Algemeen

Tien jaar geleden liet Jantien Peene-Breure (25) uit Nieuw- en Sint Joosland zien hoe zij op haar koe Roos door het weiland galoppeerde. Een paard mocht ze niet hebben, dus besloot ze om koe te rijden. Regisseur Flo Meijer zag de video en wist: hier moet ik iets mee. Nu, tien jaar later, komt er een kinderfilm gebaseerd op Jantien.
Op 15-jarige leeftijd stond Jantien volop in de belangstelling door de video's die van haar gemaakt werden tijdens het koerijden. "Er kwamen cameraploegen langs, ik kwam op televisie, ik mocht naar evenementen. Ik vond het helemaal geweldig toen."
'Soms mis ik het wel eens'
Het leven van Jantien ziet er inmiddels heel anders uit. Ze is getrouwd, moeder van vier jonge kinderen en woont niet meer op een boerderij, maar in Serooskerke op Walcheren. In het dagelijks leven is ze zzp'er en maakt kantoorpanden schoon.
De koeien heeft ze inmiddels ingeruild voor schapen die in haar tuin grazen. "Ik doe eigenlijk heel weinig meer met koeien", vertelt ze. "Soms mis ik het wel eens. Maar aan de andere kant, ik ben volwassen intussen. Het was iets uit mijn jeugd. Dus het is ook goed zo."
'Heel gaaf'
Vanochtend hoorde ze het nieuws dat er een film komt over een meisje dat niet aan paardrijden, maar aan koerijden doet. En dat die film op haar gebaseerd is. "Ik was helemaal verbaasd. Ik dacht: huh? Wat? Hoe? Ik vind het heel gaaf." De Amsterdamse Flo Meijer werd geïnspireerd door Jantien. "Ik zag hoe ze luisterde naar de koe en aanvoelde of de koe er wel of geen zin in heeft." Na het zien van de video van Omroep Zeeland en andere video's van Jantien op haar koe deed ze verder onderzoek. "Toen kwam ik erachter dat er wereldwijd meisjes zijn die zichzelf leren rijden op een koe omdat ze niet op paardrijden mogen."
Bij Jantien ging het ook op die manier. "Ik wou heel graag op paardrijden, maar mijn ouders zagen dat echt niet zitten. Ze vonden me veel te jong. Dus ik zei: 'Wacht maar! Ik pak wel een koe!'. Dus ik heb een kalfje apart gezet, die ben ik gaan opleiden en op een gegeven moment ben ik erop gaan zitten met een zadel van de buren." Toen dat lukte, voelde het als een overwinning en ging ze ermee door. Flo Meijer vond dat er een film moest komen over dit verhaal. "Die film gaat over een meisje dat op een boerderij woont en eigenlijk op paardrijden wil. De meisjes in haar klas zitten allemaal op paardrijden en zij wil er ook bij horen. Haar ouders hebben al zeventig koeien, dat is genoeg, vinden ze. Daarom moet ze inventief en creatief zijn en besluit ze om op een koe te rijden."
Ode aan de koe
Met de kinderfilm van zo'n 25 minuten wil Meijer kinderen laten zien hoe het boerderijleven eraan toegaat. "Voor veel kinderen in de stad staat de boerderij heel ver van hen af. Het wordt een ode aan de koe, die ontzettend hard voor ons werkt. En ik wil laten zien dat elke koe anders is."
Een hoofdrolspeelster voor de film, genaamd Paard, is nog niet gevonden. Daarom doet Meijer een oproep. Ze zoekt een meisje tussen de 10 en 13 jaar oud dat op een boerderij woont. De jonge actrice hoeft nog niet per se te kunnen koerijden. "Wel moet ze dol zijn op koeien en daar een intieme band mee hebben." Jantien heeft al aangeboden om het meisje te helpen bij het koerijden.
Klik op de link van de bron voor foto's.