun paard hebben verpest. Want eerlijk is eerlijk.. bijna iedereen verpest zijn paard. Ze hebben gewoon bijna altijd meer kwaliteit dan de ruiter eruit kan halen, en de ruiter zit hen bijna altijd in de weg.
Ik denk ook dat de gemiddelde paardeneigenaar niet per sé correcter rijdt. Ook die doen wel eens oneerlijk of te grof tegen hun paard.
Zolang de jurering niet aangepast wordt is het wel lekker makkelijk om te jammeren over anderen en niet te bedenken wat je ook alweer zelf zoal fout doet.
Ook is het heel makkelijk om bijna niks van je paard te vragen en dan jezelf zo geweldig te vinden omdat je zo lief rijdt.
Ik zeg niet dat ik alles prima vind, maar ik vind het ergens ook wel een beetje hypocriet om als huis-tuin- en keukenruiter even te gaan vertellen hoe het zit, wetende dat er een dikke kans is dat 1 van bovenstaande punten aan de orde is bij jezelf

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 09:01

Dorine92 schreef:
Toch vraag ik me af hoeveel bokkers het zouden accepteren als mensen gaan roepen dat ze hun paard hebben verpest. Want eerlijk is eerlijk.. bijna iedereen verpest zijn paard. Ze hebben gewoon bijna altijd meer kwaliteit dan de ruiter eruit kan halen, en de ruiter zit hen bijna altijd in de weg.
Ik denk ook dat de gemiddelde paardeneigenaar niet per sé correcter rijdt. Ook die doen wel eens oneerlijk of te grof tegen hun paard.
Zolang de jurering niet aangepast wordt is het wel lekker makkelijk om te jammeren over anderen en niet te bedenken wat je ook alweer zelf zoal fout doet.
Ook is het heel makkelijk om bijna niks van je paard te vragen en dan jezelf zo geweldig te vinden omdat je zo lief rijdt.
Ik zeg niet dat ik alles prima vind, maar ik vind het ergens ook wel een beetje hypocriet om als huis-tuin- en keukenruiter even te gaan vertellen hoe het zit, wetende dat er een dikke kans is dat 1 van bovenstaande punten aan de orde is bij jezelf

Jij zegt wat ik ook denk :o Er wordt zoveel afgegeven. Natuurlijk is het goed dat de paardensport verandert en dat het dierenwelzijn verbeterd, er worden veel stappen gemaakt. Maar deze mannen lagen ook wel onder een loep net als alle topruiters. Bewustwording is goed, maar het constante afzeiken is wel vermoeiend.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 12:45

Tja, krijg je dat niet vanzelf als je rollkur toepast en paarden op druk rijdt? Of met stang en trens en slof?

Het is gewoon zonde want beide hebben enorm veel talent maar de manier waarop, en hun systeem van rijden is inmiddels wel echt achterhaald.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 13:47

Oké dus omdat ik zelf geen kinderen heb mag ik er niks van vinden dat een ouder z’n kind tot moes slaat? Interessante visie wel :)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 14:41

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 14:43

Elisa2 schreef:
My Toto en ik denk niet Invictus..die is ouder.

De andere 8 jarige weet ik niet.

My Toto en Mister US

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 14:52

Ah Mister US is van v. Uytert? Uit dezelfde moederlijn als Total US..kan me voorstellen dat ze daar verwachtingen van hebben.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 18:19

pluisje88 schreef:
Oké dus omdat ik zelf geen kinderen heb mag ik er niks van vinden dat een ouder z’n kind tot moes slaat? Interessante visie wel :)

Nou tot moes slaat is illegaal dus dat wordt wel gecorrigeerd. Maar je kunt dus schijnbaar niet met je uitgeslapen hoofd en je heerlijke vrije leventje commentaar geven op dat afgepeigerde moeders hun kinderen niet goed opvoeden.
Wel raar dan dat je met je tinkerruin van 24 in je bak achter huis wel mag zeggen dat de kwpn hengst teveel spanning toont tijdens de Olympische Spelen