Ministerie wil inzicht antibioticagebruik bij paarden, schapen, eenden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Ministerie wil inzicht antibioticagebruik bij paarden, schapen, eenden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 21:20

Nieuwe Oogst
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur wil inzicht krijgen in het antibioticagebruik bij schapen, paarden en eenden. De Autoriteit Diergeneesmiddelen gaat kijken in welke vorm dit mogelijk is. Ook het gebruik van antibiotica bij honden en katten moet inzichtelijk worden.

De opdracht van het landbouwministerie aan de Autoriteit Diergeneesmiddelen volgt op een besluit van de Europese Unie. Daarin staat dat het antibioticagebruik voor alle voedselproducerende sectoren, de paardenhouderij en honden en katten inzichtelijk moet worden gemaakt.

De Autoriteit Diergeneesmiddelen start komend jaar met het schetsen van scenario's voor paarden en gezelschapshuisdieren. Hiervoor worden gesprekken gehouden met stakeholders in deze sectoren.

dierenfan

Re: Ministerie wil inzicht antibioticagebruik bij paarden, schapen, eenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 21:38

Dat is toch zo op te vragen bij de dierenarts? Tenminste ik krijg enkel via daar antibiotica voor onze dieren. Staat dus gewoon in hun dierenarts dossier

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 21:48

Tja.. wat willen ze tegenwoordig niet van ons weten?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 22:24

dierenfan schreef:
Dat is toch zo op te vragen bij de dierenarts? Tenminste ik krijg enkel via daar antibiotica voor onze dieren. Staat dus gewoon in hun dierenarts dossier

Dus dan moeten ze iedere praktijk bij langs om dossiers op te vragen en de info te noteren?
Waarschijnlijk moet het gewoon in Medirund geregistreerd worden, net zoals bij koeien

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 22:30

Kinke schreef:
Dus dan moeten ze iedere praktijk bij langs om dossiers op te vragen en de info te noteren?

En dan hebben we een AVG die dat verbiedt. Ik kan me voorstellen dat er 'over nagedacht wordt' hoe ze dat willen gaan doen met huisdieren incl paarden en ander hobbyvee.
Ik denk dat via de groothandels de inkoop monitoren een betere manier is.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 22:48

Gingen ze dat 30 jaar ok al niet doen? Is het nou nog niet gelukt..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 23:33

Zolang er nog steeds genoeg illegaal antibiotica gebruikt wordt zoals bij droogzetters dan kun je onderzoeken tot je een ons weegt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 23:37

Ja en daar zullen wij die het wel netjes gebruiken indien nodig wel weer de dupe van gaan worden. Komt bij ze dit elders in de wereld niet doen en wij de wereld weer moeten verbeteren.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 08:55

Popstra schreef:
Ja en daar zullen wij die het wel netjes gebruiken indien nodig wel weer de dupe van gaan worden. Komt bij ze dit elders in de wereld niet doen en wij de wereld weer moeten verbeteren.

Dit dus.

Bij kijn DA krijg je al niet so snel antibiotica.
Alleen als ze echt vinden dat het nodig is.

Nederland is het land waar het minst Antibiotica word uitgeschreven.
In veel andere landen krijg je het om ieder klein dingetje.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 09:20

Inderdaad, kijk maar eens naar dr. Pol. Hoevaak die ab voorschrijft vind ik echt schokkend. Bij alle operaties preventief, magere dieren, bij elke wond. Dan zijn de dierenartsen die ik heb meegemaakt in Nederland er toch een stuk zuiniger mee

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 10:22

Ibbel schreef:
Kinke schreef:

En dan hebben we een AVG die dat verbiedt. Ik kan me voorstellen dat er 'over nagedacht wordt' hoe ze dat willen gaan doen met huisdieren incl paarden en ander hobbyvee.
Ik denk dat via de groothandels de inkoop monitoren een betere manier is.

Dierenartsen vallen niet onder de AVG. Ze hebben wel een soort van beroepscode dat ze geen info geven maar daar is niets wettelijks aan.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 10:29

janderegelaa schreef:
Dierenartsen vallen niet onder de AVG. Ze hebben wel een soort van beroepscode dat ze geen info geven maar daar is niets wettelijks aan.

Dierenartsen vallen wel onder de AVG. Alle bedrijven, overheden en organisaties die persoonsgegevens verzamelen, vallen er onder.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 10:31

Iedereen die persoonsgegevens verwerkt valt onder de AVG.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 10:37

Hoeveel AB uitgeschreven wordt is toch niet AVG gevoelig? Dat kan heus wel doorgegeven worden zonder dat er een persoon aan gekoppeld is, me dunkt?

Kwestie van dierenartsen vragen hun AB-gebruik per diersoort door te geven. AVG is niet van toepassing op dieren.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 10:48

_San87_ schreef:
Hoeveel AB uitgeschreven wordt is toch niet AVG gevoelig? Dat kan heus wel doorgegeven worden zonder dat er een persoon aan gekoppeld is, me dunkt?

Kwestie van dierenartsen vragen hun AB-gebruik per diersoort door te geven. AVG is niet van toepassing op dieren.

Misschien even verdiepen in de regelgeving? De minister wil niet alleen inzicht in het totale antibioticagebruik voor Nederland, maar ook het antibioticagebruik per bedrijf en per dierenarts. Dus AVG.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 10:57

Lieser schreef:
Misschien even verdiepen in de regelgeving? De minister wil niet alleen inzicht in het totale antibioticagebruik voor Nederland, maar ook het antibioticagebruik per bedrijf en per dierenarts. Dus AVG.

Ik betwijfel of AVG echt een probleem wordt in deze.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:10

Ik vraag me af wat het doel is van dit onderzoek?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:14

Voorkomen van antibioticaresistentie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:18

Oke dankjewel, ik dacht dat ze hier al jaren mee bezig zijn..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:25

_San87_ schreef:

Ik reageerde op de reactie: "dossiers opvragen en info noteren"

Dat kan écht niet vanwege de AVG, omdat die dossiers uiteraard eigenaargegevens bevatten. Naast dat het een hoeveelheid werk is die niet uitvoerbaar is en al zéker niet als die dossiers dan geanonimiseerd zouden moeten worden aangeleverd.

Op macroschaal (groothandeldata) is nog wel uitvoerbaar, maar als je naar diersoort wilt gaan uitsplitsen kom je echt op praktijkniveau uit. En dat is dus niet uitvoerbaar, want antibiotica zijn niet diersoortspecifiek, over het algemeen. Dus dan wordt het dossierniveau. En dat lukt niet, zie boven.
Dan zou een DA (assistent) álle dossiers moeten gaan doorspitten op diersoort én antibioticagebruik en dat anoniem moeten gaan aanleveren. Ik denk dat geen praktijk daar de mankracht voor heeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:29

Ibbel schreef:
_San87_ schreef:

Ik reageerde op de reactie: "dossiers opvragen en info noteren"

Dat kan écht niet vanwege de AVG, omdat die dossiers uiteraard eigenaargegevens bevatten. Naast dat het een hoeveelheid werk is die niet uitvoerbaar is en al zéker niet als die dossiers dan geanonimiseerd zouden moeten worden aangeleverd.

Op macroschaal (groothandeldata) is nog wel uitvoerbaar, maar als je naar diersoort wilt gaan uitsplitsen kom je echt op praktijkniveau uit. En dat is dus niet uitvoerbaar, want antibiotica zijn niet diersoortspecifiek, over het algemeen. Dus dan wordt het dossierniveau. En dat lukt niet, zie boven.

Dat kan best wel wanneer er gegronde reden is, naast dat je geanonimiseerde dossiers kunt verstrekken. AVG is hier gewoon niet van toepassing.

Blijft staan of het uitvoerbaar is qua hoeveelheid werk, daarin kan ik je volgen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:30

Elisa2 schreef:
Oke dankjewel, ik dacht dat ze hier al jaren mee bezig zijn..

Klopt, al 30 jaar of zo. Maar het lukt nog steeds niet. Zeker niet sinds het importeren van antibiotica uit het buitenland toegestaan is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:35

Dit is toch geen probleem? Voor onze koeien wordt alles geregistreerd en gecontroleerd

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:39

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:44

Lieser schreef:
_San87_ schreef:
Dat kan best wel wanneer er gegronde reden is, naast dat je geanonimiseerde dossiers kunt verstrekken. AVG is hier gewoon niet van toepassing.

Gelukkig snapt het rijk de AVG wél.

https://avgregisterrijksoverheid.nl/ver ... 20databank.

Ik ook. Ik verwoord het verkeerd. De AVG is altijd van toepassing, maar geen bezwaar om antibiotocagebruik te gaan vastleggen/bijhouden.