Raad van State doet uitspraak in burenruzie over paardrijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Raad van State doet uitspraak in burenruzie over paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 20:58

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Een buitenbak, dit is niet de locatie uit dit artikel. Foto: Ros Fotografie

In een paardenbak achter een woning in Bosschenhoofd, Noord-Brabant, mag gewoon paardgereden worden. Dat staat te lezen in de uitspraak van van de Raad van State van woensdag 12 maart 2025. De buren van de hobbypaardenhoudster hadden dit hoger beroep aangespannen, maar de rechter heeft het dus afgewezen.

De buren vonden dat deze activiteiten in strijd zouden zijn met de bestemming ‘wonen’, van het bestemmingsplan ‘Kom Bosschenhoofd’, dat ter plekke geldt. In oktober 2020 vroegen zij dan ook de gemeente Halderberge, waar Bosschenhoofd onder valt, om hierop te handhaven. Dit wees de gemeente af, waarop de buren tegen deze beslissing in bezwaar gingen. In april 2021 werd dit bezwaar door het college van burgemeester en wethouders ongegrond verklaard. De beslissing bleef in stand. De buren gingen opnieuw in verzet en de zaak kwam in november 2022 voor de rechtbank OostBrabant. Deze verklaarde het beroep ongegrond. Hierop gingen de buren in hoger beroep. De inhoudelijke behandeling van de zaak was op 5 februari 2025, en nu is er dus de uitspraak van de Raad van State.

Paardenbak bij huis
Inzet van dit juridisch gevecht was een paardenbak bij het huis van de paardenhoudster. Op het perceel waar de paardenhoudster en haar partner wonen, worden ook een paard en een pony gehouden. Deze worden normaal gesproken twee keer per week gereden in de buitenbak op het perceel. De buren stellen dat zij overlast ervaren van de paarden, zo zouden ze niet meer buiten kunnen zitten vanwege de stank en de vliegen die de paarden veroorzaken. De paardenhoudster ontkende deze problemen. Ook zou het houden en rijden van deze dieren achter het huis in strijd zijn met het bestemmingsplan.

De rechter van de Raad van State denkt hier anders over. De verhoudingen tussen de buren zijn intussen behoorlijk verslechterd, en dit burenconflict kan hij met zijn uitspraak niet oplossen, geeft hij aan. Hij riep beide buren en de gemeente dan ook op om samen om tafel te gaan zitten en er door een goed gesprek uit te gaan komen. Of het daar na deze uitspraak nog van komt, is onduidelijk. Dit is namelijk niet de eerste zaak waarin beide buren elkaar treffen in de rechtszaak. Eerder moest de rechter ook al uitspraak doen in een zaak over gebouwen die illegaal waren neergezet, nog voor de eigenaar de percelen kocht.

Gemeente reageert
De gemeente Halderberge laat aan het AD weten dat ze al meerdere gesprekken hebben gehad. Ze hebben al vaker gepoogd om beide buren aan tafel te krijgen, om te bemiddelen of om te praten over de hele situatie. Helaas zijn alle inspanningen tevergeefs geweest en de gemeente heeft de pogingen dan ook gestaakt. Wel laten ze weten dat de deur altijd openstaat om het gesprek weer te hervatten. “Als alle juridische processen voorbij zijn bij de gemeente, blijven zij buren van elkaar. Wij hoopten daarmee te bereiken dat inwoners nog in goede orde naast elkaar kunnen wonen”, zo stellen zij. Helaas tot nu toe tevergeefs.

Gebruikte bronnen:

Ineke2

Re: Raad van State doet uitspraak in burenruzie over paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 21:12

Pff wat een ellende dat dit al jaren zo voortduurt. Voor beide partijen lijkt mij.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 21:23

Bijzonder dat de gemeente meegaat in het voeren van gesprekken.
Als het past in het bestemmingsplan en de rechter vindt dat ook. Is het geschil dus privaatrechtelijk. De gemeente hoeft daarin niet te bemiddelen. En dit lijkt toch gebed zonder eind.

En als gemeente moet je dat niet willen. Er is een uitspraak geweest en daarmee hebben mensen zich maar te schikken.
En als ze door willen gaan, moet dat ook via de rechter en niet via de gemeente.
Desnoods een bemiddelaar anders dan gemeente.

Dit is toch anders verdampen van belastinggeld…

Je zult er maar naast wonen.
Pand nog niet eens gekocht en dan al zeuren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 21:34

Ik vind het juist super dat de gemeente haar best doet om de situatie en de onderlinge verhouding te verbeteren. Uiteindelijk wil je als gemeente (lijkt mij) dat je inwoners prettig wonen en dat de sfeer goed is.

Je schikken in iets omdat het wettelijk zo uitgelegd wordt zou natuurlijk heel mooi zijn, maar niet iedereen is daartoe in staat. Als de buren met elkaar kunnen praten en misschien afspraken kunnen maken worden ze er mogelijk beiden gelukkiger van.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 21:40

Wow, gezellige boel :+ . Maar ik kan me wel iets voorstellen bij vliegenoverlast door de paarden. Ik zou zelf geen huis kopen naast een huis waar paarden staan. Hoe mooi en lief ik ze vind. Paardenlucht zou ik geen moeite mee hebben.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 21:45

Ik ken de situatie te plaatse niet, dus daar kan ik niet over oordelen. Maar hier paarden bij huis. En vliegen zie ik inderdaad nabij de paarden maar 5 meter verder zijn die er niet meer.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 22:00

Rocamor schreef:
Ik ken de situatie te plaatse niet, dus daar kan ik niet over oordelen. Maar hier paarden bij huis. En vliegen zie ik inderdaad nabij de paarden maar 5 meter verder zijn die er niet meer.

Dat, al hebben we wel meer steekvliegen bij de stallen aan huis.
Maar na een paar jaar dazenvallen trouw te hebben staan valt alles mee.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 22:01

Oh ja, dazen hebben we hier amper. Die vergat ik even.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 22:13

Ik zal wel weer te simpel zijn maar denk dan; je woont in ruraal gebied want oost brabant…..dan kun je toch geluid/geur/vliegen verwachten? Kom op zeg….mijn tante woont in Brabant en grenzend aan haar achtertuin is een wei waar vroeger trekpaarden stonden in de zomer. Los van t feit dat ik dat als kind (en nu nog) een prachtig uitzicht vond zag en zie ik nooit vliegen bij m’n tante in de tuin. Ben benieuwd of deze mensen ook hadden geklaagd als t om wat schapen/geiten/koeien/ezels was gegaan…denk t namelijk wel

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 22:34

Die mensen hebben geld teveel denk met al die hogere beroepen. In Bosschenhoofd staat bij elk tweede huis een paard in de tuin.

Rocamor, mijn huis staat twee meter van de stal. We hebben idd ook zelden last van vliegen.

Pallatin, Bosschenhoofd is in west-Brabant, maar de raad van state is in het oosten (Den Bosch volgens mij). Verder eens inderdaad. Gezeik van mensen die "voor de rust" ruraal gaan wonen, en vervolgens gaan janken over alles wat er bij leven in het buitengebied komt kijken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 09:36

Als je wat verder googled is er over ongeveer alles al een rechtzaak geweest.
Over bebouwing enz.

Geen idee of het steeds vanuit 1 buurman komt of het beide zo'n stumpers zijn.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 09:55

Anomien schreef:
Bijzonder dat de gemeente meegaat in het voeren van gesprekken.
Als het past in het bestemmingsplan en de rechter vindt dat ook. Is het geschil dus privaatrechtelijk. De gemeente hoeft daarin niet te bemiddelen. En dit lijkt toch gebed zonder eind.

En als gemeente moet je dat niet willen. Er is een uitspraak geweest en daarmee hebben mensen zich maar te schikken.
En als ze door willen gaan, moet dat ook via de rechter en niet via de gemeente.
Desnoods een bemiddelaar anders dan gemeente.

Dit is toch anders verdampen van belastinggeld…

Je zult er maar naast wonen.
Pand nog niet eens gekocht en dan al zeuren.

Mediation is juist heel normaal bij burenruzies.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 10:09

denisesilver schreef:
Die mensen hebben geld teveel denk met al die hogere beroepen. In Bosschenhoofd staat bij elk tweede huis een paard in de tuin.

Rocamor, mijn huis staat twee meter van de stal. We hebben idd ook zelden last van vliegen.

Pallatin, Bosschenhoofd is in west-Brabant, maar de raad van state is in het oosten (Den Bosch volgens mij). Verder eens inderdaad. Gezeik van mensen die "voor de rust" ruraal gaan wonen, en vervolgens gaan janken over alles wat er bij leven in het buitengebied komt kijken.

:j

Dit denk ik ook.."gezellige" buren zo, hoop dat het voor de paardenmensen nog goed komt of dat die zeur buren gaan verhuizen naar een huis zonder buren.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 10:59

denisesilver schreef:

Vooral dat laatste. Zie je hier in zuid Limburg ook. Randstedelingen die eerst jaren lang in hun vakanties fietsen, wandelen en toeren door het heuvelland en als ze er dan zelf eenmaal wonen voorop lopen in het verkeersvrij houden van datzelfde heuvelland. Boeren die opeens niet meer mogen boeren want het stoort de rust etc..

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 14:44

denisesilver schreef:

Zover ik weet is De Raad van State gevestigd in Den Haag, Kneuterdijk 22.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 15:07

SjonnieZ schreef:
denisesilver schreef:

Vooral dat laatste. Zie je hier in zuid Limburg ook. Randstedelingen die eerst jaren lang in hun vakanties fietsen, wandelen en toeren door het heuvelland en als ze er dan zelf eenmaal wonen voorop lopen in het verkeersvrij houden van datzelfde heuvelland. Boeren die opeens niet meer mogen boeren want het stoort de rust etc..

Bekend verschijnsel ook in "de polder" (N.O.P.) en Overijssel... stadsmensen strijken neer, gaan vervolgens klagen over de vermeende overlast van agrarische bedrijven.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 15:16

denisesilver schreef:

Dat inderdaad, we wonen een paar kilometer van Bosschenhoofd en ook bij ons de paarden aan huis zoals zoveel mensen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 15:21

Denk dat het overal is in de buitengebieden.
Hier althans ook.
Als er in je buurt een huis te koop staat hoop je maar dat er iemand komt wonen die komt genieten van de ruimte, met ook de lucht of het trekkerverkeer enz dat erbij hoort.

Wel vraag ik mij af hoe groot die percelen zijn daar waar het over gaat.
Omdat ik enkel lees over paddock en rijbak.
Staan paarden klein, plassen ze veel op dezelfde plek zonder dat mensen dat zand eens vervangen enz, dan kan het wel overlast gaan geven.

Kennissen van mij, beide van boeren komaf, 1 daarvan werkzaam in de veeteelt.
Die kregen mensen naast zich wonen, net buiten de bebouwde kom, maar geen gerote percelen.
En die kregen dus mensen met paarden naast zich wonen.
Die teveel paard met te weinig erf hadden en daar ook weinig onderhoud aan deden.
En ja daar rook ik de paarden ook.
En zij hebben ook geklaagd, wat ik helemaal kon begrijpen.
Uiteindelijk zijn die kennissen van mij verhuisd want ze hadden er totaal geen woongenot.

Geen idee hoe dat hier bij deze OP is, maar heb je mensen die er een zooi van maken en wel directe buren...

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 18:34

CharleyT schreef:
denisesilver schreef:

Zover ik weet is De Raad van State gevestigd in Den Haag, Kneuterdijk 22.

Haha scherp, de rechtbank van oost Brabant bedoelde ik. Is volgens mij de hoofdrechtbank van Noord-Brabant.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 18:53

Herkenbaar, in de buurt heeft een buur tot de hoge raad geprocedeerd tegen de buren omdat ze het na 20 wel zat waren dat er pony’s in de tuin stonden. Kan je nagaan, al jaren staan er pony’s, niets aan de hand en in ene moeten ze weg.

Maar goed, elke keer mochten ze toch blijven van de rechter(s). Bracht wel steeds een hoop spanning met zich mee, naast de kosten die je moet maken voor de verdediging.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 19:30

Ik ken een voorbeeld waarbij er naast een manege (en omringd door verschillende boerderijen met vee) een oude vervallen boerderij werd afgebroken en er 2 nieuwe woningen voor in de plaats kwamen waar stadse mensen in kwamen wonen.
Die hebben serieus geprobeerd om een deel vd stallen af te laten breken omdat ze te dichtbij hun huizen stonden wettelijk gezien (binnen 20m afstand geloof ik). :+
Stallen die er al een paar decennia stonden terwijl de huizen er pas een paar jaar stonden, iets wat ze (degenen die de bouwplannen etc goedkeurden) voor de start vd bouw al hadden kunnen weten. :Y)

Daarnaast mochten tochtige koeien of koeien waarvan het kalf net was afgespeend niet meer buiten staan want geluidsoverlast, deden ze lastig over de mestvaalt want trekt vliegen aan, deden ze hun uiterste best om de paarden over de tief te jagen (bij voorkeur wanneer de beginners reden) zodat ze konden aantonen dat de manege gevaarlijke paarden had, de veiligheid niet in acht namen en de paarden weg moesten, moesten de boeren maar omrijden via niet-bestaande wegen ipv gebruik te maken van de weg die langs hun huizen leidde (en waar de bewoners recht van overpad hadden, dus niet eens hun eigen oprit :')) en ga zo maar door. :roll:

Er is daar nog heel veel meer voorgevallen natuurlijk, maar deze stunts staan me nog het beste bij.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 20:16

De buren van mijn oma (echt midden tussen de akkers) begonnen ook gelijk te zeiken over van alles en nog wat toen ze er kwamen wonen. De boer die over de grond ging, ging overal in mee, want mevrouw was familie. Totdat ze begonnen te zeiken over de modder middenin de bietencampagne. Toen heeft die boer met water en een sleep alle modder van de weg verwijderd. Modder zat tot de nok van de gevel, half jaar later waren ze verhuisd :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 20:23

Maar goed dat de uitspraak was dat er paardgereden mag worden in de paardrijbak. Anders hadden we als paardenmensen met zijn allen een groot probleem gehad.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 20:43

Als 'rustzoeker' moet je ook niet in Nederland blijven wonen. Op het platteland wonen en werken natuurlijk ook gewoon mensen.

Heel leuk als je graag over landerijen uit wil kijken, maar daar hoort ook de geur van mest bij en een overdaad aan insecten. Het geluid van dieren en tractoren die het land bewerken met stof in de lucht en modder op de weg. Dat is namelijk wat het betekent om landelijk te wonen. Als je dat niet acceptabel vind, moet je lekker blijven zitten waar je zit en een mooie foto van landerijen aan de muur hangen om naar te kijken.

Maar val de plattelandsbevolking niet lastig met jouw droombeeld van het platteland, want dat stille, schone en geurloze droombeeld bestaat namelijk alleen op fotopapier.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 08:12

Wat een rot situatie, maar lees ik nou ergens dat de zeikburen mensen van buitenaf, en rust zoekers zijn? Of is dit in de loop van het topic gewoon die kant op gegaan?
Je moet er overigens niet aan denken.
Koop je als rustzoekers een huis met opstallen, kun je eindelijk je paardje aan huis houden, krijg je zulke buren. Nachtmerrie lijkt mij.