Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird
Suzanne F. schreef:Maar waarschijnlijk wel gedood om met hun mens het graf in te kunnen gaan. Dat vind ik dan weer minder.
anjali schreef:Suzanne F. schreef:Maar waarschijnlijk wel gedood om met hun mens het graf in te kunnen gaan. Dat vind ik dan weer minder.
Inderdaad.Ik doe het anders, ik zorg er testamentair voor dat mijn paard of eventuele andere dieren die ik bij mijn overlijden zou hebben financieel verzorgd worden zodat ze juist door kunnen leven.
fierefluiter schreef:Ja, maar jij leeft 2000 jaar later, jouw opvattingen kunnen we niet in die tijd plaatsen, dat heet anachronisme. Iets met historische context, jongens. Daarnaast blijft het een interpretatie. We kunnen niet met zekerheid zeggen waarom mensen dat gedaan hebben. Waarde oordelen als die hier voorbij komen, gaan ons nooit helpen het verleden te kunnen begrijpen.
Elisa2 schreef:De volkeren die dit deden hadden ook een heel ander beeld van de dood. Veel geloofden in reincarnatie of een Valhalla. Dan krijgt de dood ook een andere betekenis.
Bowo schreef:Het is nogal off topic, dus hopelijk wordt dit niet een te lange discussie.
Maar hoe kan je als lagere vorm terug komen (maar wel hoog genoeg dat je levenslessen door kunt zetten), terwijl alle zielen gelijk zijn? En komen alle roofdieren dan fors lager terug?
Suzanne F. schreef:Dan kan je dus als je voor een dubbeltje geboren bent nooit een kwartje worden. Een roofdier moet doden om te eten, hij kan niet anders. En wat is een hogere vorm? Zijn mensen dan hoger?
Hm ik kan best geloven in reïncarnatie maar niet in een soort kastensysteem.
Maar dit is wel erg off-topic.
Elisa2 schreef:Heel interessant Anjali.
Ik weet wel dat de tijd waar ik over spreek vrij ruw was. Doden of gedood worden zeg maar. Ik heb zelf het gevoel dat er later pas meer ontwikkeling is gekomen. Maar daar kan ik natuurlijk naast zitten.
anjali schreef:In principe zijn alle zielen gelijk maar je gedrag in dit leven bepaalt je volgende incarnatie. En ja, roofdieren zullen moeten terugkeren als de dieren die ze zelf hebben gegeten, om hun karma uit te boeten.
Sizzle schreef:anjali schreef:In principe zijn alle zielen gelijk maar je gedrag in dit leven bepaalt je volgende incarnatie. En ja, roofdieren zullen moeten terugkeren als de dieren die ze zelf hebben gegeten, om hun karma uit te boeten.
Arm mereltje die geschapen is om o.a. van wormen te leven. Dan ben je dus al verdoemd op het moment dat je uit je ei komt. Als miereneter ben je ook behoorlijk de zak.
Ik geloof nooit dat dit de theorie is. Doden om te eten is immers wat anders dan doden om te moorden.
Om terug te komen op het artikel: interessant dat het ook dusdanig in goede staat was dat men kon zien dat de dieren in goede lichamelijke toestand waren.
Sizzle schreef:anjali schreef:In principe zijn alle zielen gelijk maar je gedrag in dit leven bepaalt je volgende incarnatie. En ja, roofdieren zullen moeten terugkeren als de dieren die ze zelf hebben gegeten, om hun karma uit te boeten.
Arm mereltje die geschapen is om o.a. van wormen te leven. Dan ben je dus al verdoemd op het moment dat je uit je ei komt. Als miereneter ben je ook behoorlijk de zak.
Ik geloof nooit dat dit de theorie is. Doden om te eten is immers wat anders dan doden om te moorden.
anjali schreef:Elisa2 schreef:Heel interessant Anjali.
Ik weet wel dat de tijd waar ik over spreek vrij ruw was. Doden of gedood worden zeg maar. Ik heb zelf het gevoel dat er later pas meer ontwikkeling is gekomen. Maar daar kan ik natuurlijk naast zitten.
Helaas lijkt het erop dat de huidige tijd ook zeer ruw is....Om het nu weer op mensen te betrekken, je zou toch zeggen dat iets als oorlog "niet meer van deze tijd" zou zijn. Iets primitiefs en achterlijks maar ondanks dat iedereen geschiedenisles heeft gehad heeft men niets geleerd.