[OPINIE] "Verbied de veiligheidsbeugels met elastiek!"

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26990
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

[OPINIE] "Verbied de veiligheidsbeugels met elastiek!"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 21:35

Chronicle of the Horse
Algemeen

Afbeelding
Een veiligheidsbeugel met elastiek. Hier zijn ook duidelijk de haken boven- en onderaan
de beugel te zien. Foto: Ros Fotografie


Dit is een opiniestuk, het geeft dan ook de mening van de schrijver weer. Het artikel is geschreven door Armand Leone van Leone Equestrian Law LLC, een bedrijf in juridische diensten en advies voor professionals. Armand is een zakelijke professional met expertise in de gezondheidszorg, de paardensport en de wet. Hij is een ruiter die toegewijd is aan eerlijk spel, veilige sport en schone competitie. Hij was vele jaren voorzitter van het bestuur van de Amerikaanse paardensportfederatie (USEF) en vice-voorzitter van de USEF op het gebied van internationale topsportprogramma’s. Ook was hij lid van een aantal werkgroepen op het gebied van bestuur, veiligheid, doping en medicatie, certificatie van trainers en selectie van coaches bij de USEF en de U.S. Hunter Jumper Association. Daarnaast is hij mede-eigenaar van het familiebedrijf, de Ri-Arm Farm in Oakland, New Jersey. Hier rijdt en traint hij zelf ook. Hij nam deel aan FEI World Cup Finales en Nations Cups. Hij studeerde af aan de Columbia Business School in New York en aan de Columbia School of Law. Hij behaalde de titel M.D. (Doctor of Medicine) aan het New York Medical College en de titel B.A. (Bachelor of Arts) aan de Universiteit van Virginia.

De Amerikaanse paardensportfederatie zou het gebruik van veiligheidsbeugels met een elastiek tijdens erkende wedstrijden moeten verbieden, om zo hun jongste leden te beschermen. Dit ontwerp, met een elastiek en een haak, in het Engels ook wel een ‘peacock stirrup’ genoemd, wordt al heel lang gebruikt om te voorkomen dat een ruiter bij een val blijft haken in de stijgbeugel en wordt meegesleurd. Echter, deze beugels zijn gevaarlijk en hebben bij kinderen tijdens het afstijgen al verschrikkelijke verwondingen veroorzaakt.

Er is al een enorme waslijst aan ruiters die zijn blijven hangen achter de omhoog gebogen haak aan deze veiligheidsbeugels, terwijl ze langs het zadel naar beneden gingen bij het afstijgen. Sommige mensen bleven haken met hun riem of scheurden hun kleding eraan open op weg naar beneden. Hoewel de haak er niet scherp uitziet, kan deze wel zorgen voor gescheurde kleren, snijwonden in de huid en verminkende verwondingen aan buik, genitaliën en liezen. Niet elke rit eindigt met een valpartij, maar elke rit met deze beugels eindigt wel met het afstijgen en stelt dan de ruiter bloot aan het risico op serieus letsel.

Ik heb persoonlijk twee gevallen gehad waarin ruiters, een jongen en een meisje, ernstig letsel hebben opgelopen aan de genitaliën door een veiligheidsbeugel met elastiek, terwijl ze aan het afstijgen waren bij een USEF-wedstrijd. Beide kinderen hadden een ingrijpende operatie nodig en zullen de rest van hun leven een permanente beschadiging hebben.

Ik heb in het verleden als eens vaker over dit onderwerp geschreven op mijn website over recht in de paardensport en op sociale media. Ik heb nooit gehoord dat de USEF iets heeft overwogen, in de vorm van een regelwijziging of een officieel verbod. Deze stijgbeugels worden veel gebruikt bij USEF-wedstrijden, door veel jonge ruiters. Dit zorgt ervoor dat deze kinderen elke keer weer risico lopen. USEF zou het gevaar van deze stijgbeugels moeten erkennen en deze tijdens wedstrijden moeten verbieden, om zo hun leden te beschermen. Er zou door de veiligheidscommissie van de USEF onmiddellijk een regel moeten worden ingevoerd die deze veiligheidsbeugels verbiedt, of via een aanpassing door de voorzitter van de commissie op welke andere noodmaatregel dan ook. Er is geen excuus als er straks weer een kind gewond raakt door deze veiligheidsbeugels, terwijl deze situatie eenvoudig voorkomen kan worden.

Veiligheidsbeugels zijn ontworpen om te voorkomen dat de voet van een ruiter in de beugel blijft hangen bij een val. Op die manier voorkomen ze letsel doordat de ruiter wordt meegesleept. Echter, het ontwerp met de haak en het elastiek is per definitie gevaarlijk, hoewel deze ontwerpfout wel eenvoudig kan worden gecorrigeerd door bijvoorbeeld de haak aan de onderkant naar beneden te laten wijzen of naar binnen in plaats van naar buiten.

Er zijn andere veiligheidsbeugels op de markt, waar niet zo’n haak aan zit. Deze voorkomen ook dat een ruiter wordt meegesleept, maar zonder het risico op lichamelijk letsel. Er zijn verschillende modellen voor wie de beugels met elastiek wil vervangen door een veiligere optie. Deze beugels werken op verschillende manieren om de voet vrij te laten in het geval dat deze blijft haken. Zo zijn er beugels met gebogen zijkanten, beugels die naar voren wijzen in plaats van opzij en beugels met een mechanisme dat aan de zijkant openklapt om de voet los te maken.

Simpel gezegd: afstijgen met een stijgbeugel met een elastiek zorgt voor een onacceptabel risico op serieus lichamelijk letsel. Het risico dat je na een val in de beugel blijft hangen en wordt meegesleept, kan worden verkleind door schoeisel te dragen dat geschikt is voor paardrijden, met een klein hakje. Maar ook, en dat is minstens zo belangrijk, door het gebruik van een veiligheidsbeugel die wel echt veilig is. Een andere voorzorgsmaatregel is dat je zorgt dat de beugelriemhaak aan het zadel niet rechtop gesloten is. Deze open houden, zorgt ervoor dat de beugelriem eraf kan glijden in geval van nood.

De onveilige veiligheidsbeugel met elastiek is al vele jaren op de markt. Ze worden verkocht door veel bedrijven en worden vaak in het buitenland gemaakt. Het is ondoenlijk om de fabrikanten juridisch aan te klagen voor een foutief ontwerp en voor schadevergoeding wegens letsel.

De USEF zou actie moeten ondernemen om zijn leden te beschermen tegen deze stijgbeugels met gevaarlijke haken, door het gebruik ervan tijdens wedstrijden te verbieden. Zo simpel is het. Ruiters mogen op wedstrijden niet rijden zonder het juiste harnachement, vanwege het risico op verwondingen. Vanwege het bekende risico van deze veiligheidsbeugels met elastiek en het falen van de USEF om daar actie tegen te ondernemen, kan de USEF in voor de rechter worden gedaagd.

Als je deze veiligheidsbeugels hebt, wacht dan niet tot het moment dat jouw kind een ongeval krijgt. Haal die beugels eraf en vervang ze vandaag nog.

carika
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-04-10

Re: [OPINIE] "Verbied de veiligheidsbeugels met elastiek!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:41

Wat goed dat hierop wordt gewezen, ik had er nog nooit van gehoord maar het klinkt logisch.

Nickeltje

Berichten: 28283
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:21


Texas02

Berichten: 4792
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:22

Daar zit wel wat in. Ik heb een poos met die dingen gereden, en ze weer verkocht omdat ik ze echt niet fijn vond. Maar ik heb ook al wel gedacht dat die haak niet fijn is. En ik heb me wel eens afgevraagd o je ook bijvoorbeeld op buitenrit ergens achter zou kunnen blijven haken toen ik ze nog had.

eilleen333

Berichten: 12860
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: [OPINIE] "Verbied de veiligheidsbeugels met elastiek!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:43


Cemlys

Berichten: 14983
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [OPINIE] "Verbied de veiligheidsbeugels met elastiek!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 23:00

Ik heb het ook gehad, 1 korte kant van de bak had een deel winddoek, paard schrikt, springt ertegenaan, beugel hangt erin vast, paard probeert er vandoor te gaan, been en beugel bleven hangen. Had ook raar kunnen aflopen, hele beugel was opengetrokken en behoorlijk last van heup gehad.

Jet

Berichten: 12132
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 00:01

Ik rijd al zo'n kleine 50 jaar met dit type beugels en heb 1 keer gehad dat er eentje een fabrieksfout had, waardoor die net als die van Nickeltje afbrak. Maar persoonlijk vind ik het de fijnste, maar dan wel de stevige soort en niet de slappere met een platte opgaande kant zeg maar, gezien vanaf het voetbed. Nog nooit last gehad dat ik met kleding of wat dan ook ben blijven hangen aan dat haakje.

Zoolgangster

Berichten: 9782
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 06:37

carika schreef:
Wat goed dat hierop wordt gewezen, ik had er nog nooit van gehoord maar het klinkt logisch.


Ik vond het (zonder elastiek) altijd al enge dingen, had eerder verwacht dat ze het paard zouden beschadigen, trouwens...

Elisa2

Berichten: 38106
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [OPINIE] "Verbied de veiligheidsbeugels met elastiek!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 08:17

Ik heb vroeger altijd met die beugels gereden maar er is nooit iets mis gegaan met op en afstijgen.

Heb echter nooit gedacht dat die haak dat zou kunnen.

miereneter

Berichten: 2648
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 08:18

Ik vind het echt lariekoek. Van alle dingen waar kinderen (en andere ruiters) zich op en om het paard aan kunnen verwonden, is dat (zeer botte) haakje toch wel het minste. Rijd zelf met deze beugels en kan er me bij de geschetste rampscenario's niets voorstellen.

Dat Amerikanen er weer allerlei rampen in zien, wil niets zeggen, dat is een aanklachtenmaatschappij, waar je werkelijk waar ALLES moet uit zien te sluiten. Eigenlijk een godswonder dat daar nog paard wordt gereden.

Ik houd lekker mijn elastieken beugels.

pluisje88

Berichten: 8184
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: [OPINIE] "Verbied de veiligheidsbeugels met elastiek!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 08:24

Nou als je die andere veiligheidsbeugels hebt die open klappen daar steekt een metalen pin uit als je ze open hebt. De kans dat daar verwondingen van ontstaan is volgens mij vele malen groter dan in alle rust afstappen van een paard met dit soort beugels.

Cinnepin

Berichten: 8990
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 08:30

Ik rijd al jaren met zulke beugels van sprenger. Nooit problemen gehad

pol013

Berichten: 9042
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 08:33

Om nog maar niet te spreken van het enorme prijsverschil tussen deze veiligheidsbeugels en alle andere typen.

magicmist

Berichten: 3358
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 08:33

Mijn zoontje had een kapotte rijbroek. Was met afstappen blijven hangen aan zo'n beugel

SuperRocky
Berichten: 178
Geregistreerd: 16-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:03

Hier heeft m'n dochter ook eens een gescheurde broek gehad om dat ze 'verkeerd om' wilde afstappen; met de billen langs het zadel laten glijden (let wel, ze was toen 5 jaar ;-) wel hilarisch trouwens, was met haar eerste F proefje, net voor ze aan de beurt was, wilde ze nog snel naar het toilet, ze stapte zo af, scheurde haar broek, enorme winkelhaak en een knalroze onderbroek te zien door het gat :D niks meer aan te doen zo kort voor haar proefje, dus zo maar de ring in gestuurd hahahaha :o ).

Behalve dit verder nooit gehoord van verwondingen door deze stompe haak. Wel meerdere nare verhalen over blijven hangen in niet-veiligheidsbeugels.. Daarom denk ik dat het eerder omgekeerd zou moeten zijn: wanneer maken ze veiligheidsbeugels nou eindelijk eens verplicht op wedstrijd? en dan maakt het mij niet uit welke soort, als het maar open is/open kan, of met een korfje. De kans op serieuze verwonding door een beugel met elastiek bij het op/afstappen lijkt mij verwaarloosbaar in vergelijking met de kans op blijven hangen; de mogelijke gevolgen daarvan zijn vele malen groter...

Kookaburra

Berichten: 5457
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: [OPINIE] "Verbied de veiligheidsbeugels met elastiek!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:20

Ik had deze reden niet aan zien komen. Gelukkig (tot nu toe) ook nooit iets dergelijks meegemaakt.

Wel eens van iemand gehoord dat ze de 'gewone' beugels op maneges fijner vind. Omdat nieuwe ponyruiters (en de iets meer ervaren manegetuiters op paarden die gekke sprongen maken) nog niet zoveel balans hebben. Als er dan wat ruimte tussen de beugel en voet komt, is de kans met elastiek groter dat ze op dat haakje stappen en écht hun balans kwijtraken.

Idem. Zelf niet meegemaakt, maar wel iets om in je achterhoofd te houden.

Zoolgangster

Berichten: 9782
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:45

pluisje88 schreef:
Nou als je die andere veiligheidsbeugels hebt die open klappen daar steekt een metalen pin uit als je ze open hebt. De kans dat daar verwondingen van ontstaan is volgens mij vele malen groter dan in alle rust afstappen van een paard met dit soort beugels.


Lijkt mij ook.

Een korfje lijkt me nog het veiligst.
Maar dat mag dan weer niet op wedstrijden.

Pareltjes
Berichten: 2239
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 10:41

Soms denk ik dat er vergeten wordt dat paardrijden een gevaarlijke sport is.
Ongelukken in een klein hoekje zitten.
Een gescheurde broek minder ernstig is dan een gescheurde schedel.
Je mensen niet tegen zichzelf in bescherming kunt nemen als ze willens en wetens de gebruiksaanwijzing niet willen opvolgen.

Met klick-outs gereden ( die super irritant piepte ), stijgbeugels die bewust 1 maat groot waren voor mn voeten, asymmetrische Portugese beugels, en de goedkope elastieken variant. Deze laatste vond ik het veiligst, maar dan zonder elastieken, gewoon open aan de zijkant. Op die manier veel jonge hengsten gereden nooit achter dat knobbeltje blijven hangen. Maar normaal op en afstijgen is natuurlijk tegenwoordig ook weer een kunst.
Een paard is geen stuk speelgoed, ga er zo dan ook niet mee om en houd je aan de veiligheidsprotocollen.

Amerikanen? Angsthazen vanwege torenhoge claims…

rien10
Berichten: 14966
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 10:51


Jacksie
Berichten: 25
Geregistreerd: 28-01-23

Re: [OPINIE] "Verbied de veiligheidsbeugels met elastiek!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 11:07

Ik rijd er al jaren mee en meerdere paarden per dag. Nooit problemen mee gehad. Wel een paar keer er afgevallen waarna het elastiek los was, dus ik ga er zeker niks anders aanhangen. De mooiste veiligheidsbeugels zijn het zeker niet, maar vertrouw ze meer dan bijvoorbeeld freejump of die kwikout dingen. Die heb ik ook liggen, maar de grip was zo slecht en het gepiep ook erg vervelend met jonge paarden. Achja als je een beetje pech hebt kan je jezelf bijna overal wel aan verwonden. Om het dan meteen te verbieden vind ik een beetje overdreven.

Tancreda4

Berichten: 24210
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [OPINIE] "Verbied de veiligheidsbeugels met elastiek!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 11:18

Mijn paard altijd met deze beugels gereden (van 2006 tot 2018 zoiets), daarna 2 jaar andere alleen vanwege knieklachten. Ik heb nooit problemen gehad en hier nog nooit aan gedacht. Op een gegeven moment alleen het elastiekje even vervangen voor de vorm maar ook dat hoefde na al die jaren niet.

Maar goed, wat ik wel vind is dat vroeger alles beter leek gemaakt, veel degelijker en gemaakt om idd 10talle jaren mee te gaan. Tegenwoordig is het met sommige dingen toch wel wat mindere kwaliteit heb ik het idee (wegwerpmaatschappij) dus wellicht is het nu wat veranderd.

Bielsje

Berichten: 1439
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 11:41

Citaat:
Er zijn verschillende modellen voor wie de beugels met elastiek wil vervangen door een veiligere optie. Deze beugels werken op verschillende manieren om de voet vrij te laten in het geval dat deze blijft haken. Zo zijn er beugels met gebogen zijkanten, beugels die naar voren wijzen in plaats van opzij en beugels met een mechanisme dat aan de zijkant openklapt om de voet los te maken.


Dat doen deze toch ook als je je voet eruit haalt :')
Maar ja, zolang ze daar in gebruiksaanwijzingen van magnetrons etc moeten zetten dat je er geen dieren in mag doen... :+

DuoPenotti

Berichten: 30602
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 11:48

Ik heb er echt nog nooit van gehoord.
Goed in een pech geval kan alles misgaan...dat is zo.
Maar of dat een opiniestuk waard is?

Ik heb 25 jaar de kwik-out ook hoor je daar ongelukken van met het uitstekend deel bij een val.
(nooit gepiep en grip is prima bij een ander stukje er op)

Sinds kort heb ik ook de BR lavorne, geen idee wat daar mis mee kan maar vast ook wel dingen.
En dan heb ik nog de sprenger bow balance, die vele onder veiligheidsbeugel zetten, maar wat ik zelf niet vind.

Maar paardrijden geeft risico's, en ik denk dat de elastiek beugel altijd meer voorkomt dan veroorzaakt.
Net zo met een autogordel er zijn mensen die er letsel of erger door krijgen, maar bij de grootste groep is het een redder

EllyC

Berichten: 8168
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 12:03

1x meegemaakt dat punt bij iemand in de bil bleef haken. Dat was au.
Was van bepaald merk waarbij deze punt ook niet afgerond was. Ik heb hen hier toen nog over aangegeschreven maar de reactie die ik toen kreeg...... kwam er in ieder geval op niet dat ze geen noodzaak zagen om dit aan te passen. Wellicht dat ze dit nu lezen en het alsnog gaan doen.

Afbeelding
Ze even opgezocht maar is inderdaad nog niet aangepast. Punt aan bovenkant elestiek is nog steeds niet afgerond.

Kwik systeem kan natuurlijk ook mis gaan maar dat blijft scharnieren terwijl die met een elastiek dat niet doen.
Laatst bijgewerkt door EllyC op 24-05-24 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

roosa

Berichten: 2322
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 12:07

Ik rijd ook alweer een paar jaar met die dingen.
Zelfs het elastiek nog nooit hoeven vervangen.
Nog nooit blijven haken.
Niks gescheurd oid.
Ik vind ze erg fijn en nog een klein beetje elegant.
Die knoeperts van veiligheidbeugels vind ik echt zo lelijk.