Het doorgeefstokje van maart 2025: manubres

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Het doorgeefstokje van maart 2025: manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 19:18

*Bokt Nieuwsredactie
Bokt Community

Chicago en zijn moeder. Foto: manubres

1. Waarom heb je je x-jaar geleden geregistreerd op Bokt?
Als ik wat op paardengebied wilde weten, kwam ik vaak via Google bij Bokt uit. In 2008 ben ik lid geworden, zodat ik kon reageren op berichten. In 2010 startte ik mijn eerste topic.

2. Wat is het eerste bericht dat je hebt geplaatst op Bokt?
manubres schreef:
Mijn merrie is drachtig (sinds kort) maar vraag me nu al af hoe ik het bij de bevalling moet doen.
Ze is namelijk allergisch voor stro. Ik zie altijd alleen veulens in stro geboren worden.
Ze staat nu op vlas maar dat lijkt me niet geschikt, gaat vast allemaal aan zo'n nat veulen plakken.
Andere opties? Of haar maar gewoon even snotterig en hoesterig laten zijn?

3. Op een schaal van 1 tot 10, hoe beschamend zijn je oudste berichten?
Zover ik weet, heb ik geen beschamende berichten geplaatst. Ik moet wel zeggen dat ik het jammer vind dat het op Bokt niet mogelijk is om zelf topics of berichten te verwijderen, dat vind ik niet meer van deze tijd.

Noot van de redactie: tegenwoordig is het wel mogelijk om zelf door jou geplaatste berichten te verwijderen. Deze berichten moeten wel ouder zijn dan één jaar. Dit doe je door naar het bericht toe te gaan dat je wilt verwijderen en dan op de knop 'wijzigen' te drukken.

4. Waar kunnen wij je van kennen op Bokt?
Ik ben vooral actief in topics over fokkerij en dressuursport.

5. Wat betekent Bokt.nl voor jou?
Bokt is een forum waar je met elkaar van gedachten kan wisselen en kennis kan uitwisselen. Ik vind het heel leuk om tijdens bijvoorbeeld de hengstenkeuring, hengstencompetitie of internationale dressuurwedstrijden live met elkaar te discussiëren over wat we zien. Dat voelt alsof je bij elkaar op de bank zit. Ik heb ook een aantal leuke contacten aan Bokt overgehouden.

6. Durf je toe te geven dat je vroeger ook penny-gedachten had?
Zeker durf ik dat. Ik had geen abonnement op de Penny, maar kocht als ik op vakantie ging altijd een pakket met oude Penny’s. Ik kon helemaal wegdromen in de verhalen en het kwam regelmatig voor dat ik een verhaal zo zielig of mooi vond dat ik een traantje moest wegpinken. Ook dagdroomde ik vaak dat ik een grote geldprijs zou winnen met Telebingo (een soort loterij). Ik fantaseerde dan wat voor een paard ik zou kopen en maakte tekeningen hoe mijn stallen eruit moesten zien. Als puber ben ik ook mijn eigen strip gaan tekenen. Ik tekende in die strip wat ik zelf graag wilde beleven. Veel van mijn fantasieën en dromen zijn (ook zonder het winnen van de loterij) uiteindelijk werkelijkheid geworden: ik woon op een boerderij , heb eigen paarden, heb wedstrijden gereden en gefokt.

7. Als alles kan wat je zou willen, hoe zou je leven er dan uitzien?
Ik heb eigenlijk alles gedaan en gehad wat mijn hartje begeerde. Toch kwam voor mij alles vrij laat. In een ideale wereld was alles wat vroeger gekomen. Ik heb lang bij een fokker gereden. Mijn eerste eigen paard, dat ik als veulen kreeg, was pas wedstrijdklaar toen ik begin dertig was. Na een paar jaar wedstrijden rijden, werd ik zwanger. Ik hoopte nog een tijdje te kunnen blijven rijden, maar door hevige klachten lukte dat helaas niet. Dat ik moest stoppen met (wedstrijd) rijden, vond ik vreselijk, het voelde als afkicken van zware drugs. Na de bevalling wilde ik zo snel mogelijk weer op het paard en weer wedstrijden rijden. Dat deed ik ook. Maar na mijn tweede kind ben ik toch gestopt. Het kostte me teveel energie: twee kinderen, zware baan, trainen en op wedstrijd. Ik heb mijn paard niet verkocht, want ik zie mijn dieren als gezinsleden.

De twee merries van manubres. Foto: manubres

8. Als alles kon, welke (bekende) merrie zou je dan willen kopen en met welke hengst zou je die dan laten dekken? En waarom zou dit volgens jou de perfecte combi zijn?
Ik zou geen merrie kopen, maar met mijn eigen merrie gaan fokken. Ze is helemaal mijn type: massa, goed gespierd, sterke bovenlijn, langgelijnd, mooie schoft-schouderpartij, goede broekspier, goed gesteld achterbeen, niet te hoogbenig, mooie hals, mooi oog, sterk achterbeen en mooie kleur. Laatst kwam een ex-groom van twee topruiters bij mij en zei: ”Ik heb al veel toppaarden gezien, maar je hebt hier echt iets speciaals staan.” Hij noemde haar ‘één brok genetica.’ En dat klopt ook wel. Ze heeft een erg goed papier. Haar moeder is elite en haar grootmoeder en overgrootmoeder keur en preferent. Haar moeder had een IBOP van 80, haar grootmoeder van 92 en overgrootmoeder van 95. De puntentelling van vroeger zal wel iets anders zijn geweest, maar het waren wel hoge scores. Ondanks dat ik in haar een vrouwelijke Totilas zie, vanwege haar kleur, uitstraling, enorme power en talent voor verzameling, heb ik toch een paar verbeterpunten: meer sprong in de galop, meer souplesse en een minder scherp en sensibel karakter.

Welke hengst ik voor haar zou kiezen? Het lastige van een goede merrie is dat de kans kleiner is dat een hengst haar verbetert. Bovendien is het vinden van een complete hengst een uitdaging: correct gebouwd, drie goede gangen, een actief achterbeen dat goed onder de massa komt, een goed karakter en, niet onbelangrijk, een sterke en uniforme vererving. Als ze niet uniform vererven, wordt fokken echt gokken.

Op dit moment ben ik niet in de gelegenheid om te fokken. Toch vind ik het wel zonde dat haar goede ‘genetische materiaal’ ongebruikt blijft, maar het is even niet anders. Ik vind het wel leuk om erover na te denken welke hengst ik zou gebruiken. Op dit moment zou dat kunnen gaan tussen:

Toto jr. (Totilas x Desperados)
Hij kan kracht, balans en drie goede gangen doorgeven. Zijn nakomelingen missen vaak wat lengte en formaat, en het karakter lijkt niet altijd makkelijk. Hij zou de goede punten van mijn merrie kunnen verankeren. Omdat mijn merrie lengte en maat heeft, zou ik het daarom wel aandurven. Het karakter blijft dan wel een ding.

About You (AC/DC x Estobar)
Op dit moment is hij niet (meer) beschikbaar, maar ik hoop dat dit weer gaat gebeuren. About You is in 2020 op de veiling van Borgmann door RS2 Dressage voor 1,6 miljoen aangekocht. Helaas raakte hij vrij snel na de aankoop, tijdens het springen op de dekbok, geblesseerd en is toen uit de dekdienst gehaald. Hij heeft zover ik weet 15 geregistreerde veulens bij het KWPN. Marieke van der Putten rijdt hem in de sport en hij lijkt het steeds beter te doen. About You heeft drie goede gangen, een uitmuntende stap en een uniek achterbeen dat heel goed naar voren onder het lichaam wordt gebracht. Hij mist wel wat lengte in het lichaam en de hals. Of hij dat vererft, weet ik niet. Ik heb maar twee veulens van hem gezien. Zijn fokker zei dat het een lief en rustig karakter paard was, maar Marieke zegt dat hij erg sensibel is. Ze heeft best wat probleempjes gehad om hem goed de ring door te sturen. About You zou het goede achterbeen en goede stap van mijn merrie kunnen verankeren en de galop kunnen verbeteren. Mijn merrie is langgelijnd, dus daarom zou ik het wel aandurven. Wat voor een karakter hij doorgeeft, blijft dus nog een vraag.

McLaren (Moricone I x Sir Donnerhall I)
Hij fokt vrij uniform: goed gebouwde nakomelingen met drie goede gangen en een ongecompliceerd karakter. Het achterbeen zou van mij scherper mogen, maar mijn merrie heeft een goed achterbeen dus dat hoop je te behouden. Mc Laren zou een ongecompliceerder karakter kunnen geven, en dat is erg waardevol.

Sarai L (Secret x For Romance I)
Een erg aansprekende hengst. Vooral zijn uitmuntende galop zou voor mij een reden zijn dat ik voor hem zou kiezen. Toch zou ik eerst wat meer nakomelingen willen zien. Niet alleen veulens, maar ook oudere nakomelingen. Ik heb namelijk het idee dat hij een vrij lang achterbeen geeft, en daardoor minder goed tot dragen kan komen (in draf). Ook is het afwachten hoe de karakters zijn. De eerste veulens zien er in ieder geval zeer chique en aansprekend uit.

9. Aan welke Bokker wil jij 10 vragen stellen?
Ik zou het stokje aan Storm door willen geven.

10. Welke vraag zou je zelf aan deze Bokker willen stellen?
Als jij de baas van de FEI en KNHS zou zijn, wat zou je dan aan veranderingen doorvoeren in de dressuursport?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 21:53

Leuk stukje Manubres!

Rijst bij mij eigenlijk wel de vraag waarom je niet gaat fokken met je merrie?

Ik heb haar natuurlijk weleens gezien en ze is inderdaad erg knap en komt ook uit een fijn lijntje.

Mooi hoe je alle plussen en minnen en verbeterpunten e.d overdenkt en opgeschreven hebt. Ik vind het ook altijd leuk om met je te sparren over de hengsten.

Storm

Re: Het doorgeefstokje van maart 2025: manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 22:59

Mooi geschreven en ik voel me vereerd dat ik het stokje krijg!

Ik hoop dat je in de toekomst ook nog een veulentje kan fokken met jouw knappe merrie, het is gewoon zonde als zij haar fantastische lijn niet door kan geven.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 01:08

Leuk stukje en interessant om te lezen wat jouw antwoord was op mijn vraag!
Mochten er nog meer mensen er antwoord op willen geven zou dat best leuk zijn! ;-)

Jammer dat je nu geen fokplannen hebt met zo’n prachtige merrie. Hopelijk in de toekomst nog wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 10:31

Ik zit me echt suf te denken over jouw vraag Kiko, heb zoveel goede merries gezien. Twee die op mijn netvlies zijn blijven hangen op de keuring zijn Jatalinda (All at Once) en de Gelderse Baringa (Vitens x Bazuin). Allebei vanwege hun extra beweging..al schelen ze dag en nacht.

Als ik dan zou moeten kiezen dan kies ik voor Baringa, wegens model, kracht, goed karakter, vrij bloed, beweging en omdat ik denk dat zij een hele mooie basis kan zijn voor de fokkerij van verschillende soorten paarden. Hier zijn foto's te vinden, onderste paard:
[PP] [VOLG]Fotoproject Krachtpatsers

Ik zou dan verschillende kanten op willen gaan, een Gelderse tak opzetten en een dressuurtak met als basis dan deze sterke Gelderse eigenschappen.
Qua Gelders zou ik voor een hengst gaan die nog echt ouderwets Gelders bloed heeft, of Ahoy bloed. Ik denk dan aan Danser, die geeft hele leuke paarden met goede beweging.
Ahoy gaf geweldige karakters! Wil dan graag een knap allround paard fokken met goede beweging die zowel knap is in de dressuur, spring en men ring en op zondag een lekker rustig bosritje kan maken.

Qua dressuurhengst, zou ik nog even over na moeten denken..wil dan wel graag de goede karakters behouden. Maar zou dan ook wat bloed, scherpte en souplesse toe willen voegen om dan uiteindelijk de kracht, front en bewerkbaarheid van de Gelderse te hebben met de atletische vermogens, souplesse en reactie vermogen van een modern dressuurpaard. Ik denk dat je een hele fijne lijn op zou kunnen bouwen met een goede merrie die aan de basis staat en bepaalde eigenschappen door fokt. Misschien niet direct in de eerste generatie maar wel iedere generatie beter en dan met behoudt van de goede basis eigenschappen, kracht, front, karakter.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 10:59

Elisa2 schreef:
Leuk stukje Manubres!

Rijst bij mij eigenlijk wel de vraag waarom je niet gaat fokken met je merrie?

Ik heb haar natuurlijk weleens gezien en ze is inderdaad erg knap en komt ook uit een fijn lijntje.

Mooi hoe je alle plussen en minnen en verbeterpunten e.d overdenkt en opgeschreven hebt. Ik vind het ook altijd leuk om met je te sparren over de hengsten.

Dank je!
Ik heb je een pb gedaan :D

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 11:02

Storm schreef:
Mooi geschreven en ik voel me vereerd dat ik het stokje krijg!

Ik hoop dat je in de toekomst ook nog een veulentje kan fokken met jouw knappe merrie, het is gewoon zonde als zij haar fantastische lijn niet door kan geven.

Graag gedaan! Ben benieuwd naar jouw antwoord :j
Ja, dat doet me ook wel pijn als zo'n 'brok genetica' ongebruikt blijft, maar inmiddels heb ik ook geleerd om dingen los te laten, net als de sport :o

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 15:40

Elisa super leuk dat jij er ook over na bent gaan denken en Gelders bloed ben ik ook weg van. Ik denk dat je dat heel goed kan combineren. Mijn oude merrie had basis bloed in de lijn en zij was een hele goede allrounder. Heel goed in springen maar ook in dressuur. Zij kon echt een geweldige middendraf geven. En een werkwillig karakter maar wel braaf. Die kon je na een blessure zo weer oppakken (als ze 3 maanden stil had gestaan) en een buitenrit maken.

Ben benieuwd of meer mensen een antwoord willen geven op de vraag.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 20:12

Ik zag trouwens dat de aansprekende Magic McKee (NRPS hengst)een McLaren x Negro is. Mijn paard is van een vader van Lord Leatherdale x Negro en ik vind haar veel van Negro hebben, dus een match met McLaren is zo gek nog niet :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 20:42

Magic mcKee is een Total McLaren :)

Inderdaad een aansprekende hengst is dat, Total McLaren kan dan misschien ook op je lijstje.

Dat klinkt super Kiko, wat was dat voor een bloed? Ik denk bij het fokken dat het vooral belangrijk is om te beginnen met goed basismateriaal en wat eigenschappen om te verankeren in de lijn.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 21:18

O, echt? _O- 8)7
Oké, dan gaat mijn theorie niet op...
Ja, van Total McLaren bij de hengstenkeuring ook een paar aansprekende paarden gezien, maar zou ik meer van moeten zien om keuze te maken boven een Toto jr.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 09:42

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:59

Ja, haha...dan neem ik toch liever een meer bewezen hengst :o

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 20:49

Elisa2 schreef:
Magic mcKee is een Total McLaren :)

Inderdaad een aansprekende hengst is dat, Total McLaren kan dan misschien ook op je lijstje.

Dat klinkt super Kiko, wat was dat voor een bloed? Ik denk bij het fokken dat het vooral belangrijk is om te beginnen met goed basismateriaal en wat eigenschappen om te verankeren in de lijn.

Jurriaan was de vader van haar moeder. Die had de fokker ook zelf gefokt dus dat is ook wel weer leuk.
Mijn merrie had echt een topkarakter. Die reed ik nog 3-4 keer per week toen ze 25 was. Ze schoot echt nog af in het bos. Helaas werd koliek haar fataal.
Ze wilde echt voor je werken!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 10:06

Jurriaan moest ik even opzoeken, dat is echt oud bloed al.

Maar klinkt erg fijn zo'n werkwillig en gezond paard tot op hoge leeftijd met topkarakter.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 10:17

Ik had graag een veulen van haar gehad maar op mijn vorige stal mocht dat helaas niet en toen ze aan huis kwam vond ik haar te oud om nog een keer te dekken.
Een dochter van haar heeft internationaal gelopen dus had wel interessant geweest om een nakomeling van haar te hebben maar helaas. Maar heb 17 jaar intens genoten van haar!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 10:24

Ik zie nu dat de vader Iglesias was, die gaf ook fijne Rubinstein karakters natuurlijk. Zo'n merrie had inderdaad een mooie basis kunnen zijn. Wel jammer dat het niet mocht op je vorige stal.

Zie dat ze ook uit een goede moederlijn kwam met voor die tijd al veel sport.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 11:05

Ik ben trouwens wel benieuwd welke hengst jullie zouden kiezen van mijn vier keuzes?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 11:13

Van jouw vier keuzes en omdat het karakter denk ik het allerbelangrijkste verbeterpunt is bij jouw merrie zou ik voor McLaren gaan.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 16:01

Elisa2 schreef:
Ik zie nu dat de vader Iglesias was, die gaf ook fijne Rubinstein karakters natuurlijk. Zo'n merrie had inderdaad een mooie basis kunnen zijn. Wel jammer dat het niet mocht op je vorige stal.

Klopt.. eigenlijk zou ik zoiets nu ook op mijn eigen merrie willen maar welke hengst zou dan bij haar passen? Kom je denk ik al gauw bij een buitenlandse hengst want het liefst heb ik er geen Jazz, Gribraldi en Krack C in. Er blijft dan weinig over :-)
Je moet met zoveel dingen rekeningen houden..
dan zie je een mooi paard maar past het niet bij je merrie of je krijgt lijnenteelt of ze verbeteren niet wat je wil verbeteren. Of is er een passende hengst maar vind ik er zelf niks aan, dat kan ook.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 17:33

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 23:09

Waarom?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 23:11

kiko schreef:
Elisa2 schreef:

Klopt.. eigenlijk zou ik zoiets nu ook op mijn eigen merrie willen maar welke hengst zou dan bij haar passen? Kom je denk ik al gauw bij een buitenlandse hengst want het liefst heb ik er geen Jazz, Gribraldi en Krack C in. Er blijft dan weinig over :-)
Je moet met zoveel dingen rekeningen houden..
dan zie je een mooi paard maar past het niet bij je merrie of je krijgt lijnenteelt of ze verbeteren niet wat je wil verbeteren. Of is er een passende hengst maar vind ik er zelf niks aan, dat kan ook.

Ja dat is zo, en ik denk ook dat je niet altijd alles in 1 hengst kunt vinden die dan is het handig om te fokken met een plan. Bijvoorbeeld bepaalde sterke eigenschappen van de merrie verankeren.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 23:28

Elisa2 schreef:
Waarom?

Bekijk de moederlijn.....

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 00:24

Elisa dat klopt.
Mijn merrie is aan de ene kant heel braaf maar ook weer heel gevoelig en dat scherpe wil ik eraf vandaar dat ik karakter heel belangrijk vind. Daarnaast moet de hengst maat geven omdat zij maar 1,64 is en een goede stap want die is van haar gewoon minder. En het liefst ook nog front.

Maar alles wat ik heel mooi vindt past niet of is niet de makkelijkste of ze zijn niet groot.
2 jaar geleden Fanegro gezien bij Reesink. Ik was daar helemaal weg van maar mij werd verteld dat Farell niet de makkelijkste is en Fanegro was daar met opzadelen ook geen makkelijke. Ze hadden de handen vol aan hem.
Daarom nu weer voorwerk doen zodat ik hopelijk een goede doordachte keuze kan maken volgend jaar. Dan is Cover 2 dan weet ik ook een beetje hoe groot hij dan is.
Ik kan al beter loslaten van bepaalde lijnen die ik niet wil dat ze er toch in zitten.