NRPS verwelkomt Esquin White

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

NRPS verwelkomt Esquin White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 18:13

Persbericht NRPS
Fokkerij
Foto's door Sandra Nieuwendijk.

Equin White

KOOTWIJKERBROEK – Kleurliefhebbers onder de paardenfokkers zijn natuurlijk al bekend met de wit geboren dressuurhengst Esquin White, want de Oldenburger is 6 jaar en al goedgekeurd voor vier Duitse stamboeken. Maar hij is nu ook beschikbaar in Nederland. De commissie van het NRPS is gisteravond op bezoek geweest bij Marcel en Tamara van Manen, en gaf de hengst groen licht. Onder het zadel werd hij zeer aansprekend voorgesteld door Cynthia Eggenkamp.

De commissie, bij monde van Joyce Lenaerts, vindt Esquin White een heel aansprekende en interessant gefokte hengst, met naast heel veel uitstraling natuurlijk ook zijn opvallende kleur. Hij beschikt over een mooie houding en toonde in beweging veel balans en een elegant voorbeengebruik. De hengst kan heel goed galopperen met een goede bergopwaartse sprong. De stap is actief, met veel lichaamsgebruik en ruim voldoende ruimte.

Esquin White stamt van Escamillo (2015, 1.69m, Escolar GP x Rohdiamant GP). Met zilver en brons op de WK Jonge dressuurpaarden en winst in de Inter II presteert hij sterk in de sport onder het zadel van Manuel Dominguez Bernal. Zijn invloed in de fokkerij is al groot met meer dan 40 goedgekeurde zonen en veilingtoppers (o.a. Embolo € 590.000)

Moeder Frieda Gold is een dochter van Florencio I uit de Hannoveraanse stutenstamm Gele, en heeft zes nakomelingen. Zij is verantwoordelijk voor de kleur en bracht verschillende gevlekte en witgeboren veulens, waaronder de hengst Total White (v. Topas), die is goedgekeurd bij DSP. Daarnaast bracht zij o.a. een int. PSG dressuurpaard Dommery S, een donkere vos (v. Dimaggio).

Bij de vier nakomelingen van de gevlekte moeder van Frieda Gold, Celine (v. Re) is een ZZ-Licht paard. Derde moeder Ocorlanda (Cordeur x Landadel) is de grootmoeder van een int. PSG paard. Via de Holsteiner vaders Cordeur (Cor de la Bryere x Roman x Landgraf I) en Landadel (Landgraf I x Farnese x Ladykiller xx) heeft zij ook belangrijk springbloed meegekregen. Verderop via zesde moeder Odina (v. Odysseur) zijn vele aftakkingen waaruit diverse goedgekeurde hengsten voortkomen, naast sportpaarden tussen de Z2 en Inter II dressuur en 1.30m springen.

Met zijn kleur brengt Esquin White wat de NRPS-fokkerij betreft iets nieuws in. Hij is geen schimmel. Hij is geen appaloosa. Ook mag je hem geen albino noemen, albinisme komt bij paarden namelijk niet voor. Ook is hij geen cremello! Hij heeft wel een roze huid, maar donkere ogen (en hier en daar een pigmentvlekje bij de ogen, in de neusgaten en bij de geslachtsdelen).

Zijn kleur wordt omschreven als “dominant white’, dit onder meer om aan te geven dat het niet om ‘lethal white’ gaat. Lethal white komt voor bij paarden die de bontfactor Overo dragen en waarbij het pigment ontbreekt in zulke grote delen van de huid dat het dier niet levensvatbaar is. Meer info over dominant white staat hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Dominant_white

Afbeelding
Esquin White

Afbeelding
Esquin White

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 18:43

Gaaf dier, de moeder is ook dominant white, net als een halfbroer. Een andere halfbroer is echt een ontzettend gave Sabino.

Er staat wel een foutje in de tekst, lethal white komt alleen voor bij homozygoot Frame overo, dus niet bij de andere overo patronen.

Muronia

Re: NRPS verwelkomt Esquin White

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 18:49

Ik ben helemaal niet zo van de kleurtjes, maar deze vind ik wel gaaf. Ik zag hem al langskomen op fb. Mooi type, florencio-bloed aan moeders zijde spreekt me ook aan. Toch wel iets bijzonders, bij een wit geboren veulen moet ik ook aan lethal white denken, maar dit is dus eigenlijk extreem sabino.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:55

Mooi paard. Is het ook bekend welke variant van dominant white het is? Er zijn onderhand een stuk of 40 mutaties bekend. De meeste daarvan zijn overigens ook niet levensvatbaar in homozygote vorm (combi's vaak ook niet), maar die sterven dan al in een vroeg stadium van de dracht en worden dus niet geboren. W20 is een van de weinige varianten die wel in homozygote vorm of icm een andere variant voor kan komen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 20:34

Als ik de halfbroer bekijk, denk ik sabino.

Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 20:49

We hadden het er net over in het kleurtjestopic, Quir had uitgezocht dat hij W16/W20 is.

Mijn gedachte: W16 zorgt voor het grillige bontpatroon wat zijn moeder en wat nakomelingen hebben, omdat hij daarnaast ook W20 is, is hij helemaal wit (W20 vergroot de expressie van andere witgenen). W16 is relatief 'jong' dus daar is nog niet mega veel over bekend.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:15

Is dit kleurtje, net als schimmels, ook waarschijnlijker om melanomen te ontwikkelen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:18

Nee, melanomen komen bij schimmels vaker voor omdat hun huid meer melanocyten bevat.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:25

mooney schreef:
We hadden het er net over in het kleurtjestopic, Quir had uitgezocht dat hij W16/W20 is.

Mijn gedachte: W16 zorgt voor het grillige bontpatroon wat zijn moeder en wat nakomelingen hebben, omdat hij daarnaast ook W20 is, is hij helemaal wit (W20 vergroot de expressie van andere witgenen). W16 is relatief 'jong' dus daar is nog niet mega veel over bekend.

ik denk dat hij W20/W22 is.

W22 (Chr3:79548925-79550822del1898insTATAT) occurs on the W20 background, that means that all horses with the W22 mutation also have the W20 mutation. Since the W22 mutation has a greater impact on protein function than W20, the reported allele is W22 even though, technically, both the W20 and W22 variants are present. In the case where a horse inherits a W20 from one parent and a W20 and W22 from the other parent (technically meaning it has two copies of W20 and one copy of W22), it will be reported as a compound heterozygote, W20/W22. Horses with this genotype have been shown to have an all-white phenotype.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:34

janderegelaa schreef:
mooney schreef:

W22 (Chr3:79548925-79550822del1898insTATAT) occurs on the W20 background, that means that all horses with the W22 mutation also have the W20 mutation. Since the W22 mutation has a greater impact on protein function than W20, the reported allele is W22 even though, technically, both the W20 and W22 variants are present. In the case where a horse inherits a W20 from one parent and a W20 and W22 from the other parent (technically meaning it has two copies of W20 and one copy of W22), it will be reported as a compound heterozygote, W20/W22. Horses with this genotype have been shown to have an all-white phenotype.

Verkeerd geformuleerd, we weten dat hij W16/W20 is.
W16 is ontstaan in de merrie Celine, dat is letterlijk zijn oma.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:37

Hoe weet je dat? Als in, hoe weet je dat hij, zijn moeder en zijn oma W16 zijn?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:47

mooney schreef:
janderegelaa schreef:

Verkeerd geformuleerd, we weten dat hij W16/W20 is.
W16 is ontstaan in de merrie Celine, dat is letterlijk zijn oma.

Als zij zich baseert op dit stukje op internet: https://etalondx.com/horse-genetics/hor ... te-16-w16/

Dat is een andere merrie.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:56

_San87_ schreef:

Ze weet het niet, ze veronderstelt het lees ik in dat topic.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 06:26

Sorry ik keek met m'n neus gisteren. Jan waar komt jouw verdenking van w22 vandaan? Op fenotype?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 06:29

janderegelaa schreef:
_San87_ schreef:

Ze weet het niet, ze veronderstelt het lees ik in dat topic.

In die link van jou staat de merrie Celene. Wie is dat dan? Ik kan in Horsetelex geen Celene uit 2003 vinden, bijvoorbeeld.

Wel de oma van deze hengst, Celine. Is het wellicht een typfout in de naam van de merrie?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:01

Het klopt wel.

Hij is W16 en W20 getest en oorsprong W16 is bij Celine, zijn oma.

Wat Redefin zegt, waar hij stond:

"Farbgenetik: n / W16
Erläuterung: n/W16 Dieses Pferd hat eine Kopie der KIT-W16-Variante und wird sie an 50% seiner Nachkommen weitergeben. Die Variante hat hier ihren Ursprung in der MM Celine."

Bij Sandbrink stond het ook, maar zij hebben zijn pagina leeg gehaald.

Edit, en hij is vos.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:32

Quir schreef:
Het klopt wel.

Hij is W16 en W20 getest en oorsprong W16 is bij Celine, zijn oma.

Wat Redefin zegt, waar hij stond:

"Farbgenetik: n / W16
Erläuterung: n/W16 Dieses Pferd hat eine Kopie der KIT-W16-Variante und wird sie an 50% seiner Nachkommen weitergeben. Die Variante hat hier ihren Ursprung in der MM Celine."

Bij Sandbrink stond het ook, maar zij hebben zijn pagina leeg gehaald.

Edit, en hij is vos.

Ik kan het natuurlijk best mis hebben maar uit dit onderzoek blijkt dat W16 wit toont. W22 geeft Sabino-achtig patroon. En dat hebben zijn veulens.

Afbeelding

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:01

W18, W19, W20 en nog veel meer witgenen doen dat ook. Hij is getest volgens Redefin en die uitslag is dat hij W16 en W20 is.

W16 heeft oorsprong bij zijn oma Celine en die was ook sabino-like en is geregistreerd als bont (wat ze uiteraard niet is).

W16 alleen geeft waar het nu op lijkt de vlekken en met een ander witgen kan het dominant wit geven. Hij heeft een wit veulen die W16 en W5 getest is en 2 gevlekte veulens die W16/n getest zijn. Verder vind ik nog niet zo veel geteste nakomelingen terug.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:09

De meeste warmbloedfokkers vinden dat denk ik ook niet interessant, wat voor W-allellen hun paard heeft. Die willen een goed paard, de kleur boeit dan niet.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:18

_San87_ schreef:
De meeste warmbloedfokkers vinden dat denk ik ook niet interessant, wat voor W-allellen hun paard heeft. Die willen een goed paard, de kleur boeit dan niet.

Eens. :j
Als hij gewoon vos was geweest, had niemand m waarschijnlijk zien staan.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:57

Quir schreef:
_San87_ schreef:

Eens. :j
Als hij gewoon vos was geweest, had niemand m waarschijnlijk zien staan.

Dat geldt helaas voor de meeste paarden met een kleurtje.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 11:04

Ja, absoluut. Je ziet toch duidelijk dat ze in kwaliteit achter blijven op hun 'saai' gekleurde broeders en zusters.

De pony's is dan weer een ander verhaal :D.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:01

Zo’n bijzonder kleurtje vind ik het niet, voor een leek is het ‘gewoon een schimmel’
Weet ook niet wat voor veulens hier uit komen?

Daarnaast, echt niet alle paarden met een kleur zijn slecht of minder. Maar de meeste wel omdat fokkers niet verder kijken dan kleur

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:06

Er komen ook steeds meer goede paarden met een aparte kleur bij.
Er zijn best mensen die zich daar hard voor maken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:07

Als mijn Wainonia niet oud zou zijn dan had ik hem wel bij haar willen hebben. Zij is sabino vos en hij dus extreem sabino. Dan zou ik persoonlijk niet gehoopt hebben op een spierwitte maar wel op veeeeel sabino <3