[OPINIE] Regels neusriem om paardenwelzijn in de sport te waarborgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

[OPINIE] Regels neusriem om paardenwelzijn in de sport te waarborgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 21:39

EEF
Sport

Theo Ploegmakers tijdens het FEI Sports Forum 2023. Foto: ©Richard Juilliart/FEI

De FEI gaat per 1 mei 2025 een universeel meetinstrument inzetten om te meten hoe strak de neusriem van een paard zit. Hierover komt veel commentaar vanuit de ruiters. De European Equestrian Federation (EEF) heeft nu een verklaring van voorzitter Theo Ploegmakers gepubliceerd over de invoering van deze regels.

Er komt veel commentaar, in het bijzonder van ruiters, op de introductie door de FEI van een instrument om te controleren hoe strak de neusriemen van paarden zitten bij wedstrijden op het hoogste niveau. Deze regel gaat in op 1 mei 2025, en is er gekomen als gevolg van talloze meldingen over neusriemen die te strak zitten.

De FEI is het wereldwijde bestuursorgaan van de paardensport en één van hun taken is het opstellen van regels die paardenwelzijn voorop stellen en potentieel misbruik voorkomen.

Sommige topruiters beweren echter vaak dat zij zelf weten wat het beste is voor hun paard en dat zij het beste in staat zijn om te bepalen wat goed of fout is. Volgens hen zou de FEI zich niet bezig moeten houden met regels over hoe het paard opgetoomd moet worden. Maar is dat ook zo?

In de paardensport zijn regels over paardenwelzijn essentieel, om er zeker van te zijn dat paarden ethisch worden behandeld en gezond en veilig blijven tijdens trainingen, wedstrijden, en daarbuiten. Paarden kunnen niet praten en vertrouwen volledig op de mensen om hen heen, die hun behoeften kunnen interpreteren en hen beschermen.

Door deze zorgen aan te pakken, creëren de regels voor paardenwelzijn een sportomgeving waar het belang van de sport in balans is met het welzijn van de deelnemende paarden. Dit is niet alleen essentieel voor de gezondheid en veiligheid van de paarden, maar ook voor de duurzaamheid en publieke acceptatie van paardensportactiviteiten.

De mening van topruiters dat de FEI geen regels zou opstellen over bijvoorbeeld hoe strak een neusriem moet zitten, bitgebruik enzovoorts, omdat ‘zij’ het beste weten wat hun paarden nodig hebben en wat het beste voor hun paard is, is een vorm van kortzichtigheid. Dit is een gevaar voor het welzijn van paarden, en wel om meerdere redenen:

• ook experts maken fouten: hoewel topruiters veel ervaring hebben, zijn ze niet feilloos. Zij kunnen een situatie verkeerd inschatten, bezwijken voor de druk om te presteren, of beslissingen nemen die gebaseerd zijn op persoonlijke vooroordelen of emoties
  • gebrek aan toezicht nodigt uit tot misbruik: zonder standaard regels is er geen systeem om mishandeling te voorkomen of aan te pakken. De aanname dat expertise een garantie is voor ethische behandeling, is riskant. Niet alle ruiters stellen paardenwelzijn boven succes of financieel gewin
  • overeenstemming telt: de regels van de FEI zorgen voor een universele standaard en zorgen ervoor dat alle paarden op alle niveaus eerlijk en verantwoordelijk behandeld worden, ongeacht de status of vaardigheden van de ruiter. Zonder deze regels zouden de werkwijzen sterk uiteenlopen, dit leidt weer tot inconsistentie en mogelijke schade
  • bescherming tegen ongemak: regels voor paardenwelzijn zijn gebaseerd op diergeneeskundige wetenschap en ethische principes. Zij zorgen voor een raamwerk dat risico’s, zoals mishandeling, minimaliseert. Deze bescherming is gelijk voor alle deelnemers, van nieuwelingen tot professionals
  • belangenconflict: ruiters kunnen in competitieverband wedstrijdsucces boven paardenwelzijn stellen, ongeacht hun vaardigheden. De FEI zorgt voor tegenwicht om er zo voor te zorgen dat de behoeften van het paard topprioriteit blijven, in het bijzonder als er competitieve of financiële belangen in het spel zijn
  • onbewust vooroordeel: zelfs ruiters met de allerbeste bedoelingen kunnen soms signalen van stress of letsel bij hun paard over het hoofd zien, in het bijzonder als ze geconcentreerd zijn op winnen of het bereiken van trainingsdoelen
  • publiek vertrouwen in de sport: het publiek verwacht dat er duidelijke regels zijn om de paarden te beschermen en het niet hebben van regels kan worden gezien als een gebrek aan toewijding op het gebied van welzijn
  • ethische verantwoordelijkheid: de regels van de FEI weerspiegelen de veranderende normen van de maatschappij omtrent de zorg voor dieren. De regels houden ook alle ruiters verantwoordelijk voor het naleven van deze principes
  • risico dat misbruik normaal wordt: zonder toezicht kunnen werkwijzen die schade toebrengen aan paarden, bijvoorbeeld overwerken, ruwe trainingsmethoden of het dwingen te werken van geblesseerde paarden, wijdverspreid raken en de beschermingsmaatregelen van de FEI ondermijnen

Het standpunt dat topruiters ‘het zelf het beste weten’ is daarom erg kortzichtig. Regels zijn niet alleen voor hen die weinig ervaring hebben, ze zijn een kritische bescherming voor een ethische en consistente behandeling van paarden in gehele paardensport.

Hoewel topruiters beschikken over bijzonder veel kennis, is het niet eerlijk of veilig om te stellen dat zij immuun zijn voor fouten, vooroordelen of de druk om te presteren. Verantwoordelijke ruiters zouden de waarde moeten inzien van de regels van de FEI om paardenwelzijn te beschermen de integriteit van de sport te verzekeren.

Je mag van de FEI verwachten dat zij alleen regels introduceren als het duidelijk is dat deze het welzijn van de paarden beschermen en dit alleen doen in goed overleg met alle betrokkenen.

Gerelateerde berichten:
[VN] [VIDEO] FEI komt met nieuw instrument om strakheid neusriem te bepalen
[VN] Gebruik FEI meetinstrument voor neusriem uitgesteld

TurdusMerula

Re: [OPINIE] Regels neusriem om paardenwelzijn in de sport te waarborgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 21:42

Dat dingetje wat je onder de neusriem kan schuiven bestaat allang en volgens mij si er ook consensus over dat het klopt - GO FOR IT!

Van mij mogen ze de neusriemen van bithoofdstellen helemaal afschaffen, en alles wat op verzet minpunten geven. Niet dat het echt werkt, want bij western wordt dat al gedaan en dan zit er natuurlijk een flink verschil tussen trainen en wedstrijden, maar toch.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 22:50

Lijkt mij helemaal prima! Een meetinstrument is ook gewoon objectief!

Als je je topruiter goed weet hoef je je ook geen zorgen te maken over de controle, toch?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 23:39

Lijkt mij ook, ik snap het verzet niet.

Ben het er alleen niet mee eens dat zonder neusriem rijden vriendelijker is maar dat is een andere discussie.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 14:16

Elisa2 schreef:
Lijkt mij ook, ik snap het verzet niet.

Ben het er alleen niet mee eens dat zonder neusriem rijden vriendelijker is maar dat is een andere discussie.

Ik wel, meer paarden met open mond, paarden die tegen het bit in komen. En dat omdat de basis gewoon niet goed is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 14:21

Maak die neusriem maar optioneel en als je er wel een hebt die bij controle te strak zit, kan je of zonder verder rijden (immers je kan er niet correct mee omgaan en dan moet je zo'n (hulp)middel niet gebruiken) of je afmelden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 14:22

Ik snap het verzet ook niet.
Ik meen wel dat de FEI nu niet de al bekende meter gaat gebruiken maar een andere.
Waarom weet ik niet.

Maar heel goed dit en de weerstand zal vast komen van de ruiters die aansnoeren, dus laat maar mopperen, tijd dat ze het dus anders gaan doen

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 15:00

Als ruiters zo goed weten wat het beste is voor hun paard, waarom stuiteren ze dan zo bij het inzetten van een objectief meetinstrument?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 15:17

in de western mag je niet eens met een neusriem starten...
Alleen maar goed die controles, enne.... als je niks te verbergen hebt maakt toch niks uit ?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 15:22

Westernruiters rijden dan ook niet met een contactteugel..

Marjan, dat zou dan gaan over het rijden met de trens aangezien de hoge neusriem bij de S&T niet voorkomt dat de mond open kan.
In dat geval, alleen maar prima lijkt me...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 15:28

Ook een hoge neusriem kan ervoor zorgen dat ze de mond dicht houden. Er zit niet op dat punt een extra schanierpunt.. die zit pas bovenaan in de kaak. Denk dat er heel veel tegen de lamp gaan lopen straks. En laat maar mooi gebeuren.

Al die extra onderleggers onder de neusriem om maar drukplekken te voorkomen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 15:32

Hoge neusriem geeft de meeste mondvrijheid en een mond moet ook open kunnen met S&T, maar goed..dat is ook wel vaak genoeg te zien. :-)

We zullen zien of het beeld nu gaat veranderen in de sport door deze maatregel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 15:49

Elisa2 schreef:
Westernruiters rijden dan ook niet met een contactteugel..

Marjan, dat zou dan gaan over het rijden met de trens aangezien de hoge neusriem bij de S&T niet voorkomt dat de mond open kan.
In dat geval, alleen maar prima lijkt me...

Wat is de functie dan van de hoge neusriem bij stang en trens?

:)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 16:35

Elisa2:
Westernruiters kunnen ook met contact rijden wanneer ze een jonge 3 jarige starten, of een ouder dier stoppen mét druk wanneer een dier niet reageert, zie ook daar zat mondjes open met shows..... en dat verdoezel je wanneer je met neusriem zou starten.....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 17:06

Klopt, maar dat is toch een andere manier dan met een aanhoudend contact rijden denk ik.

Fransje: stabiliteit van het hoofdstel, drukverdeling en begrenzing.
Hier wordt meer uitgelegd over verschillende neusriemen en hun werking:
https://www.ej.nl/inspiratie/blog/371/h ... -heet.html

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 17:10

Elisa2 schreef:
Klopt, maar dat is toch een andere manier dan met een aanhoudend contact rijden denk ik.

Begrenzing van wat? Drukverdeling? Welke druk want een neusriem zit in principe los om het hoofd?

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 17:29

Kom maar door met dat “instrument” hoor.
Goede ontwikkeling en ik vind het veelzeggend dat zoveel ruiters er tegen zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 15:10

Geen mooi beeld dat de ruiters hier al verzet tegen aantekenen. Dit is een lichte aanpassing van een al bestaande regel, als ze daar al van gaan steigeren, wat dan met hetere welzijnshangijzers?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 15:51

Het zou mij niet uitmaken. Ik rij altijd al zonder sperriem, die gebruik ik niet. Ook niet bij m'n jonge 3 jarige. Vind het ook een onnodige riem.

Geen neusriem of wel, dat maakt niet enorm veel uit. Hoe strak je hem doet daarintegen wel

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:13

Kabayo schreef:
Het zou mij niet uitmaken. Ik rij altijd al zonder sperriem, die gebruik ik niet. Ook niet bij m'n jonge 3 jarige. Vind het ook een onnodige riem.

Geen neusriem of wel, dat maakt niet enorm veel uit. Hoe strak je hem doet daarintegen wel

Ik ben opzoek naar een trens hoofdstel met hoge neusriem, omdat ik zo'n sperriemflapje lelijk vind, maar ze zijn bijna niet te vinden. De sperriem hangt er bij mij ook voor spek en bonen aan.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 19:04

Elisa2 schreef:

Stabiliteit van het hoofdstel??? Geen idee wat je daar mee bedoelt, een passend hoofdstel zit ook zonder hoge neusriem gewoon zoals het hoort. Drukverdeling?>? welke druk moet er verdeelt worden, Begrenzing??> wat moet er begrenst worden??
Ik leer graag dus verhelder je verhaal.
Ohja, link werkt niet helaas

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 19:13

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 19:17

Elisa2 schreef:
Alsjeblieft, hier doet ie het gewoon en anders stel ik voor dat je zelf even Googlet. ;)

https://www.ej.nl/inspiratie/blog/197/g ... ungle.html

Link werkt nog steeds niet, en op de website is het blog niet te vinden via de zoek functie. Maar goed, het gaat mij eigenlijk om jouw onderbouwing en niet een commercieel verhaal van EPj.

Wat betreft de link:Oops... Sherlock Horse kan deze pagina niet vinden!

Het kan zijn dat er een typefout zit in de url, de pagina bestaat niet (meer) of de pagina is tijdelijk offline.

1. Controleer de spelling van het webadres en corrigeer eventuele fouten.
2. Klopt de url? Ververs je scherm met de F5 toets en de pagina laadt opnieuw.
3. Kom je nog niet verder? Kies hieronder een categorie, ga een pagina terug of naar de homepage.
4. Op zoek naar een specifiek product? Probeer dan te zoeken met de zoekfunctie!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 19:23

Gewoon neusriem verbieden. Volkomen overbodig. Als je de neusriem als hulpstuk gebruikt voor wat dan ook, mankeert er wat aan je rijden en hoor je geen wedstrijden te rijden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 19:36