Meisje krijgt trap van pony in vakantiepark

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Meisje krijgt trap van pony in vakantiepark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 20:08

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie
Gisteren is een zesjarig meisje ernstig gewond geraakt nadat ze een trap in haar gezicht kreeg van een pony. Het incident vond rond 15.30 plaats in vakantiepark Ponypark City in Collendoorn. Er kwamen twee ambulances ter plaatse. Omdat het letsel er ernstig uitzag, werd er ook een traumahelikopter opgeroepen, maar deze kon worden afgezegd. Het meisje is per ambulance naar het Isala ziekenhuis in Zwolle gebracht. Het is niet bekend hoe ernstig het letsel is. Ook de toedracht van het ongeval is niet bekend.

Ponypark City
PonyPark City is een vakantiepark in westernstijl. Kinderen kunnen er onder begeleiding van hun ouders een pony poetsen en met een echte cowboy mee op buitenrit. Het park huisvest ongeveer 300 pony's.

Gebruikte bronnen:

Yummy

Re: Meisje krijgt trap van pony in vakantiepark

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:36

Verschrikkelijk.. Hoop dat het niet te ernstig is, slechte reclame voor het park zo.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:50

Wat erg. Maar ik denk dat dit type park ook einde verhaal is. Einde van een tijdperk. Over een paar jaar bestaat het niet meer.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:55

Ah wat naar voor het meisje en haar familie.

Wat mij betreft hadden ze dit hele concept al jaren geleden mogen schrappen.
Voor zowel het welzijn van de pony's als voor de veiligheid van de gasten.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:58

Wacht, bestaat Collendoorn nog met ponies? Dacht dat ze daar jaren geleden al mee gestopt waren ivm dat dit kwa dierenwelzijn echt niet meer kan...

Als kind ooit mee naartoe genomen door mijn grootouders. Dat was als kind geweldig, maar als ik terug denk... arme ponies. Elke dag met enkel een hoofdstel (geen zadel, waardoor kinder onwetend op het diepste punt midden op de rug gingen zitten) en zonder uitleg meegegeven aan random mensen die geen enkele kennis van paarden hoeven te hebben. Ponies waren ook niet de vrolijkste in mijn herinnering, wat ik helemaal begrijp in die omstandigheden. Die van ons was ook nog op hol geslagen terwijl mijn zus erop zat. Eigenlijk is dat en het algemene chagarijnige gedrag van de ponies me vooral bij gebleven (en nogmaals, ik neem het de ponies niet kwalijk).

Sneu voor het meisje. Die zal, net als ik als kind was, helemaal blij zijn geweest dat ze op vakantie was tussen de ponies. En dan gebeurd dit... Hopenlijk maakt ze het goed en gooit het niet en te negatieve wolk op ponies en paarden in het algemeen voor haar, zodat ze later op een betere plek nog van de dieren kan genieten.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 04-08-24 21:05, in het totaal 5 keer bewerkt

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:59

Suzanne F. schreef:
Wat erg. Maar ik denk dat dit type park ook einde verhaal is. Einde van een tijdperk. Over een paar jaar bestaat het niet meer.

Heel sneu voor het meisje en ik hoop dat wat jij zegt inderdaad zo zal zijn.

Als kind was naar zo’n park gaan mijn grootste droom (nooit uitgekomen :D ), maar nu ik ‘groot ben’ sta ik daar uiteraard heel anders is. Ik werk dagelijks veel met pony’s en ik begrijp niet hoe je tijd kunt hebben om 300 pony’s goed te trainen en te conditioneren zodat ze altijd maar braaf zijn. Dat laatste gaat uberhaupt al niet en de vraag is ook of je dat moet willen. Immers is het een dier dat ook eigen behoeften heeft.

Al die gezinnen die allemaal anders omgaan met die pony’s… Hoeveel onduidelijkheid wil je hebben. Dit is het ultieme recept om niet opgevoede pony’s te creëren. :)

Uiteraard weten we de toedracht van dit ongeval niet. Hoeft niet eens wat met ‘niet braaf zijn’ te maken te hebben. Op de verkeerde plek staan wanneer twee pony’s die elkaar niet mogen elkaar meeten, kan al genoeg zijn voor zo’n dergelijk ongeluk.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 21:00

Nou Jolien87 ben ik met je eens. Dat is toch niet meer van deze tijd.
Heel erg voor dit kleine meiske. Ken de omstandigheden niet maar ongelukjes zitten sowieso in kleine hoekjes en als er een paard bij betrokken is helemaal. Het is geen speelgoed.
Hoop dat ze er weer helemaal bovenop komt!!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 21:06

Ik ben jaren geleden eens in het park geweest met een vriendinnetje mee

Wij hadden ook een pony die trapte, ze gingen rollen wanneer je zij had, je zag meerdere keren per dag Ponys rondrennen zonder ruiter en sommige Ponys weigerde nog te bewegen

Dat er niet eerder ernstige ongelukken zijn gebeurd is een wonder

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 21:24

Voorheen kreeg je een pony die je overal mee kon en mocht slepen. Hele dagen lopen, rijden met grote lutten erop.

Ik ben een maand geleden geweest en nu mag je per kind 2x per dag een ritje doen. Een bosritje van 40 minuten en een strandritje van 75 min. Alleen stappen en met een hele groep. Borstelen kan 1x per dag.

Maar je hebt dus niet meer zoals voorheen pony's los en ruiters op de grond of onervaren mensen die het hele park over gesleept worden.

Sneu voor het meisje, hopelijk houdt ze er niks aan over.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 22:48

Wat ladygiroc al aangeeft, het hele concept is sinds corona al veranderd. Ik denk dat het nu meer te vergelijken is met stapritjes bij een center parcs?

Ondanks alles wel sneu voor het meisje

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 00:13

Dat klinkt wel een heel stuk beter dan dat het was

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 08:53

Hopelijk valt het mee voor het meisje!

Ik wist ook niet dat Collendoorn nog bestond met pony"s.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 11:12

Dat het nog bestaat!
Blij dat ze dat concept heel erg veranderd hebben!!!

Toen ik er als kind kwam liepen alle ponies in een soort arena en was het 1 grote gevaarlijke chaos van ongecontroleerde kinderen los op verre van brave ponies. (we praten over de vroege jaren 80)
Daarna kon je huisjes huren met een bijbehorende pony bij he huisje (hoe verzin je het?)
Laatst bijgewerkt door CrazyCat op 05-08-24 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 11:16

Wat heftig!

Het concept is wel volledig veranderd. Je krijgt geen pony meer aan je huisje.

Je kan je aanmelden voor poetsen en ponyritjes onder toezicht.
en de paarden/pony's kan je aaien als ze in de buurt komen.

Ik ben er twee jaar geleden geweest en ik vond het er netjes en goed uitzien. De paarden zagen er beter verzorgd uit dan bij sommige particulieren.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 11:17

Arm meisje, hopelijk gaat het naar omstandigheden goed.

Ik meen dat er vroeger ook grotere meiden (pubers) al snachts in de rij stonden voor een pony. Best bizar. Dan klinkt het nieuwe concept wel beter - zeker als de ponies zelf afstand kunnen nemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 12:16

CrazyCat schreef:
Dat het nog bestaat!
Blij dat ze dat concept heel erg veranderd hebben!!!

Toen ik er als kind kwam liepen alle ponies in een soort arena en was het 1 grote gevaarlijke chaos van ongecontroleerde kinderen los op verre van brave ponies. (we praten over de vroege jaren 80)
Daarna kon je huisjes huren met een bijbehorende pony bij he huisje (hoe verzin je het?)

Ja zo ken ik het ook, wij zijn er ook regelmatig geweest vroeger. Weet dat mijn zus flink gebeten was, en mijn broer letterlijk door mijn vader over de pony getild werd. :+ Ik was zelf nog te jong om er echt iets mee te doen maar die arena herinner ik me nog en ook al die pony's bij het huisje.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 13:05

CrazyCat schreef:
Dat is idd hoe ik hem ook ken. En ik ben van "97, dus mijn ervaring zal uit de vroege tijden van dit millenium komen (ik zat toen nog op de basisschool). Nog lang zo gebleven dus.

Goed dat ze de boel veranderd hebben inmiddels. Of het genoeg is weet ik niet, dan zou ik het zelf moeten zien. Maar klinkt iig alsof er een hoop verbeterd is :j .

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 14:35

Dat los door het park sjeezen van 9 tot 5 is al lang niet meer. Met veel te grote. Vroeger ook 1 keer gereden je kon ook voor een uur dan pony huren.

Dacht zoals iemand zei 2 stapritten met een begeleider op een paard erbij en de pony aan de hand.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 16:39

Triest voor het meisje. In NL is Slagharen om het dieronvriendelijke ook al een paar jaar dicht. Dat zal uiteindelijk hier ook wel gebeuren.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 17:35

Monique1963 schreef:
Triest voor het meisje. In NL is Slagharen om het dieronvriendelijke ook al een paar jaar dicht. Dat zal uiteindelijk hier ook wel gebeuren.
Collendoorn is gelinkt van Slagharen ;) . Vanuit Collendoorn kun je de "trein" (een shuttlebusje die eruit ziet als een oude trein) pakken naar het park, entree zit bij je huisje in. Of iig dat was zo, toen ik er was als kind.

Slagharen is trouwens ook niet "al jaren dicht". Het park zelf is altijd open geweest, en heeft wat betreft pony's in het park wisselend verschillende dingen gedaan met tijden zonder pony's ertussen. De pony's los in het park is al jaren weg idd, dat heb ik niet eens meegemaakt (dat ken ik enkel van foto's en verhalen van mijn (groot)ouders). Wat ik begreep van mijn (groot)ouders hun verhalen is het toen juist naar Collendoorn verhuist en was het grootste issue dat toen genoemd werd waarom het verhuisde alle poep in het park en niet zo zeer het welzijn (wat ook verklaard dat het verderop gewoon door ging).

Maar ze hebben tot niet zo lang terug wel pony ritjes gehad als attractie in Slagharen zelf. Dat was dan op een met houtwerk afgezette route zodat die pony eigenlijk geen kant op kon behalve vooruit en achteruit, zat net achter dat kleine reuzenrad die eruit zag als huifkarretjes. Inmiddels is die ook weer weg dacht ik, maar dat is niet zo lang terug volgens mij.

Edit: ff opgezocht. Collendoorn, of tegenwoordig PonyParkCity, is van de oorspronkelijke eigenaren van Slagharen (welke verkocht is) en heeft de laatste ponies van Slagharen gekregen in 2017 (welke tot die overdracht bij Buffalo Ranch House bij het huisje werd gegeven, welke op het attractiepark stonden en inmiddels zijn gesloopt). Volgens het nieuwsbericht kon je toen nog wel een pony bij je huisje krijgen bij PonyParkCity. De verandering naar de begeleide buitenritjes lijkt ook daar dus relatief recent.

Ik weet niet of de ponyritjes als attractie die ik hierboven noem daarna was, maar ik dacht van wel. Dan zijn er ergens tussen 2017 en nu dus ook nog een tijdje pony's in het park geweest.

Wat ik zo gauw zie op de website van PonyParkCity en Slagharen zie zijn ze niet meer gelinkt tegenwoordig, en komt PonyParkCity dus niet meer standaard met tickets voor Slagharen. Het ziet er op de website van PonyParkCity idd wel een stuk beter uit nu dan hoe ik het als kind had gezien.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 19:06

Oef, ik hoop dat het meisje net niet ver genoeg stond en eerder licht geraakt werd in het gezicht.
De omstandigheden zijn niet gekend, maar dit is de keerzijde van zulke parken. Het zijn en blijven dieren die inderdaad kunnen slaan of bijten. En met zoveel pony’s is het ook gewoon heel moeilijk te voorkomen, want je hebt nooit alles in de gaten.
Heel spijtig dit; welzijn en veiligheid voor mens en pony zouden altijd topprioriteit moeten zijn, maar is het op meerdere plaatsen helaas niet.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 19:30

Kaartjes voor Slagharen zitten er niet (meer) bij.

Wij hadden tijdens 1 van onze ritjes ook een pony voor ons lopen die continu met z'n oren naar achter liep als je te dicht op 'm kwam. Ik vind zo'n pony niet geschikt voor dit doel.. dreigen kan altijd een keer leiden tot meppen. Ik ben er snel voorbij gegaan ook, ik ga niet achter een pony lopen die dreigend kijkt, met mss onervaren mensen aan zijn halster en al helemaal niet met mijn kind er achter.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 19:42

Wat zielig voor het meisje en familie. Hoop dat ze snel opknapt.

Ik heb een paar jaar in vakantiepark gewerkt met paarden shows en waar kinderen ook een ritje op de pony kunnen maken maar die pony’s hadden het hartstikke goed. Goede zadeltjes ; geen hoofdstel wel halster met teugels en een touw eraan voor de ouders om de pony vast te houden , er was toezicht op verschillende punten van de wandeling. Pony’s liepen ochtends hooguit 2 x 10 min en middags ook zoiets . Avonds voer en daarna in de wei. En ochtends kwamen ze weer op stal en met heel slecht weer stonden ze nachts in een half open stal ( met dak maar open aan voorkant )
Super lieve pony’s en stuk veiliger als op menig manege maar ik denk dat er altijd wel een ongeluk kan gebeuren. Hoe lief de pony ook is of hoe goed er op veiligheid word gelet.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 15:39

Hoop dat het een zetje is om het geheel te stoppen. Zoiets kun je niet paardvriendelijk organiseren. Verder als zo min mogelijk onvriendelijk kun je niet komen en dan zal je alsnog zien dat de pony's er helemaal niks aan vinden en niet elk dier laat zich dat dag in dag uit welgevallen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:16

Je ziet in die omgeving heel grote groepen shetlandponies in grote weides. Met heel goede omheining en dat mag ook wel ~~}>

Het is voor veel kinderen wel iets heel bijzonders, zo’n buitenvakantie met een pony en alles. Welzijn/diervriendelijk/veiligheid is inmiddels wel volgens moderne maatstaven, niet meer zo’n wilde (spontane) boel als vroeger.
Getrapt worden door een shetlander, dat had ook in de plaatselijke kinderboerderij gebeurd kunnen zijn of op de manege.

Het direct laten stoppen vind ik dan ook een wat overdreven reactie. Je kan ten eerste kinderen niet overal tegen beschermen en het heeft dan als consequentie dat er gelijk een hoop ponies ontheemd zijn van hun groep / op de markt komen terwijl ze nu een vredig leven hebben met in vakantie periodes kinderen rondom ze.

Het uiteindelijk laten uitsterven, dat zou m.i. nog kunnen. Geen nieuwe meer erbij kopen of fokken.
Net zoals in het circus..
Geen idee of het zo ver komt, time will tell.

In elk geval sterkte en beterschap voor het meisje die het betreft.