Pianist Wibi Soerjadi aangeslagen na onderzoek op overleden paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Pianist Wibi Soerjadi aangeslagen na onderzoek op overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 21:51

Bokt Nieuwsreactie
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

Wibi Soerjadi. Foto: Aad Meijer/Wikimedia Commons

Concertpianist Wibi Soerjadi heeft een emotioneel bericht op zijn Instagrampagina geplaatst. Op 16 januari 2025 heeft hij onverwacht afscheid moeten nemen van zijn paard Flashback. Hij trof het dier met een gebroken been aan in de weide en moest hem in laten slapen. Omdat Flashback volgens Soerjadi een heel stabiel paard was, dat nooit last had van ziekten of blessures, wilde hij de oorzaak van de breuk laten onderzoeken door de gezondheidsdienst voor dieren, de GD Deventer. Daarna wilde hij Flash, zoals hij hem noemde, laten cremeren. Hij gunde het dier een waardig afscheid. Echter, vlak voor de crematie bleek dat de GD het paard bij het pathologisch onderzoek in stukken had gesneden. Daarom kon het crematorium ook geen foto’s sturen van de crematie, zoals ze dat normaal doen. Aan het AD laat Wibi weten: “ze zeiden dat we dat niet zouden willen zien, dat konden ze ons niet aandoen”. Naar eigen zeggen heeft de GD vooraf niet aan hem verteld dat ze dit zouden doen en had hij dit niet gedaan als hij dit had geweten. Hij heeft geprobeerd contact op te nemen met de GD voor uitleg en de uitslagen van de onderzoeken, maar kreeg niemand te pakken die erover zou gaan. Volgens Wibi weigerde de telefoniste om hem door te verbinden en reageerde die ook bot. In het AD vertelt hij dat hij steeds werd doorverwezen naar de paardendierenarts, maar dat zelfs deze vond dat het vreemd was gegaan. Dit alles maakt de zaak voor hem extra kwalijk, schokkend en traumatisch.

Bijzonder paard
Flashback was een bijzonder paard voor de concertpianist. In 2009 werd zijn gehoor tijdelijk aangetast, die periode was dan ook zwaar voor hem. In die tijd kocht hij, met de hulp van Anky van Grunsven, de paarden Flasback en Niska. “Na een concert ging ik altijd even met hem springen, hij is jarenlang een stabiele factor in mijn leven geweest”, zo vertelt Wibi aan het AD.

Reactie GD
Het AD heeft wel een reactie ontvangen van de GD. “We willen als GD ons medeleven uitspreken naar de eigenaar en overige betrokkenen voor dit grote verlies”, zo staat er te lezen. “Wanneer een paard sterft, kan een paardendierenarts in overleg met zijn/haar cliënt, bij GD een pathologisch onderzoek aanvragen om antwoorden te vinden omtrent de doodsoorzaak van het paard. Het is helaas niet mogelijk om een volledig pathologisch onderzoek uit te voeren en het dier daarbij intact te laten. De uitslag van het onderzoek wordt gedeeld met de opdrachtgever van het onderzoek. In geval van paarden is dit de betrokken dierenarts. De dierenarts kan in geval van vragen omtrent het uitgevoerde onderzoek terecht bij de Helpdesk Paard van GD. Na afloop van het pathologisch onderzoek bij GD wordt het dier afgevoerd naar Rendac of, als dit vooraf is doorgegeven aan GD en geregeld met het crematorium, naar een crematorium.”

Volgens het AD zijn de uitslagen van het onderzoek op het lichaam van Flashback nog niet bekend.

Op zijn Instagrampagina neemt Wibi Soerjadi met een aantal foto's en video's afscheid van Flashback.

Gebruikte bronnen:

Femke_Tweety

Re: Pianist Wibi Soerjadi aangeslagen na onderzoek op overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:13

Euhhh?

Ik vind het verlies van een paard door een ongeluk/gebroken been oprecht heel sneu, laat ik dat voorop stellen, maar...

Verwachten dat bij een pathologisch onderzoek bij een paard, dat paard volledig intact blijft is natuurlijk een beetje erg blond.

Als er onderzoek gedaan wordt naar de reden van overlijden, dan wordt er echt naar heel veel dingen gekeken, en sommige dingen kunnen écht niet zonder snijden...

Voor de mensen die dit niet weten, een pathologisch anatomisch onderzoek bij mensen gaat ook niet door enkel beeldvorming van buitenaf.
Dan gaat ieder orgaan individueel onderzocht worden en dus naar buiten.
Een mens wordt dan weer soort van compleet weer dichtgehecht.

Het is mij een raadsel hoe iemand verwacht dat dat bij een paard ook kan. Opbaren lijkt me een beetje veel onmogelijk.
Het is al super netjes dat er zo met de dierenarts ém het individuele crematorium samengewerkt werd.

Ik denk niet dat deze mijnheer ook maar enig beeld heeft van de bij paarden gebruikelijke wijze van ophalen, rendac en verwerking...

Nogmaals ik snap het verdriet om een geliefd dier super goed.

Maar de naiviteit die spreekt uit deze verontwaardiging is er 1 die ik eigenlijk alleen ken van mensen die geen benul hebben van hoe de 'echte wereld' werkt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:13

Ja hoe moeten ze dat dier anders onderzoeken....er gaan dingen uit...er gaan dingen los...

Letterlijk in stukken geloof ik niet helemaal en herken ik niet uit eigen ervaring.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:15

Wel heel erg naïef als je verwacht dat een paard bij een autopsie volledig intact blijft.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:16

Raar verhaal. En waarom wil je een pathologisch onderzoek bij een gebroken been?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:32

Er is nogal een verschil tussen een opengesneden paard, of een paard dat letterlijk in stukken is gezaagd :=
Bijzonder wel..

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:38

Bij de onderzoeken die ik ooit gezien heb bij de universiteit utrecht, werd vaak een voorbeen verwijderd omdat je anders niet goed bij de borstkas kan. En misschien dat z'n schedel ook open is gemaakt. Darmen en organen worden ook vaak verwijderd om goed bekeken te worden. Dus in die zin snap ik wel dat het dier "in stukken is gesneden". Misschien als een paard dan nog gecremeerd moet worden ze het dier enigzins weer dichtmaken? En weet niet of ze bij paarden ook een cosmetische sectie kunnen doen, dus dat dat eigenlijk de afspraak was? Dat kan bij kleine dieren wel. Dan laten ze 'm nog redelijk intact en wordt hij ook weer gesloten. Al kan zo'n onderzoek minder grondig plaatsvinden.

Blijft verdrietig natuurlijk. Maar misschien gaat het hier voor een groot deel over de perceptie van de eigenaar en wat minder over wat de GD verkeerd zou hebben gedaan. Bot te woord zijn gestaan is ook niet leuk maar eigenaren kunnen ook onbeschoft zijn. Of de GD heeft het verloop niet goed uitgelegd. Dan kan ik me voorstellen dat hij geschrokken is

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:56

Het klinkt als een gebrek aan communicatie.
Ik snap het ergens wel. Als hij denkt dat alleen het been onderzocht gaat worden en het hele paard blijkt vervolgens niet meer toonbaar, dan is dat ook schrikken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 23:36

Als het via de dierenarts is aangevraagd had die een betere uitleg moeten geven. Ook over of een paard erna nog aantoonbaar is of niet. Ik zou wel verwachten dat een paard open wordt gesneden, maar niet in stukken.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 23:38

Crematorium die foto's stuurt???
Ik heb 2 x een paard laten cremeren. Kreeg echt geen foto's van hoor.

Verder uiteraard erg verdrietig als je paardje zo aan z'n einde komt

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 23:39

Geen idee of het over het crematorium ging ook. Je kunt een paard namelijk niet in zijn geheel cremeren volgens mij. Het kan dus ook zijn dat het paard daarom in stukken was gezaagd.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 23:43

Ik weet ook niet zo goed wat ik me moet voorstellen bij zijn wens om fotos van de crematie te krijgen. Is dat gebruikelijk? War fotograferen ze dan precies?? :o?

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 23:48

Ik denk dat dit voornamelijk een reactie uit gevoel en verdriet is. Als je je maatje verliest onverwacht en vervolgens gebeurt ook nog dit wat je mss door alle emotie niet echt hebt beseft. Dan kan ik me zijn reactie best voorstellen. Zie alleen maar reacties hier en op Instagram dat het allemaal zo logisch is.
Maar vergeet het verdriet die het geeft alsjeblieft niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 23:51

8nnemiek schreef:
Er is nogal een verschil tussen een opengesneden paard, of een paard dat letterlijk in stukken is gezaagd :=
Bijzonder wel..

Het crematorium zei dat ze hem dat niet wilde aandoen. Daarvoor is bv. de schedel van een paard opensnijden al voldoende. Dat wil je van je paard niet zien, dus daar ga je als crematorium geen lieflijke foto van nemen om door te sturen naar de eigenaar.

Helaas door dit de wereld in te sturen boycot hij zelf het waardige afscheid dat hij wilde. Arm dier, dat er nu besproken moet worden in hoeveel stukken het dier exact gesneden is.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 23:56

Crematorium heeft wel zeker oven waar het paard in zijn geheel in kan.
Het zijn geen slagers daar. Dat gaat heel mooi respectvol.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 23:57

_Karlijn schreef:
Ik weet ook niet zo goed wat ik me moet voorstellen bij zijn wens om fotos van de crematie te krijgen. Is dat gebruikelijk? War fotograferen ze dan precies?? :o?

Misschien wilde hij t paard opgebaard hebben daar, dat is mogelijk namelijk

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 00:00

boedjang schreef:

Het crematorium maakt foto’s van dat ‘t paard aankomt, wat ze daar met ‘t paard doen en dat ‘t paard de oven in gaat. Toelichting hierbij is dat ze dan kunnen aantonen dat ze respectvol met je geliefde dier om gaan.

Deze foto’s kan je desgewenst ontvangen, dit heb ik vooraf aan kunnen geven of ik de foto’s wilde ontvangen of niet.
Ik heb voor mee gekozen, maar er zijn wel degelijk foto’s gemaakt bij mijn paard.

Mogelijk dat het bij elk crematorium anders is.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 00:03

ikkedus schreef:
Geen idee of het over het crematorium ging ook. Je kunt een paard namelijk niet in zijn geheel cremeren volgens mij. Het kan dus ook zijn dat het paard daarom in stukken was gezaagd.

Dit is niet waar. Er zijn crematoria waar een paard gewoon in ‘t geheel in de oven past, die wordt dan echt niet in stukken gesneden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 00:08

Hoe dacht hij dat ze pathologisch onderzoek doen? :=

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 00:18

roxiie schreef:
boedjang schreef:

Het crematorium maakt foto’s van dat ‘t paard aankomt, wat ze daar met ‘t paard doen en dat ‘t paard de oven in gaat. Toelichting hierbij is dat ze dan kunnen aantonen dat ze respectvol met je geliefde dier om gaan.

Deze foto’s kan je desgewenst ontvangen, dit heb ik vooraf aan kunnen geven of ik de foto’s wilde ontvangen of niet.
Ik heb voor mee gekozen, maar er zijn wel degelijk foto’s gemaakt bij mijn paard.

Mogelijk dat het bij elk crematorium anders is.

Ah bijzonder.
Ik heb toen ik as ging ophalen, beide keren, een rondleiding gehad en de ovens mogen zien en werkwijze.
Super respectvol allemaal. Maar geen foto's, hoef ik ook niet, inderdaad vast overal weer anders

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 00:46

Was misschien handiger voor hem om de beelden van camera’s rond zijn woning en stallen terug te kijken.
Wellicht staat daarop een actie waarom het paard een been breekt.

Heel sneu dat hij op zo’n manier van zijn paard af kwam, maar heel eerlijk wat voegt een autopsie toe aan een gebroken been?

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 00:48

Misschien door een epileptische aanval of hartproblemen een flauwte gehad en daarom ongelukkig gevallen? Bottumor? Blijft vergezocht en is maar de vraag of je überhaupt iets vindt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 01:42

Ayasha schreef:

Niet dat je het dier in meerdere onderdelen terug krijgt en anders had zijn dierenarts hem daar even op moeten wijzen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 01:53

Ik begrijp het doel van dat onderzoek niet zo. Paard is overleden door euthanasie vanwege een gebroken been. Waarom wil je dan pathologisch onderzoek doen? Je kunt je opzich bedenken dat ze daarvoor op zn minst het dier gaan open snijden.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 04:36

Femke_Tweety schreef:
Euhhh?

Ik vind het verlies van een paard door een ongeluk/gebroken been oprecht heel sneu, laat ik dat voorop stellen, maar...

Verwachten dat bij een pathologisch onderzoek bij een paard, dat paard volledig intact blijft is natuurlijk een beetje erg blond.

Als er onderzoek gedaan wordt naar de reden van overlijden, dan wordt er echt naar heel veel dingen gekeken, en sommige dingen kunnen écht niet zonder snijden...

Voor de mensen die dit niet weten, een pathologisch anatomisch onderzoek bij mensen gaat ook niet door enkel beeldvorming van buitenaf.
Dan gaat ieder orgaan individueel onderzocht worden en dus naar buiten.
Een mens wordt dan weer soort van compleet weer dichtgehecht.

Het is mij een raadsel hoe iemand verwacht dat dat bij een paard ook kan. Opbaren lijkt me een beetje veel onmogelijk.
Het is al super netjes dat er zo met de dierenarts ém het individuele crematorium samengewerkt werd.

Ik denk niet dat deze mijnheer ook maar enig beeld heeft van de bij paarden gebruikelijke wijze van ophalen, rendac en verwerking...

Nogmaals ik snap het verdriet om een geliefd dier super goed.

Maar de naiviteit die spreekt uit deze verontwaardiging is er 1 die ik eigenlijk alleen ken van mensen die geen benul hebben van hoe de 'echte wereld' werkt.

Amen. Ik kan echt niet bedenken wat de beste man had verwacht dat er ging gebeuren. Tovenarij? Dat ze van buiten konden zien waardoor het paard een been brak?

Los staand snap ik al niet dat je voor deze doodsoorzaak een dier opstuurd naar de GD. Een beenbreuk kan altijd gebeuren. Ook als een paard nooit wat heeft.

Wintu schreef:
Ayasha schreef:

Niet dat je het dier in meerdere onderdelen terug krijgt en anders had zijn dierenarts hem daar even op moeten wijzen.

In de normale gang van zaken krijg je zo’n dier helemaal niet terug.