Carbid schieten gaat door ondanks bezwaar paardenhouder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Carbid schieten gaat door ondanks bezwaar paardenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 20:38

Omrop Fryslân
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Het carbidschieten aan de Puntersweg in Noordwolde kon doorgaan op oudejaarsdag. Dat was niet vanzelfsprekend, want de rechter moest daar een dag eerder uitspraak over doen.
Achterbuurvrouw Linda van der Heide had en heeft zorgen over haar dressuurpaarden. Die hebben veel waarde en zijn bovendien flink gevoelig voor de carbidklappen. Ze woont op zo'n 130 meter afstand van de carbidlocatie.

Van der Heide zegt niets tegen het carbidschieten te hebben, maar wil het niet zo dichtbij haar paarden.
"Ik heb topsportdressuurpaarden van grote waarde op stal. En die zijn zo gefokt dat ze veel sensitiever zijn dan bijvoorbeeld een shetlandpony. Ze zijn sneller bang en raken sneller in de stress."

Geprobeerd netjes te regelen
Volgens de aanvragers van de gemeentelijke ontheffing voor het schieten is er aangeboden om de paarden op hun kosten tijdelijk een andere plek te geven. Bovendien wordt er met voetballen geschoten, en niet met ijzeren deksels.
Verder zijn alle omwonenden binnen een straal van 100 meter om toestemming gevraagd en kunnen ze contact opnemen. Juist door een ontheffing aan te vragen, hebben ze geprobeerd het netjes te regelen.

"Een paniek"
Ondertussen ziet Van der Heide dat haar paarden het wel merken. "Als het carbidschieten begint, zijn ze bang en slaan ze tegen de stalwanden en de tralies en zijn ze heel erg in paniek."
De bezwaarprocedure waar de zaak bij de rechter op vooruitliep, loopt nog steeds. Omdat het zo kort dag was, heeft de rechter voorlopig groen licht gegeven, maar de zaak is inhoudelijk nog niet afgehandeld.

Century

Re: Carbid schieten gaat door ondanks bezwaar paardenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 20:40

Ik snap dat ze het niet wil, maar vind ook dat de mensen die het wel wilden heel netjes gehandeld hebben. Paarden even ergens anders stallen is ook niet altijd een oplossing, maar wel heel netjes aangeboden.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 20:43

Dan heeft ze wel heel erg sensibele paarden op stal staan.

Over het algemeen reageren paarden weinig op carbid, daar waar ze vaak wel reageren op vuurwerk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 20:45

Ik heb me de afgelopen dagen een paar keer afgevraagd, zijn er dan geen paardenhouders die hun hoog reactieve paarden gewoon proppen in de oren doen?

Ik heb een jaartje in een showteam gereden en dit deden wij wel voor indoor shows. Paarden zijn nu eenmaal wat gevoeliger voor harde geluiden, we dragen zelf ook gehoorbescherming in luide omgevingen. Het gaf de showpaarden een zichtbare verlichting. Dus waarom zou het met vuurwerk niet helpen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 21:02

Century schreef:
Ik snap dat ze het niet wil, maar vind ook dat de mensen die het wel wilden heel netjes gehandeld hebben. Paarden even ergens anders stallen is ook niet altijd een oplossing, maar wel heel netjes aangeboden.

Moet ook maar net gaan, ik weet niet hoeveel paarden die vrouw heeft, maar waar vind je tegenwoordig nog een plaats voor pak 4+ paarden even veilig te stellen voor vuurwerk/carbid?
Tegenwoordig zit alles gewoon al vol voor de wintermaanden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 21:06

Eens. Ik had gister bij 1 van mn paarden ook oordoppen in gedaan
Van die zachte zwarte balletjes.
Gebruik ze ook op wedstrijd waar de finales druk en spannend zijn.
Echter is het zo dat je die klappen van het schieten ook voelt. Hier rammelde de deuren in hun sponingen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 22:00

Century schreef:

Je kan het ook andersom bekijken
Waarom moet ze een hele stal paarden verplaatsen terwijl ze makkelijker het carbid kunnen verplaatsen ..

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 22:04

Nou ik heb Jazz bloed aan huis gehad. En dan de nerveuze neurotische gevoelige dieren die het wapperen van hun eigen manen nog eng vonden.

die kreeg ik toch makkelijk door dit gebeuren heen. Scheelde wel dat de buurman graag eerder begon met schieten. De dieren wenden er gewoon aan. En in die aanloop naar oud en nieuw de dieren buiten laten, zodat zie die paar knallen (op afstand) bewust meekregen.

Net als het grote motorcross evenement wat hij kon organiseren in de weide/mais veld.

Ging prima. Ik wist lang van te voren dat oud en nieuw kwam en trof gewoon voorbereidingen. De buurman zorgde voor wat afstand in de aanloop naar oud en nieuw. Met oud en nieuw ging het volle bak erop en had ik ze wel binnen. Na een goede work out en lekker veel eten.

Maar dat wapperende lintje is dan wel een probleem.

Ik ken deze mevrouw niet. En wellicht zijn haar paarden echt 10x erger dan ik ooit heb gezien maar ik vind het wel overdreven.

Hoe wil ze die dieren ooit uitbrengen? Waarom lees ik dit soort berichtjes nooit van een springruiter?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 22:10

Hier stonden ze aan 2 kanten op nog geen 100 meter carbid te schieten. Daar heb ik geen moeite mee. De kudde ook niet. De knetterend en fluitende vuurpijlen vinden ze spannender. Gelukkig schieten ze hier al in november af en toe wat vuurwerk af. En naar wat ik begrijp eigenlijk het hele jaar door wel in de avonden in het weekend.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 22:21

Hmm ik vind dit soort kwesties altijd wel dubbel. Aan de ene kant is het leven en laten leven. En aan de andere kant snap ik wel dat iets dat lawaai geeft ergens plaats moet vinden waar onschuldige wezens er zo min mogelijk last van hebben. Beide kanten hebben wel geldige argumenten

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 22:36

Nou ja dat, het is niet zo zwart-wit :j

@Sassy4barrel: ik ga er vanuit dat er goede redenen waren om het daar te doen, als het makkelijk ergens anders kon hadden ze vast niet het hele bureaucratische riedeltje afgelopen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 00:06

Van alle paarden die ik in 45 jaar heb gehad heeft er nog nooit één gereageerd op de knallen van carbid. Ze zijn soms zo heftig dat de ramen trillen, maar geen enkele reactie.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 00:52

Idd spul op stal radio op standje lekker goed hoorbaar bergje hooi er in en deur dicht ( wij staan aan de achterkant van de stal te schieten en de buren ) de ezels staan idd gezellig te kijken en lijken er totaal niks van te vinden. 8)7 _O-

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 08:28

Interessant dat een paar paarden van Bokkers niet op carbid reageren, en dat daarmee geen enkel ander paard er wel op kan reageren natuurlijk. :')

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 08:33

Ik ben benieuwd hoe het is verlopen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 09:00

nevica schreef:
Interessant dat een paar paarden van Bokkers niet op carbid reageren, en dat daarmee geen enkel ander paard er wel op kan reageren natuurlijk. :')

Tja, midden in carbid gebied hier. En al 35 jaar bezig met paarden. En nee, ik maak dus geen enkel paard mee dat er op reageert :n mijn eigen niet, de paarden van de buren niet, de paarden op de pensionstallen waar ik in het verleden stond niet...

En heel eerlijk? Ik vind het bizar dat je vindt dat je een rechtszaak moet aanspannen om een stukje erfgoed te verbieden. Echt de wereld op z'n kop.
Steek die energie liever in het fatsoenlijk trainen van je paarden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 09:05

Hier op stal wordt ook al jaren carbid geschoten. Ging eigenlijk altijd prima.
Paar jaar terug had de buurman een nieuwe binnenbak staan en die fungeerde kennelijk als klankkast, want hij belde op dat alle paarden over de zeik waren en niet meer te hanteren. Waren overigens springpaarden.

Ze zijn toen gestopt en het jaar erop op een ander weiland carbid gaan schieten, aan de andere kant van de boerderij, niet meer grenzend aan het land van de buurman. En zo bleef de buurman een goede buur en kon het plezier van het carbid schieten toch doorgang hebben.

Ik vind het zelf voornamelijk kabaal, ik neem mijn paard graag mee naar het bos als er carbid geschoten wordt, het is zo'n herrie, ik gun hem graag wat rust aan de oren.

Maar tot 6 km van huis (hemelsbreed) waren de (gedempte) knallen van het carbid alsnog te horen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 09:09

Ik heb in al die jaren nog nooit een paard gehad dat heftig reageert op carbid schieten. Als paarden reageren op vuurwerk zijn het ook vaak niet de knallen, maar de pijlen.
Ik heb mijn paarden destijds meegenomen naar Oostenrijk. Hier gebruiken ze explosieven als lawinebeheer en zelfs daar hebben mijn paarden vanaf de eerste keer niet op gereageerd.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 09:17

Century schreef:
Nou ja dat, het is niet zo zwart-wit :j

@Sassy4barrel: ik ga er vanuit dat er goede redenen waren om het daar te doen, als het makkelijk ergens anders kon hadden ze vast niet het hele bureaucratische riedeltje afgelopen.

Misschien is het voor haar ook niet zo simpel om haar paarden te verhuizen

Iedereen denkt er zo makkelijk over.. mijn paard schrikt er niet van ; maar waarom zou ze een hele rechtszaak aanspannen als ze er geen last van heeft. Juist op een paardenforum zou je verwachten dat mensen iets meer begrip zou hebben voor iemand die haar paarden probeert te beschermen

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 09:25

Tsja, je hebt carbid en CARBID. Een enkele lompe doffe klap valt wel mee. Maar ze hebben soms van die kanonnen, dat is echt niet tof meer. Hier hebben ze 1 jaar een poos een poging en gedaan om er 15 dikke knallen direct na elkaar af te schieten, dat was toch wel een beetje oorlogsgebied toen.

Je wilt je paarden gewoon behoeden voor blessures en verwondingen en zorgen dat ze zich fijn en relaxed voelen in hun eigen omgeving, dat lijkt me een gezonde insteek van het hebben van paarden.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 09:37

Tsja in het standaard APV-artikel wordt een afstand van 300 meter tot stallen genoemd voor carbid, dat is niet voor niets. Mijn mini's waren niet bang voor carbid maar wel super onrustig. Die vuurwerkbommen hier vlak achter waren ze wel bang van, vlogen door de paddock.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 09:46

Tja hier wel een shetje die duidelijk last had van de carbit knallen... Ookal waren ze niet echt dichtbij. Dus ook tot zo ver dat het er aan ligt of je een sportpaard of shet hebt :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 09:55

Sommige paarden zijn er bang voor, anderen niet. Sommige zijn er trainbaar in of is het op te lossen met proppen/oornet/druppels... bij anderen doet het weinig.
Ik heb het geluk dat de mijne gewoon languit ligt te tukken als het net over 12en is op oudjaars nacht. En bij ons wordt veel illegaal vuurwerk afgestoken op een veld nog geen 50 meter van onze stal :')
Maar een aantal andere paarden zijn wel panisch. Ondanks proppen, rustgevende middelen etc.

Ik vind het ook heel erg dichtbij, ik begrijp de stalhoudster wel.

Wij hebben al jaren problemen met vuurwerk rondom onze stal het hele jaar door. We zitten naast sportvelden (voetbal, hockey etc) die het nodig vinden om met elk betekenisvol wedstrijdje een zooi vuurwerk de lucht in te knallen. Ook midden in de zomer overdag. Handhaving wordt vrij weinig aan gedaan, en melden dat ze het gaan afsteken vinden ze ook nog steeds erg moeilijk.
Zoals ik al zei geeft de mijne er gelukkig vrij weinig meer om, ook als ik net op dat moment in de buitenbaan rij of hij buiten staat. Maar ook genoeg hier die bijna verongelukt zijn door dat rot vuurwerk.
Het is lastig trainbaar als het steeds zo onverwachts komt en het ook echt hard, vaak illegaal sier vuurwerk is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 09:59

Toen ik trouwens het bos uit rees, reed ik recht in de richting van het carbidschieten op stal, >500 m verderop.
En ik voelde gewoon de druk golven per knal. Ze schieten er bij ons altijd een 7tal in een rij af en dat was behalve goed te horen dus ook gewoon te voelen. Als ze dus bij deze dressuurstal achter het terrein liggen waar het afgeschoten wordt, in schootsrichting, dan kan ik me best goed voorstellen hoe dat klinkt en voelt, met slechts 150 m afstand er tussen, als ik die ervaring van meer dan 500 meter al heb.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 10:08

Bij zo'n avond carbid schieten blijft het niet bij 1 knal..dat zijn een heleboel knallen heel hard achter elkaar. Ik begrijp het wel, hier vinden ze carbid ook niet leuk..hoe dichterbij, hoe meer reactie.

Wel netjes in ieder geval deze mensen dat ze proberen om het met een vergunning te doen en er op een goede manier uit te komen met omwonenden. Ik hoop dat de paarden de avond een beetje goed doorgekomen zijn.