Sport

Charlotte Fry en Glamourdale hebben de Excel op z'n kop gezet op de tweede dag van de London Inernational Horse Show door de kür op muziek in de Wereldbeker Dressuur te winnen.
De Britse Fry, winnares van olympisch brons, herstelde zich nadat ze 'slechts' derde werd in de Grand Prix door mislukte pirouettes. Hierdoor behaalde haar olympische teamgenote Becky Moody haar eerste grote internationale overwinning met haar zelf gefokte Jagerbomb.
Glitter en glamour
Het hoogtepunt van donderdag 19 december 2024 was de FEI Dressage World Cup™ Kür op Muziek. De wedstrijd boeide het enthousiaste uitverkochte publiek, dat onder de indruk was van de muzikaliteit en harmonie van de 14 combinaties die deelnamen aan de prestigieuze wedstrijd.
Charlotte Fry en de 11-jarige KWPN-hengst Glamourdale (Lord Leatherdale x Negro) reden hun kür op de kenmerkende muziek van 'Best of Britan'-hits en zetten hiermee de International Arena in vuur en vlam. Hun optreden kreeg een staande ovatie van het thuispubliek, en een score van 86.645%. Hiermee herhaalden ze hun overwinning van 2022. De proef was niet helemaal foutloos, met wat spanning in stap en een verstoring in de wissels om de twee, maar de combinatie reed met veel energie en flair en kregen opnieuw de hoogste score.
Een emotionele Fry verklaart: "het gevoel dat ik vanavond in de ring had, was iets dat ik nog nooit heb gevoeld. Hij was geweldig, en hij stond aan. Ik ben zo dankbaar dat ik in Londen voor dit geweldige publiek zo'n proef heb kunnen rijden. Ik kan het publiek niet genoeg bedanken voor hun steun, niet alleen vanavond, maar het hele jaar door. Op weg naar Parijs, en ook in Parijs zelf, konden we al jullie steun voelen. Ik word er een beetje emotioneel van om terug te komen naar Engeland, en rijden voor dit publiek is echt een eer".
Freese in vuur en vlam
De in Duitsland wonende Noorse Isabel Freese bleef constant en evenaarde haar resultaat uit de Grand Prix, door twee keer de tweede plaats op te eisen met de Oldenburger hengst Total Hope (v. Totilas x Don Schufro) van Paul Schockemöhle en Lone Boegh Henriksen. Ze scoorden 83,270%
"Dit overtreft al mijn verwachtingen", zegt een emotionele Freese na haar proef. "Ik ben zo trots. Ik heb er altijd al van gedroomd om hier te rijden. Ik heb net acht weken niet kunnen rijden door een operatie, en dat maakt dit resultaat extra bijzonder. Mijn groom heeft buitengewoon goed voor Total Hope gezorgd, en misschien heeft de pauze goed uitgepakt voor ons allebei. Hij is in geweldige vorm."
Ondertussen verbeterde de nummer 4 van de wereld, Dinja van Liere, haar prestatie van de wereldbekerkwalificatie in Lyon door de derde plaats te bemachtigen met 80,225%. Ze nam haar nummer één, Hermes, niet mee naar Londen maar zadelde de 12-jarige KWPN-ruin Hartsuijker (v. Johnson x Scandic) van Jan Pieter Dalsem.
“Hij voelde geweldig aan, hoewel hij een beetje gespannen was tijdens de warming-up door het lawaai. Maar toen we eenmaal in de ring waren, kwam hij tot rust en gaf hij me een geweldige proef”, vertelt ze.
Première van de Beatles-kür
Thuisfavorieten Becky Moody en Jagerbomb (v. Dante Weltino x Jazz), winnaars van de Grand Prix, debuteerden met hun nieuwe Beatles-muziek. Een vroege miscommunicatie en vervolgens een fout bleken echter kostbaar voor de score, waardoor ze deze avond naast het podium eindigden. Jagerbomb haperde in de tweede galoppirouette: hij viel in draf toen hij eruit ging, en had even tijd nodig om te herstellen.
Hun Beatles kür is erg opzwepend en rijgt het ene nummer na het andere aan elkaar, waardoor hun kür muzikaal erg “vol” zit. Ze werden vierde met 80,160%.
Vier combinaties scoorden 80% in Londen.
De volgende wereldbekerkwalificatiewedstrijd vindt plaats in Mechelen, België, op 28-29 december. Dus mis het niet!