Hengstenhouder Joop van Uytert voor half miljoen euro gedupeerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Hengstenhouder Joop van Uytert voor half miljoen euro gedupeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 21:01

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

Paardenoog, afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Hengstenhouder Joop van Uytert wil dat onderneemster Corina de J. wordt opgesloten totdat ze uitleg wil geven over wat er is gebeurd met de 500.000 euro die hij aan haar had toevertrouwd. Dit bleek op donderdag 13 maart 2025 in rechtbank in Almelo.

Corina de J., die direct en indirect bestuurder is van twee beleggingsbedrijven op het Bedrijvenpark Twente, zou volgens de advocaten van gedupeerden zo’n 140 miljoen euro hebben verduisterd. Dit bedrag komt van in totaal zouden 1400 beleggers, waaronder dus Joop van Uytert. Hij wil weten wat er met zijn geld is gebeurd en vroeg de rechter om ‘lijfsdwang’ toe te passen, oftewel om haar in de cel te zetten, totdat ze vertelt waar het geld is gebleven.

Handelen in cryptovaluta
Stephan Wensing, de advocaat van Joop van Uytert, geeft aan dat de verdachte een soort piramidespel heeft opgezet, waarbij de winsten van de mensen bovenin de piramide worden betaald met het geld dat nieuwe deelnemers inleggen. Ze zou Van Uytert een rendement hebben verzekerd van 20%, binnen een half jaar. Maar de hengstenhouder zag niets van zijn geld terug en wil nu weten wat er is gebeurd en wie het geld heeft gekregen.

Corina de J. doet volgens haar eigen raadsman, Rick van Viersen, aan daghandel in onder andere goud en cryptovaluta en behaalde fantastische rendementen. Volgens haar advocaat kan de verdachte haar emoties uitschakelen, omdat ze ‘hoogbegaafd’ zou zijn. Ze heeft, zo zegt ze zelf, het handelen geleerd door enkele cursussen op internet te volgen. In eerste instantie alleen voor zichzelf, maar toen ze succesvoller werd, kwamen familie, kennissen en ook onbekenden zelf naar haar toe. Maar veel mensen kregen geen winst en deden aangifte. In 2023 zat de verdachte al ruim anderhalve maand vast nadat de FIOD haar aanhield. Zij verdachten haar van beleggingsfraude. Het Openbaar Ministerie heeft becijferd dat er minimaal 56 miljoen euro verdwenen is en legde voor 52 miljoen euro beslag op de spullen van de verdachte. Maar ze kwamen uiteindelijk niet verder dan één miljoen euro aan bezittingen.

Volgens Rick van Viersen is er echter niets verduisterd en is al het geld er nog. Het zou in haar digitale portemonnee, een wallet, zitten. Deze staat op een platform voor handel in cryptovaluta. Zelf kan ze daar niet bij, omdat het OM beslag heeft gelegd op haar wachtwoorden. Omdat ze niet meer dagelijks daar handel mag drijven, blijven er beleggingsposities openstaan. Daarvoor komen er ook elke dag boetes binnen.

Volgens de advocaat van Van Uytert is die echter complete onzin. Hij ziet dit als een zoethoudertje voor de gedupeerden die denken dat ze nog wat van hun inzet terug gaan zien.

Over twee weken zal de rechter zich over deze zaak uitspreken.

Gebruikte bronnen:

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Hengstenhouder Joop van Uytert voor half miljoen euro gedupeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 21:54

Het klinkt hard, maar if it seems to good to be true, it probably is.

Hopelijk ziet ie nog iets van het geld terug. Maar dat zal wel niet.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 22:15

Nou 20% binnen een half jaar is wel echt ‘to good to be true’.

Het geld moet ergens vandaan komen, iemand wordt de dupe hiervan. Dit kun je natuurlijk nooit blijven voorzetten.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 00:06

Beetje dom noemen we dat!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 00:18

Beetje is nog licht uitgedrukt….
En dan voor zo’n giga bedrag… zoiets snap je toch niet…

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 09:29

tengeltje11 schreef:
Beetje is nog licht uitgedrukt….
En dan voor zo’n giga bedrag… zoiets snap je toch niet…

Wat voor de 1 een giga bedrag is is dat niet voor een ander. :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 10:19

In een van de eigen reacties van Joop op FB las ik dat hij dit aangeraden had gekregen van vrienden en er daarom ook van goed vertrouwen uit was gegaan.

Zoals het hier staat, dat piramide spel dan denk ik al..dat is gedoemd om te mislukken.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 10:19

Nou ja, iemand heeft er wel n berg geld mee verdiend :Y)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 10:28

Haha ja, voor degene die het bedacht heeft was het denk ik erg vernuftig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 10:31

Elisa2 schreef:
In een van de eigen reacties van Joop op FB las ik dat hij dit aangeraden had gekregen van vrienden en er daarom ook van goed vertrouwen uit was gegaan.

Zoals het hier staat, dat piramide spel dan denk ik al..dat is gedoemd om te mislukken.

Ja, iedereen doet dit in goed vertrouwen. Maar een rendement van 20% is gewoon niet realistisch. Ja, voor degene die andermans geld incasseert om er beter van te worden. Maar normale beleggingen hebben echt niet zo'n rendement. Als je daarin mee gaat ben je zelf ook niet helemaal aan het opletten :o.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 10:32

Hier zijn heel veel mensen het schip mee in gegaan. En vaak omdat ze het idd aangeraden kregen van vrienden.
Blijkbaar ontbreekt dan de gedachte dat het te mooi is om waar te zijn.

Joop kon blijkbaar een half miljoen aan de kant zetten en heeft geld om een dure advocaat in te zetten, de andere gedupeerden zijn in verhouding wsl harder getroffen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 10:52

Elisa2 schreef:

Ja en ik las, dat hij al anderhalf jaar bezig was en iedere keer wel een goed rendement kreeg, dus daarom vertrouwd.
Tot op het laatst, iedereen zet een hoog bedrag in en dan is de vogel gevlogen.
Joop is niet de enige gedupeerde.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:17

Met crypto kunnen deze rendementen wel hoor. Maar ze zijn nooit gegarandeerd. Dat kan even goed gaan maar in een slechte markt kan het ook hard de andere kant opgaan.
Ben benieuwd hoe deze vrienden er nu in zitten. Of ze ook getroffen zijn of niet.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:27

Elisa2 schreef:

Ik heb in mijn vriendenkring ook twee van die financiële genieën, die me met regelmaat dit soort dingen aanraden. :D
Maar er gaan twee alarmbellen af bij mij: 1. 20% is een mooi sprookje waar je als normaal, gezond nadenkend mens niet in kan trappen en 2. als het gewerkt had hadden ze inmiddels wel hun schaapjes op het droge maar als je mij van tijd tot tijd een Tikkie moet sturen omdat de maand langer is dan je budget dan geloof ik er toch niet zo in dat je het ei van Columbus hebt gevonden op beleggingsgebied. :')

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 13:20

gomir schreef:
Hier zijn heel veel mensen het schip mee in gegaan. En vaak omdat ze het idd aangeraden kregen van vrienden.

Joop kon blijkbaar een half miljoen aan de kant zetten en heeft geld om een dure advocaat in te zetten, de andere gedupeerden zijn in verhouding wsl harder getroffen.

Er zijn zo'n 700 gedupeerden verenigd in een stichting. Die zijn een procedure gestart en die is binnenkort. En dat is wel substantieel ander geld.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 13:24

Van Uytert is toch een behoorlijke zakenman. Je zou denken dat zo iemand genoeg verstand heeft van financiën…. Zelfs als je perspectief op bedragen anders is. Dan nog is het raar dat iemand die geld weet te verdienen met paarden in een constructie trapt waar menig bokker niet in zou trappen..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 13:35

wel opvallend dat het in dit topic vooral gaat over dat diegenen die zijn opgelicht beter hadden moeten weten ipv dat de oplichtster de negatieve reacties krijgt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 13:44

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat deze niet aan de regels voldoet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 13:52

Er zijn ook genoeg onschuldige mensen slachtoffer geworden hoor. Mensen die vertrouwen op de goedheid van een ander… of vergaten kritisch te denken bij beloften van zoveel geld. Fouten maken is menselijk. Niet iedereen heeft dezelfde instelling en financiële kennis.

Ik heb bijvoorbeeld het geluk dat als ik zoiets zou willen, ik bij mijn vader om advies kan vragen. Die is financieel erg goed onderlegd. Maar niet iedereen heeft dat.

Ik heb via bekende van mij ook van deze manier van beleggen gehoord. Ook via deze persoon. Nu had ik toen ook geen geld over om te beleggen. Beleggen moet je immers doen met geld dat je kan missen. Maar ik heb direct aan m’n vader gevraagd wat hij hier van vond. En die zei meteen dat het super gevaarlijk is en dat het niet kan kloppen.

Desondanks moet deze vrouw gewoon gestraft worden. En ik hoop dat de gedupeerden hun geld terug krijgen. :)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 13:53

Piramides zijn alleen interessant als je boven aan de keten staat blijkt maar weer :D

Maar 20% rendement, dan gaat er toch al een belletje rinkelen.... Blijf het altijd bijzonder vinden dat mensen in zulke dingen trappen.

Gelukkig is het dit keer een keer bij iemand die er geen boterham minder om hoeft te eten. Dus meer dan heel erg vervelend is het niet.

En nee, ik heb geen goed woord over voor degene die andere mensen oplicht hoor, die mogen ze wel een paar jaar opsluiten en alles terug laten betalen aan iedereen.....

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 13:57

Er wordt al jaren gewaarschuwd voor dit soort praktijken, ik begrijp gewoonweg niet dat mensen er nog intrappen. We hebben het hier niet over iemand die uit een ei gekropen komt.
Je hoeft geen diepgaande financiële kennis te hebben om te doorzien dat het om een scam gaat, 20% is onrealistisch, daar hoef je geen economisch geleerde voor te zijn.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 13:58

Precies, en anders kun je al nagaan dat het op zijn minst "dubieus" is en je er beter van weg kan blijven.

Het gezegde iets aangepast, een goede naam komt te voet, en gaat te paard .....

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 14:31

janderegelaa schreef:
gomir schreef:

Er zijn zo'n 700 gedupeerden verenigd in een stichting. Die zijn een procedure gestart en die is binnenkort. En dat is wel substantieel ander geld.

Mooi dat die de krachten hebben gebundeld en zo ook een fatsoenlijke procedure kunnen starten.
Hopelijk levert het wat substantieels op, deel van het geld zal wel 'verdwenen' zijn.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 14:33

Tja, 20% met crypto kan. Het kan zelfs veel extremer. Als je in het begin een paar bitcoins had gekocht of gemined ben je nu miljoenair. Maar het is over het algemeen extreem instabiel, dus het kan net zo hard de andere kant op gaan. Het is dus enorm high-risk beleggen.

Maar daar van af gezien, zijn er ook veel scams. Je hoort het veel, ook influencers online die een cryptocoin aanraden en er pump-en-dump schemes mee doen bijvoorbeeld. Maar ook scammers die influencers erin luizen om het in goede wil te promoten. Soms zelfs kleinere BNR's zoals bijv. voetballers of reality TV mensen. En er wordt ook veel ingespeelt op goed vertrouwen. Een beetje band opbouwen en dan hierover beginnen. Er trappen continue heel veel mensen in. Ook juist omdat er gevallen zijn waar het wel oprecht zo extreem is geweest. Ik heb ook wel vrienden gehad die mij erover vroegen. Ik raad altijd iedereen aan dat als ze niet oprecht precies snappen hoe crypto technisch werkt dat ze er niet aan moeten beginnen. En als je dat wel weet wil je vaak genoeg niet meer :+ .

De hengstenhouder dom noemen vind ik dan ook een beetje ver gaan. Het is erg makkelijk praten van buitenaf.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 16:19

Ayasha schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat deze niet aan de regels voldoet.

Ze heeft niet alleen de superrijken te pakken gehad. Ook mensen met een spaarpotje van 1000 euro lokte ze er in. Haar eigen familie, de mensen in haar kerk. Overal waar ze wat kon halen deed ze dat.