17 paarden sterven bij brand fokkerij in Waasmunster

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

17 paarden sterven bij brand fokkerij in Waasmunster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 22:23

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Er heeft een vreselijke brand gewoed bij een paardenfokker in Waasmunster, België. Dit gebeurde afgelopen nacht rond 1.00 uur. Toen de brand werd opgemerkt, had het vuur al flink aan terrein gewonnen. Bij dit tragische voorval zijn helaas 17 paarden omgekomen. Enkele paarden zijn gered.

De fokkerij was erg bekend in de buurt, en er stonden internationale raspaarden. Voor de eigenaren is de fokkerij hun alles.

De stalhouder heeft nog wat paarden uit de stallen weten te krijgen, maar liep hierbij brandwonden op. Tevens konden ze sommige stallen niet open krijgen, het was te gevaarlijk. Het gehinnik ging door merg en been. "Het was afschuwelijk zeggen de eigenaren."

Er is geen sprake van opzet, waarschijnlijk is de elektriciteit de boosdoener geweest. Het stro voedde de brand. Er was te weinig water aanwezig, de brandweer moest daarom 3 kilometer verderop water halen.

Toen stallen in de omgeving van de brand hoorden, hebben ze gelijk hun boxen open gezet om de geredde paarden op te vangen.

Er werd nog lang na geblust. De materiële schade is erg groot, maar het verlies van de geliefde paarden is veel erger.

Bekijk een video en foto's van de brand door op de bronnen hieronder te klikken.

Gebruikte bronnen:
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 14-01-25 06:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

cariena1

Re: 17 paarden sterven bij brand fokkerij in Waasmunster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 22:43

Vreselijk heel veel sterkte

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 22:58

Helaas... Het waren 25 paarden op stal waarvan er 17 het niet overleefd hebben.
Het is vreselijk. Y;(

Dit zinnetje is dus helaas fout
"Rond de 25 paarden zijn gered."

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 23:15

Afschuwelijk. Dit soort branden zouden toch eerder te detecteren moeten zijn... ook bij varkens-, kippen en koeienstallen. Verder vraag ik me af of er geen 'brandveilige' sloten bestaan, die dus bijvoorbeeld op afstand geopend kunnen worden, of sowieso eenvoudiger... Ik heb geen idee, maar vraag het me gewoon af.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 23:21

Absolute horror om daarlangs te staan, het leed te aanhoren en weten dat je niks niks niks kan doen. |(

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 00:20

Het is verschrikkelijk voor de 17 paarden (wat een groot aantal is) om vol angst in deze vuurzee te moeten lijden, de dood in de ogen te zien, opgesloten te zitten in hun stallen en elkaars noodkreten aan te horen.
Paarden zijn vluchtdieren en deze paarden konden niet meer vluchten.
De veiligheid zou beter moeten in paardenstallen waarbij er toch een noodsysteem bestaat om de deuren in geval van nood te kunnen openen! Dit zou een verplichting moeten worden, anders blijven die dieren weerloos in zo’n stallen.
Ik vraag mij ook af of er bij deze toppaarden camerabewaking was dan zou de brand eerder kunnen opgemerkt worden of dat de paarden al een tijdje herrie maakten vermits de stal bij het vaststellen reeds in lichtelaaie stond.

De eigenaars noemen het ook een financieel verlies maar dit zal waarschijnlijk grotendeels vergoed worden door hun verzekering. Het leed dat die (top)paarden moesten doorstaan en het leven dat ze verloren vind ik (zelfs als buitenstaander) een immens verlies. Het zijn er veel te veel die in de brand bleven.
Bestaan er eigenlijk rookmelders in paardenstallen?

Het beeld van zijn wanhopige paarden zal ook op het netvlies van de eigenaar gebrand staan in zijn pogingen om de staldeuren te openen wat niet meer lukte.
Ik wens de eigenaar die zijn paarden trachtte te redden veel sterkte toe! Ook een spoedig herstel aan de geredde paarden!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 00:27

in en in triest, ze hadden echt toppers. En niet bedoeld als kritiek maar waarom nog steeds hooi/stro opslaan bij je paarden als stalhouder.

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 01:06

En dan is de vraag of er overleden paarden zwanger waren vermits het een fokkerij betreft. Dan gaat het over veel meer dan 17 doden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 01:34

BRINTEMEID schreef:
Het is verschrikkelijk voor de 17 paarden (wat een groot aantal is) om vol angst in deze vuurzee te moeten lijden, de dood in de ogen te zien, opgesloten te zitten in hun stallen en elkaars noodkreten aan te horen.
De veiligheid zou beter moeten in paardenstallen waarbij er toch een noodsysteem bestaat om de deuren in geval van nood te kunnen openen! Dit zou een verplichting moeten worden, anders blijven die dieren weerloos in zo’n stallen.
Ik vraag mij ook af of er bij deze toppaarden camerabewaking was dan zou de brand eerder kunnen opgemerkt worden of dat de paarden al een tijdje herrie maakten vermits de stal bij het vaststellen reeds in lichtelaaie stond.

De eigenaars noemen het ook een financieel verlies maar dit zal waarschijnlijk grotendeels vergoed worden door hun verzekering. Het leed dat die (top)paarden moesten doorstaan en het leven dat ze verloren vind ik (zelfs als buitenstaander) een immens verlies. Het zijn er veel te veel die in de brand bleven.

Het beeld van zijn wanhopige paarden zal ook op het netvlies van de eigenaar gebrand staan in zijn pogingen om de staldeuren te openen wat niet meer lukte.
Ik wens de eigenaar die zijn paarden trachtte te redden veel sterkte toe! Ook een spoedig herstel aan de geredde paarden!

Wat het openen van stallen betreft: kort geleden was er ergens anders een stalbrand, waar men de staldeuren kon openen, men wilde de paarden eruit halen, maar... sommige paarden bleven staan, waren niet in beweging te krijgen. Die paarden hadden het opgegeven en stierven, terwijl ze naar buiten hadden kunnen lopen... Neemt natuurlijk niet weg dat er best beter gekeken kan worden naar maatregelen om zulke drama's te voorkomen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 06:39

Art_Ificious schreef:
Helaas... Het waren 25 paarden op stal waarvan er 17 het niet overleefd hebben.
Het is vreselijk. Y;(

Dit zinnetje is dus helaas fout
"Rond de 25 paarden zijn gered."

Ik heb de tekst aangepast.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 08:20

Als er brand is werkt een elektrische systeem ookn niet ey om de deuren automatisch te openen...

Welke stal heeft zoiets

Vreselijk zo'n brand.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 09:22

Hevonen schreef:
Afschuwelijk. Dit soort branden zouden toch eerder te detecteren moeten zijn... ook bij varkens-, kippen en koeienstallen. Verder vraag ik me af of er geen 'brandveilige' sloten bestaan, die dus bijvoorbeeld op afstand geopend kunnen worden, of sowieso eenvoudiger... Ik heb geen idee, maar vraag het me gewoon af.

Het probleem is dat vuur zich in een dergelijke omgeving razendsnel verspreid. Zeker op het moment dat bodembedekking gebruikt wordt, maar ook als er methaan rondhangt (uit de mestput of van de runderen zelf).

Als je schone stallen hebt, is het brandgevaarlijk. Ook spinnenwebben, stof, dakisolatie (varkens) zijn allemaal serieuze brandrisico's, zeker als er gekozen is om niet de meest brandveilige optie te kiezen vanwege financiële beperkingen, want de kosten moeten zowel totaal als per dierplaats wel op te brengen zijn. Of de stallen zijn 25+ jaar oud en toen was het allemaal nog niet zo'n factor, maar deze stallen zijn vrijwel niet brandveilig te maken.

Een sprinkler-systeem doet wel wat, maar moet en heel gevoelig zijn afgesteld en veel water hebben, want omdat er zo ontzettend veel brandbaar materiaal is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 09:24

Zoolgangster schreef:
Wat het openen van stallen betreft: kort geleden was er ergens anders een stalbrand, waar men de staldeuren kon openen, men wilde de paarden eruit halen, maar... sommige paarden bleven staan, waren niet in beweging te krijgen. Die paarden hadden het opgegeven en stierven, terwijl ze naar buiten hadden kunnen lopen... Neemt natuurlijk niet weg dat er best beter gekeken kan worden naar maatregelen om zulke drama's te voorkomen.

Het gaat niet om opgeven, het gaat juist dat ze bijvoorbeeld verstijven van angst en juist de stallen de veilige plek zijn. Helaas zie je dus vaker dat paarden niet mee willen lopen met brand of zelfs terugrennen de stallen in.
Stallen zijn helaas vreselijk brandbaar, zelfs zonder hooi en stro opslag. Want spinnenwebben, stof, bodembedekking en noem alles maar op.

Vreselijk dit. Arme paarden en eigenaar...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 09:25

Zo'n automatisch systeem is leuk, maar iedereen weet dat ze simpelweg hun stal niet uit willen.
Dat is algemeen bekend. Paarden voelen zich "veilig" in hun stal en gaan gewoon niet. Helaas hgebeurt dit zo vaak....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 09:27

Echt vreselijk! |(

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 09:28

heel heel erg. Sterkte voor alle betrokkenen

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 09:32

heel heel erg. Sterkte voor alle betrokkenen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 10:01

BRINTEMEID schreef:

Je bedoelingen zijn goed hoor. En die roep om preventie is prima te begrijpen.

Maar hoe doen?? Stallen openen normaal gezien altijd manueel. Daar valt weinig aan te automatiseren. Als je het wel gaat automatiseren ga je weer werken met stroom en stroom was hier nu juist de boosdoener. Dus a. ga je dan meer 'boosdoeners' toevoegen en b. de stroom was al kaduuk dus gaat dan niet meer werken om de deuren open te maken.

En 2. Heb je enig idee hoe snel vuur kan gaan met goed brandbaar materiaal? En hoe snel (en over wat voor afstand) het over kan slaan. Daar helpt camera bewaking ook niet echt aan hoor.

Maar brrrr wat een in en in triest verhaal. Wat vreselijk voor die dieren en eigenaar.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 14-01-25 10:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 10:02

BRINTEMEID schreef:

Paarden komen de stal niet uit als ze de deuren open zouden doen bij brand. Ze blijven staan en zijn stil.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 10:12

Wat een verschrikking
Heel veel sterkte voor de eigemaars met het grote verlies

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 10:30

Afschuwelijk!
Heel erg veel sterkte voor de betrokkenen. Echt een nachtmerrie om op zo'n manier je trouwe viervoeter moeten verliezen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 14:52

Je zou toch voor veiligheid alleen stallen kunnen bouwen met binnen en buitendeur. Niet dat het hier nu zoveel uit had gemaakt want het brandde al even.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 15:32

Vreselijk weer...... Dat zijn ook echt wel heel veel paarden die je dan in 1 keer kwijt bent, en wat een intens nare manier om aan je eind te komen :n

Ik vind zo'n loods met daarin boxen ook altijd zo'n doodskist, als daar brand is dan kom je er gewoon niet meer bij. Elke stal een buitendeur en liefst een uitloopje, dan heb je een betere kans en voor de paarden zal het dagelijks ook fijner zijn, die frisse lucht. Je zou willen dat elk paard zoiets had gehad....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 15:54

Wat is het voordeel van een uitloop als paarden overdag gewoon buiten komen? De meeste uitlopen die ik ken vind ik juist te klein en geen voordeel of vervanging van normaal en geschikt formaat paddock of weiland. Half open structuur klinkt juist als genoeg frisse lucht. Zo'n loods betekent niet meteen geen frisse lucht, wij hebben er ook zo 1, maar geen volledig dichte wanden. Plus dat je hetzelfde probleem houdt, paarden willen vaak helemaal niet hun veilige box uit. Of de deur nu naar binnen of buiten gaat.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 15:57

Die uitloopjes trekken ook mooi zuurstof naar de brand en dan fikt het nog harder en sneller. Aan stalbranden kun je maar heel weinig doen als ze er eenmaal zijn. Preventief is er meer te doen, denk aan brandvertragende materialen gebruiken en regelmatig je elektra bekijken, goede ongediertebestrijding etc.