Recensie: Vincent, paard met praatjes geschreven door bokker Lusitana

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sica
Moderator Over Paarden

Recensie: Vincent, paard met praatjes geschreven door bokker Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 13:53

*Bokt.nl
Community

Afbeelding

Vanuit verschillende Nederlandstalige uitgeverijen hebben wij de mogelijkheid gekregen om (informatieve) paardenboeken te lezen en te recenseren. Deze recensies zullen op Voorpagina Nieuws belicht worden, zodat jullie kunnen kijken welke paardenboeken passen bij jullie interesses en tak van paardensport.

Namens bokker Lusitana /Simone Keijzer mochten wij het boek Vincent, paard met praatjes recenseren.

Lusitana is een bekende naam op Bokt. We kennen haar van o.a. de topics over haar rescuepaarden en leuke manier van schrijven hierin. Haar echte naam is Simone Keijzer en ze is paardengek van kleins af aan. Ze kocht op haar zestiende haar eerste pony en is sindsdien nooit meer paardloos geweest. Eind jaren ´70 keerde ze op zeventienjarige leeftijd terug naar Nederland, na haar werk op een stoeterij met Arabisch Volbloeden in Engeland. Vervolgens ging ze vrijwel direct aan de slag voor de uitgever van een ponystripblad. Eerst als vertaler van stripverhalen, maar al snel schreef ze zelf stripverhalen, korte verhalen, quizzen en artikelen. Haar meest bekende creatie is de zwarte Shetlandpony met een stem, Rakker. In 1999 vertrok ze naar Portugal, waar ze later een paardentehuis opzette.

Het boek vertelt het verhaal van Vincent, de nieuwste rescue van Simone. De auteur beschrijft hoe hij bij haar kwam en hoe het ging in het eerste jaar dat hij er was. Hij was toen hij aankwam erg mager en had een lelijke bult onder zijn oog. Simone kon hem overnemen voor een klein bedrag omdat een kennis van haar hem een beter leven gunde.

‘Ik had gevraagd hoe het paard heette. “Van Gogh”, was het antwoord. Grappig dat een paard met zo’n naam bij een Nederlandse terecht moet komen, maar omdat niemand het goed uit zou kunnen spreken hier in Portugal, heb ik hem maar omgedoopt tot Vincent.’

Op een leuke en onderhoudende manier vertelt zij over alle avonturen die ze meemaakt met haar kudde paarden aan huis in Portugal. Van alle begin is moeilijk, van zijn eigenwijsheid naar een plek in de kudde en toch een mooie band opbouwen met zijn mens. In het begin had Vincent moeite met het ritme van de kudde en wilde hij het liefst rond drie uur weer naar binnen. Al snel ontwikkelde hij zijn eigen routine, zoals het toekijken bij het uitmesten 's ochtends of het wel goed gebeurt. Ook met het rijden was er in het begin soms een miscommunicatie. Maar Vincent leerde Simone en de andere paarden wel even hoe hij het hebben wilde. Hoewel het boek over Vincent gaat, worden ook de karakters van de andere paarden beschreven.

‘Ik keek met bewondering toe, hoe hij plots 180° op zijn achterbenen draaide, en weer vertrok zoals hij gekomen was, flink hinnikend. Mijn vertaling was “En als jullie nu niet snel naar de baas luisteren dan zwaait er wat! Hup naar binnen!”

Hoewel het soms wat langdradig is, is het wel een vermakelijk verhaal en heb ik echt een paar keer hardop moeten lachen.

Elisa2

Re: Recensie: Vincent, paard met praatjes geschreven door bokker Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:08

Goh nooit geweten dat Lusitana Rakker gecreeerd heeft! Wat leuk!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 09:09

Leuk weetje over Rakker. Daar heb ik als kind vele jaren van genoten. Dat was een stuk luchtiger dan de andere paardenstrips.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:55

Dank je wel!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:15

Wat leuk de achtergrond info

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 16:07

OMG Rakker! Mijn jeugdsentiment. Wat gaaf! En wat leuk om een collega schrijver hier te zien. Ik ben heel benieuwd naar je boek! :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 18:15

LvdO schreef:
OMG Rakker! Mijn jeugdsentiment. Wat gaaf! En wat leuk om een collega schrijver hier te zien. Ik ben heel benieuwd naar je boek! :)

En je hebt ook een Lusitano, zie ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 19:16

Afbeelding

Deze is naar Rakker vernoemd. :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:18

Geinig! Ik had geen idee hoe populair hij was.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:21

Niet? ik had overal stickers van Rakker op mijn schoolspullen, pennen met Rakker erop. Rakker last ik altijd het eerst :D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:39

Ohh Lusitana... Echt niet?

Rakker is wat mij betreft echt een(strip) beroemdheid... Een échte VIP ( Very Important Pony)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:19

Nee, echt niet. Ik hoorde wel altijd iedereen over mijn ponies Blitser en Serena die model waren in fotostripverhalen en bij artkelen enzo.
Wat de uitegver aan merchendise had, en wat daar van verkocht werd, daar had ik niet zo´n kijk op. Bovendien was de tekening van Rakker niet van mij, alleen de tekst, zowel van de gewone "blog" als het stripje. Dat maakt dat ik er ook niets over hoorde van de uitgever.
Sterker nog, ik voelde me gebolgen dat rakker in de pennyfilm voorkwam en dat ik daar niet eens wat van te horen had gekregen. Maar later bedacht ik dat die filmmakers waarschijnlijk ook niet eens wist dat ik de bedenker was.

Maar als je wilt zien hoe ik reageerde op de erkenning die ik in een eerder topic kreeg: https://www.youtube.com/watch?v=_KWsmxm7mxU
(Overigens staat de fout die ik zag niet eens in het boek, ik las te snel)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 23:37

Och...
Maar wat lullig dan ook.
En wat fijn dat, hoewel veel en veel te laat, de erkenning nu dan toch komt!

Enne.. Je boek ga ik bestellen hoor!

Edit: boek is besteld *\o/*

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 09:37

Wat leuk! Ik ga het boek bestellen. Ben bijna jarig dus geef het boek mezelf kado! Ook jaren op de Penny geabonneerd geweest en Rakker werd als eerst gelezen. Ik ben van bouwjaar 1980 dus waarschijnlijk alle versie die ik gelezen heb van Rakker zijn door jou geschreven :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 09:56

Lusitana schreef:
Nee, echt niet. Ik hoorde wel altijd iedereen over mijn ponies Blitser en Serena die model waren in fotostripverhalen en bij artkelen enzo.
Wat de uitegver aan merchendise had, en wat daar van verkocht werd, daar had ik niet zo´n kijk op. Bovendien was de tekening van Rakker niet van mij, alleen de tekst, zowel van de gewone "blog" als het stripje. Dat maakt dat ik er ook niets over hoorde van de uitgever.
Sterker nog, ik voelde me gebolgen dat rakker in de pennyfilm voorkwam en dat ik daar niet eens wat van te horen had gekregen. Maar later bedacht ik dat die filmmakers waarschijnlijk ook niet eens wist dat ik de bedenker was.

Maar als je wilt zien hoe ik reageerde op de erkenning die ik in een eerder topic kreeg: https://www.youtube.com/watch?v=_KWsmxm7mxU
(Overigens staat de fout die ik zag niet eens in het boek, ik las te snel)

Grappig nu je de namen Blitser en Serena noemt gaat er bij mij ook weer een vaag lampje branden. Maar Rakker is een icoon hoor! Wat een creatief brein heb je dat je zoiets kunt bedenken. :) +:)+

Dat laatste dat snap ik wbt de penny film.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 14:21

Lusitana schreef:
LvdO schreef:

En je hebt ook een Lusitano, zie ik.

Ja klopt! Een prachtige Lusitano, mijn grote trots.

Ben je van plan nog meer boeken te schrijven?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 15:58

Ja, absoluut. Ik werk nu eerst aan de vertaling van dit boek in het Engels, want die markt is veel groter. Maar daarna heb ik nog ideeën voor boeken over andere paarden die ik gehad heb en een verzameling van domme en grappige dingen die ik heb gedaan/meegemaakt.
Voorlopig allemaal nonfictie, maar er speelt ook wel een fictie (paarden) boek door mijn hoofd, zeg maar een manege drama, waarin alle types die we wel herkennen in voorkomen. Ook dat zal dan wel deels op waarheid gebaseerd zijn, maar gewoon alle maneges waar ik vroeger gestaan heb door elkaar genomen, zeg maar. Ik put toch het liefst uit ervaring. Maar zulke boeken kosten ontzettend veel tijd en werk om uit te voeren als je het een beetje diepgang wilt geven en diverse verhaallijnendoor elkaar laat lopen. Het zal geen tienerboek worden zoals er velen van op de markt zijn. Dus dat wordt echt een project en daar moet ik wel klaar voor zijn.
Ik zou heel graag een houten schuurtje hebben om in te tekenen, schilderen en schrijven, want nu heb ik erge last van de katten en de honden die om aandacht komen als ik zit te schrijven, om maar te zwijgen van katten die op je toetsenbord gaan liggen.... :')
Maar goed, dan moet ik eerst een loterij winnen, of mijn boek moet een bestseller worden. :D

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 17:11

Oh wow wat een gave plannen!

Een manegedrama klinkt als iets wat ik echt moet gaan lezen!

zelf ben ik momenteel ook bezig met een paardenboek. fictie, maar wel met mijn eigen visie erin qua training etc. en inderdaad, ik ben bezig met drie verhaallijnen die door elkaar heen lopen. ik werk nu voor het eerst echt met data en dat alles bij elkaar moet kloppen, dus dat is een hele uitdaging. Maar het is superleerzaam en nu ik de tijd heb om elke dag te schrijven (en dat voor de verandering ook echt doe) schiet het ineens hard op!

Katten en toetsenborden... hier hetzelfde, maar als de beestjes eenmaal liggen te slapen is het heerlijk vredig :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 18:10

Je begrijpt dus goed de uitdaging.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 13:54

Ik kan mij Rakker in de strip ook herinneren komt er echter nog eentje in me op: Malle heette die volgens mij. Een Witte met zwarte manen en staart.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 14:04

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 14:19

Het heeft welliswaar niets met je boek te maken maar: Dank je wel voor Rakker _/-\o_

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 16:32

Lusitana schreef:

Leuk dat aandacht aan het boek besteed is. Ik ga het lezen. Zulke verhalen zijn altijd mooi.

Maar maak je het nou niet groter dan het is? Jij hebt Rakker bedacht en geschreven tot 1992. Vanaf 1992 tot 2021 is het karakter door een andere schrijver voortgezet en doorontwikkeld naar een andere setting. Het copyright ligt bij de uitgever met wie je hem destijds mede neergezet hebt. Het is logisch dat de uitgever en de schrijver van dat moment betrokken zijn geweest bij het filmscript en de manier waarop Rakker daar vormgegeven is en jij niet. Er zit bijna 20 jaar tussen.

Ik gun je van harte dat dit boek een succes wordt het maar ik vind, dit wetende, wel wat van de manier waarop je de flaptekst verwoordt. Er zijn toch vast wel andere mooie dingen gebeurd in de meer dan 25 jaar na het tijdschrift die de moeite van het benoemen waard zijn?

Maar goed, het boek zal ongetwijfeld goed geschreven zijn. Mooi voor mijn Sintlijstje :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:19

Martina67 schreef:
Ik kan mij Rakker in de strip ook herinneren komt er echter nog eentje in me op: Malle heette die volgens mij. Een Witte met zwarte manen en staart.

Malle komt uit De Ponyclub, niet Penny. Het maatje van Rakker heette Kobus.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:20

Mungbean schreef:
Het heeft welliswaar niets met je boek te maken maar: Dank je wel voor Rakker _/-\o_

Graag gedaan, ik zou wel willen dat ik er rechten op had vastgelegd. Het is volkomen optploft, ik zag net dat er een X account bestaat en wellicht wel meer social media account van hem. ik had rijk kunnen zijn.