Vanaf 1-1-2025 melding UBN verplicht bij registratie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Vanaf 1-1-2025 melding UBN verplicht bij registratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 20:34

KWPN
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Vanaf 1-1-2025 worden geboorte- en importmeldingen automatisch geregistreerd op het UBN-nummer van de houder. Dit betekent dat het KWPN verplicht is om tijdens de registratie van uw veulen of paard, het UBN-nummer van het adres waarop uw veulen of paard gestald is, bij de (geboorte) melding door te geven aan het RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland).

Deze werkwijze is nodig voor een correcte administratie en naleving van de regelgeving. Zonder het UBN-nummer is het voor het KWPN niet mogelijk om een databasemelding bij het RVO te kunnen doen en mag er geen paspoort verstrekt worden aan paarden en veulens gestald in Nederland.

Wat betekent dit in de praktijk?
Tijdens de aanvraag van een (nieuw) paspoort, wordt vanaf 1 januari 2025 gevraagd om een correct UBN-nummer. Het UBN-nummer moet gekoppeld zijn aan de houder van het dier (niet de eigenaar), en het adres van de houder moet overeenkomen met het adres waar het paard of veulen gestald staat. Bij het invoeren van een UBN-nummer wordt dit gevalideerd op basis van postcode en huisnummer bij het RVO.

Dieren zonder een correct UBN-nummer kunnen vanaf 1 januari 2025 niet meer bij het RVO worden ingevoerd en dit betekent dat er vanuit het KWPN aan deze groep paarden geen paspoort verstrekt mag worden en import- of exportmeldingen niet doorgevoerd kunnen worden.

Hulp nodig of meer informatie?
De KWPN Informatie Desk is tijdens kantooruren bereikbaar op 0341-255555 of via het e-mailadres info@kwpn.nl. Momenteel is het KWPN-kantoor gesloten. Op 2 januari 2025 opent het kantoor weer en is de Informatie Desk bereikbaar.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 20:46

Is dit bij het KWPN of een algemene regel?

Punz

Re: Vanaf 1-1-2025 melding UBN verplicht bij registratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 21:13

Leest alsof dit vanuit het RVO zo geregeld is, dus dan zou dit voor alle stamboeken/ PPI's gaan gelden.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 21:14

dit is een algemene regel, bij Zangersheide moesten we dit al 2 jaar doorgeven.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 21:16

Ben even aan het lezen op de website van het RVO, maar het staat er nog niet als verplichting.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 21:24

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 21:36

Dit geldt voor alle paspoort uitgevende instanties.
Sommige stamboeken hebben uitstel gekregen. Zo ook het shetlandstamboek. Maar vanaf nu kunnen wij ook enkel veulens aanmelden met UBN.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 22:53

SansaS schreef:
https://www.rvo.nl/onderwerpen/identifi ... ocatie-ubn

Regel geld voor alle stamboeken. Zie het ook bij de meeste stamboeken nu erbij staan.

Daar staat dat je het dier gemeld moet worden bij UBN, maar niet dat de PPI verplicht de UBN moet aanleveren. Of lees ik er nu compleet overheen?

Het is dus voor iedereen die een paard heeft verplicht dit UBN geregisteerd te hebben, maar ik kan nog nergens vinden dat het RVO verplicht stelt dat stamboeken bij melden geboorte of import het UBN van de houder ook direct moet aanleveren

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 22:57

Maar als je eigenaar van het paard bent hoef je geen ubn te hebben, daar ben je dan weer niet verantwoordelijk voor. Sterker nog, je kunt niet eens zelf een paard aanmelden. Dat moet een stalhouder doen. Dus ergens is er wel wat krom.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 23:09

En als jouw stalhouder dat dus gewoon niet wil doen. Dan kun je dus geen paspoort bij je veulen krijgen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 09:40

Loretta schreef:
En als jouw stalhouder dat dus gewoon niet wil doen. Dan kun je dus geen paspoort bij je veulen krijgen.

Dat dus. Of zo te lezen een nieuw paspoort/inlegvel aanvragen als de pagina voor inentingen vol is en je niet naar een andere lege pagina wilt gaan (met jaarlijks enten is deze pagina al vol bij een 15 jarig paard, mijn veearts heeft gewoon de pagina 'anders dan influenza' in gebruik en heeft de woorden 'anders dan' doorgestreept. Dat wordt gelukkig ook gewoon op wedstrijden geaccepteerd, maar als je dus een 'net' paspoort wilt houden vraag ik me af of je die dan nog wel kunt aanvragen.
En als je de eigenaar van het dier bent kun je er niets aan doen. Best vaag eigenlijk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 09:46

Maar waarom zou een stalhouder je paard niet op ubn willen zetten?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:24

DuoPenotti schreef:
Maar waarom zou een stalhouder je paard niet op ubn willen zetten?

Ik ken er nog genoeg die dat niet hebben hoor. Ook weet niet iedereen er van, zeker niet als je geen lid bent van knhs of stamboek en alleen paarden als hobby hebt. Gisteren las ik er nog over op fb, iemand kan geen paspoort krijgen omdat paard niet op een ubn staat omdat dit de weide eigenaar moet doen, maar niet wil.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:25

Ik zo'n geval zou ik, for the time being, iemand zoeken waar ie vooralsnog wel op de ubn kan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:26

Maar waarom wil zo iemand niet?
Want die weet het dus wel.

Onwetendheid is anders dan niet willen.

Geloof dat ik dan een andere wei ging zoeken.
Mijzelf in problemen brengen door een ander zou ik geen trek in hebben

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:34

DuoPenotti schreef:

Ik denk dat wanneer je pensionklanten hebt je dat wel moet willen. Van particulieren kan ik me er wel wat bij voorstellen. Van mij hoefde ze ook niet perse te weten wat ik op mijn erf heb staan. :o Maar ik heb ze toen het verplicht werd wel netjes aangemeld en een UBN aangevraagd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:37

Nee denk dat ik ook wel wat shetten weet die niet zijn aangemeld.
Particulier. Van die eenzame grasmaaiers ;(
1 is er verkocht de andere op leeftijd en komen geen andere voor in de plaats.

Maar als je je grond/stal verhuurd en de huurder zegt hey wil je mijn paard op de ubn zetten en zeggen dan wil ik niet??
Vind ik raar.

Kijk van mij had het ook niet gehoeven.
Maar er zijn wel meer dingen die ik niet zo fijn vind in nederland...maar ja... heb het ermee te doen zolang ik hier woon.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:48

@ DP, ik denk dat er inderdaad wel wat mensen zijn die achter hun huis een weitje hebben met een pony of paardje er in die niet geregistreerd staan. Met chippen was dat net zo iets.

Als verhuurder neem ik aan dat je het professioneel doet en dan hoort dit er wel bij. Als klant zou ik ook niet akkoord gaan, helemaal niet als er dan geen paspoort uitgegeven kan worden. Maar ook hierbij zullen er vast wat verhuurders zijn met een stukje wei die ze zwart verhuren en waar ze verder geen omkijken naar willen hebben. Maar goed, daar kies je dan ook voor als klant.

Het zijn inderdaad de regeltjes die je maar braaf moet opvolgen. Ben benieuwd wat er nog bij komt in de komende jaren. Maar we hebben het maar te doen, denk ik dan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:56

DuoPenotti schreef:

Omdat niet iedereen zit te wachten op dit soort rompslomp.
Dat de overheid precies weet wat en hoeveel paarden je hebt.
Wantrouwen in de overheid.

Genoeg redenen te bedenken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:59

DuoPenotti schreef:

Onwetendheid is anders dan niet willen.

Omdat de stalling zwart betaald wordt bijvoorbeeld. Of omdat diegene niet wil dat er wat dan ook geregistreerd staat op zijn adres.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 13:01

germie schreef:
Maar als je eigenaar van het paard bent hoef je geen ubn te hebben, daar ben je dan weer niet verantwoordelijk voor. Sterker nog, je kunt niet eens zelf een paard aanmelden. Dat moet een stalhouder doen. Dus ergens is er wel wat krom.

Dat klopt. En ja, dat is inderdaad krom.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 16:39

Dat is niet krom. Daar waar het paard gestalt staat heeft een UBN
Dat kan ook een enkele weide zijn. Dit is niet per persoon maar per verblijfplaats.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:25

Dat snap ik. Maar het is wat lastig als je ergens staat en de eigenaar van de grond/stal registreert je dier niet.
Het zou handig zijn als je als eigenaar ook op de UBN van de grond/stal eigenaar zou kunnen registreren ( desnoods met een controle van invoer bij de UBN houder achteraf)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:57

Ja maar dan zou iedereen zomaar het ubn nummer van je kunnen gaan misbruiken. Want wie zegt dat de klant alles zo netjes zou gaan melden en ook weer af melden.

Dat hele ubn slaat nergens op. Ze willen enkel maar controle hebben op alles wat we doen onder het mom van mocht er eens een ziekte uit breken

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 00:10

Dat het hele UBN nergens op slaat/ niet fijn is: daar ben ik het mee eens..

En voor wat betreft je bezwaar... daarom had ik het stuk tussen haakjes toegevoegd :)