Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird
Koper schreef:En wat voor neusriem was het dan, behalve dat het blijkbaar een aansnoerneusriem was? Was het een hoge neusriem, een gecombineerde of een lage?
MyWishMax schreef:Koper schreef:En wat voor neusriem was het dan, behalve dat het blijkbaar een aansnoerneusriem was? Was het een hoge neusriem, een gecombineerde of een lage?
Dat maakt niet uit? Ook niet aansnierneusriemen kunnen zo strak en elke neusriem, ook van bitloze hoofdstellen, moeten minimaal 2 vingers op het neusbot onder kunnen. Tot aan het 2e kootje zelfs.
Elke neusriem die te strak zit levert ongemak op
Koper schreef:En wat voor neusriem was het dan, behalve dat het blijkbaar een aansnoerneusriem was? Was het een hoge neusriem, een gecombineerde of een lage?
Hilary schreef:https://www.researchgate.net/publicatio ... _Responses
Zo te zien is het dit onderzoek, maar dat is uit / gepubliceerd in 2016.
MyWishMax schreef:Maakt alsnog niet uit, want geen enkel model hoort zo strak te zitten. Daar maakt de inwerking niet eens voor uit.
En in het onderzoek zal dat vast beschreven staan, maar niet zo interessant voor een kort samenvattend artikel.
BoktVerlaten schreef:Ach, ik heb er eentje die zijn neus aflikt tijdens het rijden, ook als ik aan halstertje longeer of met hem wandel. Hij heeft, denk ik een hekel aan een druppelneus. Ziet er natuurlijk heel raar uit maar kan geen kwaad, ik ga daarom in iedergeval geen neusriem aansnoeren.
Worden de “grand prix” ruiters niet gecontroleerd op grote wedstrijden?
(Ik weet dat bij western er wel hoofdstelcontrole is)
BoktVerlaten schreef:Ik vind het altijd lastig. Neusriem heb ik het liefst losjes maar niet zo los dat het loopt te hossen op de neus. Maar ik zie veel ruiters met strakke riemen rijden, daar kan geen vinger tussen. Nu hoorde ik een fitter zeggen dat het belangrijk is dat aan de zijkant van de neus juist ruimte moet zijn en dat het bovenop de neus niet uitmaakt.
Ook snap ik niet het nut van de sperriem. Ik heb een neusriem voor ST terwijl ik alleen op trensje rijdt omdat ik de sperriem niet gebruik en een los lusje lelijk vind.
Ik zou graag willen weten waarom een sperriem gebruikt wordt en wat de voordelen zijn. En wordt er niet op grote wedstrijden gecontroleerd zoals op Jumping etc? Oprechte vragen hoor, want ik ben geen echte dressuurruiter….
Als ik op de website van 2 Fit Horses lees, staat daar bijvoorbeeld dat de neusriem zo strak moet zitten als een broekriem, strak genoeg om ondersteuning te bieden aan de kaak (???) maar wel comfortabel….
Ik heb vroeger (halve eeuw geleden) geleerd dat er twee vingers onder de neusriem moet passen, op het neusbot. Maar ik krijg de indruk dat er inmiddels een andere theorie is? Ik kocht mijn paard met hoofdstel, neusriem zat altijd heel strak. Ik ben gewoon iedere week een gaatje losser gegaan en ik geloof dat het paard er blij mee is. Ik heb niet minder controle of zo. Ook met western hoofstel had ik voldoende controle zonder neusriem.
Vraag: heeft de neusriem invloed op de nageeflijkheid of oprichting of verzameling zoals in de (hogere) dressuur gewenst is?
(Rijd zelf er eentje bitloos, eentje met bit zonder neusriem en eentje met neusriem)
Ik heb dus best wel wat vragen waar wat mij betreft wel een open discussie over mag zijn. Ik lees nooit iets van de mensen die de neusriem bewust flink aan laten sluiten maar wel van de mensen die juist de “twee vinger” regel toepassen. Maar de mensen die de neusriem strakker aanlaten sluiten hebben daar een reden voor? Meer controle? Of omdat de fitter/verkoper dat adviseert?