Paard mogelijk bevangen door hitte, zakt door hoeven in trailer op A73

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Paard mogelijk bevangen door hitte, zakt door hoeven in trailer op A73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:33

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Vrijdagmiddag rond 12:30 uur is een paard door de brandweer bevrijd uit een trailer. Hiermee werd het paard vervoerd over de A73, in de omgeving van de Limburgse plaats Oirlo. Vermoedelijk is het dier bevangen geraakt door de hitte. Het paard zakte in de rijdende trailer door zijn hoeven en kwam bekneld te zitten in het middenschot.

De eigenaar reed zijn auto met trailer naar een parkeerplaats bij een tankstation, zette de combinatie daar veilig en belde de brandweer. Het paard kon niet zelfstandig opstaan en had hulp nodig. De brandweer verwijderde het tussenschot uit de trailer, waarna het dier wel de ruimte had om op te staan. Daarna kon het uit de trailer geleid worden. Vervolgens heeft de brandweer het dier voorzien van extra water, vanwege de hoge temperaturen. Het dier lijkt verder ongeschonden er vanaf gekomen te zijn.

Gebruikte bronnen:
Laatst bijgewerkt door JPitty op Vandaag, 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:35

Tenzij onderweg naar een dierenarts ivm spoed heb je met je paard ineen trailer niks te zoeken met deze temperaturen. Is er geen hitteprotocol nu?

Hopelijk houdt het dier er geen blijvende schade aan over geestelijk of lichamelijk :(:)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:39

Tsjonge jonge....behalve spoedgeval, maar welke mafkees gaat er nu, met 32 graden, met een paard op stap... dat hoort iedereen zo langzamerhand toch wel een keer te weten... :roll: Arm paard.

Elisa2

Re: Paard raakt bevangen door hitte en zakt door hoeven in trailer op A73

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:53

Ah arm dier... dacht dat er bij 30+ een vervoersverbod geld?

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:59

Wij kwamen vandaag op de snelweg richting Limburg meerdere trailers met paarden tegen

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:09

Elisa2 schreef:
Ah arm dier... dacht dat er bij 30+ een vervoersverbod geld?

Als ik het goed lees is vanaf 30 graden lang transport (8 uur of langer) verboden. Pas vanaf 35 graden is al het transport verboden. Maar vrijdag was het ook al gewoon te warm voor niet spoed transport vond ik

https://www.knhs.nl/nieuws/tips-voor-jo ... -warm-weer

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:11

Oja ik zie het.. maar dan nog, zou zelf al niet meer met de trailer op stap gaan bij 30 graden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:19

Het hitteprotocol gaat in bij temperaturen boven 27 graden, boven 35 graden mag geen dier meer vervoerd worden Dit gaat dan over de buitentemperatuur.
Citaat:
Paarden op transport
De door de NVWA gestelde eisen ten aanzien van transport en extreme weersomstandigheden zijn
ook goed passend voor paarden (en dus voor de Sectorraad Paarden):
• vanaf 27 °C intensievere controle door NVWA
• vanaf 30 °C verbod op transport langer dan 8 uur; volledig airconditioned wagens
uitgezonderd
• vanaf 35 °C verbod op alle transport van dieren, volledig airconditioned wagens uitgezonderd
• zieke en gewonde paarden mogen altijd naar een kliniek worden vervoerd.
De NVWA heeft gesteld dat er bij een weersvoorspelling van 27 °C of hoger of als er vorst wordt
verwacht sprake is van ongunstige omstandigheden voor transport van dieren. Wanneer de trailer of
veewagen in beweging is en voldoende ventilatieopeningen heeft, is transport van paarden bij 27 °C
nog wel mogelijk, maar als er bijvoorbeeld kans is op file, moet er niet met paarden worden gereisd
tenzij er sprake is van een volledig airconditioned vervoermiddel. Voor transport bij extreme koude
speelt vooral de verkeersveiligheid een rol, want paarden hebben het niet snel te koud en zijn zo
nodig met een deken voldoende te beschermen.

https://sectorraadpaarden.nl/wp-content ... 23_Def.pdf

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:23

Met uitzondering van medische spoed kan ik hier echt niet bij met mijn hoofd..

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:23

Mensen leren het ook nooit.....

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:29

Er hangen hier in de wijk bordjes die waarschuwen coor paarden op de weg. Ben benieuwd of de menrit inderdaad door is gegaan..

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:36

Hier worden gewoon wedstrijden gereden.
Snap ik helemaal niks van met deze temperaturen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:38

ziezoziezo22 schreef:

Waar is dat?

Onbegrijpelijk inderdaad...

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:52

Ninx schreef:
ziezoziezo22 schreef:

Waar is dat?

Onbegrijpelijk inderdaad...

Ik reed net ook langs een wedstrijd terrein, maar daar stonden eigenlijk alleen grote vrachtwagens en die zullen wel iets van airco hebben.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:57

Zijn dit weekend ook niet de Almelose ruiterdagen begonnen?

Ik zou zelf in ieder geval afmelden

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:02

Gos, wat sneu. Wij zagen ook een trailer met pech op de vluchtstrook vanochtend, toen was het nog niet zo heel heet, maar ik maakte me wel direct zorgen om het dier. Hopelijk is die wel snel weer op weg geholpen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:04

Ik had vandaag eigenlijk de keuring voor merrie en veulen gelukkig had ik al afgezegd

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:22

Gelderland is ook een wedstijd, gister ook gewoon doorgegaan, verslag staat op de voorpagina van bokt ook. Sommige dingen zal ik nooit snappen :n

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:31

Ja bizar... ik heb ook echt nooit begrepen waarom je zo nodig iets moet doen met je paard op deze dagen (overdag). En nee, ook niet als het een grote stal oid betreft. Is echt totaal onnodig. Arm paard. :(:)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:34

In de manege in Exloo was denk ik ook iets te doen vandaag, gingen veel trailers die kant op vandaag. Had al medelijden met die paarden, niet voor niets zo te lezen.. arm dier.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:37

haffiefreak schreef:
Zijn dit weekend ook niet de Almelose ruiterdagen begonnen?

Ik zou zelf in ieder geval afmelden

De Almelose gaat gewoon door. Zag ook trailers af en aan rijden.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:41

Mariska_28 schreef:
In de manege in Exloo was denk ik ook iets te doen vandaag, gingen veel trailers die kant op vandaag. Had al medelijden met die paarden, niet voor niets zo te lezen.. arm dier.

Drentse kampioenschappen springen inderdaad. Het is hier heel benauwd en ik begrijp dan ook niet waarom het dan niet afgelast wordt.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:42

Tjemig, wat raar dat de wedstrijden door zijn gegaan, en dat veel mensen hun dieren zo’n enorm heet vervoer aandoen ?

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:43

Hangt ook een beetje van trailer af. Ik was gistermiddag op pad (ook +30) en paard kwam na 40 min droog uit de trailer. Want schaduw, grijze trailer (niet zwart) en goede ventilatie. Was geen spoed, wel kliniek afspraak. Wedstrijd had ik idd wel afgezegd. Niet omwille reis met trailer, wel omwille het rijden, dat zou ik zelf al niet volhouden :+ .

Vraag me wel af hoe het paard lag. Toen mijn paard een keer omviel in de 2 paardstrailer kon je met 2 man wel "gewoon" het tussenschot losmaken. Dus zonder brandweer. Of mss was de chauffeur alleen op pad? Want blijkbaar ging het paard daarna wel zelf staan.

Ik heb dus altijd sowieso een noodpakket mee met de nodige werktuigen en andere middelen (denk aan mes, strotouw en reserve halster) om mogelijke calamiteiten zsm op te kunnen lossen. Bv de balkjes losmaken van buiten de trailer etc.

Overigens, bij huur/leentrailers kreeg ik nooit zoiets mee. Terwijl dat eigenlijk wel erg belangrijk zou zijn, zeker om bouten (of de bekende ringen) van de buitenkant te kunnen openen, indien nodig.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:55

Ik ga eerlijk zijn, ik ben vandaag op wedstrijd geweest. (Belgisch Limburg)
Het was bewolkt en de temperatuur viel daardoor goed mee, heb zelfs lichte regen gehad tijdens mijn proef.
M'n paard was bezweet in de camionette, maar dat is die altijd op de camionette ook in de winter. Na 10 min stappen aan de hand was hij alweer droog en na de proef niet eens bezweet op borst of hals.

Ik moest niet lang rijden, als ik langer dan 30min moet rijden dan ga ik ook niet op pad. Maar ik doe alleen wedstrijden die in de buurt liggen.

Heb getwijfeld om af te melden, maar gezien de wolken en kans op regen ben ik toch gegaan.