FEI wil totaalverbod op 'marshmallow fluff'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

FEI wil totaalverbod op 'marshmallow fluff'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-25 20:24

FEI
Algemeen

Áine Power. Foto: © FEI/Richard Juilliart

De eerste bestuursvergadering van de FEI van dit jaar vond plaats op 17 en 18 juni op het FEI-hoofdkantoor in Lausanne, Zwitserland.

Een belangrijke beslissing van het bestuur is de dringende herziening van FEI Veterinary Regulations, die om redenen van paardenwelzijn als volgt is gemaakt:

FEI Veterinary Regulations – dringende regelherziening om redenen van paardenwelzijn *

Resolutie noodbestuur
  • Het bestuur heeft de benoeming van twee nieuwe uitvoerend directeuren goedgekeurd: Áine Power (Ierland) als uitvoerend directeur van Sport & Games, en François Vergnol (Frankrijk) als uitvoerend directeur van de nieuw gevormde afdeling Commercial, Marketing en Communications. Het persbericht is hier te lezen.

• De volgende paragraaf zal worden toegevoegd aan het FEI Veterinary Regulations, Artikel 1004 ‘Verboden Methoden’, om redenen van paardenwelzijn:

"1004.4 Het is ten strengste verboden om enig soort substantie/product in of rond de mond en/of tong van het paard te gebruiken dat (i) schuim imiteert, opwekt of veroorzaakt; en/of (ii) het bit bedekt of anderszins bedekt of gedeeltelijk bedekt. Het verbod sluit het gebruik uit van producten die zijn toegestaan in de FEI Tack App en het geven van toegestane natuurlijke traktaties met mate. Overtreding van deze regel leidt tot een gele waarschuwingskaart en eliminatie"

Deze regel wordt van kracht op 1 juli 2025 en vervangt de volgende bepalingen in het FEI-dressuurreglement en het FEI-paradressuurreglement:

Artikel 434.6.5 van het FEI-dressuurreglement en artikel 8431.4.4 van het FEI-paradressuurreglement, waarin momenteel staat:

• “Het is ten strengste verboden om enige vorm van substantie (zoals ‘marshmallow fluff’, scheerschuim etc.) rond de mond van het paard te gebruiken om schuimvorming te imiteren; het overtreden van deze regel zal een gele kaart en eliminatie tot gevolg hebben”

Deze regels zullen worden verwijderd uit de respectievelijke reglementen per 1 juli 2025 en de nieuwe bepaling in de FEI Veterinary Regulations zal van toepassing zijn.

Het bestuur keurde ook de benoeming goed van Alec Lochore (Groot Brittannië) als parcoursontwerper Eventing voor de Olympische Spelen van LA28. Een gedetailleerd persbericht is hier gepubliceerd.

De overige belangrijke resoluties en samenvattingen van de discussies zijn beschikbaar in deze samenvatting.

* Aangezien dit een noodresolutie van het bestuur is, hebben nationale bonden tot 18 juli 2025 de tijd om hun afkeuring kenbaar te maken door een e-mail te sturen naar Francisco P. Lima, directeur Bestuur.

Rocamor

Re: FEI wil totaalverbod op 'marshmallow fluff'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 20:30

Scheerschuim rond de mond van je paard tijdens het rijden van een proefje? Om een lekker schuimmondje te imiteren?

Ik leef echt onder een enorme steen geloof ik.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 20:32

Rocamor schreef:
Scheerschuim rond de mond van je paard tijdens het rijden van een proefje? Om een lekker schuimmondje te imiteren?

Ik leef echt onder een enorme steen geloof ik.

Ik ken nog wel het appeltje van vroeger. Maar daar blijft het toch wel bij

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 20:33

Ja een appeltje (mits ruimte zat om te kunnen kauwen), akkoord, maar scheerschuim?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 20:35

Ja toen bleek 2 vingers tussen de neusriem ook nog te bestaan...

Scheerschuim zal wel tegelijk met aansnoeren begonnen zijn

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 20:40

Ongelooflijk dat deze maatregel nodig is...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 20:40

Ja lijkt me heel wijs om met al zulke praktijken te stoppen.
Helemaal als paardensport onder een vergrootglas ligt of het allemaal wel diervriendelijk genoeg er aan toe gaat.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 20:47

Ik had er ook nog nooit van gehoord, ja een appeltje oke, maar daar doe je een paard alleen maar een plezier mee.
Ps en groen schuim, wordt dat ook nagemaakt, ; van kijk, mijn paard stond voor het rijden nog lekker even te grazen?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 20:57

Marshmallow fluff en scheerschuim. Soms leer ik dingen die ik niet wil leren. Gelukkig ben ik ze met mijn slechte geheugen ook zo weer vergeten.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 21:06

Soms ben ik echt teleurgesteld in mensen.. Hoe bedenk je het? Ik eet nooit meer normaal marshmallow fluff.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 21:27

Haha.. je moet er maar opkomen.
Maar het zal het welzijnsbeeld wel bevorderen.

Ik hoorde laatst dat in bepaalde bitloze kringen het idee rondgaat dat dit schuim komt door maagzweren en het schuim bestaat uit maagsappen. Dit was DE reden om over te stappen op bitloos.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 21:35

Ik rij veel bitloos en heb die flauwekul nog nooit gehoord. Ook nooit van nepschuim trouwens (gelukkig).

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 21:42

prompter schreef:
Ik rij veel bitloos en heb die flauwekul nog nooit gehoord. Ook nooit van nepschuim trouwens (gelukkig).

Nou ik heb wel 2 bitten tegelijk in de mond gehad maar ik heb dit ook nog nooit gehoord hoor. Mijn god

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 21:48

Achja er gaat ook een theorie dat paarden schuimen omdat ze niet kunnen slikken met bit..

Maar inderdaad, scheerschuim om de mond van het paard. Belachelijk! Gelukkig nog nooit gezien.. lijkt me ook niet echt gezond.

Ben benieuwd hoe ze deze verboden gaan handhaven.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 21:59

Elisa2 schreef:
Maar inderdaad, scheerschuim om de mond van het paard. Belachelijk! Gelukkig nog nooit gezien.. lijkt me ook niet echt gezond.

Echt?? Er is hier een ezel die dagelijks scheerschuim om de mond heeft. Wat nu ? :o?

Spoiler:
:+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 22:11

Die weet vast dat ie het niet per ongeluk moet inslikken? O:)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 22:13

Paarden kunnen niet slikken met bit in? Dan had de mijne niet meer geleefd, die eet alles wat los en vast zit met bit in. Gaan hele takken naar binnen. Daar moet ie als het goed is toch wel voor slikken. :+

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 22:13

Voor die ezel is het OK.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 23:20

Maflinger_S schreef:
Voor die ezel is het OK.

Nou, niet als die meedoet met FEI wedstrijden, maar dat zal wel niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 07:00

Mijn paard schuimt bitloos net zo veel als met bit. Dus dan kan ze bitloos ook niet slikken, of heeft zeker ook dan maagzweren (en niet als ik niet rij).

Het appeltje voor extra schuim ken ik wel en dat blijft ook gewoon toegestaan. Een suikerklontje ook.

Maar scheerschuim of ander nepschuim, ik heb het nooit gebruikt, en vraag me ook echt af hoe veel ruiters dit gebruikten? Gaan we straks echt schonere monden zien? Ik ben heel benieuwd.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 07:44

Ik ben wedstrijdgroom geweest, Marshmellow Fluff stond inderdaad in de wedstrijdkast, samen met scheerschuim en nog wat andere middelen.

Ik ben dus mede schuldig geweest aan deze praktijken (ik was 20 en wist niet beter, ik deed wat er van me gevraagd werd). Scheerschuim heb ik gelukkig nooit gebruikt, maar de Marshmellow fluff wel, samen met spuitjes suikerwater maken en deze zo in de mond spuiten om een paard te laten schuimen.

Deze praktijken komen vaker voor dan dat jullie je kunnen voorstellen helaas.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 07:46

Ik draai al heel wat jaren mee, maar ik heb hier echt nog nooit van gehoord. Dat er mensen zijn die dit gewoon doen. Bizar...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 08:50

Ik heb het ook nog nooit gezien gelukkig, maar geloof ongetwijfeld dat het bestaat. Het klinkt als een soort "symptoombestrijding".

Dat schuimen door niet kunnen slikken is ook onzin, ik heb er nu een die schuimt al als ze zelf in de wei aan het galloperen is. Paard heeft ook zeker te weten geen maagzweren. Zoiets is gewoon bedacht door mensen die anti bit zijn en alles uit de kast trekken om het slecht te laten lijken ofzo. (of ze zijn daadwerkelijk ehm..niet zo slim :o )

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 08:53

Ik heb de potjes zeker op internationale concoursen zien staan in de concourskasten... ik vroeg me af waarom zo veel ruiters zo gek waren op hetzelfde broodbeleg _O-
Maar toen vertelde dus de persoon waar ik bij groomde waarvoor anderen het gebruikten. Was wel even een wtf moment in mijn hoofd :')
Maar er werd dus ook niet heel geheimzinnig over gedaan want het stond open en bloot, denk dat ze het net zo makkelijk gebruikten als een suikerklontje geven voor de rit oid.
Moet wel zeggen dat dit echt een hele tijd geleden is en dat ik het de laatste jaren niet meer ben tegen gekomen.
Scheerschuim gelukkig nooit gezien... dat lijkt me voor een paard ook een stuk onprettiger dan zoet brood beleg in je mond... maar beide door het doel niet oké imo.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 09:22

Maar wil een paard dat marshmallow fluf niet aflikken dan omdat het zo zoet is?

Scheerschuim is gewoon ranzig