Twee pony's in Hierden gedood, en twee gewond door wolven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Twee pony's in Hierden gedood, en twee gewond door wolven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 19:18

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

In het Gelderse Hierden zijn gisteren twee pony's gedood door wolven. Twee andere pony's van de kudde raakten gewond. Het voorval vond plaats in een wei bij het Boerenstrandje aan het Veluwemeer. Om de wei staan geen wolfwerende hekken. Wouter en Gerrie Haklander, eigenaren van de pony's, zeggen dat dat geen zin heeft. De beheerder van Natuurmonumenten, eigenaar van de weilanden in dat gebied, is het met ze eens: "ik zie op filmpjes dat wolven gewoon over hoge hekken springen".

Handelaar
Wouter en Gerrie Haklander kregen rond 8.00 uur een telefoontje van de boswachter van Natuurmonumenten: "jullie pony’s zijn vannacht aan de beurt geweest, kom maar gauw". Bij de wei troffen ze hun drachtige merrie Jannie en hun hengstje Gerard overleden en zwaar verminkt aan.

Het echtpaar heeft al 10 jaar Shetlanders. Ze fokten elk jaar een veulentje, en ze keken altijd uit naar welk veulentje eraan zat te komen. Aan deze hobby is nu een einde gekomen. Een handelaar heeft de overgebleven pony's direct opgehaald. "We kunnen ze niet meer houden. Pony’s horen in de wei. En dat kan hier niet meer. Er lopen al geen schapen meer. Dus nu zijn de pony’s aan de beurt", aldus een verdrietige Wouter Haklander. Alle weilanden in de omgeving staan nu leeg. "Wacht maar, in de zomer als hier koeien staan, zijn die aan de beurt", voorspelt hij.

Woedend
Wouter is woedend, en steekt dat niet onder stoelen en banken: "Ze zijn gék, bij de overheid. Die dierenactivisten hebben alle macht. Ze zouden ze…’’. Gerrie vult hem aan: "de wolf is beschermd en mag niet worden afgeschoten. Maar ons teckeltje mag hier niet loslopen en moet aan de riem. Het is toch van de zotte."

Gebruikte bronnen:

tienus63

Re: Twee pony's in Hierden gedood, en twee gewond door wolven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 19:53

Ontzettend triest om zo je hobby te moeten beëindigen.
Sterkte voor betrokkenen.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 21:52

Vreselijk..
Alles opgehokt zometeen, wat een geweldig leven wordt dat voor onze dieren...

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 22:10

Die van mij staan helaas al twee jaar opgehokt in de avond/nacht.

Dood eng vind ik het. En nee geen garantie overdag.
Maar vind het al verschrikkelijk dat ik ze überhaupt achter een deur heb staan ;(

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 22:13

Saul schreef:

Maar vind het al verschrikkelijk dat ik ze überhaupt achter een deur heb staan ;(

Dit herken ik enorm .
Ik woon in zuidoost friesland...jij?

RanjaRietjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 22:41

Saul schreef:

Erg...

Sinds kerst staan alle 10 ponys binnen omdat de kleine roedel (3 wolfen) rond liep te moorden op schapen in het dorp.
Wij hebben welshjes, kleintjes durfde we niet meer buiten te houden de nachten

Zuidwest drenthe

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 23:11

Saul schreef:

Hier in de kop van Overijssel ook

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 02:42

Hier noord Brabant tegen de Belgische grens.
En helaas in beide omliggende gemeenten al wolven gespot. Zowel België als Nederland. En in België (lees 4km verderop meen ik) ook al pony’s en ezels gedood. ;(

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 05:54

En daarna verplaatsen de aanvallen naar overdag en kunnen je beesten alleen nog maar onder toezicht naar buiten.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 07:08

En zelfs onder toezicht, wat wil je doen? Je je mag en kan niks tegen die wolven

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 08:28

160 jaar geleden waren ze wel zo verstandig om de wolf uit te roeien. Er komt een punt dat ze gaan inzien dat de wolf hier niet past. Maar waarschijnlijk pas als er meerdere kinderen of mensen zijn gedood. Wat een ellende veroorzaakt dat beest zeg.

https://www.ad.nl/binnenland/je-weet-ni ... ~a6c3eafa/

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 08:42

Zo ontzettend triest en onnodig als er maar wat gedaan mocht worden tegen de wolf…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 09:44

Heel erg triest weer..dieren buiten houden s"nachts kan echt niet meer in deze tijd.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 09:53

Elisa2 schreef:
Heel erg triest weer..dieren buiten houden s"nachts kan echt niet meer in deze tijd.

Daarmee ga je ernu vanuit dat het dus enkel s nachts gebeurd...die 42 schapen eergisteren/gisteren(?) In Friesland daar is men met quad achter de wolven aan gegaan om ze te kunnen verjagen. Het hoeft niet s nachts, ook met grotendeels toezicht is het gewoon niet te voorkomen. Er is niet afdoende tegen te beschermen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 09:54

De wolf is inmiddels ook gespot in Noord Oost Friesland, tussen Leeuwarden en Dokkum.

Ik was nog in de veronderstelling dat wij nog wel veilig zaten in deze regio maar helaas. Hopelijk was het dier gewoon verdwaald maar dat is iets wat je je af kunt vragen natuurlijk.

Wij hebben de paarden in de zomer wel dag en nacht nog buiten. Dat zijn grote paarden en echt loeders van merries als er iets vreemds in de wei loopt. De hond durf ik het weiland al niet in de sturen. Maar ja.. een roedel wolven is wel net even wat anders.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 09:57

dierenfan schreef:
Elisa2 schreef:

Daarmee ga je ernu vanuit dat het dus enkel s nachts gebeurd...die 42 schapen eergisteren/gisteren(?) In Friesland daar is men met quad achter de wolven aan gegaan om ze te kunnen verjagen. Het hoeft niet s nachts, ook met grotendeels toezicht is het gewoon niet te voorkomen. Er is niet afdoende tegen te beschermen

Nee, maar de kans is wel groter s'nachts..het gebeurd helaas ook overdag en hoe meer wolven hoe meer kans dat het ook overdag gebeurd.

Sophie, grote paarden worden ook aangevallen..als er een roedel zit zou ik die zelf ook niet meer buiten durven laten lopen s"nachts.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 10:06

Ik vraag me af welke route de wolf genomen heeft maar NO Friesland.
Ik denk zelf dat het een dier is wat uit LK Leer (D) is gekomen en dan via de Groningse kust ongezien naar NO Friesland is getrokken.

Of zou het er toch eentje zijn uit het DFW of uit de roedel Midden Drenthe?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 12:16

In en intriest! -:(-

We hebben hier (Belgie) ook al aanvallen vlakbij de deur gehad. Toen onze boswachter tegen Natuur en Bos opperde dat er toch “iets moest gebeuren, dat het zo niet kon voor de hobbyhouder”, was het antwoord dat hij best zijn mond hield indien zijn job hem lief was!

En idd, hondlief mag niet los lopen in het bos achter want ojee de hertjes, maar de wolf mag ze gewoon opvreten, geen probleem. Echt te zot voor woorden ja!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 12:49

Trieneke schreef:
En daarna verplaatsen de aanvallen naar overdag en kunnen je beesten alleen nog maar onder toezicht naar buiten.

De 41 schapen die gisteren zijn dood gebeten zijn. Zijn inderdaad op klaarlichte dag aangevallen. Jongens op Quads hebben de wolven weg gejaagd.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 12:51

Amado schreef:
En zelfs onder toezicht, wat wil je doen? Je je mag en kan niks tegen die wolven

Je mag niks doen, maar zou je ook werkelijk niks doen?
Ga je er bij staan kijken?
Zou alles uit de kast halen om ze te verjagen of te doden.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 12:53

tienus63 schreef:
Ik vraag me af welke route de wolf genomen heeft maar NO Friesland.
Ik denk zelf dat het een dier is wat uit LK Leer (D) is gekomen en dan via de Groningse kust ongezien naar NO Friesland is getrokken.

Of zou het er toch eentje zijn uit het DFW of uit de roedel Midden Drenthe?

Hij is ook gezien in Bartlehiem en Wanswert en aldtsjerk.
Ze denken dat het om dezelfde gaat

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 13:24

OleJon schreef:
Amado schreef:

Je mag niks doen, maar zou je ook werkelijk niks doen?
Ga je er bij staan kijken?
Zou alles uit de kast halen om ze te verjagen of te doden.

Eerlijk? Nee ik ga niet staan kijken en er zijn buurtbewoners die dat evenmin hebben gedaan.

Wolvin Noella werd “hier” met met haar welpen gedood . Ondanks een grote som op het hoofd van de dader hebben ze hem nooit gevonden, al weet een select groepje zéker wie het is.

RanjaRietjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 14:19

Dood eng als je zoiets voor je neus ziet gebeuren

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 14:26

Wat is momenteel eigenlijk de stand van zaken in de politiek? Wordt er iets gedaan om de wolvenpopulatie aan te pakken? Zijn er plannen voor?

RanjaRietjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 14:44

Volgens mij is er nu na 10x afgewezen te zijn door de kamer nu door de BBB een debat gevoerd,