Algemeen

Dressuur, parcours en galopperen: we kennen het van de paardensport. Maar 150 meiden streden vandaag voor de prijzen met hobbyhorses: stokpaarden. Stal Bosgoed in Hagestein was vanmiddag het decor van één van de grootste stokpaard-evenementen van Nederland. “Het is zwaarder dan je denkt.”
"Waar je normaal het paard bestuurt, sta je nu zelf aan het roer”, zegt Venice Slobbe. Ze organiseert de wedstrijden. Jarenlang deed ze zelf ook mee, maar nu stopt ze al haar enthousiasme in het organiseren van de wedstrijden voor de jonge meiden. Ook maakt ze zelf stokpaarden. Ze zijn anders dan het kinderspeelgoed, benadrukt ze. "De stok s korter en het hoofd groter. Er wordt ook meer op de details gelet." Steeds meer jonge meiden omarmen de sport, ziet ze. "Dat is heel tof om te zien, want het is gewoon heel leuk om te doen."
Het is eigenlijk heel simpel: in plaats van springen met een écht paard, doe je als ruiter nu alles zelf. En dat is zwaarder dan de meeste mensen denken, vindt Hasse (11). “Je moet er echt wel een goede conditie voor hebben, omdat je heel veel rent en springt.” Hasse zit ook op paardrijden, maar het stokpaardspringen vindt ze minstens zo leuk. "Het is op een andere manier actiever." Vandaag doet ze mee aan meerdere wedstrijden, zoals het springen en de dressuur.
Negatieve reacties
Stokpaardrijden wordt niet altijd serieus genomen. Valerie merkte dat ook op school. Ze doet het nu ruim een jaar, maar niet iedereen vond dat normaal. "In het begin werd ik er wel mee gepest, omdat het er een beetje raar uitziet. Nu doen ze dat gelukkig niet meer." Ze snapt de negatieve reacties niet. "Als mensen dit leuk vinden moeten ze dit gewoon kunnen doen. Het is volgens Slobbe ook een laagdrempelige activiteit, omdat het goedkoper is dan echt paardrijden. "Nu kunnen kinderen van ouders met weinig geld ook meedoen." Ze ziet vooral de lol van de deelnemers.
De deelnemers kunnen 's ochtends nog oefenen in de manegebak. De hordes waar ze overheen moeten springen zijn al opgesteld. "Het gaat erom dat je het parcours zo snel mogelijk uitloopt, zonder de balkjes eraf te stoten", legt Slobbe uit. De meiden hebben daar ook thuis al druk mee geoefend. "Dat scheelt wel, met een echt paard kan je alleen bij de manege oefenen", zegt Lian. Met Stip, haar hobby horse, oefent ze in de keuken van haar ouders. "We hebben een kookeiland en daar ren ik dan omheen."
Veel van de deelnemers hebben thuis ook een set met hordes, die ze in hoogte kunnen verstellen. "Die zet ik dan in de tuin", zegt Vilou. Als ze een bepaalde hoogte onder de knie heeft zet ze de balk hoger. "Je moet daar best veel voor oefenen. Ik spring nu één meter hoog."
'Dat is een eeuwige discussie'
Het oefenen is nodig, want het is zwaar om te doen. Dat wordt snel duidelijk tijdens de wedstrijden. In iets minder dan een minuut lopen de deelnemers het parcours, daarbij wordt over meerdere hordes gesprongen. Buiten adem stappen deelnemers weer uit de bak. "Je rent door het zand en moet daarnaast over meerdere hordes springen, van soms een meter hoog", legt Vilou uit. "Het is ook voor je knieën best zwaar."
Dat wakkert de discussie aan: is het een sport of een hobby? "Dat is de eeuwige discussie", lacht Janthe. Zelf vindt ze het meer een hobby, maar dat is meer door het niveau waarop ze het zelf doet. Valerie is het met haar eens. "Zoals wij het nu doen is het een hobby, maar op hoger niveau is het een sport", zegt ze stellig. De sport is overgewaaid uit Scandinavië. In Finland is er een jaarlijks kampioenschap. "Daar springen ze zo hoog", wijst Valerie tot net naast haar ogen. "En ik ben bijna 1 meter 80." Hasse vindt het een sport. "Je moet ook best trainen om het onder de knie te krijgen." Slobbe vindt de discussie niet zo nodig. "Het is conditioneel echt zwaar, dit is gewoon een sport."
Bekijk op de site van RTV Utrecht een video.