Equitom richt stichting op voor mensen met financiële problemen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Equitom richt stichting op voor mensen met financiële problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 22:48

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

De Belgische paardenkliniek Equitom heeft een stichting op gericht voor paardeneigenaren die het niet breed hebben: de Equitom Foundation. De reden? Voorkomen dat paarden moeten worden ingeslapen omdat hun baasjes de medische kosten niet meer kunnen betalen. Volgens de kliniek gebeurde dit vorig jaar 100 keer. "Dat zijn echte familiedrama's die we hier zien wanneer mensen hun paard niet kunnen redden, omdat het financieel niet mogelijk is. Mensen komen met hoop naar onze kliniek, vaak ook met hun hele familie. Als ze dan te horen krijgen dat hun paard gered kan worden, maar dat de kosten heel hoog zullen oplopen, dan zie je als chirurg voor je ogen een drama ontstaan. Mensen barsten in tranen uit, kinderen worden hysterisch door onbegrip en sommigen moeten zelfs overgeven van de stress die zo een situatie met zich meebrengt", aldus Tom Mariën, CEO en chirurg bij Equitom.

Daarnaast ondersteunt de Equitom Foundation organisaties die strijden voor dierenwelzijn en investeren we in wetenschappelijk onderzoek en onderwijs. Door de onderliggende oorzaken aan te pakken, willen we bouwen aan een betere toekomst voor paarden.

Valentijnsdag
Tom Mariën en zijn vrouw Kadidja Essaheli hebben de Equitom Foundation gisteren gelanceerd. Ze wilden dit eigenlijk op Valentijnsdag doen, maar ze konden niet meer wachten. "We wilden dit nieuws delen en de site lanceren op Valentijnsdag, maar liefde kan niet wachten. Dus vandaag, een dag te vroeg, vieren we met jullie een Valentijnsdag die in het teken staat van respect en de bescherming van paarden", schrijven ze op Instagram.

Paarden genezen, niet euthanaseren
Volgens Tom is het kort door de bocht om te zeggen dat je paarden ook moet kunnen helpen bij tegenslag. "Iedereen kan het op financieel vlak wel eens moeilijk krijgen door omstandigheden. En los daarvan is het leven de laatste tijd ook simpelweg duurder geworden. Het is een waar trauma voor de families die dit meemaken, dat mag je niet vergeten."

Hij gaat verder: "wij zijn in dit beroep gestapt om paarden te genezen, niet om ze te euthanaseren als er nog hoop op herstel is. In de ogen van een paard kan je zien als het opgeeft. Dan moet je het dier laten gaan, heb je er vrede mee en is euthanasie iets goeds. Maar in al die andere gevallen, wanneer het geld er niet is, en je nog de levenslust in de ogen van het dier ziet, is het verschrikkelijk om het te laten inslapen".

Stichting van Openbaar Nut
De Equitom Foundation is officieel erkend als een Stichting van Openbaar Nut (SON) (vergelijkbaar met de ANBI-status in Nederland - red.) bij koninklijk besluit, wat betekent dat hun missie van algemeen belang erkend wordt door de Belgische overheid.

De stichting en de paardenkliniek staan los van elkaar. Het medische team heeft echter wel een bedrag van 20.000 euro verzameld. Deze werden uitgereikt onder toeziend oog van de Vlaamse minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA).

Op de website van VRT zijn foto's van Tom, Kadidja, Ben Weyts en een van de eerste patiënten van de Equitom Foundation, pony Caramel, te zien.

Gebruikte bronnen:

Texas02

Re: Equitom richt stichting op voor mensen met financiële problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 22:55

Dat vind ik echt een heel mooi idee. Wat fijn dat ze zo'n stichting opgericht hebben!

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 22:58

Ik vind dit een prachtig idee! En ik steun dit enorm. Ik denk dat het vele eigenaren kan helpen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 23:02

Mooi initiatief. Ik hoop dat ze veel eigenaren maar vooral paarden hiermee kunnen helpen

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 23:08

Wat ontzettend mooi dit. Zegt toch wel iets over dat hun hart op de goede plek zit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 23:11

Inderdaad, heel mooi initiatief zeg!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 23:36

Dat is een fijn initiatief en tegengeluid. :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 23:56

Wat een goed initiatief!

Lijkt mij verschrikkelijk om vanuit financiële redenen niet te kunnen behandelen en te moeten kiezen voor euthanasie.
Mooi als dat voorkomen kan worden!

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 00:09

Prachtig initiatief! Hopelijk gaan mensen hier geen misbruik van maken! Zou fijn zijn als dit zou blijven bestaan voor de mensen en paarden die het echt nodig hebben :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 01:06

Het staat hier anders dan ik had gelezen in een belgische krant. Uit de belgische krant begreep ik dat het de bedoeling was dat dit geld kwam van donaties van derden en dat gaf me toch een totaal ander gevoel.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 07:53

Flubberboot schreef:
Prachtig initiatief! Hopelijk gaan mensen hier geen misbruik van maken! Zou fijn zijn als dit zou blijven bestaan voor de mensen en paarden die het echt nodig hebben :)

Dit vraag ik me ook af. Nu zijn er veel mensen die bij familie of waar dan ook geld gaan lenen om een operatie te betalen. Zodra er een fonds is waar dit uit betaald kan worden zouden ze toch eenvoudig kunnen zeggen dat ze het geld niet hebben. Ik denk dat het aantal eigenaren zonder geld met dit fonds zal steigen waardoor er aan het eind van de rit waarschijnlijk alsnog 100 paarden buiten de boot gaan vallen. Maar de tijd zal het leren.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 08:00

In eerste instantie is dit fonds alleen voor extreme gevallen
Zeker omdat het nog niet zo groot is

Ik denk dat het misbruik hierin nog wel gaat meevallen :j

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 08:45

En dan zie je een foto van een pony met een prothese…. In ben daar dus totaal geen voorstander van.
In zie zo’n fonds dan graag
Voor koliekoperaties en direct levensbedreigende dingen, maar niet voor medische hoogstandjes zoals protheses.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 09:06

ikkedus schreef:
En dan zie je een foto van een pony met een prothese…. In ben daar dus totaal geen voorstander van.
In zie zo’n fonds dan graag
Voor koliekoperaties en direct levensbedreigende dingen, maar niet voor medische hoogstandjes zoals protheses.

Dan zou ik de site eens bekijken en lezen.
Equitom haalt zijn kranten met dit soort (twijfelachtige) cases.

Zie je ze in de krant staan met verminderde rekeningen voor eigenaren (meegemaakt als tiener en meegemaakt 1,5j terug), of alle gratis 2nd opinies of hulplijnen die ze uitgooien zodat je met je paard verder kan? Nee

Ik kan oprecht zeggen dat zonder Tom, Kadidja, Lothar en Shady, Zoe en alle vrijwilligers daar, ik nu nog maar 1 paard zou hebben.
Als het niet was door gratis adviezen, gratis onderzoeken en bijhorende advies, dan was het wel door het drukken van de rekening, de mogelijke afbetalingsplannen, of gewoonweg een luisterend oor.

Tom heeft vaak genoeg alleen de materiaal kosten gerekend en niet zijn uren.
Heel veel op die kliniek hangt echt af van hoe je zelf met je dieren en met de mensen omgaat.
Equitom is zoveel meer als alleen een innovatieve kliniek, Equitom is soms letterlijk een plaats van de laatste hoop, al is het omdat ze hier afbetalingsplannen nog toelaten, nog helpen, nog meezoeken en waar mogelijk rekeningen drukken voor de mensen.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 09:27

Ik vind het initiatief mooi klinken, maar kan het niet helpen om toch een beetje een gekke bijsmaak ervan te hebben. Als ik de EquiTom Foundation website bekijk lees ik dat ze bestaan door donateurs, en als je in aanmerking wil komen voor 50% kostenvergoeding van een acute, ernstige aandoening, je paard bij Equitom behandeld dient te worden. Zover ik begrijp gaat het niet om behandeling bij andere praktijken/dierenartsen. Dus eigenlijk spekt Equitom zijn eigen portemonnee hier flink mee, want hierdoor kunnen ze gewoon nog meer paarden behandelen en er de volle mep voor vangen…

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 09:33

Het lijkt me vrij logisch dat behandelingen bij andere klinieken niet door deze foundation gefinancierd worden. Ik vind het een mooi initiatief!

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 10:11

Mooi initiatief, maar ze storten zelf geld in een stichting die hun eigen rekening gaat betalen.
Dus of ze 20.000, 20 of 100000 euro doneren, Equitom krijgt het weer terug.
Maar als het dierenwelzijn helpt, dan is het toch prima.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 10:13

Maar helpt het voor het dierenwelzijn of helpt het ‘t ego van de mensen in kwestie?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 10:39

swatch schreef:
Mooi initiatief, maar ze storten zelf geld in een stichting die hun eigen rekening gaat betalen.
Dus of ze 20.000, 20 of 100000 euro doneren, Equitom krijgt het weer terug.
Maar als het dierenwelzijn helpt, dan is het toch prima.

Ze krijgen het terug, dus ze voeren wel een procedure van X euro gratis uit dan hé.

En logisch dat het enkel voor dieren is die bij hun behandeld worden, waarom zouden zij gaan sponsoren in een fonds die andere klinieken helpt betalen, that makes not much sense. Equitom heeft het hart op de goede plaats, maar is ook nog altijd een bedrijf die rendabel moet zijn en blijven, anders kunnen ze dergelijke initiatieven niet doen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 10:39

rien10 schreef:
Maar helpt het voor het dierenwelzijn of helpt het ‘t ego van de mensen in kwestie?

Waarschijnlijk alle2 een beetje.

En dat is toch prima, zij proberen iets goeds te doen voor het dierenwelzijn, ondertussen is het ook goed voor hun portemonnee en ego.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 10:47

Het geld wordt niet alleen gebruikt voor mensen die geen dure operaties / behandelingen kunnen betalen, maar ook voor andere zaken.
Citaat:
Daarnaast zal het geld ook gebruikt worden voor wetenschappelijk onderzoek en educatieve doeleinden, zoals het delen van kennis met iedereen die met paarden werkt.

Tom heeft in elk geval al een Braziliaanse geldschieter die in ruil voor opleiding van 4 maand aan haar studenten, een aardig sommetje in het zakje stopt :D

Die beelden van Caramel met de prothese vind ik intriest :\
Het lijkt alsmaar meer vergeten te worden dat paarden vlucht- en prooidieren zijn....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 10:47

Bij mijn DA waren er afbetalingsregelingen. Al weet ik niet of dat nog zo is, zelf geen ervaring mee.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 10:59

"Vroeger" (in de vorige eeuw) kon je koliekoperaties in Utrecht gratis laten doen naar ik vernomen heb toen. Weliswaar werden die operaties dan uitgevoerd door studenten maar wel onder toezicht van een "prof". Deze regeling is al lang gestopt.Werd toendertijd veel gebruik van gemaakt, althans door mij bekende paardeneigenaren.Het scheen wel goed gedaan te worden ook.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 11:02

Maar hoe erg is het dat ze het zelf terug krijgen als ze zelf ook de kosten hebben?
Ik zie dat probleem niet.
Het is toch mooi dat een paard dat nog een goed leven voor zich zou hebben het op die manier ook kan krijgen?
Dat is is dan toch win win voor iedereen?
En ja ook voor Equi Tom. Maar ik heb niet het idee dat die perse verlegen zitten om klanten, denk dat ze het druk genoeg hebben. Dus of ze het daarvoor doen?

Ik kan mij gewoon voorstellen dat het voor een dierenarts heel naar is een paard in te moeten laten slapen waarvan je als arts denkt, die heeft echt een goede kans.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 11:04

Misschien is het ook een idee om iets gewoon eens een mooi initiatief te vinden omdat er dieren en mensen mee geholpen worden en dat het even een keer niet uitmaakt of het dan misschien iemand anders nog wel iets oplevert.