Doden gezonde konikpaarden Oostvaardersplassen voorkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Doden gezonde konikpaarden Oostvaardersplassen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 19:46

Omroep Flevoland
Algemeen

Konikpaard. Foto: Jac.Janssen

Staatssecretaris Jean Rummenie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur wil in gesprek met de provincie en Staatsbosbeheer over de konikpaarden in de Oostvaardersplassen. Het doden van gezonde dieren moet worden beperkt en als dat niet lukt, moet gekeken worden naar passende opvang, zegt Rummenie.

De staatssecretaris voert met het gesprek een aangenomen motie van PVV-Kamerlid Dion Graus uit. Graus vroeg begin december vorig jaar om het doden van konikpaarden in de Oostvaardersplassen te voorkomen. Hij wil ook dat Staatsbosbeheer voor passende opvang zorgt.

Grote kudde werd gedood, geen passende plek voor
Een week eerder bleek dat konikpaarden uit de Oostvaardersplassen naar de slacht zouden gaan. Het ging om meer dan de helft van een kudde van zo'n 50 dieren die in september was verplaatst van het Oostvaardersveld naar het Lauwersmeer in Groningen. De kudde werd verhuisd vanwege een stekelige plant, de grote klis.

Volgens een boswachter van het Lauwersmeergebied was het niet gelukt om in binnen- of buitenland een permanente plek te vinden voor de kudde. Het zou te nat worden als alle dieren zouden blijven, zei hij.

Drachtige merries en merries die recent een veulen hadden gekregen, mochten voorlopig wel in het Lauwersmeergebied blijven. De andere dieren, zoals hengsten boven de vier jaar, werden afgevoerd.

Oorspronkelijk bestond de groep uit 70 dieren. Daarvan ging het grootste deel richting Groningen, een kleiner deel - vijftien paarden - werd voor de verhuizing naar de slacht gebracht.

Staatssecretaris: 'Oplossing moet alleen wel mogelijk zijn'
De PVV vindt dat Staatsbosbeheer gefaald heeft in het beheer van de paarden in de Oostvaardersplassen. De dieren komen er van nature niet voor en Staatsbosbeheer heeft nooit ingegrepen door geboortebeperking, aldus Graus.

Hij wil dat er een goede oplossing komt voor de resterende dieren in de Oostvaardersplassen.

Anna79

Re: Doden gezonde konikpaarden Oostvaardersplassen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 20:07

Ik snap het gesteggel niet. Je hebt een prachtig stukje natuurvlees, waarom niet slachten? Het zijn geen huisdieren hè. Als ze maar nooit meer die arme beesten laten verhongeren zoals een paar jaar geleden, krijg die beelden nooit meer van mijn netvlies.
O ja ik ben vegetariër maar dit soort dingen snap ik niet, waarom dieren in de bio-industrie wel en deze dieren die een goed leven hebben gehad niet? Ik zou het wel weten als ik vlees at.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 20:16

Volgens mij waren ze niet geschikt voor consumptie ivm grondvervuiling maar er zijn hier vast mensen die dat weten.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 20:20

Ze hebben 4 jaar gehad waar ze echt paard mochten en konden zijn…
Menig varken heeft het slechter.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 20:41

Hengsten castreren, en het worden er zelf minder.
De paarden die "over" zijn ook beschikbaar maken voor particuliere verkoop.
Gezeik ten koste van de dieren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 20:46

LaPluche schreef:

Hengsten castreren is absoluut zinloos. Je mist er met grote groepen altijd wel eentje, en 1 hengst heeft zo maar 100 merries drachtig en dan mag je weer opnieuw beginnen. Daarnaast zijn ze dan veel gevoeliger voor hoefbevangenheid in de zomer, zowel de guste merries als de ruinen.

De oplossing is juist andersom, merries afvoeren. 1 merrie tussen 1000 hengsten levert 1 veulen. De hengsten behouden hun hormonen waardoor ze minder gevoelig zijn hoefbevangenheid, en guste merries heb je ook niet.

Ro0sje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 20:51

LaPluche schreef:

En dan als recreatie paard gebruiken? Het betreft een wild dier. De realiteit is helaas niet zo romantisch als Disney’s Spirit :)

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 20:53

Ro0sje schreef:
LaPluche schreef:

En dan als recreatie paard gebruiken? Het betreft een wild dier. De realiteit is helaas niet zo romantisch als Disney’s Spirit :)

Dat is niet waar ik heb een haflinger die 7 jaar in het wild geleefd heeft, gouden dier <3 super op buitenrit en inmiddels M1 dressuur. Ze zijn mooi uitgegroeid en niet ervoor onder het zadel door een ander.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 20:57

Ro0sje schreef:
LaPluche schreef:

Het gebeurd in Nieuw Zeeland ook met de Kaimanawa's. Kudde wordt uitgedund middels verzamelen, een deel wordt geadopteerd en wat over is gaat alsnog naar de slacht. Dus opzich is het niet ondenkbaar!

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 21:00

Dion Graus wil geboorte beperking voor herten, voor wolven en voor paarden. Blijkbaar is geboortebeperking overal de oplossing voor...

Ro0sje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 21:06

Citaat:
Dat is niet waar ik heb een haflinger die 7 jaar in het wild geleefd heeft, gouden dier <3 super op buitenrit en inmiddels M1 dressuur. Ze zijn mooi uitgegroeid en niet ervoor onder het zadel door een ander.

Ja maar dan noem je natuurlijk ook een ras hè. Is er iets wat de haflinger niet kan? Meest flexibele ras dat er bestaat. Haha ik ben een enorm bevooroordeeld haflinger liefhebber ;)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 21:12

Anna79 schreef:
Ik snap het gesteggel niet. Je hebt een prachtig stukje natuurvlees, waarom niet slachten? Het zijn geen huisdieren hè. Als ze maar nooit meer die arme beesten laten verhongeren zoals een paar jaar geleden, krijg die beelden nooit meer van mijn netvlies.
O ja ik ben vegetariër maar dit soort dingen snap ik niet, waarom dieren in de bio-industrie wel en deze dieren die een goed leven hebben gehad niet? Ik zou het wel weten als ik vlees at.

Precies dit !

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 21:15

StalNollie schreef:
Anna79 schreef:

Precies dit !

Dioxinevlees was het toch? En er worden in meer natuurgebieden wel ladingen vervuilde grond gestort, allemaal in het kader van natuur "maken".

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 21:18

Mevr_Meeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 21:29

Ro0sje schreef:
LaPluche schreef:

Dit klopt niet helemaal, want koniks zijn genetisch gewoon gedomesticeerde paarden. Net als mustangs trouwens ;) Verwilderd is wat anders dan wild :) Ook de mustangs (die al honderden jaren in het wild lopen) passen zich vrij gemakkelijk weer aan aan het samenleven met mensen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 22:15

Ro0sje schreef:
LaPluche schreef:

Het is een doodgewoon gedomesticeerd rijpaard dat in zijn land van herkomst volop ingezet wordt als kinderpony :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 22:17

Ro0sje schreef:
LaPluche schreef:

Jawel, want Koniks zijn gewoon gedomesticeerde pony's uit Polen, daar worden ze als rijdier gebruikt, o.a.. Daar is niks wild aan en je schoolt ze zo om.

En Spirit is niet van Disney.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 22:17

Oh, spuit elf :)).

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 07:54

Alja schreef:
Ze hebben 4 jaar gehad waar ze echt paard mochten en konden zijn…
Menig varken heeft het slechter.

Mee eens

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 08:40

Nou ik vind het goed dat eindelijk iemand het doden van de gezonde dieren wil beperken! En ik zie niet in wat er slecht zou zijn aan geboortebeperking.

Staatswanbeheer faalt al jaren in het houden van dieren. Deze organisatie zou geen dieren meer mogen houden..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 09:00

LaPluche schreef:

Dan krijg je een bejaarde kudde. Dan kunnen ze hun taak niet meer uitvoeren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 09:18

Alle paarden er daar uit halen en niets voor in de plaats zetten. Ook geen andere grote grazers.
Zit je ook niet met geboortebeperking

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 09:29

Elisa2 schreef:
Nou ik vind het goed dat eindelijk iemand het doden van de gezonde dieren wil beperken! En ik zie niet in wat er slecht zou zijn aan geboortebeperking.

Staatswanbeheer faalt al jaren in het houden van dieren. Deze organisatie zou geen dieren meer mogen houden..

Ja, helemaal mee eens hoor :j.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 10:18

DuoPenotti schreef:
Alle paarden er daar uit halen en niets voor in de plaats zetten. Ook geen andere grote grazers.
Zit je ook niet met geboortebeperking

Het probleem is dat ze -ondanks het hek- toch een soort van eco-systeempje hebben daar waar ieder dier zijn functie heeft. Ook de paarden.

Voordat de “natuurbeschermers” gingen klagen over de Grote Klis hadden ze beter kunnen bedenken dat dit wel eens het gevolg van hun actie zou kunnen zijn.

De Wet op de dieren is gewoon niet goed ingericht voor de grote grazers en andere verwilderde dieren

https://arkrewilding.nl/nieuws/2024/jur ... blematisch

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 11:07

Dat ligt er aan wat je graag ziet groeien daar.
Er komt vanzelf een ander ecosysteempje zonder die grazers.