Algemeen

Het Koninklijk Friesch Paarden-Stamboek (KFPS) roept eigenaren van Friese paarden met slokdarmverlamming op om zich te melden. Het stamboek hoopt met meer DNA-materiaal uiteindelijk testen te ontwikkelen om de ziekte in de toekomst te voorkomen. Maar voor sommige paarden, zoals Jip, komt dit te laat. Kortgeleden bleek dat meer dan de helft van de Friese paarden drager is van een gen dat tot deze ernstige aandoening kan leiden.
Er was nooit iets aan de hand met het Friese paard Jip, dat op stal staat in Kootwijkerbroek. Maar tien jaar geleden bespeurde eigenaar Monique Jansen dat hij soms abrupt ophield met eten en apathisch werd. "Ik dacht, wat is hier dan aan de hand? Het was echt een beetje een depressief paard", vertelt ze. Ook zag ze symptomen zoals een slecht uithoudingsvermogen en er kwam meer vocht uit de neus.
Eigenaar Monique Jansen
"Ik heb meerdere keren de dierenarts laten komen, bloed laten afnemen, en zelfs een tandarts en een osteopaat geraadpleegd. Ik dacht: 'misschien heeft hij wel ergens pijn'. Maar we waren er allemaal niet echt van op de hoogte dat dit kon spelen bij het Friese paardenras. Zelfs de dierenarts wist het niet."
Monique wist niet meer wat ze moest doen.
Pas na een lange zoektocht van ruim twee jaar is in de kliniek met behulp van een scopie de diagnose slokdarmverlamming gesteld. Op een paar plaatsen kan de slokdarm van Jip het eten niet naar beneden bewegen. Het eten gaat dan niet naar de maag, maar blijft hangen in de slokdarm. Middelen als luzerne en olie werken averechts. Monique ontdekte zelf wat het beste is voor Jip: hooi uit een nauw net, zodat hij maar kleine hapjes kan nemen. Daarnaast helpt slobber, vloeibaar voedsel, om het eten makkelijker door de slokdarm te laten glijden.
Anderen helpen
Met haar ervaring wilde Monique andere paardeneigenaren helpen. "Ik heb een pagina aangemaakt op Facebook en op Bokt.nl om mensen te informeren over symptomen en voeding," vertelt ze. De reacties stroomden binnen. "Heel veel mensen zeiden: mijn paard heeft dit ook. Ze zijn daardoor naar de kliniek gegaan en kregen dezelfde diagnose."
Volgens KFPS-bestuurslid Wim Back is een genetische test de sleutel naar preventie. "We willen uiteindelijk komen tot een gentest, zodat risicoparingen vermeden worden. Maar slokdarmverlamming is een complexe aandoening. Waarschijnlijk zijn er meerdere genen bij betrokken. Dat moeten we eerst verder uitzoeken."
Back zegt dat dierenartsen op de hoogte zijn dat slokdarmverlamming vaker bij Friese paarden voorkomt. "In principe moeten de dierenartsen het weten. Uiteraard proberen we vanuit het KFPS de leden zo goed mogelijk voor te lichten dat dit voorkomt. Deze diagnose zou nu niet meer gemist mogen worden."
Monique Jansen vindt dat het stamboek eerder had moeten handelen. "Ik neem het ze kwalijk dat er niet eerder meer onderzoek naar is gedaan. Ze hadden moeten laten zien dat dit voorkomt bij het Friese paardenras."
Maar volgens Back kon dat omwille van het gebrek aan wetenschappers en de adequate middelen niet zomaar. "Van de eerste sample tot een test duurt al snel tien jaar. Het kost tijd en geld, maar we werken er hard aan."
Symptomen herkennen
Intussen blijft Jansen zich inzetten om meer mensen bewust te maken. "Het is belangrijk dat mensen de symptomen herkennen. Als het Friese paardenras hiermee geholpen is, dan sta ik zeker open om DNA-materiaal van Jip beschikbaar te stellen."
Back geeft aan dat een beschrijving van de symptomen binnenkort op de website van het KFPS komt. "Hoewel een wetenschappelijke publicatie normaal niet zomaar gedeeld mag worden, wordt het nu mogelijk gemaakt door deze achter 'Mijn KFPS' te plaatsen, zodat alle leden toegang kunnen krijgen."
Het KFPS benadrukt dat dragers van het gen geen zieke dieren zijn en belangrijk blijven voor de fokkerij.
Klik op de link van de bron voor foto's en een video.